Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det skjer ikke så mye spennende her omkring for tiden. Sykkelen går og går. Derfor var det jo fint å ha gamle K100en på besøk for en dag. Grunnet et gåent konisk lager i kardangen med tilhørende mye sideveis slakk fikk jeg tak i en pent brukt fra England for en tusenlapp med kun 13 000 miles på seg. Det var med stor glede å se at den nye kardangen så bra ut, kjentes bra ut og hørtes fin ut.

Ny olje på gaflene forran, justering av SAG og ny Kardang med oljer på kardang og gir samt nye Paralever-lagre. Totalt 3 timers arbeid. Noe jeg anser som svært tidseffektivt.

BMW er helt topp å skru på rett og slett.
Som tidligere nevnt er det en kollega av meg som kjøpte den, og han trives godt på den. Jeg vil helst få kjøpt den tilbake når han er lei.. Neste år er den veteran og «gratis» å eie.
186647AD-08DC-4E87-89F9-20B4278F91F4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av dypen »

Du har fått utført masse på kort tid, god erfaring med merket, riktige deler og god planlegging i forkant borger for topp resultat :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Helt klart. Er jo litt å sette seg inn i.
Skrudde dog litt Honda her om dagen. Jeg har sansen for Honda jeg, men man merker og ser at det er langt billigere laget. Fikk ikke godfølelsen. Jeg nærmest snakker med en gammel BMW K gjennom kroppen og bruk av verktøy.. Da koser jeg meg noe skikkelig. Det høres jo ikke helt bra ut.. :lol

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av SverreOlsen »

FredrikE24 skrev: 10 mai 2020, 14:20 Det pågår litt byggeaktivitet.

Trengte en glattkantlist i eik. C45D7661-DACE-4678-9E0C-A7F52F45579B.jpeg
For noe år si så lasta eg godt på sykkelen eg hadde også 😅 Kjøpte ett helt lass med cross utstyr :-P
received_1105438366159105.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Tror det mest kjeitete jeg har lastet på Jawa’n er et par 2meter lange slalåmski m/staver, støvler og oppakning i klær for en helg ink. Et brett øl. Skia gikk fra høyre koffert og over kræsjbøylen forran :P

Kjørte med høyre lår over skia.. Var ganske ødelagt da jeg parkerte ved hytta!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

EF282CA1-F14C-4BB8-BA20-CBA5A5E75E72.jpeg
En liten rævtur på vei hjem etter jobb var greit idag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24612
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Bjerknez »

En mekaniker jeg snakket med sa at BMW sykler var enkle og ta service på. Ikkr fordi det nødvendigvis var enklere og utføre selve jobben, men forsi BMW har sine nærmest idiotsikre rutiner som må fullføres skikkelig da alt blir lest av sensorer og en datamskin geleider en gjennom prosessen. Han mente på at det var lettere og ta "snarveier" med andre merker.

Alt som gjøres på sykkelen (BMW) ble i følge han lastet rett opp til en server hos BMW.

Det var vertfall det jeg ble fortalt. Om det var fyllepreik eller ei vites ikke.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det stemmer i og for seg på nyere sykler. BMW forhandlere har som regel en «Dock» på disken hvor man legger nøkkelen. I nøkkelen er servicehistorikk lagret.

Det er nok rett dette med prosedyrer. Som hobbymekaniker kan de være noe slitsomme å følge til punkt å prikke, da det er mye spesialverktøy som kreves om en ønsker en forholdsvis enkel gjennomføring. Allikevel kan alt løses uten spesialverktøyene som regel. Krever bare at man er litt oppfinnsom og har satt seg litt inn i hva som skal til på forhånd. Fattern server sin K1300GT med BMWs elektroniske servicemanual. Det funker veldig bra. Bare trykker deg gjennom en GUI for å finne den prosedyren man trenger. Videre står alle gjøremål etter x antall km. Beskrevet med hver oppgave linket mot prosedyren.

På det gamle jernet mitt sørger jeg for hyppige væskeskift, nytt register hver 60 000km, og årlig ventilsjekk. Ellers føler jeg meg litt frem på sykkelen om hva som behøves. Kjører både dekk og bremser helt ned. Handler om å følge litt med.

Det er ingrnting som egentlig er skremmende ved min sykkel lenger. Noe kan være omfattende jobb, men alt i alt er det ren skjær koseskruing og rutinene begynner å sitte i hodet.

