MC-nyheter og MC i media

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Re: MC i media

Legg inn av Kawasaki »

Dexter skrev:http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mot ... 56134.html

Dette er den kategorien som gir oss vanlige MC-førere et dårlig rykte...

Jeg har tro på at folk flest klarer å skille mellom han typen der,og "oss andre".

Hører stadig vekk sånne utsagn som dette fra motorsyklister,at MC førere har dårlig rykte. Det merkelige er at jeg enda har til gode å ha fått noen som helst negative kommentarer fra folk flest,på at jeg kjører moppe. Er vi en smule paranoid?

En paralell kan vi vel trekke til denne:
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/alqa ... 23193.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er kategorien som gir oss vanlige nordmenn et dårlig rykte :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
taco
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion

Legg inn av taco »

Nok en dødsulykke... :sorry Denne gang på Hvaler
http://www.f-b.no/nyheter/mc-forer-omko ... bled=false" onclick="window.open(this.href);return false;
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:

Jeg har tro på at folk flest klarer å skille mellom han typen der,og "oss andre".

Hører stadig vekk sånne utsagn som dette fra motorsyklister,at MC førere har dårlig rykte. Det merkelige er at jeg enda har til gode å ha fått noen som helst negative kommentarer fra folk flest,på at jeg kjører moppe. Er vi en smule paranoid?

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/alqa ... 23193.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Endelig en som ser det på samme måte som æ gjør. Æ har sagt det samme utallige ganger, både på div mc-forum og i virkeligheta. Æ får ofte en følelse av at norske motorsyklister e veldig hårsår og paranoide.
Folk flest e ikke så dum at de tenker på den måten Dexter antyder.
Æ har både joggesko, svarte skinnhansker, bil, stige, penis, t.o.m. ei finnlandshette, alt dette e jo utstyr som stadig vekk blir brukt i kriminell virksomhet, men æ e aldri blitt mistenkt for noe som helst

Brukeravatar
Bikeridr
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011

Legg inn av Bikeridr »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:

Endelig en som ser det på samme måte som æ gjør. Æ har sagt det samme utallige ganger, både på div mc-forum og i virkeligheta. Æ får ofte en følelse av at norske motorsyklister e veldig hårsår og paranoide.
Folk flest e ikke så dum at de tenker på den måten Dexter antyder.
Æ har både joggesko, svarte skinnhansker, bil, stige, penis, t.o.m. ei finnlandshette, alt dette e jo utstyr som stadig vekk blir brukt i kriminell virksomhet, men æ e aldri blitt mistenkt for noe som helst
Forsåvidt enig med deg jhn. Men dessverre finnes det en "én-prosent" blant ikke-motorsyklister også, de som ser på MC=Kriminell. Jeg leste i siste MC-bladet nr 3 under "leserbrev" av Anne Cathrine Sandtrøen. Der, litt nede i midterste spalte på side 33, står det å lese om "noen damer" som demonstrativt reiste seg og gikk fordi de ikke kunne sitte sammen med "alle de kriminelle MC-folkene". Her besto "Kriminaliteten" av at de var noen stykker med på en ferge..
Selv har jeg fått føle det på skinnet under en "SE OSS" aksjon for noen år siden, i Tromsø. Da jeg prøvde å gi en "flyer" til en eldre herremann fikk jeg klar beskjed om at jeg "bare skulle ta med meg det kriminelle pakket og se til helvete å forsvinne". Videre at vi "alltid kjørte for fort og det var like greit at vi kjørte oss ihjel". Jeg valge å la vær å kommentere, men merket meg bil og reg.nr hans til "senere bruk i egen fordel". (Ikke noe kriminelt selvfølgelig, men det blir ikke å være særlig hjelpsom heller).
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Joda, selvfølgelig finnes det noen slike, men de e så få at æ ofre de ikke en eneste tanke. Neste uansett hva man bedriver, så finnes det folk som forbinder det med no negativt, en snekker jobber bare svart, har man en gullkjede så er man hallik, kjører man BMW (bil) i Oslo så er man med i en eller annen bande, er man ufør så er man lat, bor man i baltikum så bedriver man noe lysky greier da også :-k osv osv
Æ har følt mæ mye mere stigmatisert både som snekker, sjømann og ufør, enn som motorsyklist, men æ tok mæ ikke nær av det, og vil heller ikke ta mæ nær av at noen få fordomsfulle ignorante tenker sånn om mc-ister pga at noen kjører ulovlig og idiotisk, og ærlig talt så forundrer det mæ at såpass mange mc-folk faktisk tar sæ nær av dette

