Den ultimate musikktråden - her på MCsiden.no!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Re: Musikk på lur til tur ;-)

Legg inn av Geir »

AJ skrev:Dert begynte pent og forsiktig med en noe syrlig Bob Dylan i dag og ender med atskillig tøffere VILEFUCK fra Sverige... :8-[ {klippe video}
Musikken er i og for seg grei nok, men er det fysisk mulig å høre hva de "synger" om?? Er det meningen at man skal kunne høre det forresten? Dette har i grunnen alltid forundret meg ettersom det for meg høres mer ut som uartikulert brøling... :scratch Hvor er det jeg bommer her? En ekspert uttalelse hadde ikke vært av veien.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Geir skrev:
AJ skrev:Dert begynte pent og forsiktig med en noe syrlig Bob Dylan i dag og ender med atskillig tøffere VILEFUCK fra Sverige... :8-[ {klippe video}
Musikken er i og for seg grei nok, men er det fysisk mulig å høre hva de "synger" om?? Er det meningen at man skal kunne høre det forresten? Dette har i grunnen alltid forundret meg ettersom det for meg høres mer ut som uartikulert brøling... :scratch Hvor er det jeg bommer her? En ekspert uttalelse hadde ikke vært av veien.
Nå er jeg av den formening at verken jeg eller så mange andre heller(tror jeg... :8-[ ) så veldig opptatt av teksten som synges. De fleste tror at de er opptatt av teksten, men det de egentlig bryr seg om er hvor pent det synges... :knegg Og hvor godt stemmen passer inn i musikken og låta for øvrig. Det er dette jeg tror folk er mest opptatt av når de hører på musikk. Terksten i seg selv driter - unnskyld uttrykket... :8-[, driter de fleste i.
Men så bruker de dette som et argument når det gjelder stilarten jeg liker, nemlig death metal hvor det ofte er meget vanskelig å høre hva vokalisten synger. Først da blir de fleste bevisst - tror jeg - at teksten blir "borte" i måten det synges.

Selv lytter jeg sjelden til teksten (de er ofte ikke mye å skryte av uavhengig av sjanger, for å være ærlig...), være seg normal eller vokal slik eksempelvis sangeren i Entrails uttrykker den. Det jeg er opptatt av er hvordan stemmen er som et 'instrument' i stilarten/sjangeren den brukes i.
Og sånn sett lar jeg meg stadig fascineres av hvordan disse metalbanda uttrykker vokalen. Tøft! synes jeg, da... :\m/:
:jada:

Vel... sånn ser jeg på pop, rock og metal når det gjelder hva sangerne synger om; innholdet er så-som-så, mens hvordan stemmen låter som en del av musikken for øvrig i låtene, er atskillig mer interessant uavhengig av stilart/sjanger...

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

No skal ikke jeg påberope meg en ekspertstatus, men såkalt growling er en del av både image og lydbilde. For mange (meg inkludert), så er det først og fremst musikken som fenger. Når man så har hørt en låt noen ganger begynner man å skjønne hva de synger om. Jeg hører både på sjangre med growling, og med vanlig vokal. Hva jeg velger å høre på avhenger mye av humøret mitt der og da.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Du er nok veldig nær "sannheten", Snikkeren... :knegg
Jeg skal heller ikke påberope med noen ekspertstatus eller noe, men etter å ha skrevet om musikk og intervjuet en lang rekke artister og band i inn- og utland siden 1987 har jeg etter hvert fått en klar formening som heller i den retning du antyder, ja... At vokalen er mer et uttrykk for image og vesentlig del av musikkens helhetsuttrykk enn kanal for meningsfulle tekster... :janikk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Så finnes det mange unntak også, så klart.
Blant annet denne:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=-QCCz4mtd0E[/video]
hvor teksten handler om tidligere bandmedlem Syd Barrett. Og kjenner man historien til Barrett så gir teksten mening.
Og for meg så betyr både denne teksten og teksten i WHILE HEAVEN WEPT låta nedenfor mye siden de minner sterkt om vår 24 år gamle sønn som døde 24 år gammel for to år siden... For øvrig en låt vi spilte i hans begravelse.

Så ja... teksten har i enkelte tilfeller en stor verdi i seg selv i mange låter. Men like viktig, synes jeg, er hvordan ordene uttrykkes rent melodisk.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_XzJi8y0oHE[/video]

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Ja, se no bare på Britney Spears. Baby Hit Me One More Time solge jo i bøtter og spann, men hvor "god" tekst er det egentlig på den? Hvis folk var så veldig opptatt av innholdet i låtene, så tror jeg ikke den hadde solgt så bra.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

En annen god låt med mening i:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=b6t4Zs5Yq_k[/video]

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:En annen god låt med mening i:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=b6t4Zs5Yq_k[/video]
Yes...
Clapton mistet jo også en av sine aller kjæreste, en sønn som ikke var så gammel...
Låter som dette gir perspektiv og ettertanke...

