Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Bjerknez - Er på glid….
Prøv en 21 modell av denne så blir det slutt på synsinga
https://imgur.com/a/9zDjI8M
https://imgur.com/a/9zDjI8M
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Er på glid….
Ikke helt. Jeg kjører vel fort 300 mil i juli vil jeg tro. Også litt ellers selvsagt, men det blir nok ikke veldig mye.
Synsing og diskusjoner er jo halve morroa folkens. Mange av syklene jeg snakker om har jeg også prøvekjørt.
Å nei, det er ikke det samme hva jeg kjører, selv om jeg ikke bikker 20K i året.
Så dere må tåle en del av dette i denne tråden.
OlavK:
Ja denne hadde faktisk gått meg hus forbi. Skal utforske denne litt samt se tester etc. :)
Synsing og diskusjoner er jo halve morroa folkens. Mange av syklene jeg snakker om har jeg også prøvekjørt.
Å nei, det er ikke det samme hva jeg kjører, selv om jeg ikke bikker 20K i året.
Så dere må tåle en del av dette i denne tråden.
OlavK:
Ja denne hadde faktisk gått meg hus forbi. Skal utforske denne litt samt se tester etc. :)
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 03 mar 2017, 10:16
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024
Re: Bjerknez - Er på glid….
Siden du liker S1000XR og om du ikke er ute etter en flett ny sykkel, kan jeg tipse deg om min gamle som jeg byttet inn i sommer.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=223471316
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=223471316
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Er på glid….
Takker for det :)
Men skal nok ha ny sykkel :)
Men skal nok ha ny sykkel :)
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Re: Bjerknez - Er på glid….
Du har ikke vurdert å bruke pengene på en pakketur i året i stedet.Bjerknez skrev:Ikke helt. Jeg kjører vel fort 300 mil i juli vil jeg tro. Også litt ellers selvsagt, men det blir nok ikke veldig mye.
Synsing og diskusjoner er jo halve morroa folkens. Mange av syklene jeg snakker om har jeg også prøvekjørt.
Å nei, det er ikke det samme hva jeg kjører, selv om jeg ikke bikker 20K i året.
Så dere må tåle en del av dette i denne tråden.
OlavK:
Ja denne hadde faktisk gått meg hus forbi. Skal utforske denne litt samt se tester etc. :)
Mange fine turer i USA Eller Australia , eller India på mc.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Er på glid….
Kan jo være at jeg tar meg råd til det uansett… :)
Men… en ting av gangen tenker jeg :)
Men… en ting av gangen tenker jeg :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Er på glid….
Det rykker ikke akkurat i løkæne til å kjøre enda. Det blir mest for å fylle ut sommerferien :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Siden dette er min blogg, så kommer det mer synsing etc. hva jeg tenker når det kommer til valg av neste sykkel. Det går litt opp og ned hvilken sykkel jeg trekkes i mot. Akkurat nå trekkes jeg mest mot KTM SuperDuke 1290R eller evt. GT versjonen. Jeg har prøvekjørt denne og vet at man sitter ganske oppreist på denne, noe jeg liker. Motoren sparker jo så det holder og den har på en måte litt karakter.
Men klassisk er den selvsagt ikke. Heller det stikk motsatte. Det er et valg jeg må ta vedrørende hvilken retning jeg til slutt tar.
Hvis det er cruiser jeg ender opp med, så er det i øyeblikket kun en som skiller seg ut i mine øyne og det er HD Fat Bob.
BMW R Nine har potten på feil side. Så denne blir det ikke. Neeeesten litt synd, men slike detaljer er viktig for meg.
Speedmaster er også en utrolig flott sykkel. Kunne kanskje tenkt meg litt mer motor, men jeg har ikke kjørt den (enda). Jeg sammenligner den litt med sykkelen jeg hadde først. (Yamaha XVS1300) som også hadde 80HK'er og omtrent samme moment. Langt i fra kjedelig, men jeg har nå eid en S1000R etter dette og gud så gøy det er med SKIKKELIG drag også... men den må prøvesittes, og kjøres før jeg gjør meg opp noen mening utover det jeg har synset om her :)
Triumph Rocket er fremdeles ikke helt glemt. Denne har absolutt alt jeg er ute etter. Kanskje bortsett fra vekt og svingvillighet. Men prisen er jo noe stram.
