Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - Laidback eller supernaked?
Med Speedmaster går jeg ut i fra at du mener nye Bonneville Speedmaster? Det er jo en vakker sykkel, som også ser komfortabel ut og samtidig har god motor. Tror det hadde vert en god match.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Laidback eller supernaked?
Ja, nye Bonneville Speedmaster ja.SilverSmurfer skrev: 22 aug 2021, 11:44 Med Speedmaster går jeg ut i fra at du mener nye Bonneville Speedmaster? Det er jo en vakker sykkel, som også ser komfortabel ut og samtidig har god motor. Tror det hadde vert en god match.

Re: Bjerknez - Laidback eller supernaked?
Kanskje nevnt før her, men hva med Indian? Jeg har ikke prøvd de, men både FTR og Scout ser jo smashing ut.
Bmw R9T er også en nydelig sykkel.
Bmw R9T er også en nydelig sykkel.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Laidback eller supernaked?
Ja, Indian Scout er faktisk en veldig flott sykkel som jeg nå har tatt med i vurderingen. Den ser ikke like bra ut som Speedmasteren synes jeg, men den er langt i fra stygg. :)Subsea79 skrev: 22 aug 2021, 14:15 Kanskje nevnt før her, men hva med Indian? Jeg har ikke prøvd de, men både FTR og Scout ser jo smashing ut.
Bmw R9T er også en nydelig sykkel.
BMW R NineT utgår grunnet plassering av eksospotten. Jeg føler denne sitter på feil side. Er det mulig og flyttet denne til den andre siden, så er også denne med i vurderingen når ny sykkel skal bestemmes.
Indian har også en Cruiser line som egentlig kanskje er mer interresant, men en ferdig konfigurert Indian Cruiser koster 370.000 kroner. Da velger jeg MYE heller en Rocket.

- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Laidback eller supernaked?
Har tenkt mye...
Jeg tror jeg har bestemt meg med 95% sikkerhet. Det bare MÅ bli en slik:
Jeg tror jeg har bestemt meg med 95% sikkerhet. Det bare MÅ bli en slik:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - Laidback eller supernaked?
Svart og Hvit da? Eller Svart? Rød?
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Laidback eller supernaked?
Jeg liker så absolutt den svarte og hvite best. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5025
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Fin sykkel, kjekt med muligheten for å pakke i sidevesker og stroppe en pakksekk bakpå. Sikkert fin å cruise på tur med.
Jeg kjenner en viss skepsis til sittestillingen og humpete vestlandsveier, men om man avpasser farten, så går det sikkert bra.
Jeg kjenner en viss skepsis til sittestillingen og humpete vestlandsveier, men om man avpasser farten, så går det sikkert bra.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Ja, jeg blir mer og mer overbevist om at dette er den rette sykkelen. Avslappet sittestilling som i følge tester sier at salen er myk og har god støtte. Sittestillingen er avslappet og sykkelen ser rett og slett helt nydelig ut. 1200 motoren gir nok mer en bra nok moment og lyden er i følge de videoene jeg har sett veldig bra.FredrikE24 skrev: 22 aug 2021, 20:50 Fin sykkel, kjekt med muligheten for å pakke i sidevesker og stroppe en pakksekk bakpå. Sikkert fin å cruise på tur med.
Jeg kjenner en viss skepsis til sittestillingen og humpete vestlandsveier, men om man avpasser farten, så går det sikkert bra.
Jeg kan også foreta service på Eurospeed i Sverige og spare en god slant penger og sykkelen koster jo heller ikke så mye. 220k ca. Med alt av utstyr jeg skal ha som varmeholker, sidevesker i skinn etc.
Jeg har jo hatt cruiser før også, men denne var større og tyngre. Speedmaster er lettere og mer kompakt og føles ikke for voldsom i forhold til størrelse.
Jeg savner rett og slett å cruise av gårde med en mørk romling fra eksosen. Jeg er faktisk helt overbevist om at dette er rette sykkelen for meg. :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Da er det bare å melde seg på neste forumtreff. Det blir i Telemark, så langt kan vel denne kjøres også? 
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Hehe, man skulle tro det jakjellv skrev: 22 aug 2021, 21:52 Da er det bare å melde seg på neste forumtreff. Det blir i Telemark, så langt kan vel denne kjøres også?
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Begynner å leke litt med tanken og siden jeg ikke har planer om å kjøpe noe sykkel før til neste år, så har man jo god tid til å planlegge forskjellige ting vedrørende hva man trenger til sykkelen.
Jeg klarer jo selvsagt og bruke Google og har sett på en del bagasjeløsninger til Triumph Speedmaster. Triumph har også sine egne løsninger som også ser ganske bra ut, men jeg synes sideveskene er ganske små....?
Jeg ser ikke noe poeng med sidevesker når dem rommer kun 15 liter så jeg er trolig ute etter noen som er LITT større, men som samtidig ikke ser for dumt ut på sykkelen.
Jeg vil ha noe som står i stil til sykkelen og gjerne skinn eller røffe stoffvesker etc.
Tankveske ser jeg kan bli et problem på på denne grunnet plasseringen av tanklokket. igjen, der vil jeg også ha noe som ser bra ut og gjerne i skinn eller røft stoff etc.
Givi er jo et kjent merke, men synes ikke Givi har så stort utvalg når det kommer til litt classic stil. SW-Motech har en del som ser bra ut, men igjen så er sideveskene ganske små som dem har til Speedmasteren.
Så min foreløpige tanke er å gå for Triumph sine orginale sidevesker som vil romme det meste jeg trenger til daglig og til småturer, og heller kjøpe en såkalt salveske som stroppes fast bak på sykkelen som er større. Feks. 40-60 liter. Jeg hadde en slik veske på Cruiseren jeg hadde fra Givi. En såkalt "Dry Bag". Denne kunne også brukes som ryggstøtte og det var utrolig behagelig. Men jeg vil ha en slik som ser litt mer klassisk ut. En slik "Dry Bag" kan jo fort bli for bred for sykkelen. Cruiseren jeg hadde før hadde sideveskene montert omtrent i flukt med salen så da kunne dry bag'en hvile på disse. men på Speedmasteren så sitter de orginale sideveskene lenger ned.
Når det gjelder tankveske, så blir det nok vanskeligere. Igjen, så vil jeg ha noe som ser ålreit ut og som passer sykkelen. Merker at jeg er glad for at jeg har god tid på meg :)
Jeg klarer jo selvsagt og bruke Google og har sett på en del bagasjeløsninger til Triumph Speedmaster. Triumph har også sine egne løsninger som også ser ganske bra ut, men jeg synes sideveskene er ganske små....?
Jeg ser ikke noe poeng med sidevesker når dem rommer kun 15 liter så jeg er trolig ute etter noen som er LITT større, men som samtidig ikke ser for dumt ut på sykkelen.
Jeg vil ha noe som står i stil til sykkelen og gjerne skinn eller røffe stoffvesker etc.
Tankveske ser jeg kan bli et problem på på denne grunnet plasseringen av tanklokket. igjen, der vil jeg også ha noe som ser bra ut og gjerne i skinn eller røft stoff etc.
Givi er jo et kjent merke, men synes ikke Givi har så stort utvalg når det kommer til litt classic stil. SW-Motech har en del som ser bra ut, men igjen så er sideveskene ganske små som dem har til Speedmasteren.
Så min foreløpige tanke er å gå for Triumph sine orginale sidevesker som vil romme det meste jeg trenger til daglig og til småturer, og heller kjøpe en såkalt salveske som stroppes fast bak på sykkelen som er større. Feks. 40-60 liter. Jeg hadde en slik veske på Cruiseren jeg hadde fra Givi. En såkalt "Dry Bag". Denne kunne også brukes som ryggstøtte og det var utrolig behagelig. Men jeg vil ha en slik som ser litt mer klassisk ut. En slik "Dry Bag" kan jo fort bli for bred for sykkelen. Cruiseren jeg hadde før hadde sideveskene montert omtrent i flukt med salen så da kunne dry bag'en hvile på disse. men på Speedmasteren så sitter de orginale sideveskene lenger ned.
Når det gjelder tankveske, så blir det nok vanskeligere. Igjen, så vil jeg ha noe som ser ålreit ut og som passer sykkelen. Merker at jeg er glad for at jeg har god tid på meg :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5025
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Tankveske på den der? Nei, det kan du ikke ha. Nå har du jo 30liter sidevesker, og med en romslig tailbag er du i mål for langtur. Tankveske passer ikke stilen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Er enig med deg at tanklveske ikke passer stilen. Men jeg har med meg så mye rart i den tankvesken når jeg er på tur at jeg merker at det blir vanskelig og venne seg av med den. Selv om jeg forstår at jeg kanskje må det.FredrikE24 skrev: 23 aug 2021, 07:16 Tankveske på den der? Nei, det kan du ikke ha. Nå har du jo 30liter sidevesker, og med en romslig tailbag er du i mål for langtur. Tankveske passer ikke stilen.
I tankvesken har jeg alt som jeg trenger ofte. jeg slipper derfor å rote rundt og åpne bagasje etc. I tankvesken har jeg mobiltelefon + 12V lading med Power Bank etc, en fille og en liten spruteflaske med vann for vask av visir, En brusflaske og en liten kaffetermos, samt at jeg bruker tankvesken til hurtilagring av hansker etc.
jeg kommer til å fylle opp EN av sideveskene på 15 liter bare med det jeg skulle hatt i tankvesken. Den andre sidevesken på 15 liter får man jo ikke så mye ned i med tanke på klær som tar mye plass og dermed kan den fort bli litt overflødig.
Derimot må jeg ha en tail bag (eller hva det heter) som er stor nok til å stappe klær og sko ned i.
Men jeg har jo ikke tenkt til å kjøre rundt med de sideveskene året rundt og heller ikke tail bag. Jeg må ha ett sted og legge brusflasken, mobilen, lommeboken, nøkler etc. Mye får jeg plass til i lommene selvsagt, og det er mulig jeg må tenke litt annerledes.
Kanskje det finnes løsninger for å montere veske andre steder på sykkelen i steden for å bruke tankveske? Jeg vet at Triumph har en egen veske som monteres på svingarmen, men denne er kun på 3 liter. Tror det blir litt lite for å romme batteribank, brusflaske og mobiltelefon og en fille samt liten spruteflaske....
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Her er den avbildet med den orginale svingarm vesken:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Ja, i utgangspunktet, men 27 liter er i minste laget tror jeg. Dessuten er jeg redd for at utseendet på denne minner meg litt for mye på bestfar...THagen80 skrev: 23 aug 2021, 08:56 Kunne dette vært noe å ha på baken av sykkelen?
https://urbanebikes.com/products/shad-sr28

- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Ja, har kikket på denne siden. Mye fint der. Denne falt jeg litt for som sal bag:
https://www.vikingbags.com/century-blac ... 5-prd1.htm
https://www.vikingbags.com/century-blac ... 5-prd1.htm
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Hvis ikke du går for noe litt brutalt og traktoraktig de gangene du skal på langtur eller trenger litt plass da :)
Eller noe som er litt mer merkespesifikt: https://sw-motech.com/en/products/lugga ... 034330.htm
Eller noe som er litt mer merkespesifikt: https://sw-motech.com/en/products/lugga ... 034330.htm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Takker for bidrag :)
Ja, denne så jo ikke så galen ut:
https://sw-motech.com/en/products/lugga ... 034330.htm
Den på 115 liter tror jeg kanskje blir litt for voldsom.... Klarer ikke helt å se for meg hvor stor denne er...
Ja, denne så jo ikke så galen ut:
https://sw-motech.com/en/products/lugga ... 034330.htm
Den på 115 liter tror jeg kanskje blir litt for voldsom.... Klarer ikke helt å se for meg hvor stor denne er...
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Denne så jo også fin ut...
https://www.motea.com/en/motorcycle-tai ... k-289372-0
https://www.motea.com/en/motorcycle-tai ... k-289372-0
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Siden jeg er sent ute, så får jeg vel tulle det til for deg og slå et slag for denne jeg (selv om det ser ut som at du har bestemt deg)
Er akkurat hjemme fra en liten rundtur på litt over 4000 kilometer, og har storkost meg på sykkelen. Har også brukt den daglig til 45-ish minutter hver vei til og fra jobb, samt masse andre småturer (fra noen få mil til dagsturer på 80 mil). Fungerer helt utmerket. Fungerer både å lav fart og cruising
Den har fungert helt fint med ryggen min, som ikke er helt på topp etter at den knakk under ulykken i fjor.
Nei, den ser ikke akkurat så veldig klassisk ut, men det er i grunn litt av det jeg liker med den. Men smak er jo subjektivt da! Masse ekstrautstyr er å få også, og allerede på denne som "kun" er 2. generasjon så har jeg ting som cruise control, varmeholker som justeres med integrerte kontroller, anti-wheelie (kan skrues av og på med rett pakke), flere kjøremoduser, justering av hvor mye du vil traction control skal ta (med rett pakke), lean angle sensorer, quickshift opp/ned, og alt det andre som er standard nå om dagen.
Du nevnte service. På denne er det service hver 15.000 km og oljeskift en gang i året. For meg så treffer dette omtrent samtidig. Hovedservice på 30.000 (med ventiler, alt av væsker og filtre og full gjennomgang ellers av sykkelen), og jeg har fått oppgitt av Motorspeed på Lillehammer at denne tar en hel dag og koster rett under 12.000,-.
Når det gjelder problemer, så har den fungert stort sett fint de 15.000km jeg har kjørt siden i fjor høst. Det eneste er at sensoren for drivstoffnivået begynte å tulle litt etter å ha kjørt nesten 3500km på noen dager. Det virket som den viste litt for mye. Men dette virker til å ha mer eller mindre rettet seg selv nå faktisk. Forhåpentligvis
Ellers har det ikke vært noen problemer.
Så beklager å hive inn dette når det ser ut til at du har bestemt deg, jeg ville bare skyte det inn siden jeg var sent ute til diskusjonen

