Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200
Ta sikte på den Blå-Grønne veien fra Halden og videre inn i Sverige og ta så retning mot Perstorp og videre til Ystad og ferge derfra til Tyskland.
Men ta gjerne en tur innom koselige Kåseberga først :) .

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Ja, den blågrønne veien er selvskreven. Skal sjekke ut de andre stedene du nevner :)AJ skrev: 26 aug 2021, 17:51 Ta sikte på den Blå-Grønne veien fra Halden og videre inn i Sverige og ta så retning mot Perstorp og videre til Ystad og ferge derfra til Tyskland.
Ferge er egentlig noe jeg vil unngå, så langt det er mulig... ferger får jeg nok av på vestlandet

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
OK.Bjerknez skrev: 26 aug 2021, 17:53
Ferge er egentlig noe jeg vil unngå, så langt det er mulig... ferger får jeg nok av på vestlandet![]()
Da kjører du bare tilbake til Malmö og tar brua over til Danmark :) .

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Jeg har kjørt strekket Århus-Hirtshals en del ganger, senest på mandag faktisk, og også Århus-Kbh. Felles for dem er at de er sørgende kjedelige! Danmark har ikke annet å by på enn billig drivstoff, billig god øl, og en mer jordnær attitude, og ikke minst virkelig flotte byer. Tar du E45 kan jeg anbefale en overnatting i Århus, der er det ikke så mange norske turister som farter. Vet ikke om du får _så_ mye mer ut av turen langs vestkysten heller. Det er et finere landskap, men det er lenger, og man går fort lei av dette også. Da er det kanskje bedre å heller få mer ut av det kulturelle, enn landskapet? 

Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
- erik m
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bjerknez, ok tar utfordringen:
-jeg ville reist motsatt vei, og starta i Hirtshals. Både Color og Fjordline har ettermiddagsruter, så med Moss-Horten har du god tid. Veit ikke om Color har starta med koldtbord etter koronaen, men om så er: bestill det! Fra Hirtshals rekker du greit til Skagen, bestill på Danhostel Skagen, er ferga forsinka legger de nøkkel i konvolutt til deg. Husk lakenpose. Bruk en dag i Skagen, gå til Skagen Museum og se på Skagenmalerne, ta en øl og kikk på livet i sentrum før du bestiller "Stjerneskud" på Jørgens spisehus helt ute på kaia. Ekte folk og god mat! så rusle tilbake og ta ei natt til på Danhostel der.
Neste morgen etter en god frokost ta den gamle Østjydske Landevej, da opplever du det ekte Danmark vekk fra turistrutene og motorveien. Vej 40 til Fredrikshavn og 180 videre. Kjør gjennom Sæby og hold deg langs kysten til du kommer ut på 541 ved Voerså. Ta den lille ferga over Hals og videre til Hadsund. Ta av siste vei til høyre før brua der og første til venstre og unn deg en pizza hos davinci RISTORANTE. Utmerka kuleis og god kaffe der også!
Tilbake til brua og over på 507 til Randers (der skulle jeg veldig gjerne sett på Randers Regnskov, men det har jeg enda ikke greid så siden du ber om steder jeg har vært kan jeg ikke si noe om den). så er det litt plundrete ut av Randers, men har du gps kan du sette inn ruta Årslev-Voldum-Halling-Mejlby-Hjortshøj-Egå og du kommer inn i Århus på riktig side til å ta inn på Danhostel Århus, det i skogen i Marienlundsvej. Bare å se bygget er verdt turen! Ble bygget som danserestaurant for arbeiderklassen for innpå 100 år sia. Neste dag kjører du tvers igjennom Århus langs kaia og den herlige Ørneredevej gjennom bøgeskoven til Moesgaard Museum (MoMu) for å oppleve menneskehetens historie framstilt på en veldig spennende måte. Må fortsatt forhåndsbooke pga koronarestriksjonene. Etterpå tilbake til Danhostel og jeg veit om en trivelig kafe 10-15 minutter å gå derfra, men husker verken navn eller adresse. Den eren av mange i samme kvarter, det er ekte dansker og ingen turister der, og god mat. Spør folk om veien! Og frokosten på Danhostellene er god og rimelig.
Ta 451 til Horsens og 170 til Vejle, så 171 til Fredericia. Pass på at du ikke penser inn på motorveien, men ta 161 og den gamle brua over Lillebebælt. Kort etter brua ser du et lite rødt hus på høyre side, det er Skovgrillen som har ligget der siden Arilds tid. Unn deg en Gammeldaws! Videre 161 til 313, sørover til Assens og 323 øst til Espe, 335 ned til Snarup og så til venstre på 8 et lite stykke til Egeskov Slott. MUST SEE mc utstillinga der++++. MC-Camp Fyn ligger et lite stykke tilbake 8, så 335 og så til høyre på 323. Den har jeg aldri forsøkt men sjanser alikevel på anbefalinger fra mange jeg kjenner!
Neste morgen på 8 til E20 helt til Køben. Der hveit du sikkert hva du vil se, men jeg anbefaler å dra videre før kvelden etter å ha booka deg inn på Charlottenlund Fort Camping på Kystveien 152 rett nord for byen. Spander en dag på Dyrehavsbakken; mye triveligere enn Tivoli! Spis på en av stedene litt opp til høyre for hovedinngangen, eller den rett utafor sjølve tivoliet. Koselige plasser, trivelige folk og god og rimelig mat! Fortsett i tide til å ta ferga tilHelsingborg, men velg Kystveien 152 til Helsingør! En av de fineste cruiseveiene jeg veit om.
Seks overnattinger så langt og da du vel må flise opp E6 og bare velge overnatting på E6 sjøl? Men jeg er veldig enig i BlåGrøna vegen, ta av ved Munkedal. Og ta heller en god kikk på Sverige en annne gang.
-jeg ville reist motsatt vei, og starta i Hirtshals. Både Color og Fjordline har ettermiddagsruter, så med Moss-Horten har du god tid. Veit ikke om Color har starta med koldtbord etter koronaen, men om så er: bestill det! Fra Hirtshals rekker du greit til Skagen, bestill på Danhostel Skagen, er ferga forsinka legger de nøkkel i konvolutt til deg. Husk lakenpose. Bruk en dag i Skagen, gå til Skagen Museum og se på Skagenmalerne, ta en øl og kikk på livet i sentrum før du bestiller "Stjerneskud" på Jørgens spisehus helt ute på kaia. Ekte folk og god mat! så rusle tilbake og ta ei natt til på Danhostel der.
Neste morgen etter en god frokost ta den gamle Østjydske Landevej, da opplever du det ekte Danmark vekk fra turistrutene og motorveien. Vej 40 til Fredrikshavn og 180 videre. Kjør gjennom Sæby og hold deg langs kysten til du kommer ut på 541 ved Voerså. Ta den lille ferga over Hals og videre til Hadsund. Ta av siste vei til høyre før brua der og første til venstre og unn deg en pizza hos davinci RISTORANTE. Utmerka kuleis og god kaffe der også!
Tilbake til brua og over på 507 til Randers (der skulle jeg veldig gjerne sett på Randers Regnskov, men det har jeg enda ikke greid så siden du ber om steder jeg har vært kan jeg ikke si noe om den). så er det litt plundrete ut av Randers, men har du gps kan du sette inn ruta Årslev-Voldum-Halling-Mejlby-Hjortshøj-Egå og du kommer inn i Århus på riktig side til å ta inn på Danhostel Århus, det i skogen i Marienlundsvej. Bare å se bygget er verdt turen! Ble bygget som danserestaurant for arbeiderklassen for innpå 100 år sia. Neste dag kjører du tvers igjennom Århus langs kaia og den herlige Ørneredevej gjennom bøgeskoven til Moesgaard Museum (MoMu) for å oppleve menneskehetens historie framstilt på en veldig spennende måte. Må fortsatt forhåndsbooke pga koronarestriksjonene. Etterpå tilbake til Danhostel og jeg veit om en trivelig kafe 10-15 minutter å gå derfra, men husker verken navn eller adresse. Den eren av mange i samme kvarter, det er ekte dansker og ingen turister der, og god mat. Spør folk om veien! Og frokosten på Danhostellene er god og rimelig.
Ta 451 til Horsens og 170 til Vejle, så 171 til Fredericia. Pass på at du ikke penser inn på motorveien, men ta 161 og den gamle brua over Lillebebælt. Kort etter brua ser du et lite rødt hus på høyre side, det er Skovgrillen som har ligget der siden Arilds tid. Unn deg en Gammeldaws! Videre 161 til 313, sørover til Assens og 323 øst til Espe, 335 ned til Snarup og så til venstre på 8 et lite stykke til Egeskov Slott. MUST SEE mc utstillinga der++++. MC-Camp Fyn ligger et lite stykke tilbake 8, så 335 og så til høyre på 323. Den har jeg aldri forsøkt men sjanser alikevel på anbefalinger fra mange jeg kjenner!
Neste morgen på 8 til E20 helt til Køben. Der hveit du sikkert hva du vil se, men jeg anbefaler å dra videre før kvelden etter å ha booka deg inn på Charlottenlund Fort Camping på Kystveien 152 rett nord for byen. Spander en dag på Dyrehavsbakken; mye triveligere enn Tivoli! Spis på en av stedene litt opp til høyre for hovedinngangen, eller den rett utafor sjølve tivoliet. Koselige plasser, trivelige folk og god og rimelig mat! Fortsett i tide til å ta ferga tilHelsingborg, men velg Kystveien 152 til Helsingør! En av de fineste cruiseveiene jeg veit om.
Seks overnattinger så langt og da du vel må flise opp E6 og bare velge overnatting på E6 sjøl? Men jeg er veldig enig i BlåGrøna vegen, ta av ved Munkedal. Og ta heller en god kikk på Sverige en annne gang.
- Bjerknez
- Kontakt:
Halleluja! Nå ble jeg imponert erik m!
Jeg er faktisk (tror jeg) ganske enig med deg også. Men du er litt som madammen. Hun skal innom Museer, nyte solen, og bruke alskens tid på severdigheter. Det er greit når man ikke kjører sykkel og er på ferie sammen uten denne (til dels) men jeg er aaalt for utolmodig når jeg er på tur til slikt. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes selve sykkelkjøringen og målet er hovedgreia. Jeg klarer å slappe av på hytta etter en kjøredag samt ta meg en pils eller to på den lokale pub'en, men å sette av tid til andre ting er vanskelig for meg.
Men jeg skal ta en titt på overnattingsstedene du nevnte og en soft-is eller å svinge innom en lokal restaurant skal jeg alltids få til. :)
Setter stor pris på bidraget ditt

