Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Kjør på med det du har lyst til. Pimping av klassiske biler har vel vel gjort i en årrekke - hvorfor ikke for MC.
Mht sensoerer kjøpte jeg en gang noen arduino-vennlige sensorer fra ebay (selvfølgelig) til et sykkellys med bremselys-effekt-prosjekt....som kokte bort.
Vel, poenget er ihvertfall at disse har sensorer som gir utslag på helning og akselerasjon i tre akser (0-1024). Du kan evt bruke noe sånt om du ønsker å variere lyseffekt uten å tukle med elektronikken på sykkelen.
Ser frem til Speedmaster Østfold edition - tråden etterhvert :-)
Mht sensoerer kjøpte jeg en gang noen arduino-vennlige sensorer fra ebay (selvfølgelig) til et sykkellys med bremselys-effekt-prosjekt....som kokte bort.
Vel, poenget er ihvertfall at disse har sensorer som gir utslag på helning og akselerasjon i tre akser (0-1024). Du kan evt bruke noe sånt om du ønsker å variere lyseffekt uten å tukle med elektronikken på sykkelen.
Helt hvitt lys er ganske stilig for effektbelysning. Tror det vil passe med en klassisk sykkel. Bare å handle både lys og sykkel og sette i gang, så kanskje du rekker det før sesongen er ferdig.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Ja, man har mange muligheter. med en mikrokontroller kan man legge til sensorer slik at lys reguleres ved at feks. G-krefter endres, helninger, vibrasjoner etc. Man kan også koble dem rett på bremselysene slik at led lyser når man feks. bremser etc. mange muligheter.ELO1973 skrev: 25 aug 2021, 10:54 Kjør på med det du har lyst til. Pimping av klassiske biler har vel vel gjort i en årrekke - hvorfor ikke for MC.
Men jeg tror altså ikke at jeg skal ta den HELT ut her altså. Kan fort bli for mye. Men LITT kan jo se bra ut :)
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Fordelen med å bruke sensorer er jo at du kan ha bremselys som kommer på ved motorbrems. Da skjønner de som ligger bak at du sakker selv om du ikke bremser. Og en motorsykkel med bra sylindervolum kan jo motorbremse mer enn en bilist er forberedt på.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jada, mulighetene er mange. Problemet er plassen man her til rådighet til å hjemme bort sensorer, kabler, kontakter, led striper etc. er ikke akkurat flust med kåper og skjule ting bak på en Speedmaster :)Domino skrev: 25 aug 2021, 17:09 Fordelen med å bruke sensorer er jo at du kan ha bremselys som kommer på ved motorbrems. Da skjønner de som ligger bak at du sakker selv om du ikke bremser. Og en motorsykkel med bra sylindervolum kan jo motorbremse mer enn en bilist er forberedt på.
Men merk at dette bare er noen vage tanker jeg leker med. Er ennå lang tid til sykkelen står i garasjen.

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Kan jo være stilig dette, men jeg kjenner at veien dit er så lang at jeg ikke hadde giddet rett og slett. Nå er jeg veldig lat på det området.
Litt lys på de rette stedene passer seg det på en åpen klassisk sykkel. Hadde blå kalde katoder på m0peden som sto til m0pedbarten for om lag 15 år siden. Hadde nok ikke satt noe slikt på noen sykkel idag
Litt lys på de rette stedene passer seg det på en åpen klassisk sykkel. Hadde blå kalde katoder på m0peden som sto til m0pedbarten for om lag 15 år siden. Hadde nok ikke satt noe slikt på noen sykkel idag

- Bjerknez
- Kontakt:
Hehe, uansett så tenker jeg hovedproblemet blir å fatt på et ekstra batteri til dette. Tror ikke jeg skal utfordre sjebnen og bruke batteriet som allerede er der. Ikke bør jeg vel fyre av 12V LED striper rett fra et Lithium 12V batteri heller grunnet en noe grov spenningsforskjell, så jeg må nok ha en buck converter som kan takle noen ampere og dem tar jo plass dem også....FredrikE24 skrev: 25 aug 2021, 18:33 Kan jo være stilig dette, men jeg kjenner at veien dit er så lang at jeg ikke hadde giddet rett og slett. Nå er jeg veldig lat på det området.
Litt lys på de rette stedene passer seg det på en åpen klassisk sykkel. Hadde blå kalde katoder på m0peden som sto til m0pedbarten for om lag 15 år siden. Hadde nok ikke satt noe slikt på noen sykkel idag![]()