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

jhn skrev:Joda, selvfølgelig finnes det noen slike, men de e så få at æ ofre de ikke en eneste tanke. Neste uansett hva man bedriver, så finnes det folk som forbinder det med no negativt, en snekker jobber bare svart, har man en gullkjede så er man hallik, kjører man BMW (bil) i Oslo så er man med i en eller annen bande, er man ufør så er man lat, bor man i baltikum så bedriver man noe lysky greier da også :-k osv osv
Æ har følt mæ mye mere stigmatisert både som snekker, sjømann og ufør, enn som motorsyklist, men æ tok mæ ikke nær av det, og vil heller ikke ta mæ nær av at noen få fordomsfulle ignorante tenker sånn om mc-ister pga at noen kjører ulovlig og idiotisk, og ærlig talt så forundrer det mæ at såpass mange mc-folk faktisk tar sæ nær av dette
Er så enig. Vel talt!

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Jeg har møtt fordommene flere ganger. Når det kommer negative omtaler om ting som involverer MC så gir dette "næring" til de som allerede har fordommer, og det kan påvirke noen som ikke har det til å få det. Noe mer enn dette har jeg ikke egentlig ment med innlegget og linken. Det taler uansett ikke "vår sak" at det oppstår saker som den nevnte i media.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

En ting æ ikke nevnte tidligere. Så godt som alle mcister æ vet av har en litt høyere marsfart enn gjennomsnittsbilisten, som også gjerne ligger 5-10-15 km/t over grensa på landeveien Alle de fordomsfulle folka sitter jo i disse bilene og får vann på mølla hver gang de blir forbikjørt av en mc. Har denne mc'n effektanlegg også, har det dobbel virkning på de fordomsfulle Det tror æ e en like stor årsak til de fordommene man måtte møte. De kommer neppe av det tross alt lille antall med slik ekstremadferd som det snakkes om i artikkelen.
Så æ trur vi har mye mere å hente ved å se på eget kjøremønster, men gjør vi det? Næ, trukke det gitt. Alle motorsyklister (inkl. mæ sjøl) ser ut til å mene at vi har en slags rett til å kjøre fortere enn den øvrige trafikk, uten at noen andre har rett til å mene at det e galt.
Vi e jo tross alt de flinkeste trafikkantene :-)å

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

jhn skrev:En ting æ ikke nevnte tidligere. Så godt som alle mcister æ vet av har en litt høyere marsfart enn gjennomsnittsbilisten, som også gjerne ligger 5-10-15 km/t over grensa på landeveien Alle de fordomsfulle folka sitter jo i disse bilene og får vann på mølla hver gang de blir forbikjørt av en mc. Har denne mc'n effektanlegg også, har det dobbel virkning på de fordomsfulle Det tror æ e en like stor årsak til de fordommene man måtte møte. De kommer neppe av det tross alt lille antall med slik ekstremadferd som det snakkes om i artikkelen.
Så æ trur vi har mye mere å hente ved å se på eget kjøremønster, men gjør vi det? Næ, trukke det gitt. Alle motorsyklister (inkl. mæ sjøl) ser ut til å mene at vi har en slags rett til å kjøre fortere enn den øvrige trafikk, uten at noen andre har rett til å mene at det e galt.
Vi e jo tross alt de flinkeste trafikkantene :-)å
Du har mange gode poeng og jeg kan lang på vei si meg enig i det meste, men det er nå en gang slik at det fort blir en nyhetssak hvis en eller annen mc-fører med mer hk enn vett tar seg ut på offentlig veg og på toppen av det hele filmer tåpelighetene og skryter av tusseskapen. Slikt nører mye kraftigere opp under eksisterende fordommer enn en og annen kis med effektanlegg rett og slett fordi det negative budskapet når mange flere på svært kort tid.