Jeg er faktisk (tror jeg) ganske enig med deg også. Men du er litt som madammen. Hun skal innom Museer, nyte solen, og bruke alskens tid på severdigheter. Det er greit når man ikke kjører sykkel og er på ferie sammen uten denne (til dels) men jeg er aaalt for utolmodig når jeg er på tur til slikt. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes selve sykkelkjøringen og målet er hovedgreia. Jeg klarer å slappe av på hytta etter en kjøredag samt ta meg en pils eller to på den lokale pub'en, men å sette av tid til andre ting er vanskelig for meg.
Men jeg skal ta en titt på overnattingsstedene du nevnte og en soft-is eller å svinge innom en lokal restaurant skal jeg alltids få til. :)
Setter stor pris på bidraget ditt

- erik m
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Ja som sagt, vi er veldig forskjellige! Men akkurat soling er vi enige om. Et kjapt bad når det er 30 på land og over 20 i sjøen derimot... men skal du se bare ett eneste museum i ditt liv, så er det mc-avdelinga på Egeskov slott på Fyn. Veteranbiler og -fly er det også der. Og bare for å pushe den litt ekstra: på stolpene ved sida av der sykla henger ned fra taket er det knapper - trøkker du på dem får du høre sykla starter og drar avgårde gjennom gira...
https://egeskov.dk/en/classics-museum/
https://egeskov.dk/en/classics-museum/
- Bjerknez
- Kontakt:
Hehe, takk for tipset :)erik m skrev: 27 aug 2021, 00:03 Ja som sagt, vi er veldig forskjellige! Men akkurat soling er vi enige om. Et kjapt bad når det er 30 på land og over 20 i sjøen derimot... men skal du se bare ett eneste museum, så er det mc-museet på Egeskov slott på Fyn. Veteranbiler og -fly er det også der. https://egeskov.dk/en/classics-museum/
Husker enda når jeg og madammen var i Paris for noen år siden. Hun skulle selvsagt ha med seg Louvre. 6 timer(!!!!) hvor vi gikk rundt og så på bilder hvor Skrik var liksom høydepunktet. For meg er slik kunst veldig lite verdt. 6 timer av mitt liv jeg aldri noensinne vil få igjen. Jeg tenkte nesten at, hadde jeg bare fått et hjerteinfarkt så hadde det vertfall skjedd noe....

