Jeg synes det kuleste med BMW er K-modellene. Rent historisk sett så reddet dette hele BMW Motorrad i begynnelsen av 80-tallet da de fortsatt drev med dette boxer-greiene med Bing forgassere..
Josef Fritzenwenger var fyren som klinte motoren på siden og motorsykkelifiserte motoren og drivverk til å passe sammen som en enkelt enhet. Stefan Pachernegg utviklet BMW K100. Så fikk de hjelp av BMW sitt designteam for biler for å få et helt annet og mer moderne designutrykk på greiene. Noe jeg syntes de lyktes med.
BMW K100 er den dag i dag en ganske moderne sykkel på mange måter.
Målet fra start var å lage motorsykler som sto i stil med BMWs biler rent teknologisk, og som ikke gikk bort i fra BMW Motorrad sitt varmemerke. Liggende sylindre og kardang.
Ved å legge motoren ned flatt fikk man god tilgang rundt motoren, lavt tyngdepunkt og nok festepunkter til å hekte på en ramme.
Det hele begynte med en Peugeot 104 og motoren som Josef Fritzenwenger plasserte på siden, altså liggende.


Lettere modifisert ble det satt på en girkasse og en sykkelramme. "Bilen" på to hjul viste seg å fungere greit. Prototypen ble så destruert..
Utifra denne leire-modellen ser man at plassering av dynamo, starter etc. Ikke er fullt og helt tenkt ut, men at de på sett og vis har tenkt som på boxeren at dynamo skal sitte i center av motoren, men i bakkant. Dette er ikke tilfelle på produksjonsmodellene.

Viste seg etterhvert at Peugeot 104 "basisen" var for lang, tung og klumpete.
De fikk imidlertid inn faren til Golf Mk1-motoren og var involvert i BMW Formula 2. Han fant også på drivlinjekonseptet. Dette ble patentert asap.
Det interessante var at prototypen benka 90hk med en gang når de fikk Bosch L-Jetronic systemet opp å gå med alle målinger på plass.
Motoren ble så kjørt i 10 000 timer ved alle mulige slags fæle forhold. Full rulle og introduksjon av iskaldt vann i kjølesystemet osv.
Det viste seg etterhvert at simringer, tetninger og varm olje var et problem. Det ble utviklet helt spesielle simringer for disse motorene.
Så ble motoren kjørt i en simulert 50 000km test og ble deretter satt i et chassi for veikjøring.
To prototyper ble laget i 1981 kamuflert som boxere og ble kjørt 60 000km hver. Alle ting man kom frem til da ble tatt med i prosjektet for utbedringer.
Det ble så laget tre nye prototyper med forbedringer som ble banekjørt 30 000km alle tre. Oljelekkasjer var et problem, og det var også innsprøytningssystemet i høy fart.
I Mai 1983 ble de første 25 K100 laget. Disse ble alle kjørt 250 000km og skulle gjennomgås før de skulle slippes på markedet.
Etter Paris Motorshow i 1983 ble K100 offesielt sluppet på markedet.
Vi kan jo på en måte se at oljelekkasjer fortsatt er et problem, men gjerne etter ganske mange kjørte kilometer, og varierende omgivelser.

Prototype med dobbel eksos

To seriøse tyskere som prøvemonterer ramme på drivverk

BMW K75 på tegnebrettet. En forkortet K100 motor med 75hk og 750kubikk.

Noen designskisser, først av K100RS


K100RT

Test av K100RT i vindtunnel