Speed Triple RS 1200 frister også...
Vinteren er snart i annmars, og jeg merker at jeg skal få fyllt dagene :)
Men klassisk er den selvsagt ikke. Heller det stikk motsatte. Det er et valg jeg må ta vedrørende hvilken retning jeg til slutt tar.
Hvis det er cruiser jeg ender opp med, så er det i øyeblikket kun en som skiller seg ut i mine øyne og det er HD Fat Bob.
BMW R Nine har potten på feil side. Så denne blir det ikke. Neeeesten litt synd, men slike detaljer er viktig for meg.
Speedmaster er også en utrolig flott sykkel. Kunne kanskje tenkt meg litt mer motor, men jeg har ikke kjørt den (enda). Jeg sammenligner den litt med sykkelen jeg hadde først. (Yamaha XVS1300) som også hadde 80HK'er og omtrent samme moment. Langt i fra kjedelig, men jeg har nå eid en S1000R etter dette og gud så gøy det er med SKIKKELIG drag også... men den må prøvesittes, og kjøres før jeg gjør meg opp noen mening utover det jeg har synset om her :)
Triumph Rocket er fremdeles ikke helt glemt. Denne har absolutt alt jeg er ute etter. Kanskje bortsett fra vekt og svingvillighet. Men prisen er jo noe stram.
Speed Triple RS 1200 frister også...
Vinteren er snart i annmars, og jeg merker at jeg skal få fyllt dagene :)
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Må slå ett slag for KTM 1290 og pålitelighet , selv om det er SAT varianten. Min 2016 mod. har nå gått 105.000km (60.000 i mitt eie) helt uten problemer. Motoren har du jo alt prøvd.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Hva koster service etc. på denne da? Hovedservice, vanlig service? Hva er intervallene?
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Jeg har bare tatt ventilsjekk på denne hos verksted. Ellers gjort alt selv. Det kostet 4000 med bytte av luftfiler.Bjerknez skrev: 19 aug 2021, 18:08 Hva koster service etc. på denne da? Hovedservice, vanlig service? Hva er intervallene?
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
4.000 for hovedservice hvor dem sjekket ventiler etc.? Det var mistenkelig rimelig. 30k som er hovedservice?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - Driver å titter...
1290 er vel service på 1000, så 15000, så 30000. Og da er 15000 oljeskift osv mens 30 er ventilsjekk.
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Nei, ikke hovedservice. KUN sjekk av ventiler + bytte av luftfilter. 30k ja, men her har jeg gått +10k mht ventilsjekk.Bjerknez skrev: 19 aug 2021, 18:22 4.000 for hovedservice hvor dem sjekket ventiler etc.? Det var mistenkelig rimelig. 30k som er hovedservice?
Hva prisen er på full hovedservice vet jeg ikke men AJ eller andre kan nok fortelle mer.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Ahaa, så det er 15k intervall altså?SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:30 1290 er vel service på 1000, så 15000, så 30000. Og da er 15000 oljeskift osv mens 30 er ventilsjekk.
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Enkelte ting er kun ved 30k. Se f.eks https://maintenanceschedule.net/ktm-129 ... re-s-2021/Bjerknez skrev: 19 aug 2021, 18:31Ahaa, så det er 15k intervall altså?SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:30 1290 er vel service på 1000, så 15000, så 30000. Og da er 15000 oljeskift osv mens 30 er ventilsjekk.
Om 15k eller 30k defineres som hovedservice vet jeg ikke.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - Driver å titter...
https://www.ktm.com/ktmgroup-storage/21 ... _en_OM.pdfBjerknez skrev: 19 aug 2021, 18:31Ahaa, så det er 15k intervall altså?SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:30 1290 er vel service på 1000, så 15000, så 30000. Og da er 15000 oljeskift osv mens 30 er ventilsjekk.
Ja.
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Driver å titter...
