GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Re: Globes Logg, VInterlagring, trist, men tid for garasjeko

Legg inn av Globe »

AJ skrev:
Globe skrev:Det finnes vel ikke 3-til-2 anlegg å få tak i :knegg
Joda, det finnes. Arrow skal visstnok har laget et 3-til-2 anlegg, men jeg finner ikke igjen bildene av det... :dontknow

Så da får vi nøye oss med 3-til-1 anlegg og lyden (ikke spesielt god, men gir likevel et greit inntrykk...) av den:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_n6C-hMccSE[/video]
What...3-1-2 anlegg fant jeg ja :oh visste ikke at det fantes :redface Synd videoen ikke viser eller lar oss høre mye av lyden og utseende...så kanskje litt "spinkelt" ut :-k
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X_g-Zz3U ... re=related[/video]

Denne var jo litt spenstig da:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=bONPut9r ... re=related[/video]

Bubbu skrev:Vil tro TDM'en din vil øke egenvekten med noen kilo iløpet av vinteren Globe. :lol
TDM'n tåler et par kilo til den...uten å la seg affisere av det :thumleft ;e

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Da har også Jolly Jumper stallet inn her i garasjen :thumleft

Nesten så jeg må kalle inn til en lokal innstallingsfest her nå ;e

3 generasjoners 2 hjulinger skal nå ta vinterdvalen sammen.

Bilde

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:Da har også Jolly Jumper stallet inn her i garasjen :thumleft

Har du tatt bort gressklipperen slik at ikke Hondan får skyld for bensinlukt.... :knegg

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Vane tro...med Honda Shadow fulgte det sterk bensinlukt...ingen lekkasje, ingen synlig svetting...men det stinker :-k

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Globe skrev:Vane tro...med Honda Shadow fulgte det sterk bensinlukt...ingen lekkasje, ingen synlig svetting...men det stinker :-k
Kan det være noe så enkelt som at luftinga i tanklokket er litt for åpen - om en kan si det slik?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

VI fant en liten lekkasje ved innfestingen av bensinkrana inn mot tanken. Videre så fant vi en del rust på undersida av tanken, langs skjøten. Nederst på tanken var det en relativt stor lakkboble (på størrelse med en tommelfinger) med bensin/vann i. Så det har nok lekt fra innfestingen, langsmed sveisskjøten og laget seg et lite reservoar bakerst på tanken.

Vi skal tømme tanken, og skru den av i dag. Se om det er gjennomgående rusthull, eller overflaterust, samt sjekke hvor lekkasjen egentlig er (innfesting til kran, eller langs med skjøtekant på tank.

Bilde

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Re: Globes Logg, Bensinlekkasje Honda Shadow...skrur litt :)

Legg inn av Globe »

Fant svetting OG lekkaskje :)

Bilde
Tviler på at Shadow liker slike høyder over bakken :knegg

Bilde
Bilde
Bilde

Så nå skal tanken av, for inspeksjon og utbedring :thumleft

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Re: Globes Logg, Spilte klespoker med TDM...den tapte!! (bil

Legg inn av Globe »

Nakenhet selger sies det....så om du nå tok turen for å sjekke ut resultatet av annonserte bilder etter klespoker, så blir du nok litt skuffet :knegg

Men.....jeg har fått "bondet" litt med TDM'n ved å demontere litt på den. Når man normalt sett ikke er mekaniker, men er glad i å skru litt, så er slike skrujobber en liten høytidsstund i seg selv. Man stiller opp sykkelen i "sweetspot" i garasjen, god belysning, finner frem verktøyskrin, litt papir til å tøke og pusse, man har repmanualen lett tilgjengelig, og ettermiddagen foran seg......joda, vinterlagring er tid for småskruing!.

Utgangspunktet er at jeg skal kable opp til diverse el.stuff der noe er ankommet og noe "stuff" ventes inn i løpet av en liten uke. Men, som man driver der å demonterer så kommer fort behovet for litt ekstra utskiftninger frem. Etter ettermiddagens session skal nå nye plugger bestilles, samt nytt luftfilter. Det å skifte plugger på denne tdm'n ser jeg for meg er en litt knotete jobb. Selv nå etter å ha fjernet tanken og luftfilterhuset ser jeg ikke helt at det er noen enkel jobb...virker trangt og knotete å komme til.

