Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GYLLENE TIDER, Always look on the bright side of life

Legg inn av Duville »

Kjellrf skrev:Jeg har ikke noe imot dialektskriving, så lenge det er relativt konsekvent. Det kan være "krydder" i en tråd, når det er gjort riktig (som i denne tråden, Jompa). :thumleft De gangene det blir vanskeligere å forstå, er når vedkommende som skriver, i utgangspunktet ikke er stødig i rettskrivning, og har mye stavefeil. Da kan det bli tungt. Heldigvis er det ganske skjelden.

Det er vel ikke verre enn at man kan "sitere" innlegget man ikke forstår og spørre hva i huleste hel.... vedkommende mente med det han skrev, på en fin måte... - og den som da har skrevet dialekt gir sin lille forklaring..... vel. :mk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, Always look on the bright side of life

Legg inn av Intruder »

Alvais look ån te bright side off life,blir det vel på Ringsakerengelsk...? :-k

Og da tror vi det dereier seg om fotball )): les ofside... :sorry

Synes det er greit med litt dialekt å je,og dæssa byfålka som ler seg skakke når vi prate har liksom glømt å arti dom synes det var når de får det på prent.... :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Always look on the bright side of life

Legg inn av Jompa »

Får vel kalle det her innlegget for "always look on the bright side of light"
Blei ferdig med å montere lysrele og ledninger i ettermiddag. Det som tok lengst tid var å finne den beste plasseringa for releene.
Endte opp med å tape dem fast med dobbelsidig tape på innersida av kåpa, under innerdekslet.
Har ikke fått prøvekjørt med "ny-lyset" enda, for det var bare en varmegrad i kveld.

Her er jeg så vidt igang. Ledning direkte fra batteriet og frem til releene. Tredde ledninga langs kabelbunten under tanken.
Lys 003.jpg
Releene ferdig montert. Ett til nær og ett til fjernlyset. Kontakten til venstre skal inn i den gamle pærekontakten, så
det gamle ledningsnettet fungerer som styring.
Lys 004.jpg
Det nye ledningsnettet på plass inni kåpa og fotografert nedenfra. En strips sørget til slutt for at alle ledningene holder seg
innenfor kåpa.
Lys 005.jpg
Releene sett ovenfra.
Lys 008.jpg
Og skikkelig jording, hvis ikke er hele greia bortkasta.
Før ombygginga var det 2 volt spenningstap fra batteriet til pæra, etterpå målte æ 13, 2 volt på på pæra.
En vesentlig forskjell.
Lys 006.jpg
Før og etter.
Begge bildene er tatt med samme innstillling på kameraet, så de gir et brukbart inntrykk av forskjellen.
Osram Nightbreaker satte prikken over i,en.
Lys 010.jpg
Lys 011.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av mekkern »

:thumleft ser ut som det hjalp ja.. :-J

hadde bare 1,5 volt i tap under last på cbr`n :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av Jompa »

I kveld fikk æ prøvd sykkelen med "nytt lys".
Forskjellen er absolutt merkbar, har en nesten hvit lysflekk på veien nå, før var den gul, nesten brun.
Og så er det lys i hele veibredda, både med nær og fjernlys.

Det nådde å bli kaldt før æ va hjemme, 3 grader. Men turen var fin, selv om den ble kort, bare 6 mil.
Klarvær og måneskinn. Det blei ikke noe bilde av månen, men den ser likedan ut her som i resten av landet.
Hadde egentlig tenkt å kjøre til et vann som ligger i veikanten oppe på vidda for å ta bilder.
Men da var æ gjennomfrøssen på fingran, så det ble hjemtur istedet.

Nærlys.
man kan se at sykkelen vibrerer ørlite grann på speedometeret og turtelleren.
Kveldstur 24.09.12 001.jpg
Fjernlyset er skikkelig hvitt og fint :thumleft
Kveldstur 24.09.12 003.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av bikerdude73 »

Ser bra ut dette. Jeg lurer på hvordan jeg skal forbedre lyset på Super Tenere'en min.
Har ikke H4 så litt vanskelig. Lest at folk har erstattet orginal-lyktene med Hella lykter, men det blir litt drøyt. :scratch
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av Kjellrf »

Mener det finns H4-pærer med vanlig sokkel å få tak i.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av mekkern »

asymmetrisk?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... -H4-35500/

har forresten et par adapterringer fra boble-tiden liggende..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:asymmetrisk?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... -H4-35500/

har forresten et par adapterringer fra boble-tiden liggende..
Det er vel reflektoren og glasset som avgjør om lyset er asymmetrisk eller ikke ?
De bruker da de samme H4-pærene som oss i England, gjør de ikke ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev:
mekkern skrev:asymmetrisk?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... -H4-35500/

har forresten et par adapterringer fra boble-tiden liggende..
Det er vel reflektoren og glasset som avgjør om lyset er asymmetrisk eller ikke ?
De bruker da de samme H4-pærene som oss i England, gjør de ikke ?
stemmer det-men de lyskasterne som bruker "vanlige"(ikkehalogen) pærer-Pt45 sokkel kalles asymmetriske.