For Bjerknez bruk blir det vel for 12/24mnd intervaller ifg service hefte.SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:45https://www.ktm.com/ktmgroup-storage/21 ... _en_OM.pdfBjerknez skrev: 19 aug 2021, 18:31Ahaa, så det er 15k intervall altså?SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:30 1290 er vel service på 1000, så 15000, så 30000. Og da er 15000 oljeskift osv mens 30 er ventilsjekk.
Ja.

- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Jada, sant nok. Du har et poeng. For min del spiller lange intervaller loten rolle. Jeg kommer neppe til å kjøre 10k km. I året. Jeg tenker 5.000km. Totalt i løpet av et år. Å det er nok maks.kaiu skrev: 19 aug 2021, 22:03For Bjerknez bruk blir det vel for 12/24mnd intervaller ifg service hefte.SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:45https://www.ktm.com/ktmgroup-storage/21 ... _en_OM.pdfBjerknez skrev: 19 aug 2021, 18:31Ahaa, så det er 15k intervall altså?SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:30 1290 er vel service på 1000, så 15000, så 30000. Og da er 15000 oljeskift osv mens 30 er ventilsjekk.
Ja.![]()

-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Da blir det 3 år mellom olje skift da (her kan det blir bråk). Du slipper unna med lite verdifall og lave service utgifter ihvertfall. Så en rimelig hobby :)Bjerknez skrev: 19 aug 2021, 22:07Jada, sant nok. Du har et poeng. For min del spiller lange intervaller loten rolle. Jeg kommer neppe til å kjøre 10k km. I året. Jeg tenker 5.000km. Totalt i løpet av et år. Å det er nok maks.kaiu skrev: 19 aug 2021, 22:03For Bjerknez bruk blir det vel for 12/24mnd intervaller ifg service hefte.SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:45https://www.ktm.com/ktmgroup-storage/21 ... _en_OM.pdfBjerknez skrev: 19 aug 2021, 18:31Ahaa, så det er 15k intervall altså?SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 18:30 1290 er vel service på 1000, så 15000, så 30000. Og da er 15000 oljeskift osv mens 30 er ventilsjekk.
Ja.![]()
![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Det er vel 15k km. ELLER 1 år? Det som kommer først? Derfor blir det vel uansett oljeskift en gang i året?
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Ja, men blir oljen dårlig etter 5000 km og 12 mnd ...Bjerknez skrev: 20 aug 2021, 01:08 Det er vel 15k km. ELLER 1 år? Det som kommer først? Derfor blir det vel uansett oljeskift en gang i året?
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Det vet jeg ikke noe om, men tenker jeg koster på meg oljeskift en gang i året. Tror ikke jeg gidder å kjipe inn på vedlikeholdet :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Når det er sagt... nå fikk jeg grusomt lyst på en Speedmaster. Et mesterverk av en sykkel med tanke på,utseende. En god blanding av klassisk og moderne.
Har sendt mail til Graarud og spurt om mulighet for prøvekjøring i morgen eller lørdag hvis dem har den. Jeg bare MÅ få denne sykkelen enten inn eller ut av hodet. Jeg må si den ser helt magisk flott ut.
På en måte en cruiser uten helt og være det. Jeg merker at jeg savner sittestillingen jeg hadde på cruiseren. Med en sekk på tvers over salen og dermed ryggstøtte kunne jeg kjøre uendelig.
Har sendt mail til Graarud og spurt om mulighet for prøvekjøring i morgen eller lørdag hvis dem har den. Jeg bare MÅ få denne sykkelen enten inn eller ut av hodet. Jeg må si den ser helt magisk flott ut.
På en måte en cruiser uten helt og være det. Jeg merker at jeg savner sittestillingen jeg hadde på cruiseren. Med en sekk på tvers over salen og dermed ryggstøtte kunne jeg kjøre uendelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Driver å titter...
Sitter og "leker" litt med tanken, og klarer ikke finne noe god informasjon om hvilke eksossystemer som er tilgjengelig for en 2021 Triumph Speedmaster. Eller "slip on" som det heter. Er det noen her som har mer informasjon om hvor jeg kan finne noe slikt til den sykkelen?