Fant forøvrig noe fuktighet under luftfilteret, nederst i luftfilterboksen. Er det normalt da? Har lagt ved en videosnutt av funnet.

BildeBilde
Delvis avkledd (beklager dårlig kvalitet på bildene, ble tatt litt kjapt med mobil)

BildeBilde
Her skal det kables :thumleft ...........................................................Deksler og smådeler henges opp på vegg :thumleft

Funn, gjort under luftfilteret, i bunn av luftfilterboksen:
(videoen er også lagt ut i 720p HD) ;e
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1dzutWfmisE[/video]

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Når skal du ha dette i kjørbar stand igjen da----tro.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

No vet ikke jeg hvilket luftfilter du har, men enkelte luftfiltre skal jo settes inn med olje. Kan det tenkes at filteret ble satt inn med for mye olje, og at den har blitt presset gjennom av luften?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Legg inn av Bubbu »

Går ikke utluftinga på motoren in i luftfilterboksen da? Er ikke så unormalt å finne litt oljedamp i luftfilterboksen på biler som er noen år gammel.
(The Beast )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Se her, ja!
Du våger mye mer enn jeg gjorde i løpet av snaue fire års TDM eierskap :oh

Ok, jeg skrudde av sidekåpedeklser og løftet tanken. Jada, gjorde det. Og jeg byttet plugger en gang. Kommer nærmere tilbake til akkurat den jobben.
Men jeg fjernet aldri tanken fra sykker'n. men når jeg tenker meg om så tok jeg jammen av toppkåpa på TDM'en en gang. Var litt av en jobb det også... :-k

Uansett, må si jeg er smått imponert over at du har gitt deg i kast med det du har gjort så langt. Går helt sikkert greit å skru det hele sammen igjen. Er jo ikke så vanskelig, tross alt, så fort man har forstått "koden"... :-)

Olje i luftfilterboksen? Hm... Byttet fra originalt Yamaha filter til Pipercross filter på min TDM, jeg, og oppdaget ingen oljerester i bunn av boksen.
Men etter å ha hatt Pipercross filter, som er av den filtertypen som skal oljes, montert en stund, ville det ikke overraske om det fantes litt olje i boksen. Men på bildene du har lagt ut ser det ut til at du har originalt papirfilter. Og da burde det vel strengt tat ikke være olje der du har funnet det... Men tror likevel ikke at dette er noe å bekymre seg over. Men for å være på den sikre siden bør du likevel ta en tlf. til et Yamahaverksted å forhøre deg om årsaken.
Selv tror jeg dette kan ha noe sammenheng med TDM motorkonstruksjonen med tørrsumpsmørning, dvs. høytliggende oljetank, som fort kan føre til at en slange som fører til luftfilterboksen kan har trukket inn oljedamp som har lagtr seg i bunn av boksen.

Så til tennpluggene:
glem muligheten til å få tilgang til disse ovenfra, dvs. fra området der luftfilteret sitter. Det lar seg simpelthen ikke gjøre :[-(

Pluggene fjernes ved å bruke kun det verktøyet som fulgte med sykker'n og ved å lirke dette på plass fra hver side av motoren. For å få tilgang til pluggene må enkelte ting løsnes og flyttes litt på... Bl.a. coiler og feste til radiator osv. Husker ikke detaljene, men du skal ikke måtte fjerne radiator (og kjølevæsken...) hvis du løsnes de rette tingene og skyver de akkurat nok til side slik at du får tilgang med verktøyet og får løsnet pluggene.
Det er en h....s jobb, for å si det rett ut, men har du først gjort det en gang, går det lettere neste gang du bytter.

Nå husker jeg ikke i farten om jeg har lagt ut en arbeidsanvisning på jobben her på MCsiden.no. Tror kanskje jeg gjorde det den ene gangen jeg byttet pluggene... :-k
Hvis ikke jeg har lagt ut "how-to" greia her så er jeg rimelig sikker på at jeg gjorde det på http://www.carpe-tdm.net" onclick="window.open(this.href);return false;. Gjør et søk der.

og lykke til med jobben!
Når du først bytter plugger kan det kanskje være en idé å bytte de gamle med nye Iridium plugger som påstås å ha dobbelt så lang levetid, selv om det er røster der ut som mener at det er bortkastede penger...

