Jepp. Og i tillegg roterer rullene på sin"akslinger" i hvert ledd, og der er det ingen orings-tetning. Rullene trenger noe "tynt" som kan trekke inn på innsiden i hvert ledd.Jompa skrev: 31 mai 2019, 14:18 Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du må gjerne gi en tilbakemelding på om det støyer veldig når det er tørt.Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.![]()
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall.Rune75 skrev: 31 mai 2019, 17:17Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Høres ut som vi har en vinner. Ingen ønsker vel egentlig et klebrig kjede.Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 17:24Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall.Rune75 skrev: 31 mai 2019, 17:17Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Når jeg ser på kjedet etter 100 mil så ser det nesten bare rent og usmurt ut. Men når jeg tar hardt på det så merker jeg jo at jeg får en oljefilm på fingrene. Kjedet ser rett og slett bare rent og tørt ut. Men det skal sies at jeg stort sett har kjørt i oppholdsvær,. Men ett par dager med litt våte veier har det vert...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Aah! Spennende! Erfaringen med usmurt kjede må du svært gjerne dele her inne etter hvert som tiden går.Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.![]()
Jeg mener kjedesmøring har veldig mye for seg, men er samtidig altså veldig nysgjerrig på andre erfaringer.
Også må jeg bare få nevne at den minst viktige grunnen til å smøre kjede er å holde overflaterusten på kjedeleddene i sjakk.Disse kosmetiske rustflekkene fjerner man lett med WD-40, FliudFilm ol.
Etter min mening er den viktigste grunnen til å smøre kjede metall mot metall. Altså kjedets kontakt med drevene under svært krevende forhold. Selv om kjedeleddene består av roterende ruller utenpå leddpinnene, som altså roterer i kontakt med drevtennene som innebærer redusert metall mot metall slitasje.
Like viktig med smøring her som lignende kjede og drev i bil- og MC motorer, som jo blir smurt kontinuerlig.
I tillegg er kjedesmøring viktig for å holde O/X-ringene smidige slik at tetningsegenskapene beholdes lengst mulig. Uten tilføring av den smørende fuktigheten kjedesmøring gir vil disse ringene over tid bli såpass tørre og sprø at de begynner å sprekke og i verste fall løsner fra leddene.
Selv har jeg montert Tutoro Automatic Chainoiler på KTM'en, som sørger for kontinuerlig smøring av kjede med spesialtilpasset olje. Om olja evner å komme fram til innsiden av ringene i kjedeleddene vet jeg ikke, men tror at den muligens gjør det, noe jeg mener er vel så viktig som at yttersiden på O/X-ringene tilføres olje. Igjen for å holde ringene smidige med best mulig tetningsegenskaper lengst mulig.
Og så en siste ting; Smøring av kjedet mener jeg også har mye for seg med tanke på drivverkstøyen. Neppe plagsomt for de fleste av oss under kjøring. Men sett sykkelen på midt- eller depotstøtte etter å ha kjørt med tørt kjede en lengre periode.
Metallyden man da hører, spesielt når hjulet snurrer kjapt motsatt vei (revers...

Smør så kjedet godt og gjenta. En helt annen og langt mer behagelig lyd...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
For å gjenta meg selv fra tidligere-det er forskjell på intern og ekstern smøring av kjede.


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Da smører du jo kjedet med crc. Vd40 gjør samme nytta og begge fungerer svært bra som kjedeolje.Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.![]()
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Denne har kanskje vært postet før i tråden? Uansett veldig informativ test.
For min del blir det nok å teste ut girolje neste gang. Påføring av dette burde være relativt enkelt med sykkelen på depotstøtten og oljen i en fille som kjedet kan dras igjennom.
For min del blir det nok å teste ut girolje neste gang. Påføring av dette burde være relativt enkelt med sykkelen på depotstøtten og oljen i en fille som kjedet kan dras igjennom.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Alternativ dyseløsning på sykler hvor dette er mulig, som på min KTM 1290 SA S:

Selve oljeslangen som dyse mot drevet med ståltråd dyttet på plass i slangen, ca. 20 cm inn og ca. 1 cm innenfor slangens dyseåpning

Plasseringen av dyseåpningen der drevtann og kjede møtes er det som kjedesmørerprodusentene anbefaler. Dysen anbefales lagt i drevsporet - se bildet - slik at kjedeoljen distribueres best mulig, gir minst oljeforbruk og minst avkast av olje.
Med denne løsningen eliminerer man risikoen for å miste en påmontert dyse under kjøring siden dysa er en integrert del av oljeslangen.
Genialt - får man håpe...
Se for øvrig dette innlegget, med hendelsen som var den direkte årsaken til at denne nye løsningen kom på plass for egen del :):
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=363292#p363292
Selve oljeslangen som dyse mot drevet med ståltråd dyttet på plass i slangen, ca. 20 cm inn og ca. 1 cm innenfor slangens dyseåpning
Plasseringen av dyseåpningen der drevtann og kjede møtes er det som kjedesmørerprodusentene anbefaler. Dysen anbefales lagt i drevsporet - se bildet - slik at kjedeoljen distribueres best mulig, gir minst oljeforbruk og minst avkast av olje.
Med denne løsningen eliminerer man risikoen for å miste en påmontert dyse under kjøring siden dysa er en integrert del av oljeslangen.
Genialt - får man håpe...

Se for øvrig dette innlegget, med hendelsen som var den direkte årsaken til at denne nye løsningen kom på plass for egen del :):
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=363292#p363292
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
På sommerturen påpekte AJ tre svakheter ved Scottoiler-opplegget mitt. Det ene rent estetisk, synlige strips på svingarmen er ikke pent (og klønete ved vask). Det andre mer alvorlig, siden oljeledningen var litt i korteste laget ved fullt utslag på svingarmen. Det tredje, oljen kunne med fordel styres mer presist mot drev og kjede.
Fingerferdig som han er, laget han en forlenger til slangen og et mye penere opplegg under svingarmen. Vi klipte vekkk de store stripsene, og bytta til et mer skjult anlegg. Kosejobb en regnværsdag
Og slik blei det. Mye bedre!
Fingerferdig som han er, laget han en forlenger til slangen og et mye penere opplegg under svingarmen. Vi klipte vekkk de store stripsene, og bytta til et mer skjult anlegg. Kosejobb en regnværsdag
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Istedenfor strips så kan dere kanskje bruke ledningsslist? De med lim.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det kunne vi sikkert brukt, men valgt enkle pads med strips.Juicebox skrev: 30 jul 2019, 22:59 Istedenfor strips så kan dere kanskje bruke ledningsslist? De med lim.
Ser ut til at det fungerer helt fint :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Den ultimate løsning 


Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Når det gjelder mx, bruker jeg bare WD40. Kjedespray lager bare kliss som korter ned levetiden.
På gatebikes med kjede er det viktig å rense jevnlig med parafin også bruke en bra kjedespray etter endt kjøring.
På gatebikes med kjede er det viktig å rense jevnlig med parafin også bruke en bra kjedespray etter endt kjøring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg liker å gjøre dette selv (kanskje oftere enn andre) men drev og kjede på min gamle S1000R var i følge forhandler høyst modent for utskifting etter 23.000km.ZZR-Erling skrev: 31 jul 2019, 07:21 Når det gjelder mx, bruker jeg bare WD40. Kjedespray lager bare kliss som korter ned levetiden.
På gatebikes med kjede er det viktig å rense jevnlig med parafin også bruke en bra kjedespray etter endt kjøring.
EGENTLIG er jeg litt usikker på hvor mye slikt vedlikehold forlenger levetiden på kjede/drev. Jeg gjør det mest for at det skal se blankt og fint ut.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjørte nesten 29000km på kjede og drev på V-Strom'en jeg hadde. Ingen av delene var nye når jeg kjøpte den da det var bruktkjøp.
Har faktisk aldri vasket kjedet, men brukt rikelig med kjedespray fra biltema.
Enten hver uke, eller etter en skikkelig langtur, var det opp på midtstøtta og bruke rikelig med spray. Kunne til tider være litt gris på sykkel etter kjøring, men det var bare en rask vask, så var det bra :)
Da sykkelen nå ble pensjonert, spurte jeg verkstedet om kjede/drev og tilstanden på de. Drevene var godt brukt og kunne med fordel byttes, og hadde det ikke vært for at kjede/drev burde byttes samtidig, hadde kjedet fint kunne brukes videre.
Har faktisk aldri vasket kjedet, men brukt rikelig med kjedespray fra biltema.
Enten hver uke, eller etter en skikkelig langtur, var det opp på midtstøtta og bruke rikelig med spray. Kunne til tider være litt gris på sykkel etter kjøring, men det var bare en rask vask, så var det bra :)
Da sykkelen nå ble pensjonert, spurte jeg verkstedet om kjede/drev og tilstanden på de. Drevene var godt brukt og kunne med fordel byttes, og hadde det ikke vært for at kjede/drev burde byttes samtidig, hadde kjedet fint kunne brukes videre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjedet mitt var utslitt etter 31500, mens drevene var litt ish. Dette passet meg litt bra siden jeg var lettere blakk og byttet da bare kjede. Har nå kjørt 38500. Har stort sett smørt etter hvær tur.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg er vertfall ikke helt overbevist om at all den kjedesmøringen skal øke livslengden på kjede og drev. Kjører man mye i regn etc. så ser jeg fordelen da man slipper og få saltvann etc. inn i kjedet som jo gjør at det fort ruster når man lar sykkelen stå rolig.
Jeg vet neimen ikke... annet enn at jeg liker og holde kjedet rent og nysmurt.
Jeg vet neimen ikke... annet enn at jeg liker og holde kjedet rent og nysmurt.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kommer til å smøre slik jeg har gjort jeg. Vasker med diesel og kjedebørste når det blir for ille. Om det egentlig ikke er nødvendig å smøre så mye som jeg gjør, så er ikke det så farlig. Tror jeg har brukt 4 stk spraybokser og dem koster ikke så mye
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Enig. Kjede er ikke noe mysterium. Litt renhold, gjerne ved sykkelvask, og sporadisk smøring er alt som trengs. Mitt forrige kjede (cbr929rr) varte god over 40.000 km. Utgiftene til kjedegang og smøring er minimale.Rha skrev: 31 jul 2019, 12:15 Kommer til å smøre slik jeg har gjort jeg. Vasker med diesel og kjedebørste når det blir for ille. Om det egentlig ikke er nødvendig å smøre så mye som jeg gjør, så er ikke det så farlig. Tror jeg har brukt 4 stk spraybokser og dem koster ikke så mye
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ene sykkelen monterte jeg nytt biltemakjede på de gamle drevene for 40000km siden og har bare justert 2 rundre på strammerne siden den gang.. de andre syklene har jeg ikke skiftet på.
Vasket rent med parafin når de har blitt for ille etter kjedespray.
Med gearolje så bare smører jeg snurrer noen runder og tørker overskytende med en innsauset microfiberklut.
Da holder det seg rent og smurt med minimalt gris.
Skulle jeg kun "brukt" mc hadde jeg kjøpt med vvt.eller aksel.
Men mc er kos,også vedlikehold.
Vasket rent med parafin når de har blitt for ille etter kjedespray.
Med gearolje så bare smører jeg snurrer noen runder og tørker overskytende med en innsauset microfiberklut.
Da holder det seg rent og smurt med minimalt gris.
Skulle jeg kun "brukt" mc hadde jeg kjøpt med vvt.eller aksel.
Men mc er kos,også vedlikehold.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后