Pr. Nå er det ingenting på planen hva gjelder sjekk/vedlikehold. Jeg bare kjører og følger litt med. Bortsett fra at nå skal snart nytt register på igjen. Skal si kilometerne flyr..
Gammel sykkel med noen kilometer på baken, men skal den være til å stole på, og tåle å bli brukt hardt må man følge opp. Registeret kunne jeg sikkert pusha til 200kkm, men det koster så lite å kjøpe delene, og man får samtidig sjekket den opp litt nøyere. Skal vel inn ny kjølevæske samtidig bla.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Idag kom dagen.

Jeg har lenge og vel fundert på hva som skal ta over Klim Badlands Pro kjøredressen.
Jeg har stått mellom to valg. Klim Kodiak og Rukka Realer. Den ene betydelig dyrere enn den andre.

Etter å ha prøvd Realer og egentlig funnet ut at ja, den sitter veldig fint. Så var luftemulighetene minimale sett opp mot Klim.
Ettersom jeg kjører mye til og fra jobb, og det ofte er godt og varmt når man kjører om sommeren er lufting kanskje det viktigste kriteriet.
Prisen er også viktig. Her snakker vi fort komplett dress til samme pris som bare det jakka koster for Realer.
Inkludert i Realer er en 100g dunjakke og dunbukse til bruk i kulde.
Klim har ikke dette, de tenker "bring your own layer". Noe jeg finner helt OK.

Så jeg var ganske bestemt på at det ble kjøp av Kodiak idag. Da jeg skulle dra på meg den gamle Badlands Pro-dressen på vei til Cross Centeret Snellingen istad så røyk søren meg glidelåsen på Badlandsen?! :roll Jakka gav vel beskjed om at det å ha to funksjonelle Klim-dresser ikke var greit. Likeså var saken avgjort. Badlandsen er gammel. Jeg tør å tippe på 9 år og har tilbakelagt mange mange tusen km. både på turer og ren jobbpendling. Dressen var en demobrukt dress da Snowtrade hadde agenturet på Klim. Mao. Lenge siden og Badlands Pro som selges idag er vel 3 eller 4 generasjoner nyere :knegg Jeg personlig har kjørt på dressen rundt 100 000km både sommer og vinter, i tillegg til at min far brukte den til og fra jobb i 5-6år på to ulike sykler. Så feilet den altså idag. En sånn liten "tagg" på glidelåsen knakk. Da var det stopp. Ellers er egentlig jakka teknisk sett helt fin! Så nå blir det frem med sy-maskinen og skifte av glidelås :thumleft

Rett opp i utstyrsavdelingen bar det, og rett bort til hengerene for Kodiak. Svart på svart var valget og utvalget i størrelser var stort.
Jeg hadde jo sett for meg at jeg skulle ha en 52-jakke. Er det jeg normalt bruker. Jeg er imidlertid 194 høy og litt overkropp som faktisk gjorde at den ble altfor liten over brystpartiet. Det hadde jeg ikke trodd. Så kom det en selger bort og tilbydde seg hjelp. Så da ble det vei i vellinga. Vi begynte å prøve oss oppover i størrelser. D-56 satt som et skudd. Ikke posete og "klumpete" som det Badlandsen har vært. Som jo ganske mange har funnet ut med Badlands og mislikt den for. Så faktisk ganske fjong ut :P

Jeg hadde jo på mine Axo Primato II støvler. De har sett sine bedre dager. Subbeklossene er borte forlengst, sålene limt med Tec7 og læret blitt fillete, og innerforet hadde gått i oppløsning og padding var vekk.. :knegg Glidelåsene trege og borelåsene lite fungerende. Siden jeg var i siget og hadde på min nye Klim-dress i butikken så sa jeg at jeg ønsket noen nye støvler også.

Siden jeg har svære føtter så ble utvalget litt smalt, men som også betydde at man gikk litt opp i pris. Endte på AlpineStars Toucan Gore-tex i størrelse 47. Skal si de var digge å ha på seg. Dog litt adv. inspirert, men de skrek ikke adv. Så til touringbruk bør de også duge helt fint! :prf

Kledde på meg under prøve i butikken, de gamle støvlene lo vel betjeningen litt av og kastet de rett i søpla. Så da spaserte man bort til kassadisken, dro kortet og reiste hjem. Superfornøyd med alle luftinger i full åpning. Lanesplitta fra Alnabru og helt til Klemetsrud i 29grader og ikke engang svett.. Dette er bra!

Bilde
Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av oivindg »

Gratulerer med flott utstyr! Jeg er 193 høy og har størrelse 58. Det betyr vel at jeg har mindre brystkasse og lengre armer? :)
Ble det ikke bukse, eller handlet du det også uten å nevne det?

