Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Kult det da!

Jeg synes det kuleste med BMW er K-modellene. Rent historisk sett så reddet dette hele BMW Motorrad i begynnelsen av 80-tallet da de fortsatt drev med dette boxer-greiene med Bing forgassere..

Josef Fritzenwenger var fyren som klinte motoren på siden og motorsykkelifiserte motoren og drivverk til å passe sammen som en enkelt enhet. Stefan Pachernegg utviklet BMW K100. Så fikk de hjelp av BMW sitt designteam for biler for å få et helt annet og mer moderne designutrykk på greiene. Noe jeg syntes de lyktes med.

BMW K100 er den dag i dag en ganske moderne sykkel på mange måter.
Målet fra start var å lage motorsykler som sto i stil med BMWs biler rent teknologisk, og som ikke gikk bort i fra BMW Motorrad sitt varmemerke. Liggende sylindre og kardang.
Ved å legge motoren ned flatt fikk man god tilgang rundt motoren, lavt tyngdepunkt og nok festepunkter til å hekte på en ramme.

Det hele begynte med en Peugeot 104 og motoren som Josef Fritzenwenger plasserte på siden, altså liggende.
Bilde
Bilde
Lettere modifisert ble det satt på en girkasse og en sykkelramme. "Bilen" på to hjul viste seg å fungere greit. Prototypen ble så destruert..

Utifra denne leire-modellen ser man at plassering av dynamo, starter etc. Ikke er fullt og helt tenkt ut, men at de på sett og vis har tenkt som på boxeren at dynamo skal sitte i center av motoren, men i bakkant. Dette er ikke tilfelle på produksjonsmodellene.
Bilde
Viste seg etterhvert at Peugeot 104 "basisen" var for lang, tung og klumpete.
De fikk imidlertid inn faren til Golf Mk1-motoren og var involvert i BMW Formula 2. Han fant også på drivlinjekonseptet. Dette ble patentert asap.
Det interessante var at prototypen benka 90hk med en gang når de fikk Bosch L-Jetronic systemet opp å gå med alle målinger på plass.
Motoren ble så kjørt i 10 000 timer ved alle mulige slags fæle forhold. Full rulle og introduksjon av iskaldt vann i kjølesystemet osv.
Det viste seg etterhvert at simringer, tetninger og varm olje var et problem. Det ble utviklet helt spesielle simringer for disse motorene.
Så ble motoren kjørt i en simulert 50 000km test og ble deretter satt i et chassi for veikjøring.

To prototyper ble laget i 1981 kamuflert som boxere og ble kjørt 60 000km hver. Alle ting man kom frem til da ble tatt med i prosjektet for utbedringer.
Det ble så laget tre nye prototyper med forbedringer som ble banekjørt 30 000km alle tre. Oljelekkasjer var et problem, og det var også innsprøytningssystemet i høy fart.

I Mai 1983 ble de første 25 K100 laget. Disse ble alle kjørt 250 000km og skulle gjennomgås før de skulle slippes på markedet.

Etter Paris Motorshow i 1983 ble K100 offesielt sluppet på markedet.

Vi kan jo på en måte se at oljelekkasjer fortsatt er et problem, men gjerne etter ganske mange kjørte kilometer, og varierende omgivelser.

Bilde

Prototype med dobbel eksos
Bilde
To seriøse tyskere som prøvemonterer ramme på drivverk
Bilde
BMW K75 på tegnebrettet. En forkortet K100 motor med 75hk og 750kubikk.
Bilde
Noen designskisser, først av K100RS
Bilde
Bilde
K100RT
Bilde
Test av K100RT i vindtunnel
Bilde
Bilde


Bilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Tusen takk for at du tok deg til til å skrive denne historien.
Veldig interessant. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Snikendeugle »

What he said. Interessant historie!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av oivindg »

Fantastisk historie! Tusen takk!