- Bjerknez
- Kontakt:
Litt synsing angående sommerturen 2022 hvor ny sykkel med stor sannsynlighet står i garasjen...
En tur retning Molde og trolig en tur innom Cutless utenfor bartebyen blir det nok uansett hvis jeg er velkommen, men FØR jeg reiser i den retningen har jeg alltid hatt lyst til å utforske deler av Sverige og Danmark.
Leker derfor litt med tanken vedrørende å kjøre fra Fredrikstad gjennom Sverige og over Broen til Danmark. En tur innom Køben for å sjekke nattelivet før jeg kjører videre i retning Hirtsharls og tar fergen til Kristiansand og videre derfra til Bartebyen og Molde.
Noen som har kjørt i Danmark som har noen ideer om veivalg der?
Her er vertfall en veldig kjapp og røff skisse over ruten jeg tenker på.
En tur retning Molde og trolig en tur innom Cutless utenfor bartebyen blir det nok uansett hvis jeg er velkommen, men FØR jeg reiser i den retningen har jeg alltid hatt lyst til å utforske deler av Sverige og Danmark.
Leker derfor litt med tanken vedrørende å kjøre fra Fredrikstad gjennom Sverige og over Broen til Danmark. En tur innom Køben for å sjekke nattelivet før jeg kjører videre i retning Hirtsharls og tar fergen til Kristiansand og videre derfra til Bartebyen og Molde.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg ser for meg ca. 50 mil om dagen. Bortsett fra den dagen jeg krysser vannet selvsagt. Så fire dager burde være innafor med grei margin vil jeg tro. 50 mil på en cruiser vil jeg tro er null problem.
-
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Intressant valg av startsted, skulle nesten tro det var en privatadresse.. :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Ja, jeg tenkte å dra fra der jeg bor...SilverSmurfer skrev: 26 aug 2021, 10:57 Intressant valg av startsted, skulle nesten tro det var en privatadresse.. :)

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Danmark er jo ikke akkurat alpeland, men har sin egen sjarm.
Kjør gjerne innom Langland og Grenå og ikke minst Øksnebjerg utenfor Fredefrikshavn, hele 95 moh.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Nei, Alpeland er det nok ikke, det er jeg klar over. Men ser for meg et fint landskap og cruise igjennom før jeg kommer til Norge og bestiger Sognefjellet etc.
Poenget er å komme seg litt ut på steder jeg ikke har kjørt før.
- erik m
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Vi er nok veldig forskjellige på mange måter Bjerknez! Og det er bra, for sånn blir det morsomme tråder. Så for å svare litt i din egen stil:Bjerknez skrev: 26 aug 2021, 10:16 Litt synsing angående sommerturen 2022 hvor ny sykkel med stor sannsynlighet står i garasjen...
skisse.PNG
Med den ruta er det nok bare EN sak du rekker å utforske: motorveier!
Ellers skulle jeg gjerne gitt deg mange tips om særlig Danmark, men det hadde blitt en helt annen tur.
- Bjerknez
- Kontakt:
Vet ikke helt hvilken stil du mener jeg har når jeg svarer, men la gå :)erik m skrev: 26 aug 2021, 11:19Vi er nok veldig forskjellige på mange måter Bjerknez! Og det er bra, for sånn blir det morsomme tråder. Så for å svare litt i din egen stil:Bjerknez skrev: 26 aug 2021, 10:16 Litt synsing angående sommerturen 2022 hvor ny sykkel med stor sannsynlighet står i garasjen...
skisse.PNG
Med den ruta er det nok bare EN sak du rekker å utforske: motorveier!
Ellers skulle jeg gjerne gitt deg mange tips om særlig Danmark, men det hadde blitt en helt annen tur.
Motorveier har jeg aldri vært særlig allergisk mot. Jeg er vel en av dem som ikke føler jeg blåser av sykkelen på motorveien muligens. Jeg sier selvsagt ikke at jeg skal banke motorvei hele veien, men for å unngå steder som egentlig ikke har så mye å by på, så tar jeg gjerne motorveien.
Kom gjerne med tips over hvilken rute DU anbefaler. Jeg tar da forgitt at du faktisk har kjørt de stedene du anbefaler? Kom gjerne med tips angående overnattingssteder også. Hoteller vil jeg gjerne unngå. Hytter er det jeg vil ha. Gjerne i nærheten av steder det er mulig å se folk. Er litt sosial av meg, og har ikke noe behov for å gjemme meg bort

- VindR
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Beklager, men nå ser jeg bare for meg at du triller inn på hyttetunet, boomblasteren på full guffe og LED-lys blinker i alle retninger i takt med musikkenBjerknez skrev: 26 aug 2021, 11:28 Hytter er det jeg vil ha. Gjerne i nærheten av steder det er mulig å se folk. Er litt sosial av meg, og har ikke noe behov for å gjemme meg bort

