Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LoneRider »

Jeg har slitt ut et sett Angel GT i år og satte deretter på Pilot Road 4. Ingen tvil om at de siste er best på min sykkel. Hadde til og med et par forhjulsglipp i lav fart med de første på våt asfalt. PR4 sitter som limt på veien og tar også humper og ujevnheter i asfalten mye bedre.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Har et spørsmål til angående dekk:

Nye dekk er som kjent glatte grunnet det ytre belegget, men det jeg lurer på er om dette belegget forsvinner bare med å kjøre rett frem uten å legge seg noe særlig ned i svingene? Jeg tenker da på belegget som ligger ut mot yttersiden av dekket...

Man må vel legge seg ned såpass at yttersidene av dekket kommer nedi veien slik at det slites bort og da ser jeg for meg at faren må være stor for å skli?

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av sankyo »

Tror det skal handle vel så mye om at dekkene varmer seg opp, i tillegg til at noe må slites bort.
Live long and prosper :janikk

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

sankyo skrev:Tror det skal handle vel så mye om at dekkene varmer seg opp, i tillegg til at noe må slites bort.
Tro kan man gjøre i kjærka :lol

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av sankyo »

Dette synes jeg var i beste fall et merkelig svar, men synes egentlig det ligger i det arrogante hjørnet.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Min erfaring er at nye dekk ikke er glatte. Det verksmestern der jeg har bytta sa også at problemet i utgangspunktet ikke er at dekka er glatte, men at de ikke er kantete hvor du har lagt for vane å stoppe nedlegget. Derfor greit å ta det pent i starten. De to siste setta har jeg lagt ned en del bare så fort de er varme.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

sankyo skrev:Dette synes jeg var i beste fall et merkelig svar, men synes egentlig det ligger i det arrogante hjørnet.
Jeg beklager at du oppfattet det slik. Jeg tenkte faktisk på det like etter jeg skrev det. Men det var da altså overhodet ikke ment negativt.

Så det beklager jeg. :m

EDIT:
Jeg har derimot ingen grunn til å være arrogant her, da jeg er på ganske tynn is når det gjelder kunnskap rundt dette. :-)å
Sist redigert av Bjerknez den 23 okt 2014, 13:53, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Min erfaring er at nye dekk ikke er glatte. Det verksmestern der jeg har bytta sa også at problemet i utgangspunktet ikke er at dekka er glatte, men at de ikke er kantete hvor du har lagt for vane å stoppe nedlegget. Derfor greit å ta det pent i starten. De to siste setta har jeg lagt ned en del bare så fort de er varme.
Byttet dekk på Cruiseren for litt siden og når jeg dro på ut fra gårdsplassen til Mr.Pitlane så skal jeg love deg at dem var glatte. Fullt hjulspinn og sleng på ræva. Kjørte pent resten av veien hjem da ja :-)å

Spørsmålet mitt var egentlig bare om dette silikonbelegget som ligger ytterst på dekksidene forsvinner selv når dekksidene ikke er nedi veibanen?

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Sv: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av sankyo »

Bjerknez skrev:
sankyo skrev:Dette synes jeg var i beste fall et merkelig svar, men synes egentlig det ligger i det arrogante hjørnet.
Jeg beklager at du oppfattet det slik. Jeg tenkte faktisk på det like etter jeg skrev det. Men det var da altså overhodet ikke ment negativt.

Så det beklager jeg. :m

EDIT:
Jeg har derimot ingen grunn til å være arrogant her, da jeg er på ganske tynn is når det gjelder kunnskap rundt dette. :-)å
Da legger vi den ballen død, før den begynner å rulle. Godt mulig at jeg tolket din melding alt for negativ.

8-)
Live long and prosper :janikk

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sv: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

sankyo skrev:
Bjerknez skrev:
sankyo skrev:Dette synes jeg var i beste fall et merkelig svar, men synes egentlig det ligger i det arrogante hjørnet.
Jeg beklager at du oppfattet det slik. Jeg tenkte faktisk på det like etter jeg skrev det. Men det var da altså overhodet ikke ment negativt.

Så det beklager jeg. :m

EDIT:
Jeg har derimot ingen grunn til å være arrogant her, da jeg er på ganske tynn is når det gjelder kunnskap rundt dette. :-)å
Da legger vi den ballen død, før den begynner å rulle. Godt mulig at jeg tolket din melding alt for negativ.

8-)
Den er nå lagt død. Resten tar vi evt. på PM :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Min erfaring er at nye dekk ikke er glatte. Det verksmestern der jeg har bytta sa også at problemet i utgangspunktet ikke er at dekka er glatte, men at de ikke er kantete hvor du har lagt for vane å stoppe nedlegget. Derfor greit å ta det pent i starten. De to siste setta har jeg lagt ned en del bare så fort de er varme.
Byttet dekk på Cruiseren for litt siden og når jeg dro på ut fra gårdsplassen til Mr.Pitlane så skal jeg love deg at dem var glatte. Fullt hjulspinn og sleng på ræva. Kjørte pent resten av veien hjem da ja :-)å

Spørsmålet mitt var egentlig bare om dette silikonbelegget som ligger ytterst på dekksidene forsvinner selv når dekksidene ikke er nedi veibanen?
Joda, det har vel litt å si, men jeg gjetter på at det har minst like mye å si at de er kalde.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LoneRider »

Bjerknez skrev:
sankyo skrev:Tror det skal handle vel så mye om at dekkene varmer seg opp, i tillegg til at noe må slites bort.
Tro kan man gjøre i kjærka :lol
Det er riktig som det blir sagt her. Den glatte hinnen (som det er lite av på moderne dekk) forsvinner ved oppvarming av dekket, men hvis det regner når du henter sykkelen i morgen blir ikke dekket skikkelig varmt og du bør ta det litt piano i svingene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

LoneRider skrev:
Bjerknez skrev:
sankyo skrev:Tror det skal handle vel så mye om at dekkene varmer seg opp, i tillegg til at noe må slites bort.
Tro kan man gjøre i kjærka :lol
Det er riktig som det blir sagt her. Den glatte hinnen (som det er lite av på moderne dekk) forsvinner ved oppvarming av dekket, men hvis det regner når du henter sykkelen i morgen blir ikke dekket skikkelig varmt og du bør ta det litt piano i svingene.
Okay.

Jeg tar det nok piano uansett, da sykkelen er ny og uvant etc. og siden veien med 99% sannsynlighet er våt så kommer det til å gå smått ja. Men på lørdag får dekkene kjørt seg, for da blir det kanskje en fototur til hovedstaden forhåpentligvis på tørr asfalt. Vertfall deler av veien :thumleft

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av sankyo »

http://m.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjør pent i morgen
Live long and prosper :janikk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Som nevnt før... Det er nok å få en god varmesyklus i dekket for at hinnen skal forsvinne. Trenger ikke å kjøre på hele flaten

Note 4

Svar