men det finnes også en annen sokkel til noen 25-35Watt frontlampe pærer som jeg ikke husker typen på..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av Bikeridr »

Jompa skrev:
mekkern skrev:asymmetrisk?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... -H4-35500/

har forresten et par adapterringer fra boble-tiden liggende..
Det er vel reflektoren og glasset som avgjør om lyset er asymmetrisk eller ikke ?
De bruker da de samme H4-pærene som oss i England, gjør de ikke ?
Næ!
Hvis du ser på H4-pærene som selges i høyresidekjøringsland, og legger merke til "utskjæringen" i "skjeen" på nærlysdelen av pæra og sammenlikner den med venstrekjøringslandslyspærer så vil du se at "utskjæringen" er på motsatt side. I tillegg (iallefall hvis du treffer på etpar av de gamle engelskmennene i Tromsø), så vil du se at de har tapet over med svart på deler av lykten siden assymmetrien går "feil" vei (og de ikke har giddet å skifte pære).

Med Xenonlys er det litt annerledes siden det der er reflektoren som justeres og "pæren" (eller mer korrekt sveiseflammen) er konstant. I min (nå solgte) Tiguan, så var det en bryter bakpå kontrollenheten til Xenonlysene hvor man stilte mellom høyre- og venstre-kjøring.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av Hjernen »

På VAG kan (kunne i ditt tilfelle) du vel gå inn i menyen for lys og justere det?? Gikk på 2009 A6 drosja jeg kjørte.. Det går hvertfall på 2011 Passaten...
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av mekkern »

Bikeridr skrev:Næ!
Hvis du ser på H4-pærene som selges i høyresidekjøringsland, og legger merke til "utskjæringen" i "skjeen" på nærlysdelen av pæra og sammenlikner den med venstrekjøringslandslyspærer så vil du se at "utskjæringen" er på motsatt side.
nå tror jeg du er ute å sykler uten motor.....H4 halogenpære er en standard.
Men glass og reflektor/avskjerming i lykta-det er en annen sak..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av Bikeridr »

mekkern skrev:
Bikeridr skrev:Næ!
Hvis du ser på H4-pærene som selges i høyresidekjøringsland, og legger merke til "utskjæringen" i "skjeen" på nærlysdelen av pæra og sammenlikner den med venstrekjøringslandslyspærer så vil du se at "utskjæringen" er på motsatt side.
nå tror jeg du er ute å sykler uten motor.....H4 halogenpære er en standard.
Men glass og reflektor/avskjerming i lykta-det er en annen sak..
Æhumm, nå har jeg fått trødd igang motoren. Selvsagt er pæra lik, det er sokkelen i reflektoren (lampa) som er vridd 15° forskjellig mellom høyre og venstre kjøring. Måtte friske opp litt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp#D ... _headlamps" onclick="window.open(this.href);return false;
:redface
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av mekkern »

deilig når en har fyra motoren. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER med "nytt" lys på sykkelen

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:deilig når en har fyra motoren. :thumleft
Ja, og i morra ser et ut til at æ tar den siste utenbygdsturen i år :sorry
Må en tur til hytta å tømme vanndunkene før frosten tar dem, ca 8 mil hver vei.
Får se an temperaturen i morra formiddag, har satt +5 som minstetemp for å starte ivei med sykkeln.

Kjørte en tre, firemils tur i går kveld.
Tørre veier, men kaldt, ble sittende som en ensom "marlboro-man" på Statoilbenken. :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Jompa »

Tok en formiddagstur til hytta i dag. Det stod igjen to fulle vanndunker fra forrige gang vi var oppe, og nå begynner det å bli kaldt.
Så æ brukte vanndunkene som en passelig unnskyldning for å ta en tur, kanskje den siste "langturen" i år ?
Starta hjemmefra i halvtolvtida etter å ha dynget på meg med klær. Etter ei mil var fingrene iskalde, og siden æ allikevel kom på at hyttenøkkelen lå igjen hjemme, var det bare å snu.
Vel hjemme igjen fant æ frem de gamle hanskene mine, for de kunne umulig være kaldere enn dem æ hadde på meg.
Det er litt over 8 mil til hytta vår, en times kjøring hvis man kjører i ett.

Den første stoppen blei allerede etter 3 mil. Æ va pissatrengt, kald på fingran og røyksugen.

