Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Den andre enheten fungerer fortsatt som den skal og jeg klarer ikke å fremtvinge noen feil på denne. Jeg vet derfor ikke hvordan jeg kan feilsøke. Den første jeg så på ser ut til å virke som den skal etter bytte av rele. Så begge virker som dem skal nå vertfall...
Det eneste jeg kommer på er at releet må ha hengt seg opp på et vis...?
Det eneste jeg kommer på er at releet må ha hengt seg opp på et vis...?
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Det er sannsynlig at det har vært samme feil på alle tre siden de har vært identiske …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5019
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Du har satt inn et 5V relé har du ikke? Skal være 12V? Det er jo ikke en fiks om du måler for lav spenning på styrestrømskretsen.Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 10:59 Den andre enheten fungerer fortsatt som den skal og jeg klarer ikke å fremtvinge noen feil på denne. Jeg vet derfor ikke hvordan jeg kan feilsøke. Den første jeg så på ser ut til å virke som den skal etter bytte av rele. Så begge virker som dem skal nå vertfall...
Det eneste jeg kommer på er at releet må ha hengt seg opp på et vis...?
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Neida, målet mitt er ikke å fikse noen av disse, men å finne ut hva som feiler dem. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være releet som henger seg. Det er den eneste mekaniske delen som slår av/på strøm.FredrikE24 skrev: 03 okt 2021, 14:47Du har satt inn et 5V relé har du ikke? Skal være 12V? Det er jo ikke en fiks om du måler for lav spenning på styrestrømskretsen.Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 10:59 Den andre enheten fungerer fortsatt som den skal og jeg klarer ikke å fremtvinge noen feil på denne. Jeg vet derfor ikke hvordan jeg kan feilsøke. Den første jeg så på ser ut til å virke som den skal etter bytte av rele. Så begge virker som dem skal nå vertfall...
Det eneste jeg kommer på er at releet må ha hengt seg opp på et vis...?
Det mest ideelle hadde vært og teste dem med høy last over tid, men jeg er litt skeptisk til å la denne stå på for lenge uten tilsyn.
- FredrikE24
- Innlegg: 5019
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
men har ikke du satt inn et relé med 5V spole da? Det blir ikke riktig.
Synes du skulle funnet feilen før du begynner å bytte ting.
Hva du laster med over tid spiller egentlig liten rolle her etter mitt syn, lampene sitter rett på sekundærsiden på trafoen med en enkel relékontakt som skrur av og på lasten.
Synes du skulle funnet feilen før du begynner å bytte ting.
Hva du laster med over tid spiller egentlig liten rolle her etter mitt syn, lampene sitter rett på sekundærsiden på trafoen med en enkel relékontakt som skrur av og på lasten.
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Er det målingene du leser ut av dine tre skisserte målinger her FredrikE24 som du kan lese svaret fra … eller som gir svar …FredrikE24 skrev: 30 sep 2021, 17:17 Har tegnet inn tre voltmeter her.
6D247C17-FAC2-42D4-858C-F3DC2EDA761C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Tror jeg svarte på denne i denne posten:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=405656#p405656
For meg så ser det ut til at det fortsatt er 12.7VAC ut selv om releet slår av kretsen. Altså at jeg setter velgerspaken til "OFF". Forskjellen er at ved last så synker spenningen såpass automatisk at det som er koblet til ikke lyser.
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=405656#p405656
For meg så ser det ut til at det fortsatt er 12.7VAC ut selv om releet slår av kretsen. Altså at jeg setter velgerspaken til "OFF". Forskjellen er at ved last så synker spenningen såpass automatisk at det som er koblet til ikke lyser.
- FredrikE24
- Innlegg: 5019
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
men har du faktisk målt spenning over relékontakten som jeg skisserte?
Har du målt spenning på reléspolen med det gamle relleet(dette er DC forøvrig..)?
Når det gjelder den artige målingen du får etter at du har skrudd av og relleet har falt fra, så hadde det vært veldig gøy å komme med en Fluke
Den målingen forvirrer.
Det jeg egentlig er ute og fisker etter er at du må se at du finner ut av spenningsfall over komponentene i en krets. Dette er helt basic i elektronikklæren. Summen av alle spenningsfallene vil bli tilførselsspenningen.
Skissen ber deg måle spenningen over lasten, spenningen på sekundærside av trafo og spenning over relékontakten.
Spenningen over lasten + spenning over relékontakten skal til sammen bli lik spenningen på sekundærside.