Er akkurat hjemme fra en liten rundtur på litt over 4000 kilometer, og har storkost meg på sykkelen. Har også brukt den daglig til 45-ish minutter hver vei til og fra jobb, samt masse andre småturer (fra noen få mil til dagsturer på 80 mil). Fungerer helt utmerket. Fungerer både å lav fart og cruising

Nei, den ser ikke akkurat så veldig klassisk ut, men det er i grunn litt av det jeg liker med den. Men smak er jo subjektivt da! Masse ekstrautstyr er å få også, og allerede på denne som "kun" er 2. generasjon så har jeg ting som cruise control, varmeholker som justeres med integrerte kontroller, anti-wheelie (kan skrues av og på med rett pakke), flere kjøremoduser, justering av hvor mye du vil traction control skal ta (med rett pakke), lean angle sensorer, quickshift opp/ned, og alt det andre som er standard nå om dagen.
Du nevnte service. På denne er det service hver 15.000 km og oljeskift en gang i året. For meg så treffer dette omtrent samtidig. Hovedservice på 30.000 (med ventiler, alt av væsker og filtre og full gjennomgang ellers av sykkelen), og jeg har fått oppgitt av Motorspeed på Lillehammer at denne tar en hel dag og koster rett under 12.000,-.
Når det gjelder problemer, så har den fungert stort sett fint de 15.000km jeg har kjørt siden i fjor høst. Det eneste er at sensoren for drivstoffnivået begynte å tulle litt etter å ha kjørt nesten 3500km på noen dager. Det virket som den viste litt for mye. Men dette virker til å ha mer eller mindre rettet seg selv nå faktisk. Forhåpentligvis

Så beklager å hive inn dette når det ser ut til at du har bestemt deg, jeg ville bare skyte det inn siden jeg var sent ute til diskusjonen

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Ikke noe å beklage det VindR :)
Jeg har tenkt ganske fort og nøye gjennom hva behovene mine er og hva som skal gi meg gnisten tilbake igjen. Jeg tror ikke alskens kjøremoduser, 200 hester etc. er det som er avgjørende for valget mitt. I førsten var jeg skeptisk til å gå i den retningen jeg gjorde, men nå er jeg bare overbevist om at jeg har gjort det rette.
Mye av grunnen til at jeg gikk for nettopp Speedmasteren er utseendet alene. Rett og slett en i mine øyne kanonflott sykkel å se på. Jeg har også tidligere nevnt at jeg savner cruiser livet.
Jeg fikk nettopp epost fra Eurospeed når jeg spurte hva service koster på Speedmasteren. 1.800 kroner første service, 3.800,- for vanlig service og 4.800,- for hovedservice. (uten justering av ventiler)
Men SuperDuken hadde jeg som et sterkt kort en god stund, men den gir meg ikke noen cruiser følelse :)
Jeg har tenkt ganske fort og nøye gjennom hva behovene mine er og hva som skal gi meg gnisten tilbake igjen. Jeg tror ikke alskens kjøremoduser, 200 hester etc. er det som er avgjørende for valget mitt. I førsten var jeg skeptisk til å gå i den retningen jeg gjorde, men nå er jeg bare overbevist om at jeg har gjort det rette.
Mye av grunnen til at jeg gikk for nettopp Speedmasteren er utseendet alene. Rett og slett en i mine øyne kanonflott sykkel å se på. Jeg har også tidligere nevnt at jeg savner cruiser livet.
Jeg fikk nettopp epost fra Eurospeed når jeg spurte hva service koster på Speedmasteren. 1.800 kroner første service, 3.800,- for vanlig service og 4.800,- for hovedservice. (uten justering av ventiler)
Men SuperDuken hadde jeg som et sterkt kort en god stund, men den gir meg ikke noen cruiser følelse :)
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Speedmasteren er absolutt en stilig sykkel, så jeg skjønner det valget når en vil gå i den retningen. Hørtes ut som hyggelige priser på servicene også! Tenkte bare å hive inn min erfaring, så har du den til neste gang
Så krysser vi fingrene for at den gir deg gnisten tilbake og mange mil på veien igjen

Så krysser vi fingrene for at den gir deg gnisten tilbake og mange mil på veien igjen