Det her bildet er tatt ca 2 mil sør for Alta. Det er noen lange transportstrekninger før man begynner på Kløfta, som
ër oppstigninga til vidda.
Lørdagstur 2909 001.jpg
På Solovuobmi fjellstue traff æ på de her to frosne italienerne. Laverdaen er en 85-mod, Ducatien er nyere.
Det ble kaffe og vafler og sykkelprat inne på fjellstua, eierne av italienerne er kjentfolk fr Alta.
Lørdagstur 2909 003.jpg
Lørdagstur 2909 004.jpg

Fremme ved hytta. Æ va bare inn en snartur og tømte ut vannet, så bar det hjemover igjen.
Ikke mye farger igjen i naturen, det kan komme sne ka dag som helst...
Lørdagstur 2909 006.jpg
Fin måte å få igjen varmen i fingrene. Det var bare 3-4 grader og overskyet hele turen.
Lørdagstur 2909 008.jpg
Kløfta, omtrent ei mil med svinger.
Lørdagstur 2909 011.jpg
Lørdagstur 2909 013.jpg
Lørdagstur 2909 014.jpg
Æ hadde tenkt at turen i dag skulle bli avslutninga på sesongen, men det kan bare ikke være slutt enda....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Tysnes »

Høsten har nok kommet lenger der Nord, ser eg.
Håpet på noen fine høst turer, men her regner så og si alltid :-k
Sjøl om sesongen snart er slutt, håper eg GYLLENE TIDER forsetter :-)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av MaxTron »

Ja, æ og håpe at ikke sessongen er slutt riktig enda...

Æ har forresten ett par skinnhanska type "bla'våtta" som æ kan bruke når det bli riktig ille, men suns det er litt dårlig "kontakt" med styret så blir vældig skjelden brukt.

Har jo også handla nån eloppvarma holka ned en innpå her, må prøv å få montert de i vinter...
Og så vurdere æ "handguards" (riktig stava :scratch ) med blir vel helt feil stil...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Jompa »

Tysnes og Maxtron.
Æ oppdaga en stor svart flekk på garasjegolvet i kveld, tegn på at resten av sesongen blir
innendørs ?
Oljen ser ut til å komme fra baksida av venstre motordeksel, utgående aksling ?
I såfall e det fohåpentligvis bare en morken simmering.
Hvis regnestykket med en time på veien gir to timer i garasjen stemmer, blir det seks timer i garasjen denne gangen, for æ kjørte omtrent tre timer i dag.

Og Maxtron, hvis du mener sånne poser som man trer hendene inni på styret, så blir det heelt feil på
V-maxen.
Omtrent som å gå i shorts og polvotta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Og Maxtron, hvis du mener sånne poser som man trer hendene inni på styret, så blir det heelt feil på
V-maxen.
Omtrent som å gå i shorts og polvotta.
Nei, mente noe lignende som de Snikkeren har montert: http://www.snellingen.no/WS/WEBSHOP/Haa ... 013824-MAL" onclick="window.open(this.href);return false;

Står vel på side 68(?) i loggen hans.
Har jo også lenge tenkt på å montere noen markeringslys i håp om å bli sett bedre...

Sånne poser er jo billigere, 139 på Biltema, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... sal-82176/" onclick="window.open(this.href);return false; , bare festa med ei stropp rundt styret (??) så en kan bare ha de i ei veske å sette på vist det blir kaldt...?
Tar vel en del mere plass i veska enn ett ekstra par hansker men...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Snikkeren »

MaxTron skrev: Har jo også lenge tenkt på å montere noen markeringslys i håp om å bli sett bedre...
Som markeringslys har jeg innsett at de er ubrukelige. La merke til det da Maroder TDM'en min i går. Jeg ser de ikke engang. Alt for svakt lys i de. ](*,) Men de holder en del vind vekke fra hendene. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:
MaxTron skrev: Har jo også lenge tenkt på å montere noen markeringslys i håp om å bli sett bedre...
Som markeringslys har jeg innsett at de er ubrukelige. La merke til det da Maroder TDM'en min i går. Jeg ser de ikke engang. Alt for svakt lys i de. ](*,) Men de holder en del vind vekke fra hendene. :thumleft
Så de er med andre ord ikke særlig synlig i dagslys...?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Snikkeren »

Nope. Og når det er mørkt blir lysglorien fra hovedlyset så stor at man ikke ser de da heller.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:Nope. Og når det er mørkt blir lysglorien fra hovedlyset så stor at man ikke ser de da heller.
Greit å vætta!! :thumleft
Da blir det ikke sånne, mulig det blir nå LED blinklys som lyser hele tida da (når de ikke blinker) pluss kanskje nån LED markeringslys/kjørelys som egentlig er beregna for bil...

No ska æ slutte å blogge på tråden din Jompa :redface
Har spekulert på å start min egen, men vei den bli meget lite brukt...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Svar