Jeg vet at du ikke gidder å tegne opp kretser, men det er verdt det om du ønsker å få en dypere forståelse av hva du driver med her. Det tok meg 1,5 minutt å tegne, fordi jeg lagde nogenlunde rette linjer.
Har du målt spenning på reléspolen med det gamle relleet(dette er DC forøvrig..)?
Når det gjelder den artige målingen du får etter at du har skrudd av og relleet har falt fra, så hadde det vært veldig gøy å komme med en Fluke

Det jeg egentlig er ute og fisker etter er at du må se at du finner ut av spenningsfall over komponentene i en krets. Dette er helt basic i elektronikklæren. Summen av alle spenningsfallene vil bli tilførselsspenningen.
Skissen ber deg måle spenningen over lasten, spenningen på sekundærside av trafo og spenning over relékontakten.
Spenningen over lasten + spenning over relékontakten skal til sammen bli lik spenningen på sekundærside.
Jeg vet at du ikke gidder å tegne opp kretser, men det er verdt det om du ønsker å få en dypere forståelse av hva du driver med her. Det tok meg 1,5 minutt å tegne, fordi jeg lagde nogenlunde rette linjer.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Ok, jeg forholder meg kun til teamet her og orker ikke å dra inn Fluke diskusjonen igjen. jeg jobber med det jeg har og den kunnskapen jeg har så langt og har ingen lyst til å starte en pissekonkurranse. :)FredrikE24 skrev: 03 okt 2021, 16:02 men har du faktisk målt spenning over relékontakten som jeg skisserte?
Har du målt spenning på reléspolen med det gamle relleet(dette er DC forøvrig..)?
Når det gjelder den artige målingen du får etter at du har skrudd av og relleet har falt fra, så hadde det vært veldig gøy å komme med en FlukeDen målingen forvirrer.
Det jeg egentlig er ute og fisker etter er at du må se at du finner ut av spenningsfall over komponentene i en krets. Dette er helt basic i elektronikklæren. Summen av alle spenningsfallene vil bli tilførselsspenningen.
Skissen ber deg måle spenningen over lasten, spenningen på sekundærside av trafo og spenning over relékontakten.
Spenningen over lasten + spenning over relékontakten skal til sammen bli lik spenningen på sekundærside.
Jeg vet at du ikke gidder å tegne opp kretser, men det er verdt det om du ønsker å få en dypere forståelse av hva du driver med her. Det tok meg 1,5 minutt å tegne, fordi jeg lagde nogenlunde rette linjer.
Jeg hadde ikke tegnet en slik krets på 1 1/2 minutt vertfall. Men bra at du klarer dette.
Så til saken...
Du ber meg måle over en lukket rele kontakt. med lukket så mener du selvsagt at krtsen skal være påslått?
Spørsmål 2:
Hvilke av disse kontakpunktene skal jeg måle i mellom? Jeg har ringet rundt de punktene som er releet:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Byttet tilbake til det gamle releet nå og prøvde og slå av/på kretsen med last flere ganger og det gamle releet hang seg omtrent hver 5 gang jeg slo den på. Altså jeg skrudde av og på flere ganger og enkelte ganger slo ikke lasten (lysene) seg på når jeg satt velgerspaken til "ON". Jeg hørte en rar lyd i releet, men ikke noe mer.
med det nye releet så klarer jeg ikke å fremprovosere dette i det hele tatt.
Man kan sikkert måle seg inn i himmelen her med alskens flott utstyr, men i mitt hode er det releet som har tatt kvelden. Jeg skal prøve det samme med den andre transformatoren i skrivende stund som jeg sa fungerte som den skulle og se om releet henger seg opp.
med det nye releet så klarer jeg ikke å fremprovosere dette i det hele tatt.
Man kan sikkert måle seg inn i himmelen her med alskens flott utstyr, men i mitt hode er det releet som har tatt kvelden. Jeg skal prøve det samme med den andre transformatoren i skrivende stund som jeg sa fungerte som den skulle og se om releet henger seg opp.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Den andre boksen har jeg nå testet og skrudd av og på sikkert 200 ganger og releet der høres litt tydeligere og er virker mer "responsiv". Så med denne j\klarer jeg ikke å se at det er releet som er feilkilden. Siden jeg ikke får fremprovosert noen feil på denne, så vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte.