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Duville skrev:Når skal du ha dette i kjørbar stand igjen da----tro.
Well...vil tro at om det skulle være kjørevær i morgen...skulle den være klar til det ;e
Demonteringa jeg har gjort er ikke værre enn hva et normal serviceverksted gjør så fort sykkelen er innenfor garasjeporten og jeg regner med at de bruker maks en liten time på å få tdm'n til å se slik ut :knegg Jeg har nok brukt nooooe mer tid, merket slanger med hvor de skal ved monering og merket meg hvor en må/skal skru så en ikke river av noe som ikke skal rives i :thumleft Heldigvis regjerer jeg grunnen i garasjen alene, så ting jeg legger fra meg blir liggende der jeg har lagt dem....så da skulle det være en grei sak å få denne i kjørbar stand ....... til våren :knegg

Snikkeren skrev:No vet ikke jeg hvilket luftfilter du har, men enkelte luftfiltre skal jo settes inn med olje. Kan det tenkes at filteret ble satt inn med for mye olje, og at den har blitt presset gjennom av luften?
Det er benyttet et originalt papirfilter, regner vel med at dette ikke er skiftet siden den var ny i 2006 (eller 2005)

Bubbu skrev:Går ikke utluftinga på motoren in i luftfilterboksen da? Er ikke så unormalt å finne litt oljedamp i luftfilterboksen på biler som er noen år gammel.
Det er nok utlufting fra motor som har medført dette ja, men jeg liker det fortsatt ikke, ventet ikke å finne dette i boksen for å si det sånn. Din sammenlikning til eldre biler medfører at du har gjort deg fortjent til følgende: :orefk

AJ skrev:Se her, ja!
Du våger mye mer enn jeg gjorde i løpet av snaue fire års TDM eierskap :oh
Vinteren er lang, og litt skruing når man har den stående i garasjen til vinterlagring, det må til.....for å få tida til å gå ;e
Bilde..og at det er en nytting ting kan ingen komme fraaaaaaa.Bilde

AJ skrev: Ok, jeg skrudde av sidekåpedeklser og løftet tanken. Jada, gjorde det. Og jeg byttet plugger en gang. Kommer nærmere tilbake til akkurat den jobben.
Men jeg fjernet aldri tanken fra sykker'n. men når jeg tenker meg om så tok jeg jammen av toppkåpa på TDM'en en gang. Var litt av en jobb det også... :-k
Upps.. :oh hadde tenkt å demontere toppkåpa også...har tenkt å felle in bryteren til varmeholkene under instrumentlysene, samt felle inn en tempmåler der.... :-k ...vurderer også hvit skive til rpm-telleren :-k
AJ skrev:Uansett, må si jeg er smått imponert over at du har gitt deg i kast med det du har gjort så langt. Går helt sikkert greit å skru det hele sammen igjen. Er jo ikke så vanskelig, tross alt, så fort man har forstått "koden"... :-)
Så lenge en gjør dette i ro og mak og tar seg god tid...for tid har man jo nok av nå frem til april 2011...så går det nok greit :thumleft
Om en blir stående fast, så blir det bilder, film og intensivt bruk av mcsiden.no til problemløsning...har god erfaring med det ;e :=D> :=D>
AJ skrev:Olje i luftfilterboksen? Hm... Byttet fra originalt Yamaha filter til Pipercross filter på min TDM, jeg, og oppdaget ingen oljerester i bunn av boksen.
Men etter å ha hatt Pipercross filter, som er av den filtertypen som skal oljes, montert en stund, ville det ikke overraske om det fantes litt olje i boksen. Men på bildene du har lagt ut ser det ut til at du har originalt papirfilter. Og da burde det vel strengt tat ikke være olje der du har funnet det... Men tror likevel ikke at dette er noe å bekymre seg over. Men for å være på den sikre siden bør du likevel ta en tlf. til et Yamahaverksted å forhøre deg om årsaken.
Selv tror jeg dette kan ha noe sammenheng med TDM motorkonstruksjonen med tørrsumpsmørning, dvs. høytliggende oljetank, som fort kan føre til at en slange som fører til luftfilterboksen kan har trukket inn oljedamp som har lagtr seg i bunn av boksen.
Har funnet et par alternativer til filterskifte:
KN-FILTER:
Bilde
Bilde

og Pipercross
Bilde

Jeg regner med at filterne leveres ferdig oljet slik at man slipper å kjøpe med repsett ved førstegangs bestilling :-k
AJ skrev:Så til tennpluggene:
glem muligheten til å få tilgang til disse ovenfra, dvs. fra området der luftfilteret sitter. Det lar seg simpelthen ikke gjøre :[-(