Men bortsett fra det så var Paris turen veldig trivelig altså. Bare så det er sagt

- Flattop
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
https://www.stenaline.no/vaare-ruter/go ... iel/fergerBjerknez skrev: 26 aug 2021, 17:41 Fergen til Kiel var jo kanskje en god ide, men da utgår jo svenskekysten nedover med Fjellbacka og Smøgen etc. to steder jeg gjerne vil svinge innom isteden for å parkere sykkelen på fergen og sovne på en svett lugar.

- Bjerknez
- Kontakt:
Det sitter veldig langt inne og betale opp mot 2 laken for en båttur altså, når man kan kjøre sykkel i steden... men jeg er trolig annerledes skrudd sammenFlattop skrev: 27 aug 2021, 15:27https://www.stenaline.no/vaare-ruter/go ... iel/fergerBjerknez skrev: 26 aug 2021, 17:41 Fergen til Kiel var jo kanskje en god ide, men da utgår jo svenskekysten nedover med Fjellbacka og Smøgen etc. to steder jeg gjerne vil svinge innom isteden for å parkere sykkelen på fergen og sovne på en svett lugar.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Har kjørt Kielferga flere ganger og synes faktisk at denne turen er en god tart på MC-turen .Vel og merke hvis man skal langt, som et stykke ned i Europa. Rett og slett behagelig ¨koste på seg litt luksusBjerknez skrev: 27 aug 2021, 17:36 Det sitter veldig langt inne og betale opp mot 2 laken for en båttur altså, når man kan kjøre sykkel i steden... men jeg er trolig annerledes skrudd sammen![]()

Men har også kjørte svenskekysten nedover og velger man de rette veiene blir dette fort en bra MC-tur.

Du har ikke vurdert en Triumph Scrambler 1200 XC/XE?
- Bjerknez
- Kontakt:
For noen kan nok sikkert en slik ferge friste veldig, men å bli fraktet halve distansen med ferge med motorsykkelen stroppet noen etasjer ned blir for meg feil. "Hotellrommene" eller lugaren man som oftest får (hvis jeg husker riktig) er knøttsmå og hele båten minner mer mer om et gedigent kjøpesenter. Og de fleste vet kanskje allerede hva jeg synes om kjøpesenter. En slags lurium labyrint av bitikker som på beste måte prøver og forvirre deg til å kjøpe noe du ikke trenger. Føler meg bare fanget av komersielle krefter på en slik båt.AJ skrev: 27 aug 2021, 18:03Har kjørt Kielferga flere ganger og synes faktisk at denne turen er en god tart på MC-turen .Vel og merke hvis man skal langt, som et stykke ned i Europa. Rett og slett behagelig ¨koste på seg litt luksusBjerknez skrev: 27 aug 2021, 17:36 Det sitter veldig langt inne og betale opp mot 2 laken for en båttur altså, når man kan kjøre sykkel i steden... men jeg er trolig annerledes skrudd sammen![]()
. Spisesteder, barer og underholdningstilbud, om man lyster.
Men har også kjørte svenskekysten nedover og velger man de rette veiene blir dette fort en bra MC-tur.
- Bjerknez
- Kontakt:
Nei, den har aldri vært til vurdering. Av Triumph sine sykler er det kun Rocket og Speed Triple RS som har vært til vurdering tidligere. Samt Bobber. Sykkelvealget er tatt. Det blir en Speedmaster og jeg er allerede i dialog med Graarud Motor