Den virket tilsynelatende ikke når den ble sendt til meg, men virket når jeg testet den i kjelleren. Det er det eneste jeg vet så langt.
men at releet er kaputt på den første er vel ganske åpenbart. Den funker utmerket med et annet rele, men ikke med det orginale.
Hva som er galt med den andre vet jeg ikke enda, siden jeg ikke får den til å feile uansett hva jeg gjør. jeg har vridd så mye på velgerhjulet nå og slått den av/på så mange ganger med 46watt last at jeg nesten har blemmer på fingrene :)
men det kan jo hende at feilen oppstår når den har stått på en lang stund med last. Det vet jeg ikke helt om jeg får testet, da jeg ikke har lyst til å gå fra denne enheten uten tilsyn.
Den virket tilsynelatende ikke når den ble sendt til meg, men virket når jeg testet den i kjelleren. Det er det eneste jeg vet så langt.
men at releet er kaputt på den første er vel ganske åpenbart. Den funker utmerket med et annet rele, men ikke med det orginale.
Hva som er galt med den andre vet jeg ikke enda, siden jeg ikke får den til å feile uansett hva jeg gjør. jeg har vridd så mye på velgerhjulet nå og slått den av/på så mange ganger med 46watt last at jeg nesten har blemmer på fingrene :)
men det kan jo hende at feilen oppstår når den har stått på en lang stund med last. Det vet jeg ikke helt om jeg får testet, da jeg ikke har lyst til å gå fra denne enheten uten tilsyn.
- FredrikE24
- Innlegg: 5019
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Jeg vil bare at du skal få det til, er egentlig bare derfor jeg stadig drar på det.Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 16:34Ok, jeg forholder meg kun til teamet her og orker ikke å dra inn Fluke diskusjonen igjen. jeg jobber med det jeg har og den kunnskapen jeg har så langt og har ingen lyst til å starte en pissekonkurranse. :)FredrikE24 skrev: 03 okt 2021, 16:02 men har du faktisk målt spenning over relékontakten som jeg skisserte?
Har du målt spenning på reléspolen med det gamle relleet(dette er DC forøvrig..)?
Når det gjelder den artige målingen du får etter at du har skrudd av og relleet har falt fra, så hadde det vært veldig gøy å komme med en FlukeDen målingen forvirrer.
Det jeg egentlig er ute og fisker etter er at du må se at du finner ut av spenningsfall over komponentene i en krets. Dette er helt basic i elektronikklæren. Summen av alle spenningsfallene vil bli tilførselsspenningen.
Skissen ber deg måle spenningen over lasten, spenningen på sekundærside av trafo og spenning over relékontakten.
Spenningen over lasten + spenning over relékontakten skal til sammen bli lik spenningen på sekundærside.
Jeg vet at du ikke gidder å tegne opp kretser, men det er verdt det om du ønsker å få en dypere forståelse av hva du driver med her. Det tok meg 1,5 minutt å tegne, fordi jeg lagde nogenlunde rette linjer.
Jeg hadde ikke tegnet en slik krets på 1 1/2 minutt vertfall. Men bra at du klarer dette.
Så til saken...
Du ber meg måle over en lukket rele kontakt. med lukket så mener du selvsagt at krtsen skal være påslått?
Spørsmål 2:
Hvilke av disse kontakpunktene skal jeg måle i mellom? Jeg har ringet rundt de punktene som er releet:
rele.JPG
Jeg vet ikke hvilke pinner du skal måle på, da jeg ikke aner layouten på relleet. Så det må du nesten finne ut av! Men snakker da om kontakten som svitsjer 12VAC av og på. Så måler du samtidig over lasten, med belastning på.
Kan gjerne måle over spolen også, en DC-spenning.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Har testet "lab" power supplyen jeg kjøpte for litt siden som erstatning for den gamle og til prisen vil jeg si at denne må være noe av det bedre for oss hobbymakere. (Nei, jeg kommer ikke til å gi en månedslønn for en Fluke som selvsagt helt sikkert er bedre Fredrik24 :) )
Min gamle power supply er på 300watt (30V/10A) ig har fire vriknotter og en av/på knapp. Oppløsningen er ganske dårlig og den er etter kveldens test på langt nær pålitelig når det kommer til OCP (Over current protection).
Jeg testet med å koble til en vanlig 5mm LED diode som har en maks rating på 20mA. Denne LED dioden jeg testet trenger 2.9V for å lyse opp.