Pluggene fjernes ved å bruke kun det verktøyet som fulgte med sykker'n og ved å lirke dette på plass fra hver side av motoren. For å få tilgang til pluggene må enkelte ting løsnes og flyttes litt på... Bl.a. coiler og feste til radiator osv. Husker ikke detaljene, men du skal ikke måtte fjerne radiator (og kjølevæsken...) hvis du løsnes de rette tingene og skyver de akkurat nok til side slik at du får tilgang med verktøyet og får løsnet pluggene.
Det er en h....s jobb, for å si det rett ut, men har du først gjort det en gang, går det lettere neste gang du bytter.

Nå husker jeg ikke i farten om jeg har lagt ut en arbeidsanvisning på jobben her på MCsiden.no. Tror kanskje jeg gjorde det den ene gangen jeg byttet pluggene... :-k
Hvis ikke jeg har lagt ut "how-to" greia her så er jeg rimelig sikker på at jeg gjorde det på http://www.carpe-tdm-net" onclick="window.open(this.href);return false;. Gjør et søk der.

og lykke til med jobben!
Når du først bytter plugger kan det kanskje være en idé å bytte de gamle med nye Iridium plugger som påstås å ha dobbelt så lang levetid, selv om det er røster der ut som mener at det er bortkastede penger...
Det blir nok Iridiumplugger her også ja, skiftet til dette på begge de andre syklene jeg hadde, de kronene ekstra bikker intet lass, og er ihvertfal ikke dårligere enn "standard" plugger :thumleft

Det var dette med originalverktøyet ja :-k ...jeg hadde dette fremme når jeg skulle skfte bakdekk...prøvde å benytte originalfastjernet til det (funket forøvrig ikke, er nok ment som "engangsverktøy" da det ikke var vanskelig å kjenne at nøkkelen var i ferd med å gi seg ved noe pådrag på den, stoppet før den bøyde seg). Uannsett...dette medførte at verktøyet fra originalveska bli mikset sammen med en del annen "ukurant" verktøy...får lete litt for å finne en slik pluggnøkkel som ser ut som originalverktøy. Regner med at pluggnøkkelen var relativt kort og smal. Får lete litt...eventelt sjekke med bubbus verktøypose for å se hvordan den ser ut.... :rop Bubbu: er du i nærheten av sykkelen kan du jo legge ut et bilde av den her...finner den ikke på nettet :scratch

Årner seg sikkert :thumleft

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Legg inn av Bubbu »

Er på jobb, og jeg skal hjem å legge meg, har fryktelig hodepine etter ei stor gul hand kom å klsket meg i bakhue. Men jeg kan sjekke når jeg våkner i morgen. :D
(The Beast )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Så vidt jeg husker er både Pipercross (PX) og KN filtre ferdig oljet ved levering. Hadde PX i TDM'en og har KN i denne nusselige Almera'en med eBay gearkasse og det hele... :roll
Har PX olje stående her hjemme et eller annet sted og kommer sikkert til å bruke den en eller annen gang siden jeg har planer om å kjøpe PX filter til Tiger'n også.
Tro det eller ikke, men jeg merket faktisk forskjell da jeg byttet til PX på TDM'en!

Når det gjelder pluggbytte på TDM'en prøvde jeg i det lengste å ikke bruke originalverktøyet, men min bror med bilmekanikerbakgrunn og massevis av verktøy hjemme hos seg selv fant ingen pluggnøkler som passet :oh
Derfor kom jeg til konklusjonen at kun originalverktøyet er dugandes til jobben... Noe det (selvfølgelig...) også viste seg å være.

Svar