Grunnen til jeg foreslår Scrambleren er sittestillingen, man får fordelt vekta på ræva og føttene. Men om du satt greit på din første sykkel vil du nok finne Speedmasteren komfortabel. Det er en kul sykkel og jeg som har hatt to Triumph modern classics kan ikke annet en gratulere med ett godt valgBjerknez skrev: 29 aug 2021, 06:45Nei, den har aldri vært til vurdering. Av Triumph sine sykler er det kun Rocket og Speed Triple RS som har vært til vurdering tidligere. Samt Bobber. Sykkelvealget er tatt. Det blir en Speedmaster og jeg er allerede i dialog med Graarud Motor![]()
- Bjerknez
- Kontakt:
Du har nok rett i at sittestillingen på Scarambler isolert sett hadde gagnet med bedre. Men noen kameler må man svelge for å få den sykkelen som ser best ut :) cruiser er det jeg vil ha, og svrambler er ingen cruiser slik jeg ser det :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Tenkte jeg kunne oppdatere bloggen med å fortelle at jeg har nå har bestillt meg to ny batteribanker som skal være veldig bra og har vunnet i tester etc. Jeg gikk for to av denne batteribanken.
Adresson QD 3.0 20.000mA: Angående bedre lyd i hjelmen, tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe Cardo Packtalk Black: Grunnen til at jeg valgte denne fremfor Freecom 4+ er at førstnevnte har 45mm JBL høytalere som avgir vedre lyd. Som reserveløsning hvis ikke disse er bra nok kan jeg bare kjøpe andre høytalere senere, men disse skal i følge tester jeg har sett være veldig bra.
Jeg har jo hatt Cardo G9 tidligere med Koss høytalere så disse kan jo umulig være noe dårligere vertfall. Dessuten har den ellers alle funksjoner som trengs for å styre lyd, navigasjon etc. via talekommandoer.
Neste på listen nå blir tankveske, og tail bag (salveske?) i tillegg til stock sidevesker. Jeg skal også kjøpe en såkalt "tool bag" i passende stil som skal brukes i steden for tankveske på korte turer, slik at jeg slipper å ødelegge utseendet på sykkelen med å kjøre rundt med en flosshatt på tanken :)
Adresson QD 3.0 20.000mA: Angående bedre lyd i hjelmen, tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe Cardo Packtalk Black: Grunnen til at jeg valgte denne fremfor Freecom 4+ er at førstnevnte har 45mm JBL høytalere som avgir vedre lyd. Som reserveløsning hvis ikke disse er bra nok kan jeg bare kjøpe andre høytalere senere, men disse skal i følge tester jeg har sett være veldig bra.
Jeg har jo hatt Cardo G9 tidligere med Koss høytalere så disse kan jo umulig være noe dårligere vertfall. Dessuten har den ellers alle funksjoner som trengs for å styre lyd, navigasjon etc. via talekommandoer.
Neste på listen nå blir tankveske, og tail bag (salveske?) i tillegg til stock sidevesker. Jeg skal også kjøpe en såkalt "tool bag" i passende stil som skal brukes i steden for tankveske på korte turer, slik at jeg slipper å ødelegge utseendet på sykkelen med å kjøre rundt med en flosshatt på tanken :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Gidder ikke google, hva er forskjellen på Packtalk Black og Bold? 

- Bjerknez
- Kontakt:
Latsabb

Forskjellen er at Black blir levert med oppgraderte JBL høytalere som er noe større. Ikke noe annet, så vidt jeg vet. Bortsett fra at Black versjonen er helt svart da.

- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Siden du er inne på powerbank også så kjøpte jeg en slik powerbank for ca. 3 år siden: https://cdon.no/elektronikk/romoss-sens ... SS_3200643
Men jeg bestilte den her: https://www.aliexpress.com/item/3292285 ... 5487lqwTKS
Beste jeg noen gang har hatt. Lader kjapt og holder det den lovet samt en skikkelig byggekvalitet. betalte 280,- nok den gang. Jentene i huset med Iphone elsker den.
Kan varmt anbefale dette merket.
Men jeg bestilte den her: https://www.aliexpress.com/item/3292285 ... 5487lqwTKS
Beste jeg noen gang har hatt. Lader kjapt og holder det den lovet samt en skikkelig byggekvalitet. betalte 280,- nok den gang. Jentene i huset med Iphone elsker den.
Yamaha XJR 1300
- Bjerknez
- Kontakt:
Det er mye skryteeffekt ute å går når det kommer til powerbanker og dem kan lett avsløres ved å se på målet på banken. Da kan man regne seg frem til hvor mye kapasitet dem i beste fall kan ha. Husk at man også må trekke fra MINST 30% kapasitet i effekttap i tillegg.
- Bjerknez
- Kontakt:
For å utdype litt...
Batteriet i de fleste mobiltelefoner og nettbrett har en spenning på 3.7V. men ladekretsen til disse batteriene trenger 5V. De fleste batteribanker har 18650 batterier (celler) som er koblet sammen i parallel. Det vil si at det sitter en innebygget ladekrets også i powerbanken som tar spenningen fra 3.7V til 5V.
Så skal man feks. regne ut sånn ca. hvor mange ganger en powerbank på 10.000mA kan lade opp en telefon som har batterikapasitet på 2.000mA så kan man ikke bare ta 2.000mA x 5 = 10.000mA. Man klarer altså ikke å lade opp en mobiltelefon 5 ganger i dette tillfellet.
En vanlig regel er å dele powerbankens kapasitet på 0.7. Den reelle kapasiteten powerbanken har vedrørende det å lade en mobiletelefon/nettbrett etc. blir da i dette tilfellet 7.000mA. Det vil si at i dette tilfellet vil du i kunne lade opp telefonen 3.5 ganger fra 0-100% med en 10.000mA powerbank.
Dette gjelder stort sett alle powerbanker og har ingenting med "skryteeffekt å gjøre egentlig, for batteripakken inne i powerbanken er faktisk på 10.000mA.
Det må nemlig være en ladekrets i en powerbank som "snakker" med ladekretsen i mobiltelefonen. Begge disse kretsene krever i de fleste tilfeller 5V, og når batteriene i begge enhetene da egentlig er på 3.7V så vil man få et tap.
Man kunne selvsagt brukt flere batterier i en powerbank (dobbelt så mange) og koblet batteriene slik at dem ga en spenning på 7.4V nominell effekt ut, men da må powerbanken bli dobbelt så stor for å få plass til dobbelt så mange batterier og kapasiteten på 10.000mA blir den samme.
Så derfor vil dem fleste som har testet slike powerbanker finne ut at mobilen etc. ikke kan lades opp like mange ganger som de oppgitte tallene viser.
Med såkalte kina-powerbanker med skryteeffekt så ser man ofte at dem oppgir 50.000mA på en powerbank som er like stor eller mindre enn en tilsvarende powerbank som kun gir 20.000mA feks. Dette er bare ikke fysisk mulig og siden mange vil ha minst mulig fysisk størrelse og mest mulig kapasitet så biter dem på tilbudet og kjøper. mange vil heller ikke reagere på det heller for dem virker jo og hvem er det som måler dette? Vertfall ikke dem som ikke forstår at dem er blitt lurt i utgangspunktet.
Men det finnes noen unntak. Enkelte batteribanker har ikke Lithium-ion batterier med Lipo (polymer) batterier. Dette er de samme batteriene som sitter i mobiltelefoner og nettbrett og kan lettere "formes" og tilpasses i små enheter.
Batteriet i de fleste mobiltelefoner og nettbrett har en spenning på 3.7V. men ladekretsen til disse batteriene trenger 5V. De fleste batteribanker har 18650 batterier (celler) som er koblet sammen i parallel. Det vil si at det sitter en innebygget ladekrets også i powerbanken som tar spenningen fra 3.7V til 5V.
Så skal man feks. regne ut sånn ca. hvor mange ganger en powerbank på 10.000mA kan lade opp en telefon som har batterikapasitet på 2.000mA så kan man ikke bare ta 2.000mA x 5 = 10.000mA. Man klarer altså ikke å lade opp en mobiltelefon 5 ganger i dette tillfellet.
En vanlig regel er å dele powerbankens kapasitet på 0.7. Den reelle kapasiteten powerbanken har vedrørende det å lade en mobiletelefon/nettbrett etc. blir da i dette tilfellet 7.000mA. Det vil si at i dette tilfellet vil du i kunne lade opp telefonen 3.5 ganger fra 0-100% med en 10.000mA powerbank.
Dette gjelder stort sett alle powerbanker og har ingenting med "skryteeffekt å gjøre egentlig, for batteripakken inne i powerbanken er faktisk på 10.000mA.
Det må nemlig være en ladekrets i en powerbank som "snakker" med ladekretsen i mobiltelefonen. Begge disse kretsene krever i de fleste tilfeller 5V, og når batteriene i begge enhetene da egentlig er på 3.7V så vil man få et tap.
Man kunne selvsagt brukt flere batterier i en powerbank (dobbelt så mange) og koblet batteriene slik at dem ga en spenning på 7.4V nominell effekt ut, men da må powerbanken bli dobbelt så stor for å få plass til dobbelt så mange batterier og kapasiteten på 10.000mA blir den samme.
Så derfor vil dem fleste som har testet slike powerbanker finne ut at mobilen etc. ikke kan lades opp like mange ganger som de oppgitte tallene viser.
Med såkalte kina-powerbanker med skryteeffekt så ser man ofte at dem oppgir 50.000mA på en powerbank som er like stor eller mindre enn en tilsvarende powerbank som kun gir 20.000mA feks. Dette er bare ikke fysisk mulig og siden mange vil ha minst mulig fysisk størrelse og mest mulig kapasitet så biter dem på tilbudet og kjøper. mange vil heller ikke reagere på det heller for dem virker jo og hvem er det som måler dette? Vertfall ikke dem som ikke forstår at dem er blitt lurt i utgangspunktet.
Men det finnes noen unntak. Enkelte batteribanker har ikke Lithium-ion batterier med Lipo (polymer) batterier. Dette er de samme batteriene som sitter i mobiltelefoner og nettbrett og kan lettere "formes" og tilpasses i små enheter.
- Bjerknez
- Kontakt:
Et eksempel på en batteribank man med en gang ser ikke har vanlige Lithium Ion batterier er denne:
https://www.fjellsport.no/nitecore-nb10 ... L3EALw_wcB
Man ser jo bare på tykkelsen at denne ikke kan ha såkalte 18650 celler som energi kilde. Denne har da et 3.7V Polymer batteri spesielt tilpasset akkurat denne batteribanken. Enheten blir mindre i størrelse, men også dyrere. Man får altså mindre effekt/kapasitet for pengene. Dette er batteribanken for den som setter størrelsen på batteribanken først når man vurderer ny batteribank.
https://www.fjellsport.no/nitecore-nb10 ... L3EALw_wcB
Man ser jo bare på tykkelsen at denne ikke kan ha såkalte 18650 celler som energi kilde. Denne har da et 3.7V Polymer batteri spesielt tilpasset akkurat denne batteribanken. Enheten blir mindre i størrelse, men også dyrere. Man får altså mindre effekt/kapasitet for pengene. Dette er batteribanken for den som setter størrelsen på batteribanken først når man vurderer ny batteribank.
- Bjerknez
- Kontakt:
Et godt eksempel er denne powerbanken:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... d466ae6-52
80.000mA er ikek engang mulig. Ikke i nærheten en gang. men allikevel så har den fått gode reviews av kjøpere. Det er fordi kjøperne er stokk domme og har latt seg lure. Dem TROR dem har verdens råeste powerbank, men skjønner ikke at den er det.
Ser du på reviews på denne som har kun 1-2 stjerner, så ser du noen ytterst få som faktisk har testet den, og dem sier at denne bare er noe dritt.
Skal man handle ting på AliExpress må man derfor vite hva man er ute etter samt ha litt kunnskap selv før man kjøper noe. Man kan gjøre mange gode kjøp på AliExpress. Jeg har selv handlet der VELDIG mye og spart bøtter og spann av penger. Men man må være våken.
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... d466ae6-52
80.000mA er ikek engang mulig. Ikke i nærheten en gang. men allikevel så har den fått gode reviews av kjøpere. Det er fordi kjøperne er stokk domme og har latt seg lure. Dem TROR dem har verdens råeste powerbank, men skjønner ikke at den er det.
Ser du på reviews på denne som har kun 1-2 stjerner, så ser du noen ytterst få som faktisk har testet den, og dem sier at denne bare er noe dritt.
Skal man handle ting på AliExpress må man derfor vite hva man er ute etter samt ha litt kunnskap selv før man kjøper noe. Man kan gjøre mange gode kjøp på AliExpress. Jeg har selv handlet der VELDIG mye og spart bøtter og spann av penger. Men man må være våken.
- Bjerknez
- Kontakt:
Denne batteribanken er 16.7 cm. lang i følge spec sheets. En 18650 celle har en diameter på 18mm. Så du får MAKS 9 stk. batterier inn i denne og to i høyden går ikke. Hvis alle batteriene har en kapasitet på 3.400mA som er en slags maks kapasitet på 18650 celler i dag så kan man få 30.000mA ut av denne. Spørsmålet her er hvilke type batterier dem har brukt. Er den laget i Kina kan dem ha brukt andre typer batterier. Altså fortsatt 18650 celler, men celler med mindre kapasitet for å spare penger. 9 stk. batterier med 2.500mA gir feks. kun 22.000mA og de aller fleste ville ikke merket det, for ingen tester dem.Audi Mannen skrev: 30 aug 2021, 13:56 Siden du er inne på powerbank også så kjøpte jeg en slik powerbank for ca. 3 år siden: https://cdon.no/elektronikk/romoss-sens ... SS_3200643
jeg sier ikke at det er slik i dette tilfellet, men greit og ha i bakhodet :)