Jeg koblet til oscilloscopet og satt på single shot trigger for å ta opp hva som skjedde når jeg stilte inn spenningen til 12V, men satt over current protection til 10ish mA på begge.
Her er resultatet med min gamle power supply:
Å her er resultatet med den nye:
Med den gamle så røk etter hvert LED dioden da spenningen ble alt for høy før power supplyen "skjønte" poenget. Etter tredje forsøket så røk LED dioden.
Med den nye power supplyen så fikk jeg ingen anntydning til overspenning og oscilloscopet viser også dette. Jeg kunne slå av og på til til jeg ble blå på fingrene uten at LED dioden tok skade.
Nå er det ikke rettferdig og teste disse opp mot hverandre uansett da prisen er ganske forskjellig også. Den nye (Riden RD6018) med 1200W power supply, Buck enhet og kabinett kostet meg ca. 1.400 kroner fra AliExpress (Den samme enheten kostet 3.700 + frakt fra CDON.com) og den gamle kostet meg ca. 500 kroner inkludert frakt.
Den gamle er definitivt ikke egnet til finelektronikk og når sant skal sies blir den litt for "røff" i kantene til slikt bruk. Men den er fin som et supplement ellers.
Nå har jeg bestillt meg enda en Riden Power supply. Lik den jeg allerede har, men den jeg nå har bestillt heter RD6006P. Forskjellen er at effekten er 360 watt (60V/6A). Fordelen med denne er at oppløsningen er større og den egner seg enda bedre til finjusteringer. Om jeg faktisk trenger det er en annen sak, men merket jo fort hvor lyst jeg plutsleig fikk til å kaste min gamle i søppla og da vil jeg heller ha to av den nye jeg kjøpte sist :)
Min gamle power supply er på 300watt (30V/10A) ig har fire vriknotter og en av/på knapp. Oppløsningen er ganske dårlig og den er etter kveldens test på langt nær pålitelig når det kommer til OCP (Over current protection).
Jeg testet med å koble til en vanlig 5mm LED diode som har en maks rating på 20mA. Denne LED dioden jeg testet trenger 2.9V for å lyse opp.
Jeg koblet til oscilloscopet og satt på single shot trigger for å ta opp hva som skjedde når jeg stilte inn spenningen til 12V, men satt over current protection til 10ish mA på begge.
Her er resultatet med min gamle power supply:
Å her er resultatet med den nye:
Med den gamle så røk etter hvert LED dioden da spenningen ble alt for høy før power supplyen "skjønte" poenget. Etter tredje forsøket så røk LED dioden.
Med den nye power supplyen så fikk jeg ingen anntydning til overspenning og oscilloscopet viser også dette. Jeg kunne slå av og på til til jeg ble blå på fingrene uten at LED dioden tok skade.
Nå er det ikke rettferdig og teste disse opp mot hverandre uansett da prisen er ganske forskjellig også. Den nye (Riden RD6018) med 1200W power supply, Buck enhet og kabinett kostet meg ca. 1.400 kroner fra AliExpress (Den samme enheten kostet 3.700 + frakt fra CDON.com) og den gamle kostet meg ca. 500 kroner inkludert frakt.
Den gamle er definitivt ikke egnet til finelektronikk og når sant skal sies blir den litt for "røff" i kantene til slikt bruk. Men den er fin som et supplement ellers.
Nå har jeg bestillt meg enda en Riden Power supply. Lik den jeg allerede har, men den jeg nå har bestillt heter RD6006P. Forskjellen er at effekten er 360 watt (60V/6A). Fordelen med denne er at oppløsningen er større og den egner seg enda bedre til finjusteringer. Om jeg faktisk trenger det er en annen sak, men merket jo fort hvor lyst jeg plutsleig fikk til å kaste min gamle i søppla og da vil jeg heller ha to av den nye jeg kjøpte sist :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Å selvsagt kan man koble til power supplyen med PC og app via Wifi eller USB :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5019
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Da er det bare å måleBjerknez skrev: 03 okt 2021, 17:46 Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.
DC4465B0-1CFA-4850-9B8E-6FC9368C1966.png
Når det gjelder strømforsyning/laboratorieaggregat så har jeg noe billig drit. Stiller det dog inn med Fluke. Både strømbegrenser når det trengs, og spenningen.
Skulle jeg kjøpt et litt finere et vil jeg ha et fra Hewlett Packard brukt. De er veldig fine mange av dem. Feks. HP 6060B på toppen der
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Ja, men men mellom hvilke punkter skal jeg måle?FredrikE24 skrev: 05 okt 2021, 18:51Da er det bare å måleBjerknez skrev: 03 okt 2021, 17:46 Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.