- Bjerknez
- Kontakt:
Det hadde faktisk vært ganske typisk meg det

Boomblaster er herved ført opp på handlelisten

-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Oppsummert: Du starter med 100 mil snorking, deretter en båttur, og så begynner mc-turen. Ruta til Malmø er "døden".
Søk inn i Sverige, eller ut mot kysten, til småveier. Hele danmark er jo MC-messig kjedelig, selv om omgivelsene kan være ok, en liten stund. En natt i København støttes, det "svinger" mer der enn på E6 i Sverige....
Den norske delen av turen ser kjempefin ut. Anbefaler Suleskarveien og en tur ned i Lysebotn.
Søk inn i Sverige, eller ut mot kysten, til småveier. Hele danmark er jo MC-messig kjedelig, selv om omgivelsene kan være ok, en liten stund. En natt i København støttes, det "svinger" mer der enn på E6 i Sverige....

Den norske delen av turen ser kjempefin ut. Anbefaler Suleskarveien og en tur ned i Lysebotn.
Ville nok brukt litt tid i danmark for å roe ned i sola med god mat og drikke. Fantastisk sted å feriere, kose seg, med mange flotte øyer men da tar det litt mer tid …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Helt enig :) ! Deilig land å feriere og et avstressende land å kjøre MC i.dypen skrev: 26 aug 2021, 13:10 Ville nok brukt litt tid i danmark for å roe ned i sola med god mat og drikke. Fantastisk sted å feriere, kose seg, med mange flotte øyer men da tar det litt mer tid …

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Merk at skissen er veldig grov. Jeg tok mer eller mindre den strekningen Google anbefalte meg. Så ja ,det blir en tur innom kystbyene nedover i Sverige blandt annet. Når jeg kommer til Danmark er jeg dog ganske villfaren. Skal jeg kjøre vestkysten eller østkysten, eller kanskje midt i mellom i retning Hirtsharls? Jeg synes det srtigste med turen er å kjøre steder jeg ikke har kjørt før. I Norge har jeg kjørt omtrent alle veistrekninger som kan kjøres mangfoldige ganger (med bil i jobbsammenheng) og vestlandet blir på en måte mer en tradisjon. mest for å besøke familie og ikke minst Cutless som har bosatt seg der oppe.cannon skrev: 26 aug 2021, 13:08 Oppsummert: Du starter med 100 mil snorking, deretter en båttur, og så begynner mc-turen. Ruta til Malmø er "døden".
Søk inn i Sverige, eller ut mot kysten, til småveier. Hele danmark er jo MC-messig kjedelig, selv om omgivelsene kan være ok, en liten stund. En natt i København støttes, det "svinger" mer der enn på E6 i Sverige....![]()
Så i Norge har jeg ingen problemer med å finne favorittruten. Men hvor jeg kjører gjennom Danmark er jeg mer nyskjerrig på...
Jeg ønsker jo mest mulig severdigheter langs veien, selv om jeg skjønner at man ikke akkurat drukner i disse...
Når det gjelder solskinn og mat er jeg alt for rastløs. Mat spiser jeg for å bli mett og solskinn blir nok overkill midt i juli. Er jeg først på tur skal jeg kjøre sykkel og ikke spise treretters i solen :)
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Ikke planlegg turen ihjel. Ta det mer på sparket, det blir de beste turene.
Men uansett.. kjøp deg sykkel først.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Men uansett.. kjøp deg sykkel først.
Ta ferja til Kiel, kjør gjennom Danmark og deretter videre til Molde.
Kjør langs vestkysten av Danmark opp til Hanstholm eller Hirtshals og ta ferja til Stavanger eller Kristiansand.
Mange fine plasser langs kysten av Danmark.
Kjør langs vestkysten av Danmark opp til Hanstholm eller Hirtshals og ta ferja til Stavanger eller Kristiansand.
Mange fine plasser langs kysten av Danmark.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg synes bare det er artig å lufte noen ideer samt få noen. Har planlagt en slik tur tidligere også, men den ble ikke noe av i det hele tatt, så ingenting er hugget i stein her. :)
Fergen til Kiel var jo kanskje en god ide, men da utgår jo svenskekysten nedover med Fjellbacka og Smøgen etc. to steder jeg gjerne vil svinge innom isteden for å parkere sykkelen på fergen og sovne på en svett lugar. I to døgn...
Men tanken var ikke dum. Vertfall så er det et alternativ om ikke annet :)
Fergen til Kiel var jo kanskje en god ide, men da utgår jo svenskekysten nedover med Fjellbacka og Smøgen etc. to steder jeg gjerne vil svinge innom isteden for å parkere sykkelen på fergen og sovne på en svett lugar. I to døgn...
Men tanken var ikke dum. Vertfall så er det et alternativ om ikke annet :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Ja, jeg har ingen planer om å ta bussenkjellv skrev: 26 aug 2021, 16:48 Men uansett.. kjøp deg sykkel først.