Dette er helt utrolig.xavi0n skrev: 23 mar 2021, 22:44 Samme i tromsø, hadde god kontroll lenge, så kom et kjærestepar opp hit på ferie og hadde 70(!) nærkontakter i løpet av noen dager, og da var det kaos.

Dette er helt utrolig.xavi0n skrev: 23 mar 2021, 22:44 Samme i tromsø, hadde god kontroll lenge, så kom et kjærestepar opp hit på ferie og hadde 70(!) nærkontakter i løpet av noen dager, og da var det kaos.
Kaos og kaos.
Ja, media skal man ikke alltid høre på. Dommedag er det nok ikke. Vertfall ikke for oss som er friske uten underliggende sykdommer. Jeg er ikke så redd for livet mitt. Men jeg er mer hyppen på at viruset ikke spres ytterligere slik at man kanskje kan begynne å bevege seg fritt uten dårlig samvittighet.
Kan vel hende at en statsminister er fredet fra noen av reglene. Jeg driter egentlig i hva Erna gjør. Jeg er mer opptatt av hva vi andre kan gjøre for å minske spredningen.Jompa skrev: 23 mar 2021, 23:07 Nå har Erna, Høle & co anbefalt alle som bor i røde områder å holde seg hjemme i påska.
Begge to bor hele uka i Oslo, Erna går igjen foran som et godt eksempel og reiser til Bergen.
Ikke så lenge siden hun snek seg til fjells der hun trodde hun ikke skulle bli oppdaget, for å ha en liten familiefest.
Høie drar på hytta for han har sørget for å tilpasse reglene til seg selv.
Troverdige folk ?
Eller å være AP politiker i nord.Jompa skrev: 23 mar 2021, 19:07
Man trenger mao ikke å ha så mye mellom ørene for å bli statsminister.
1465 smittede kan være ille nok det når det først sprer seg. Det kommer vel litt ann på hvem som er smittet og hvor spredt det er etc. men selvsagt lever man tryggere i Finnmark enn så lenge. Bakdelen med at folk blir syke der oppe er at dem trolig må fraktes til andre sykehus rundt om og da er vi i gang.Domino skrev: 24 mar 2021, 08:24 I hele Troms og Finnmark (tvangssammenslått) var det pr i går registrert 8 smittede. Det har vært 1465 totalt. Folketallet er ca 243 500.
I Alta var det pr i går (i følge VG) 0 smittede og det har vært totalt 82 smittede. Folketallet er ca 20 800.
Her er svaret på dette: https://www.nrk.no/vestland/erna-solber ... 1.15431352Jompa skrev: 23 mar 2021, 23:07 Nå har Erna, Høle & co anbefalt alle som bor i røde områder å holde seg hjemme i påska.
Begge to bor hele uka i Oslo, Erna går igjen foran som et godt eksempel og reiser til Bergen.
Ikke så lenge siden hun snek seg til fjells der hun trodde hun ikke skulle bli oppdaget, for å ha en liten familiefest.
Høie drar på hytta for han har sørget for å tilpasse reglene til seg selv.
Troverdige folk ?
Så det eneste vaksinen ser ut til å gjøre er å redusere symptomene når man blir smittet. Den hindrer ikke at man blir smittet, og den ser ikke ut til å hindre smittespredning i vesentlig grad.mekkern skrev: 24 mar 2021, 14:46 ikke så mye smittestopp med vaksina heller ser det ut som...![]()
https://www.nrk.no/rogaland/smittetrykk ... 1.15431252
Tja, hva skal man tro?oivindg skrev: 24 mar 2021, 14:53Så det eneste vaksinen ser ut til å gjøre er å redusere symptomene når man blir smittet. Den hindrer ikke at man blir smittet, og den ser ikke ut til å hindre smittespredning i vesentlig grad.mekkern skrev: 24 mar 2021, 14:46 ikke så mye smittestopp med vaksina heller ser det ut som...![]()
https://www.nrk.no/rogaland/smittetrykk ... 1.15431252
Det vil vel si at jo flere som blir vaksinert, jo mer spredning vil vi få. Fordi folk som er vaksinert sannsynligvis vil bli slappere på tiltak som munnbind, håndvask og begrenset reising/besøk. Dette igjen vil føre til at det bare blir mer og mer risikabelt å ikke være vaksinert.
men det er heller ikke mer enn en måneds tid siden de åpnet etter en total lockdown.. denne har jo hatt en sterk medvirkende årsak vil jeg tro..Rune75 skrev: 24 mar 2021, 16:01 Vaksinesuksessen i Israel: Alle korona-tall faller som en stein. https://www.nettavisen.no/okonomi/vaksi ... 3424105183
Skjedde vel sånn omtrent i midten av forrige måned...:mekkern skrev: 24 mar 2021, 16:41men det er heller ikke mer enn en måneds tid siden de åpnet etter en total lockdown.. denne har jo hatt en sterk medvirkende årsak vil jeg tro..Rune75 skrev: 24 mar 2021, 16:01 Vaksinesuksessen i Israel: Alle korona-tall faller som en stein. https://www.nettavisen.no/okonomi/vaksi ... 3424105183![]()
Hvorfor skal man frakte folk bort fra sykehus som har overkapasitet?Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 12:541465 smittede kan være ille nok det når det først sprer seg. Det kommer vel litt ann på hvem som er smittet og hvor spredt det er etc. men selvsagt lever man tryggere i Finnmark enn så lenge. Bakdelen med at folk blir syke der oppe er at dem trolig må fraktes til andre sykehus rundt om og da er vi i gang.Domino skrev: 24 mar 2021, 08:24 I hele Troms og Finnmark (tvangssammenslått) var det pr i går registrert 8 smittede. Det har vært 1465 totalt. Folketallet er ca 243 500.
I Alta var det pr i går (i følge VG) 0 smittede og det har vært totalt 82 smittede. Folketallet er ca 20 800.
Akkurat. Gjøre noe politisk som gagner en selv......Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 07:51 Så lenge man selv er skråsikker på at vi har mer og fare med enn statsministeren, så er det jo veldig merkverdig at man ikke brukte den intelligensen til å faktisk gjøre noe politisk som ganget en selv. Men det er så klart lettere og krittisere enn å komme med løsninger.
Nå er ikke jeg noen kjempefan av Erna, men jeg synes da tross alt at vi har håndtert dette på en ganske god måte så langt, hvis man ser det i et større perspektiv og ikke henger seg opp i enkeltsaker og oppgulp i media.
Man frakter da ikke folk bort fra sykehus som har kapaitet (og riktig kompetanse). Men tviler på at sykehuset i Alta (eller hvor sykehusene ligger der oppe) har kapasitet til å legge feks. Fire personer i respirator over tid hvis mange skulle bli smittet?Jompa skrev: 24 mar 2021, 18:27Hvorfor skal man frakte folk bort fra sykehus som har overkapasitet?Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 12:541465 smittede kan være ille nok det når det først sprer seg. Det kommer vel litt ann på hvem som er smittet og hvor spredt det er etc. men selvsagt lever man tryggere i Finnmark enn så lenge. Bakdelen med at folk blir syke der oppe er at dem trolig må fraktes til andre sykehus rundt om og da er vi i gang.Domino skrev: 24 mar 2021, 08:24 I hele Troms og Finnmark (tvangssammenslått) var det pr i går registrert 8 smittede. Det har vært 1465 totalt. Folketallet er ca 243 500.
Og om det skulle bli nødvendig har vi etterhvert fått en utmerket luftambulanse.