Forøvrig knalltilbud hos Snellingen med 20% rabatt på Kodiak!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 25 jun 2020, 18:46 Gratulerer med flott utstyr! Jeg er 193 høy og har størrelse 58. Det betyr vel at jeg har mindre brystkasse og lengre armer? :)
Ble det ikke bukse, eller handlet du det også uten å nevne det?
Jeg har fra langefingertupp til langefingertupp 2 meter lange armer + skuldre og nakke. Ermene sitter bra på D56.

Joda, bukse ble det også, husker ikke størrelsen, men her har Klim skifta skala, så jeg mener det ble 54 eller 56 på bukse mot tidligere 36 på Badlands(som var litt for kort..). Bukseseler er det også på den. det var det ikke på Badlands den gang.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Skal si Kodiaken sitter med et langt bedre snitt enn den gamle Badlandsen. Badlandsen hang på skuldrene mine med litt sånn saggy utrykk. Så ikke direkte vakkert ut .
059C69D9-917F-4565-9615-B50A7E47065B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Bra du fikk deg en god dress. Jeg kjøpte ny dress i fjor, lånte med meg Badlands hjem, men fikk den ikke til å stemme med kroppen. Så da ble det en Scott-dress på meg. Behagelig, 3-lags laminert. Viktig ned en dress som sitter som den skal 👍😊

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 27 jun 2020, 00:01 Skal si Kodiaken sitter med et langt bedre snitt enn den gamle Badlandsen. Badlandsen hang på skuldrene mine med litt sånn saggy utrykk.
Tror vi er omtrent akkurat like store og tynne/feite, med samme apefaktor. Og akkurat like vakre i våre Kodiakdresser. :D Så bra ut det der!

Har du bestilt kort med helseopplysninger? Jeg fylte ut skjema på nett ganske rett etter jeg kjøpte min dress, men har ikke hørt noe ennå. Nå har det vel snart gått tre måneder.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Kort er bestilt, synes dog det var et merkelig skjema. Skulle jo ikke fylle inn noe prod.nummer på jakka eller noe. Ikke fått bekreftelse.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Litt dagdrømming må vel være lov.
FD6461F8-7EC4-4996-88C0-C8B18EF0E6AF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av dypen »

Gratulerer med flott kjøreutstyr med fine detaljer, skoa var kjempetøffe da :thumleft Har selv brukt noen kroner på en ny Klim Badlands Pro jakke bukse som forhåpentlig vil holde varmen i en gammel skrott på kjølige dager. Liker den saggy romslige Klim’n, god plass i og god å kjøre i med masse finurlige løsninger :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har jeg vaska bort 10 år gammel dritt i tre omganger separat på Badlands Pro jakke og bukse. Etter tredje runde med vask begynte møkka å klarne i maskinen og maskinen ønsket en rensepause mellom slaga.. Så etterfulgt av to runder med skylling.. Å skylle ut all såpa er viktig! Så fikk bukse og jakke to turer i tørketrommel, en for tørk og en for re-aktivering av membran i 20min.

Både jakke og bukse ser veldig bra ut nå.. Ser nesten nytt ut.. Så tok jeg og spruta vann på både bukse og jakke og det prellet av.. Jeg er veldig imponert..

Setter inn ny glidelås i jakka og da har jeg egentlig to fullt fungerende Klim-sett..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Bestemte meg ganske brått her tidligere idag at jeg skulle på en liten rundtur. Det medfører en mellomlanding på hytta.
Vi får se hvor veien går i morgen. Jeg har ingen plan :P
F4223432-0ECF-4F31-8AD6-56FDC0F16D4D.jpeg
8BA358FA-14AF-4D5D-9969-4630210B5A78.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 02 jul 2020, 21:05 Bestemte meg ganske brått her tidligere idag at jeg skulle på en liten rundtur. Det medfører en mellomlanding på hytta.
Vi får se hvor veien går i morgen. Jeg har ingen plan :P

F4223432-0ECF-4F31-8AD6-56FDC0F16D4D.jpeg8BA358FA-14AF-4D5D-9969-4630210B5A78.jpeg
Godt du har god dress. Kan bli vått i hele Sør-Norge i følge NRK. God tur og håper du er heldig med været :b_c:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Sitter med en kald Aass og skuer utsikten fra godstolen med fyr på peisen. Ser da ikke så gærent ut?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Befinner meg på Hardangervidda. 1177 moh. Snødrev i lufta, har passert flere snøbyger i ettermiddag. Forventet det samme i morgen.

Ingen betydning for meg, jobber innomhus, LTen står også innomhus, og jeg skal ingen steder 😊👍

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ligger på 1100moh nå, blå himmel og litt småttekk. Er litt spent på morgendagen! 2 varmegrader ute

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Turen tok en ende, lurer på om jeg SRO en dag for tidlig. Det har visst bedret seg nå, men slik så ikke værmeldingen ut da jeg dro. Shit samma!

Jeg dro i 8-tida med nok mat i magen og noe ull. Så kjørte jeg utenom to pissepauser og tre fyllestopp og en ferjetur. Den siste fylkestoppen var på Høvik etter å ha sett meg lei på regn og sludd fra alle kanter kjørte jeg over Hemsedalsfjellet, til Gol og hjem. Da hadde jeg kjørt nærmere 40 mil uten stopp. Da var det godt å gå av sykkelen en siste gang :knegg
C724171A-D7BC-45F0-BAD4-3178852BFCC0.jpeg
928BF60F-87D9-4170-9807-EE8BA5DB1020.jpeg
8798B8BF-FB4A-4C73-90B3-E9DBDF84CCD8.jpeg
Nå er framhjulet blankslitt, så må vel kline til med å skifte kommende uke. Har kjørt langt på settet. Lenger enn noen gang. Skifta i september 2018. At klarte nesten to sesonger på et sett er nok mest på grunn av mye K100-kjøring og at Jawakjøringa begynte tidlig høst 2019 og lenge nå i 2020.

Har vel ikke nevnt at K100en var innom meg igjen.
Ny bakdemper og progressive fjærer i framgaffel. Det gjorde virkelig susen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Etter den korte, men effektive ferieturen i år, så har jeg funnet ut at sykkelen trenger en sjekk av luft og drivstofftilførsel.
Sykkelen går som et uvær, men ikke alltid perfekt. Forskjellene er minimale, men jeg er følsom for slikt. Det kjennes ved pådrag på høygir, en anelse vegring før den begynner å trekke, bare noen ganger. Andre ganger trekker den hardt som bare det. På fullt jern kan det både kjennes og høres ut som den går litt magert fra 6700rpm og opp til sperra.
Tomgang, ja der kan den gå som en nysynkronisert K100, men andre ganger kan den pumpe som to Harleyer i kor..

Så hva er planen? Jo det blir egentlig et lite røsk. Unødvendig mye av det sikkert.
Bensinpumpe, bensinfilter, dyser, kontroll av bensintrykk. Skifte av alle slanger og klemmer på tankarmatur inni tanken og grovsil.

Luftfilter, sjekk av opplagring i spjeldrekke, måle vakum, sjekk av falskluft, bytte innsugstrakter og O-ringer mot topp(innsugskanaler).

Ny Lambdasonde, kontroll av temperaturfølere, blokk og forbrenningsluft.

Justering av ventiler. Her må jeg innrømme at jeg har vært litt på kanten siste to åra. Jeg vet at minst to ventiler har litt trange klaringer..
Det er 60 000km siden sist jeg skifta reg.kjede og sleider. Som vil si at det skal gjøres i år. Tida flyr :knegg Da blir det naturlig å ta ut kammene og justere ventilklaringene samtidig.

Spjeldrekka er produsert og fabrikksynkronisert i flow-benk hos BING. Modeller fra 97-00 har justeringsskruer på spjeldrekka(sek.luft).. Det har ikke 01-05. Her er det set-skruer med forsegling på spjeldåpning.. Så er litt usikker på om jeg skal kødde med det. For å kompensere for mindre avvik, så er hvert spjeld koblet sammen med en slange og T-koblinger.

Deler er bestilt, og det ble ikke billig. Nå har jeg imidlertid ingen planer om å selge sykkelen. Det viktigste for meg er at sykkelen yter det beste den kan, ikke minst får jeg skrudd litt og samtidig.

Dysene er jeg kanskje mest spent på? Vi snakker om Bosch EV14 maskinert for å passe original fuelrail. Vi snakker om ganske store forskjeller når det kommer til hurtighet og sprøytebilde..

Om jeg skulle vært systematisk og spart masse penger.. Så hadde jeg kledd av ene sidekåpa og gått løs med startgass. Jeg har imidlertid hatt lyst til å gjøre dette røsket en stund.


https://www.youtube.com/watch?v=f8cEG4wbWyk

Svar