Jeg elsker alle sære løsninger, så det ble ikke mindre fristende etter dette. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24612
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Bjerknez »

Rett og slett artig å følge med på andre som jeg betegner som "geeks". Det viser at dem er genuint opptatt av noe og det øker troverdigheten etc. Selv om jeg nok ikke er en like stor BMW patriot som Fredrik, så er det uasnett artig å lese det som skrives :)

Når jeg ser du plukker fra hverandre sykkelen som om det skulle vært lego, så blir jeg nesten litt misunnelig. Skulle ønske jeg ble bitt av en slik basill i yngre alder. Slike ting lører man ikke akkurat over natten og det krever nok noen timer i garasjen samt noen blemmer for å komme dit du er i dag.

Bra jobba og takk for en fin tråd :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Godt skrevet Fredrik. Unik og sær sykkel som det er arti å skru på. 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en eneste simring jeg ikke hadde bytta på denne sykkelen. Innkjøpt for to år siden, men ikke byttet da jeg ikke turte.

Relatert til historietimen som foregikk her for noen timer siden så stilles det visse krav til simringene. Disse har ikke dobbel leppe og en fjær, eller av gummi. De er laget av en slags plast med 6 riller i. De passer ikke rundt akselen den skal tette og må håndvarmes og formes på forhånd. Veldig rare greier.

Kjørte hjem fra jobb idag og kom hjem. Simringen som sitter på veiva som drifter tenning Og bensinpumpesignal(hall-effekt transistorer) var lekk.. så var en damm med olje under sykkelen.

Så da var det av med kåpa enda en gang, av med tank og høyre radiator. Tappa kjølesystemet. Skrudde av dekselet og tok ut tenningsdelene.

Fant fram simringen fra lageret.

Nappet ut den gamle og vasket rent.

Fant rør som var eksakt diameter på veiv og tredde simring på og massere den litt. Så banka man den inn.
Satt så sammen igjen og fylte kjølesystemet.

Forhåpentligvis tett nå.

Et noe merkelig design!
6FC6690B-611B-4B57-9AD5-52A05E3DC825.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Denne sitter i dekselet som sitter forran på motoren. Så lekkasjen er på en måte relatert til jobben som er gjort.

Simringen skal ikke smøres, men monteres helt tørr. Veldig rart.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

En har jo sett at da K1200 kom, så var den banebrytende i BMWs verden den også. Telelever og Paralever, men denne gangen var det ingen drivlinje med ramme og hjul på.
Denne gangen var det bygget et rullende chassis med samme motor hengende under.
Tyngdepunktet er latterlig lavt. Toppen på motoren er i legghøyde når man står ved siden av.

Fordelene er først og fremst vibrasjonsfri sykkel og ramme er ekstremt stiv. En massiv alu-ramme. Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at godset er 8mm tykt jevnt over.

I tillegg var K1200 den første BMWen som hadde mer enn 100hk.
For å finne på mer nytt så var fokuset å lage det så ergonomisk justerbart som mulig.

Jeg går rundt og tenker litt på om BMW drodler på noe nytt og litt annerledes igjen. K1300-serien gikk ut og man sitter egentlig ikke med sykler som dekker hele spekteret. Jeg savner en skikkelig sportstourer og en GT som er mindre enn K1600-platformen.

Jeg håper at de finner tilbake til en klassisk K-variant med noe mer power. Dropper dette med tverrstilte rekkemotorer med Kardang og satser på det som K en gang sto for.
B38AC070-84AC-4FD8-97EA-7350DD4F20EB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

K100 og K75 hadde BMW-grill som ligner grillen på bilene fra 80-tallet.
De trengte vel strengt tatt ikke å ha grillen for å vise at de kom fra bayern, modellene fikk enorm interresse og alle mc-bladene skrev lange artikler om syklene, og testet dem selvsagt. Vannkjølt rekkefirer på langs var ganske revolusjonerende.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er ungkar, og det later jo til at med alt jeg holder på med i garasjen, og ellers er på jobb, så forblir det slik en stund til.
Hadde vært artig å lage et stuebord av en K1200 motor.

Et lite rør-stativ med motor og drivlinje sittende på. Enda bedre hadde det vel vært om den kunne startes :-k
116698013_3177564218996925_4324732968791839868_o.jpg

Inspirasjonen kommer vel fra en film jeg kom over, av en fyr nede på sørlandet et sted som hadde en rosa-lakkert Ford Flathead V8 i stua med startpanel, en ølflaske til bensintank og eksosen opp pipa. Det var ganske kult.
Innretningen ble visst kalt VED-8 :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Pussa litt på sykkelen idag. Daglig bruk merkes både her og der. Nå har jeg slitt hull i lakken der hvor venstrebeinet ligger mot kåpa når jeg setter beinet i bakken. Vel vel :crazy:
D1035348-95C4-4209-BB40-E4ABEB179352.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av APettersen »

Den skinner greit likevel, Fredrik. Bruker du "noe" for å behandle de ulakkerte, sorte plastdelene? Har prøvd litt av hvert, men det skal kun et regnskyll til, og så er det like matt. Har derfor gått til anskaffelse av den minste beholderen med Owatrol Polytrol, som er å få tak i. Det blir spennende å se om den er mer holdbar.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

AutoGlym bumper care. Har ikke troa på Polytrol :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er sterkt i tvil om jeg gidder å vinterkjøre i år. Det er veldig praktisk og alt det, men utrykket «gikt-maskin» kommer jo fra et sted, og det fikk jeg merke midtvinters ifjor i en lengre kuldeperiode. Knær, håndledd, skuldre og fingre begynte å verke i kulda. Kald vind blåser konstant på knærne og skuldrene særlig, og det har vært verking av og på siden.

Særlig når leddene er kalde. Enda verre når jeg belaster knærne kalde med mye ekstra vekt(at jeg bærer på noe tungt) i trapper. Venstre skulder har verket av og på, og nå har det gått betennelse i skulderen etter noen tunge løft.

Er noe dritt, men er ikke verdt å påføre seg plager for å kjøre sykkel året rundt. Har vært tre fine vintersesonger da!

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av dypen »

Det er det forståelse for, Jawa prosjektene forsvinner da ... Kollektivtransport eller el-bil i vinter ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Ja vi får se. Har jo en ekstra ramme, to motorer, ekstra hjul, deksler, dempere og alt. Så får jeg ånden over meg, så hadde det vært kult å sette sammen en komplett fin Jawa utifra dette en eller annen gang med noe ny lakk og greier.
Blir jo en krysning mellom 640 Tramp og 640 Style. Det kan jo være kult.
Den 640 ramma jeg har skilt på nå er faktisk kast. Er gravrust på bakre del av ramma. Forventer at den knekker i avstiverne snart :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Sesongen er absolutt på hell! Dritt av vi allerede er i Oktober og jeg må begynne planlegge oljeskift og vask av BMWen før den stues inn i boden.

Fikk tilsendt et bilde av en kompis fra en tur vi hadde i år. Jeg hadde trodd BMWen skulle se større ut med meg på, men det ser faktisk litt trangt ut. Må se passe klovnete ut på en Jawa 350..

Stappfulle sidekofferter og sikkert 100kg med menneske oppå med alle klær og greier.
120343734_248051886627090_240893657234738735_n (2).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Ser akkurat passe ut, spørru meg 😎👍

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av dypen »

Ingen er like og du er jo en voksen kar, akkurat passe :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Ser absolutt bra ut. Holder ikke med 100kg for min del med full bekledning, det får K100'en lide for 😁
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Gull å ha Einar i bartebyen som tilbydde seg å kjøpe og sende NOS innervesker til Bimmern!
Jeg må også takke for all kaffen som fulgte med nedover! Er den best med eller uten heimert?
5735670F-12D3-409B-87DA-930008F38F77.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Ingen problem! Kaffen smaker best uten heimert 😁👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av MortenL »

Du mangler kanskje fremdeles en slik i livet ditt?

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=210594561

Har ikke peiling på prisnivået på K1 egentlig, men synes denne så meeget fint ut. 8)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Ble forsøkt solgt også ifjor, men er fortsatt 30-35 papp for mye! Annonsen overbeviser ikke egentlig om at det er denne K1en jeg må ha! Jeg må vite hva som følger med av stæsj, tekst og bilder kunne vært bedre for å gi meg noe kjøpelyst. I 2016 gikk disse K1ene for mellom 40-45 papp.

Svar