RuneMC skrev:Jeg vil si det er endel ufokuserte sjåfører på Grimsrudveien
- mange kjører 60 i 80 sonen og ser på utsikten istedenfor å følge med på trafikken
- personbil-sjåførene som kronisk siger ut og ligger midt i veibanen vil jeg kalle ufokuserte
- lastebilene som ligger 1/2 meter fra kantstripen så venstre hjulsett er over midtlinje - på rett strekning - vil jeg kalle ufokuserte og/eller kjører de for fort i forhold til forholdene. Det er klart det blir ekstra mye grus i vegbanen når sånne sjåfører som ikke helt har presisjonen inne møter på svinger...
- "Rånere" som kjører for fort med bil kommer i samme klassen
- Vegvesenet på sin side kunne gjort noen endringer i materialvalg og/eller metodikk for å få til langt mer holdbare og sikre løsninger. F.eks. kompaktere grusen som blir lagt ut eller bruke annen gruskvalitet (ser ut som om små svarte, runde kuler den de har brukt).
Jeg kjenner ikke strekningen, men er veldig enig i det du skriver. MEN...
Det som også kan nevnes er.. De som kjører "effektivt" ikke nødvendig fort eller uaktsomt, men benytter hele veibanen, inklusive veiskulderen i svinger. (ikke ned på grusen men den delen av asfalten som er på utsiden av oppmerkinga).
Disse vil jo ta med seg en del av grusen som de overnevnte uaktsome pisker opp og ut i veien.
Helt enig med deg RuneMC at vegvesenet burde velge et annet material som er sikrere for alle. Dessverre er det litt for mange økonomer som skal se på en sak, og også har siste avgjørende ord om det er stor økonomisk forskjell på to identiske løsninger.
EDIT: Jeg har vert i lang dialog med Vegvesenet om Riksvei 403 i Aust-Agder som på enkelte strekk er en dødsfelle for MC folket. De synes det var rart at jeg hadde klaget, selv etter at de hadde vert på befaring av veien. Men da jeg spurte dem om de hadde befart denne med motorsykkel eller SUV, så var svaret SUV, og da forsto han i andre ende at det kanskje var litt annerledes for MCer.
Han oppfordret meg til å klage videre på vegstrekninger, for folk flest har en mentalitet på "det hjelper ikke å klage". Men... Det gjør faktisk det, og jo flere som er aktive med å klage på vegstrekninger, jo bedre veinett kan vi få. (på lang sikt).