Jeg synes det var beskrivende nok egentlig, det tar ikke lange tiden å finne ut av det.Bjerknez skrev: 09 okt 2021, 11:59Ja, men jeg vet ikke hvilke kontaktpunkter på rellet jeg skal måle mellom på bildet jeg viste deg. Jeg kan selvsagt sikkert finne det ut, men jeg har driver med andre ting også. Nå driver jeg å bygger platting til et drivhus...FredrikE24 skrev: 09 okt 2021, 11:53 Du har layouten der, og et inntegnet voltmeter over relékontakten på tegningen i lukket stilling(spenning på reléspole). Så dette fikser du!
For å ha så mye utstyr og bruke så tilsynelatende mye tid i furtebua virker du lite interessert i å forstå hvordan ting virker og hva som foregår i kretser som dette. Jeg trodde det var litt av drivkraften, så derfor har jeg prøvd å ha litt pedagogisk vinkling på det(prøvd hvertfall, men jeg er ingen pedagog) for å hjelpe deg på vei og finne svarene med praktisk feilsøking. Sette opp noen hypoteser, gjøre målinger, tolke målinger og konkludere på bakgrunn av dette. Deretter ta neste steg. Jeg sitter ikke med svarene her, og for at jeg skal hjelpe, så må jeg nesten få svarene jeg etterspør, og tegningen bør kunne forklare akkurat hvor du skal sette målespissene. Jeg har ikke sett kretsen en gang, så tegningen kan godt være feil, dette skulle også vært bekreftet.
At jeg skal markere rundt loddepunktene hvor du skal sette målepinnene synes jeg du skal klare deg uten, uten at det skal gå utover fremdriften i byggeaktiviteten, så ta det opp når du har tid.
Målingen i lastkretsen har med Ohms-lov og Kirschoffs 2. lov(spenningsloven) å gjøre. Måler du ikke full spenning over lasten, så ligger det en spenning et annet sted i kretsen med mindre spenningen som er påtrykt sier noe annet(forskjellig fra ca. 12VAC). Summen av alle spenningsfallene i kretsen = påtrykt spenning.
Jeg sitter ikke med noen som helst svar, jeg har ikke sett kretsen.