DC4465B0-1CFA-4850-9B8E-6FC9368C1966.png
Når det gjelder strømforsyning/laboratorieaggregat så har jeg noe billig drit. Stiller det dog inn med Fluke. Både strømbegrenser når det trengs, og spenningen.
Skulle jeg kjøpt et litt finere et vil jeg ha et fra Hewlett Packard brukt. De er veldig fine mange av dem. Feks. HP 6060B på toppen der
9343675B-A8EE-4BF5-8B28-BB102D76828F.jpeg
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Hva er hovedforakjellen med en slik strømforsyner som HP 6060B og den jeg har egentlig? Bortsett fra pris og fysisk størrelse? Jeg misntenker at den du snakker om er en lineær strømforsyner og dermed leverer mindre støy?
Edit:
Er ikke HP 6060B en load tester?
Edit:
Er ikke HP 6060B en load tester?
Sist redigert av Bjerknez den 06 okt 2021, 02:07, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Jeg satt som nevnt over current protection til 10mA med RD6018 og når jeg målte det faktiske strømtrekket med multimeter så viste dette 12mA. Dette synes jeg rett og slett er helt innafor og langt over forventning med tanke på prisen og at vi her snakker om en 1080W Buck converter med mulighet for å gi 60V/18A.
Vår kjære venn Dave (eevblog) testet denne og med load var konklusjonen at støyen fra denne var godkjent. Faktisk mange i eevblog forumet som også liker denne :)
Vår kjære venn Dave (eevblog) testet denne og med load var konklusjonen at støyen fra denne var godkjent. Faktisk mange i eevblog forumet som også liker denne :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Har du fått sjekket ut dette Fredrik? :)Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 17:46 Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.
DC4465B0-1CFA-4850-9B8E-6FC9368C1966.png
- FredrikE24
- Innlegg: 5019
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Du har layouten der, og et inntegnet voltmeter over relékontakten på tegningen i lukket stilling(spenning på reléspole). Så dette fikser du!
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Ja, men jeg vet ikke hvilke kontaktpunkter på rellet jeg skal måle mellom på bildet jeg viste deg. Jeg kan selvsagt sikkert finne det ut, men jeg har driver med andre ting også. Nå driver jeg å bygger platting til et drivhus...FredrikE24 skrev: 09 okt 2021, 11:53 Du har layouten der, og et inntegnet voltmeter over relékontakten på tegningen i lukket stilling(spenning på reléspole). Så dette fikser du!
Så en liten hjelpende hånd hadde vært foretrukket. Meningen med denne tråden var at vi skulle finne ut dette på en raskest mulig måte sammen og ikke at jeg JEG skulle knote med dette i lang tid for å lære. Ville jeg lært og måle lærer så hadde jeg satt meg inn i dette, men det har jeg altså ikke tid til nå.
Poenget var at jeg skulle sjekke om det var noe åpenbart galt med denne transformatoren og den ene hadde etter min mening TROLIG en åpenbar feil og det er den jeg kjater om nå med releet. Den andre har jeg ikke funnet en eneste feil på... enda.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Jeg tror jeg avslutter feilsøk av disse enhetene nå. Jeg finner ingen feil med den ene og den andre funker fint etter bytte av rele. Spørsmålet blir jo da hva som har forårsaket at releet ryker. Om det er dårlig kvalitet og slitasje, eller andre ting. For å finne ut av det må dem trolig langtitdstestes og overvåkes og DET har jeg ikke mulighet til.
Jeg kommer til å ha dem liggende litt til og ta dem frem ved gjevne mellomrom, men jeg har en del andre ting jeg skal gjøre også.
Dukker det opp noe konkret, så skal jeg se på det, men intill det, så lar jeg dem få seg en pause nå :)
Jeg kommer til å ha dem liggende litt til og ta dem frem ved gjevne mellomrom, men jeg har en del andre ting jeg skal gjøre også.
Dukker det opp noe konkret, så skal jeg se på det, men intill det, så lar jeg dem få seg en pause nå :)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Han mener vel 3&5 vil jeg tro
If it ain't broke, I'll break it.
- Bjerknez
- Innlegg: 24593
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Transformatorene er uansett pakket bort fra pulten nå, så får jeg se om jeg tar dem frem igjen senere. Kaster dem ikke ennå