Utover det kan du for de aller fleste mcisters del spare deg for sarkasmen når du omtaler oss som "de flinkeste trafikantene". Saken er - i de fleste tilfeller - at vi er de flinkeste trafikantene. Grunnen er enkelt og greit at de fleste av oss kjører bil i tillegg i tillegg til mc og dermed har bedre forutsetninger for å forstå trafikkbilde og -situasjoner enn "rene" bilister. Det betyr selvsagt ikke at vi alltid vet best eller alltid har rett, bare at vi sjelden tar feil.... :knegg
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Geir skrev: ...... Slikt nører mye kraftigere opp under eksisterende fordommer enn en og annen kis med effektanlegg ...

Utover det kan du for de aller fleste mcisters del spare deg for sarkasmen når du omtaler oss som "de flinkeste trafikantene"....
Javisst nører det opp under de eksisterende fordommer, men æ trur de eksisterende fordommer tar ei tid å bygge opp blandt befolkningen, så lang tid at det startet lenge før det ble vanlig å filme kjøreturen. før internettets tid. Disse oppslagene i media e jo ikke noe man ser hver dag, tross alt. Fordommene har blitt bygd opp over tid ved at "hver gang" de fordomsfulle ser en mc, e det enten i et lyskryssrace eller at de blir forbikjørt på landeveien o.l. Disse medieoppslagene gjør at de fordomsfulle legger ekstra godt merke til oss, og når vi da ikke kjører like sedat som bestemor/far, så bekrefter vi fordommene
Dette med effektanlegg var ikke det viktige i mitt innlegg, de aller fleste mc'r "brøler" når de kjører forbi et eldre ektepar, et effektannlegg gjør det bare enda værre.
Det store flertall av oss kjører jevnt over fortere enn bilistene, det har vi gjort siden tidenes morgen, eller kanskje litt utpå formiddagen, og det legges merke til
Ang. sarkasme, ja så var det kanskje litt sarkastisk, men ikke bare. Vi e ganske flinke, noen påstår t.o.m. at vi nordmenn e de flinkeste i verden, men det betyr ikke at det finnes et sett trafikkregler som gjelder bare for oss
Så min konklusjon e at æ trur de fordommer om oss som finnes, har vi alle bygd opp over lang tid, og disse ekstremistene bekrefter de bare på en veldig tydelig måte

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

jhn skrev:[klippe...]
Så min konklusjon e at æ trur de fordommer om oss som finnes, har vi alle bygd opp over lang tid, og disse ekstremistene bekrefter de bare på en veldig tydelig måte
Yepp, og det er det siste vi trenger... :janikk
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

:scratch Ka skjedde no egentlig? Har æ knota og rota og skribla og babla så vi plutselig blei enig :scratch
Altså, hovedansvaret for det dårlige omdømme vi måtte ha, har vi altså sjøl.
Prøv å vær enig i den du :knegg

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

jhn skrev::scratch Ka skjedde no egentlig? Har æ knota og rota og skribla og babla så vi plutselig blei enig :scratch
:lol Sånn kan det gikk når det knotes & rotes! :knegg :prf

Kan selvsagt ikke si meg uenig i at vi er ansvarlig for eget omdømme - den blir vel drøy selv for meg. Men; vi trenger ikke klovner som kjører tulling og lager skrytevidoier og som bidrar til at omdømmet og fordommene blir enda verre! Vær uenig i den du.... ;e
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Geir skrev:
jhn skrev::scratch Ka skjedde no egentlig? Har æ knota og rota og skribla og babla så vi plutselig blei enig :scratch
:lol Sånn kan det gikk når det knotes & rotes! :knegg :prf

Kan selvsagt ikke si meg uenig i at vi er ansvarlig for eget omdømme - den blir vel drøy selv for meg. Men; vi trenger ikke klovner som kjører tulling og lager skrytevidoier og som bidrar til at omdømmet og fordommene blir enda verre! Vær uenig i den du.... ;e
Selv ikke æ kan være uenig i den. :sorry

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Flere "mindre begavede" som er tatt på veien fra Skien til Siljan.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8229804
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar