Satt lenge å håpa at de skulle komme med en streetfighter ala Diavel med den 6er'n

De hadde vel den concept utgaven på papiret, men ble ittno av

Synes det var latterlig lite moment til å være en svær motor på 1200 kubikkDrGreve skrev:Det er jo nettopp det som er en V4 sitt fortrinn, at effektkurven er bortimot lineær. Dette er fra 2010 mod VFR1200.Bringisen skrev:Ja BMW'en er som jeg også mente tidligere i tråden , ganske så jevn med Exploreren som har mer effekt og en sylinder mer.ZZR-Erling skrev:Fordi Explorer'n bygger effekt tidlig, og lenge. GS ser temmelig svak ut lenger ned.
Hmm..har vist sett litt feil. BMW'en bygger også tidlig.
Begge starter meget godt i et turtallsområde som jeg personlig setter pris på , men BMW faller naturlig av ved 7500rpm. Her kommer vel den høyere effekten til de andre inn ved høyere turtall.
Jeg vil tippe en V4 motor på 129hk/126Nm kan plassere seg ganske jevnt med BMW'en og Exploreren , men kjenner lite til hvordan en slik motor opptrer.
Vel, jeg har holdt luftdrevet verktøy i mange former lenge nok til å si at vibrasjoner ikke akkurat kan kalles sjarmerende...simpson skrev:Det er ikke alle som mener at silkemyk gange er sjarmfullt.DrGreve skrev:For å være ærlig, så bryr jeg meg katta om slike kurver, jeg bryr meg bare om at sykkelen har en motor og 2 hjul, har over 100hk og at den er tiltalende å se på. Det siste bommer GS mest på av de som er med i denne kurven :)JRO skrev:DrGreve skrev:Slik jeg ser det, så kan man avskrive GS som verdens beste sykkel. Den er jo slått av sykler det er naturlig å sammenligne med. Det eneste GS slår de andre på er vel prisen?Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.
Honda VFR1200 Crosstourer slår den på effekt, torque OG pris :)Jeg kunne tenke meg å utfordre DrGreve og ZZR Erling på en analyse av Dyno resultatene, selv om det bare er tall. Hvorfor kan du med letthet si Dr.Greve at GS'en blir slått av de andre i denne testen og ZZR Erling hvorfor ser du lett at du ville foretrekke Triumph'en sine kurver. Er svært nysgjerrig på analysen deres. Er sjøl ikke vant med å lese slike kurver.ZZR-Erling skrev:Ser nu lett at jeg foretrekker Triumph sine kurver!Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.
Nå er jeg av den oppfatning at en r4 eller v4 uansett vil ha en jevnere effekt og momentkurve sammenlignet med en 2sylindret.
Honda CB 4sylindret ble testet med det legendariske vannglasset tidlig på 70-tallet. Jeg tviler på at en 2sylindret kan vise like silkemyk gange, selv i dag..?
En TWIN har herlige vibrasjoner.
En R4 har ofte en veldig ujevn effektkurve og leverer Max effekt og moment høyt oppe på turtallsregisteret.
Og i tilleg har R4 ofte mye mindre moment enn twinner også.
Selv om du sikkert ikke vil tro det er jeg faktisk veldig enig med deg. Jeg har hatt både sportsykler , sport touringsykler , cruiser og adventure sykler.JohnnyTh skrev:Mange er enig med deg i det :) Det den er best til er å gjøre alt mulig. Den er ikke best på noe spesielt mener jeg. En touringsykkel vil nok i de fleste tilfeller være mer behagelig å reise langt med. En R sykkel går sikkert fortere på de aller fleste veier, selv om noen påstår at ingen sykler kan måle seg med en ADV på svingete vei. En sporttourer er nok bedre å kjøre langt, fort med. En lett offroad type sykkel er nok bedre offroad.simpson skrev:JohnnyTh skrev: Men en ADV type sykkel kan ikke være beste sykkel :)
Hvorfor ikke?
Det er ikke noen annen sykkeltype som jeg kommer på som gjør tingene bedre.
Det å kåre den beste sykkelen er umulig siden vi alle har forskjellig bruk. For en som bruker sykkelen sin til pendling til jobben er det nok best med en liten smal og lett sykkel. Skal man krysse Europa på kryss og tvers er sikkert en ST eller ren touring best. Skal man kjøre alle mulige traktorveier og over alle fjell er det sikkert lurt med en liten 250 e.l.
Kommer nok helt sikkert noen her nå som påstår at en f.eks. GS kan gjøre alt det like bra, men det kommer nok til å ta tid å overbevise meg. For å igjen bruke min egen som eksempel (ikke tro at jeg bruker min for å prøve å påstå at den er best for det tror jeg ikke, men jeg kjenner ingen andre st sykkel bedre enn min egen) så tror jeg det at hvis noen andre på f.eks. en GS skulle vært med på en av mine turer så tror jeg ikke han hadde hatt spesielle fordeler. Uten tvil så kunne denne andre sykkelen klart seg like godt i de fleste situasjoner, kanskje med unntak av raske transportetapper.
Jeg kjører lange økter. ofte 12-16 timer hver dag. Det hadde nok gått fint for begge, siden begge sykkeltypene har oppreist behagelig sittestilling. Vi har og begge gode muligheter for å stå å kjøre. Dette var en av grunnene til at jeg ville bytte ut ZZR'en min, den var ikke behagelig å stå å kjøre. Som regel på mine turer så regner det og da har vi jo begge god værbeskyttelse. Vi har begge god bagasjekapasitet. GS 11 kg mer enn min tror jeg men siden vekten av veskesettet mitt ikke går av bagasjekapasiteten, men er inkludert i totalvekten så tror jeg det blir tilnærmet likt. Gs føreren har litt mer elektronikk hjelp, jeg på min 7 år gamle sykkel har bare abs. Kanskje burde man oppgradere til en 2013 mod så man får tc og alt mulig annet. Det får bli når jeg vinner i lotto. Jeg kjører aldri så ekstremt at jeg har hatt behov for sånt. Ikke endaNår jeg så parkerer sidevesker og lar sykkelen få leke seg på svingete veier så klarer den godt det. Det var Kawasakis mål når de laget GTR1400 at den skulle ta deg tvers over et kontinent og så la deg leke deg når du fant en vei som bød på sånt. Her har jeg forstått det sånn at en GS er minst like god.
Så hvis en motorsyklist av nivå som meg ville vært med på en tur så hadde vi nok klart oss helt fint begge to.
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 5582b22bb8" onclick="window.open(this.href);return false;
Det foregår til stadighet kåringer av hva som er best. For ikke lenge siden kåret vi en vinner av en fotokonkurranse her på forumet. Var vinnerbildet det beste? Flertallet mente det, mens andre foretrakk andre bilder. For disse var det andre bilder som var det beste.Bringisen skrev:Så jeg vil herved komme med en oppfordring om alle kan holde seg til påstander eller fakta om den sykkelen man mener er verdens beste. Da kan man gjerne mindre konsentrere seg om hvilken sykkel man ikke synes er verdens beste.
Det er derfor en V4 ikke er montert i en CBR eller i en Fireblade. Honda sin V-4 er ypperlig for det segmentet sykler de monterer denne motoren i, nemlig i touring og nå i ADV-klassen.simpson skrev:Synes det var latterlig lite moment til å være en svær motor på 1200 kubikkDrGreve skrev:Det er jo nettopp det som er en V4 sitt fortrinn, at effektkurven er bortimot lineær. Dette er fra 2010 mod VFR1200.Bringisen skrev:Ja BMW'en er som jeg også mente tidligere i tråden , ganske så jevn med Exploreren som har mer effekt og en sylinder mer.ZZR-Erling skrev:Fordi Explorer'n bygger effekt tidlig, og lenge. GS ser temmelig svak ut lenger ned.
Hmm..har vist sett litt feil. BMW'en bygger også tidlig.
Begge starter meget godt i et turtallsområde som jeg personlig setter pris på , men BMW faller naturlig av ved 7500rpm. Her kommer vel den høyere effekten til de andre inn ved høyere turtall.
Jeg vil tippe en V4 motor på 129hk/126Nm kan plassere seg ganske jevnt med BMW'en og Exploreren , men kjenner lite til hvordan en slik motor opptrer.
Mye kloke ord her.AJ skrev:Det foregår til stadighet kåringer av hva som er best. For ikke lenge siden kåret vi en vinner av en fotokonkurranse her på forumet. Var vinnerbildet det beste? Flertallet mente det, mens andre foretrakk andre bilder. For disse var det andre bilder som var det beste.Bringisen skrev:Så jeg vil herved komme med en oppfordring om alle kan holde seg til påstander eller fakta om den sykkelen man mener er verdens beste. Da kan man gjerne mindre konsentrere seg om hvilken sykkel man ikke synes er verdens beste.
Poenget er at mye kommer an på øyet som ser. Også kompetansen til øyet som ser. Kriteriene for hva som er best er forskjellig hos de som ser. Sånn er det med bilder. Sånn er det nok langt på vei når det gjelder andre ting også.
Men så er det dette med å vurdere hva som er best ut fra noen kriterier som flertallet langt på vei kan være enige om. Kriterier som i sum begynner å nærme seg en metode man kan ha mer tillit til enn "synsing" når noe skal vurderes som best eller ikke.
Så får "synsingen" overlates til hvordan hver og en subjektivt opplever en gjenstand som brukbar, bra, best og brilliant.
Når det gjelder MC kan slike kriterier eksempelvis være hvor lenge en bestemt modell har vært i produksjon. Lang og ubrutt produksjon tyder jo på at produsenten har gjort og fortsatt gjør mye rett og bra i forhold til markedet produktet retter seg mot.
Noen mener f.eks. At VW Golf må være verdens beste kompaktbil i mellomklassen siden den har vært produsert så og så lenge. At den også har solgt godt i alle år kan også for mange vurderes som et oppfylt kriterium for at den er "verdens beste".
Et annet og ikke uvesentlig kriterium er hva presumtivt kyndige vurderingskapasiteter mener. I MC-verdenen vil dette, i manges øyne, være drevne og erfarne journalister som tester syklene grundig med bl.a. uavhengige tester med skikkelig måleutstyr.
Vinner én og samme modell flere slike tester gang på gang, år etter år, så ligger det åpenbart an til at nettopp denne modellen er "better than the rest".
Så blir det å ta stilling til om den er mer enn best i klassen.
En vinner i eksempelvis ADV-klassen vil på mange testpunkter falle (totalt...?) gjennom sammnenlignet med en fullblods R-sykkel...
Og som vi vet er det mange ulike klasser når det gjelder MC og dermed blir det antakelig ikke lett, men heller nærmest kanskje en umulig oppgave å fastslå nettopp dette: "Hva er den beste sykkelen?".
MH434 skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vs7bh6mQkQo[/video]
Hør her a!Høres ut som en Rolls Royce Merlin
![]()
Tenk dere lyden av den 6er'n uten katalysator (helanlegg)
Vel, jeg vil bare minne om at journalister verden over og som har mc som arbeidsfelt har kåret VFR som verdens beste i mange år på rad.. :)AJ skrev:Det foregår til stadighet kåringer av hva som er best. For ikke lenge siden kåret vi en vinner av en fotokonkurranse her på forumet. Var vinnerbildet det beste? Flertallet mente det, mens andre foretrakk andre bilder. For disse var det andre bilder som var det beste.Bringisen skrev:Så jeg vil herved komme med en oppfordring om alle kan holde seg til påstander eller fakta om den sykkelen man mener er verdens beste. Da kan man gjerne mindre konsentrere seg om hvilken sykkel man ikke synes er verdens beste.
Poenget er at mye kommer an på øyet som ser. Også kompetansen til øyet som ser. Kriteriene for hva som er best er forskjellig hos de som ser. Sånn er det med bilder. Sånn er det nok langt på vei når det gjelder andre ting også.
Men så er det dette med å vurdere hva som er best ut fra noen kriterier som flertallet langt på vei kan være enige om. Kriterier som i sum begynner å nærme seg en metode man kan ha mer tillit til enn "synsing" når noe skal vurderes som best eller ikke.
Så får "synsingen" overlates til hvordan hver og en subjektivt opplever en gjenstand som brukbar, bra, best og brilliant.
Når det gjelder MC kan slike kriterier eksempelvis være hvor lenge en bestemt modell har vært i produksjon. Lang og ubrutt produksjon tyder jo på at produsenten har gjort og fortsatt gjør mye rett og bra i forhold til markedet produktet retter seg mot.
Noen mener f.eks. At VW Golf må være verdens beste kompaktbil i mellomklassen siden den har vært produsert så og så lenge. At den også har solgt godt i alle år kan også for mange vurderes som et oppfylt kriterium for at den er "verdens beste".
Et annet og ikke uvesentlig kriterium er hva presumtivt kyndige vurderingskapasiteter mener. I MC-verdenen vil dette, i manges øyne, være drevne og erfarne journalister som tester syklene grundig med bl.a. uavhengige tester med skikkelig måleutstyr.
Vinner én og samme modell flere slike tester gang på gang, år etter år, så ligger det åpenbart an til at nettopp denne modellen er "better than the rest".
Så blir det å ta stilling til om den er mer enn best i klassen.
En vinner i eksempelvis ADV-klassen vil på mange testpunkter falle (totalt...?) gjennom sammnenlignet med en fullblods R-sykkel...
Og som vi vet er det mange ulike klasser når det gjelder MC og dermed blir det antakelig ikke lett, men heller nærmest kanskje en umulig oppgave å fastslå nettopp dette: "Hva er den beste sykkelen?".
Det var det jeg også trodde ... helt til jeg så denne kurven.DrGreve skrev: Det er jo nettopp det som er en V4 sitt fortrinn, at effektkurven er bortimot lineær. Dette er fra 2010 mod VFR1200.
Nå skrev jeg dette i en tidligere tråd, sitat: Nå er jeg av den oppfatning at en r4 eller v4 uansett vil ha en jevnere effekt og momentkurve sammenlignet med en 2sylindret, sitat slutt.jhn skrev:Det var det jeg også trodde ... helt til jeg så denne kurven.DrGreve skrev: Det er jo nettopp det som er en V4 sitt fortrinn, at effektkurven er bortimot lineær. Dette er fra 2010 mod VFR1200.
Er den så mye mere lineær enn f.eks disse to:
En Honda Hornet 900 (R4) og en V-strom 1000 (V2)
Tja, den dynoen jeg la ut var fra 2010. Pr. 2013 er torque høyere enn GS :)ejs skrev:![]()
20 Nm mindre en GS
DrGreve skrev:Nå skrev jeg dette i en tidligere tråd, sitat: Nå er jeg av den oppfatning at en r4 eller v4 uansett vil ha en jevnere effekt og momentkurve sammenlignet med en 2sylindret, sitat slutt.jhn skrev:Det var det jeg også trodde ... helt til jeg så denne kurven.DrGreve skrev: Det er jo nettopp det som er en V4 sitt fortrinn, at effektkurven er bortimot lineær. Dette er fra 2010 mod VFR1200.
Derfor mener jeg at jeg dekket også for r4.
Og som jeg også skrev, jeg bryr meg lite om disse kurvene, jeg er bare henger med på kranglingen :)
Forøvrig, kurven til V-strom var imponerende lineær..
Jeg har også alltid hatt den oppfatningen, og den ble forsterket etter at jeg byttet Horneten ut med V-strom.DrGreve skrev:Nå skrev jeg dette i en tidligere tråd, sitat: Nå er jeg av den oppfatning at en r4 eller v4 uansett vil ha en jevnere effekt og momentkurve sammenlignet med en 2sylindret, sitat slutt.jhn skrev:Det var det jeg også trodde ... helt til jeg så denne kurven.DrGreve skrev: Det er jo nettopp det som er en V4 sitt fortrinn, at effektkurven er bortimot lineær. Dette er fra 2010 mod VFR1200.
Derfor mener jeg at jeg dekket også for r4.
Og som jeg også skrev, jeg bryr meg lite om disse kurvene, jeg er bare henger med på kranglingen :)
Forøvrig, kurven til V-strom var imponerende lineær..
Hakke peiling angående k1600!JohnnyTh skrev:MH434 skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vs7bh6mQkQo[/video]
![]()
Ikke helt![]()
http://youtu.be/e1mh99ZLXcw" onclick="window.open(this.href);return false;
Flott motorlyd sikkert. Men hva er de klonkelydene?
Jeg trodde K1600 var det jeg egentlig hadde lyst på, men den videoen gjorde ikke den lysten større.
Jeg skjønte nesten ikkeno av det :) Men er ikke imponert av den girkassen.MH434 skrev:Hakke peiling angående k1600!JohnnyTh skrev:MH434 skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vs7bh6mQkQo[/video]
![]()
Ikke helt![]()
Jeg trodde K1600 var det jeg egentlig hadde lyst på, men den videoen gjorde ikke den lysten større.
Men bare å ha en I6 motor a gitt![]()
En I6 er i perfekt primære og sekundære mekaniske balanse, uten bruk av en balanseaksel. Motoren er i primær par balanse fordi den fremre og bakre sylindre er speilbilder, og stemplene beveger seg i par (men selvfølgelig, 360 ° ut av fase, og på forskjellige slag av den 4-takts syklus). Det vil si, stempel # 1 speil # 6, # 2 speil # 5 og # 3 speil # 4, i stor grad eliminerer polar vuggende bevegelse som ellers ville føre til.
Sekundær ubalanse unngås fordi veivakselen har seks sveiv kaster anordnet i tre plan offset ved 120 °.
Resultatet er at de sekundære krefter som er forårsaket av forskjellene fra rent sinusformet bevegelsessum til null.
Det var nok jeg som delte den oppfatningen om Tigern, ja. Men jeg har også nevnt at jeg ikke likte den nye lykten til VFR1200 og refererte til første gang jeg så en Ford Sierra, men ble da vant til den også :)jhn skrev:Jeg tror ganske sikkert min neste sykkel blir en firer ... synd at crosstoureren er så stygg.
Noen, kanskje du? sa at Exploreren er den fineste ADV'en ... det er jeg helt enig i. Den ligner mest på en Motorsykkel
Neida, det fjerner ingenting, men vi har avslørt at forskjellen fra V2 kanskje ikke er så stor som du/vi har troddDrGreve skrev:Det var nok jeg som delte den oppfatningen om Tigern, ja. Men jeg har også nevnt at jeg ikke likte den nye lykten til VFR1200 og refererte til første gang jeg så en Ford Sierra, men ble da vant til den også :)jhn skrev:Jeg tror ganske sikkert min neste sykkel blir en firer ... synd at crosstoureren er så stygg.
Noen, kanskje du? sa at Exploreren er den fineste ADV'en ... det er jeg helt enig i. Den ligner mest på en Motorsykkel
Men det fjerner ikke V-4 sine utmerkede egenskaper.
Jeg forstår det slik at den er bortimot vibrasjons fri ...JohnnyTh skrev:Jeg skjønte nesten ikkeno av det :) Men er ikke imponert av den girkassen.MH434 skrev:Hakke peiling angående k1600!JohnnyTh skrev:MH434 skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vs7bh6mQkQo[/video]
![]()
Ikke helt![]()
Men bare å ha en I6 motor a gitt![]()
En I6 er i perfekt primære og sekundære mekaniske balanse, uten bruk av en balanseaksel. Motoren er i primær par balanse fordi den fremre og bakre sylindre er speilbilder, og stemplene beveger seg i par (men selvfølgelig, 360 ° ut av fase, og på forskjellige slag av den 4-takts syklus). Det vil si, stempel # 1 speil # 6, # 2 speil # 5 og # 3 speil # 4, i stor grad eliminerer polar vuggende bevegelse som ellers ville føre til.
Sekundær ubalanse unngås fordi veivakselen har seks sveiv kaster anordnet i tre plan offset ved 120 °.
Resultatet er at de sekundære krefter som er forårsaket av forskjellene fra rent sinusformet bevegelsessum til null.
Jeg satt og surfet på youtube her om dagen og lurer litt om denne lyden fra girkassen på GS er vanlig ved nedgiring?MH434 skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vs7bh6mQkQo[/video]
![]()