Duville skrev:Når skal du ha dette i kjørbar stand igjen da----tro.
Well...vil tro at om det skulle være kjørevær i morgen...skulle den være klar til det
Demonteringa jeg har gjort er ikke værre enn hva et normal serviceverksted gjør så fort sykkelen er innenfor garasjeporten og jeg regner med at de bruker maks en liten time på å få tdm'n til å se slik ut

Jeg har nok brukt nooooe mer tid, merket slanger med hvor de skal ved monering og merket meg hvor en må/skal skru så en ikke river av noe som ikke skal rives i

Heldigvis regjerer jeg grunnen i garasjen alene, så ting jeg legger fra meg blir liggende der jeg har lagt dem....så da skulle det være en grei sak å få denne i kjørbar stand ....... til våren
Snikkeren skrev:No vet ikke jeg hvilket luftfilter du har, men enkelte luftfiltre skal jo settes inn med olje. Kan det tenkes at filteret ble satt inn med for mye olje, og at den har blitt presset gjennom av luften?
Det er benyttet et originalt papirfilter, regner vel med at dette ikke er skiftet siden den var ny i 2006 (eller 2005)
Bubbu skrev:Går ikke utluftinga på motoren in i luftfilterboksen da? Er ikke så unormalt å finne litt oljedamp i luftfilterboksen på biler som er noen år gammel.
Det er nok utlufting fra motor som har medført dette ja, men jeg liker det fortsatt ikke, ventet ikke å finne dette i boksen for å si det sånn. Din sammenlikning til eldre
biler medfører at du har gjort deg fortjent til følgende:
AJ skrev:Se her, ja!
Du våger mye mer enn jeg gjorde i løpet av snaue fire års TDM eierskap
Vinteren er lang, og litt skruing når man har den stående i garasjen til vinterlagring, det må til.....for å få tida til å gå
..og at det er en nytting ting kan ingen komme fraaaaaaa.
AJ skrev: Ok, jeg skrudde av sidekåpedeklser og løftet tanken. Jada, gjorde det. Og jeg byttet plugger en gang. Kommer nærmere tilbake til akkurat den jobben.
Men jeg fjernet aldri tanken fra sykker'n. men når jeg tenker meg om så tok jeg jammen av toppkåpa på TDM'en en gang. Var litt av en jobb det også...
Upps..

hadde tenkt å demontere toppkåpa også...har tenkt å felle in bryteren til varmeholkene under instrumentlysene, samt felle inn en tempmåler der....

...vurderer også hvit skive til rpm-telleren
AJ skrev:Uansett, må si jeg er smått imponert over at du har gitt deg i kast med det du har gjort så langt. Går helt sikkert greit å skru det hele sammen igjen. Er jo ikke så vanskelig, tross alt, så fort man har forstått "koden"... :-)
Så lenge en gjør dette i ro og mak og tar seg god tid...for tid har man jo nok av nå frem til april 2011...så går det nok greit
Om en blir stående fast, så blir det bilder, film og intensivt bruk av
mcsiden.no til problemløsning...har god erfaring med det

:=D> :=D>
AJ skrev:Olje i luftfilterboksen? Hm... Byttet fra originalt Yamaha filter til Pipercross filter på min TDM, jeg, og oppdaget ingen oljerester i bunn av boksen.
Men etter å ha hatt Pipercross filter, som er av den filtertypen som skal oljes, montert en stund, ville det ikke overraske om det fantes litt olje i boksen. Men på bildene du har lagt ut ser det ut til at du har originalt papirfilter. Og da burde det vel strengt tat ikke være olje der du har funnet det... Men tror likevel ikke at dette er noe å bekymre seg over. Men for å være på den sikre siden bør du likevel ta en tlf. til et Yamahaverksted å forhøre deg om årsaken.
Selv tror jeg dette kan ha noe sammenheng med TDM motorkonstruksjonen med tørrsumpsmørning, dvs. høytliggende oljetank, som fort kan føre til at en slange som fører til luftfilterboksen kan har trukket inn oljedamp som har lagtr seg i bunn av boksen.
Har funnet et par alternativer til filterskifte:
KN-FILTER:
og
Pipercross
Jeg regner med at filterne leveres ferdig oljet slik at man slipper å kjøpe med repsett ved førstegangs bestilling
AJ skrev:Så til tennpluggene:
glem muligheten til å få tilgang til disse
ovenfra, dvs. fra området der luftfilteret sitter. Det lar seg simpelthen ikke gjøre
Pluggene fjernes ved å bruke
kun det verktøyet som fulgte med sykker'n og ved å lirke dette på plass fra hver side av motoren. For å få tilgang til pluggene må enkelte ting løsnes og flyttes litt på... Bl.a. coiler og feste til radiator osv. Husker ikke detaljene, men du skal ikke måtte fjerne radiator (og kjølevæsken...) hvis du løsnes de rette tingene og skyver de akkurat nok til side slik at du får tilgang med verktøyet og får løsnet pluggene.
Det er en h....s jobb, for å si det rett ut, men har du først gjort det en gang, går det lettere neste gang du bytter.
Nå husker jeg ikke i farten om jeg har lagt ut en arbeidsanvisning på jobben her på MCsiden.no. Tror kanskje jeg gjorde det den ene gangen jeg byttet pluggene...
Hvis ikke jeg har lagt ut "how-to" greia her så er jeg rimelig sikker på at jeg gjorde det på
http://www.carpe-tdm-net" onclick="window.open(this.href);return false;. Gjør et søk der.
og lykke til med jobben!
Når du først bytter plugger kan det kanskje være en idé å bytte de gamle med nye Iridium plugger som påstås å ha dobbelt så lang levetid, selv om det er røster der ut som mener at det er bortkastede penger...
Det blir nok Iridiumplugger her også ja, skiftet til dette på begge de andre syklene jeg hadde, de kronene ekstra bikker intet lass, og er ihvertfal ikke dårligere enn "standard" plugger
Det var dette med originalverktøyet ja

...jeg hadde dette fremme når jeg skulle skfte bakdekk...prøvde å benytte originalfastjernet til det (funket forøvrig ikke, er nok ment som "engangsverktøy" da det ikke var vanskelig å kjenne at nøkkelen var i ferd med å gi seg ved noe pådrag på den, stoppet før den bøyde seg). Uannsett...dette medførte at verktøyet fra originalveska bli mikset sammen med en del annen "ukurant" verktøy...får lete litt for å finne en slik pluggnøkkel som ser ut som originalverktøy. Regner med at pluggnøkkelen var relativt kort og smal. Får lete litt...eventelt sjekke med
bubbus verktøypose for å se hvordan den ser ut....
Bubbu: er du i nærheten av sykkelen kan du jo legge ut et bilde av den her...finner den ikke på nettet
Årner seg sikkert