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

det er nok litt forskjellig hva teksten betyr i forhold til hvilken genre man hører på.
her er et exempel på et band hvor tekster betyr mye:
Ebba Grøn. et band som sa noe i hver eneste låt
http://www.youtube.com/watch?v=5I4eaUPzlrk" onclick="window.open(this.href);return false;

får ikke embedded video til å funke, men ebbas "mord i mina tankar" har ingen video, heldigvis..

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

Heyy!!! Rooolig på eksempelfronten nå hvis det er meg dere prøver å omvende - jeg har fanget pointet! ;e

Var på ingen måte meningen å vinkle det dit hen at bare låtene har en forståelig hørbar tekst så er de OK og hvis ikke er det boss! =; Hører på mye rart jeg som jeg ikke skjønner en dritt av teksten i, men da er det som dere er inne på komboen musikk/stemme som "gjør" det. Var bare usikker på om det var samme sak med metall-gjengen også eller om jeg rett og slett ikke hadde fanget trixet med å forstå hva de sier. De få gangene jeg har sett intervjuer etc. med denne typen band har de som oftest fremstått som veldig bevisste på å fremføre et budskap slik jeg har oppfattet dem. Jeg forstår nå at de er nett like skinnhellige som resten av artistverden sånn på det jevne! :knegg

Ellers hoster dere opp det ene supre eksempelet etter det andre på musikk med tekst OG mening her - kan fort bli sittende her en stund! :prf
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

pelsen skrev:det er nok litt forskjellig hva teksten betyr i forhold til hvilken genre man hører på.
Det skal jeg nok være helt enig i, ja.
Teksten kan nok være viktig for de som formidler den i ulike former for metal også, men for meg blir den likevel ofte underordnet siden jeg lar meg fascinere av stemmens uttrykksform som en del av musikkuttrykket.
Så leser jeg heller teksten i tekstheftet som følger med platen og fordyper meg i disse - hvis de har en, etter min vurdering, god lyrisk dybde, innhold og substans...

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

He he. Tror nok ikke der bare er for å omvende deg Geir, men at man blir litt engasjert generelt sett når det kommer til musikk. ;e

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Geir skrev:De få gangene jeg har sett intervjuer etc. med denne typen band har de som oftest fremstått som veldig bevisste på å fremføre et budskap slik jeg har oppfattet dem. Jeg forstår nå at de er nett like skinnhellige som resten av artistverden sånn på det jevne! :knegg

Ellers hoster dere opp det ene supre eksempelet etter det andre på musikk med tekst OG mening her - kan fort bli sittende her en stund! :prf
Jo'a... Metalband vil gjerne påberope seg dype og meningsfulle tekster og en del tekster er også bra, men altfor mange er bullshit så det holder... Mens vokaluttrykket (growlingen... :P :p ) har som oftest høy troverdighet :knegg
Tekstene verdi og betydning har veldig ofte, og kanskje i de fleste tilfeller, en overvurdert betydning hos tekstforfatteren (les: vokalisten...) som ikke helt samsvarer med hva lytterne mener...

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:He he. Tror nok ikke der bare er for å omvende deg Geir, men at man blir litt engasjert generelt sett når det kommer til musikk. ;e
Ikke noe å si på det! :thumleft
pelsen skrev:det er nok litt forskjellig hva teksten betyr i forhold til hvilken genre man hører på.
her er et exempel på et band hvor tekster betyr mye:
Ebba Grøn. et band som sa noe i hver eneste låt
http://www.youtube.com/watch?v=5I4eaUPzlrk" onclick="window.open(this.href);return false;
får ikke embedded video til å funke, men ebbas "mord i mina tankar" har ingen video, heldigvis..
Ville blitt noko poengløst det der uten teksten ja... Kraftige saker.
AJ skrev: Jo'a... Metalband vil gjerne påberope seg dype og meningsfulle tekster og en del tekster er også bra, men altfor mange er bullshit så det holder... Mens vokaluttrykket (growlingen... :P :p ) har som oftest høy troverdighet :knegg
Tekstene verdi og betydning har veldig ofte, og kanskje i de fleste tilfeller, en overvurdert betydning hos tekstforfatteren (les: vokalisten...) som ikke helt samsvarer med hva lytterne mener...
Tja, growlingen (så lærte jeg noe nytt i dag også...) gjør jo inntrykk - ingen tvil om det. Tenker jeg bare tar som utgangspunkt at denne gjengen er lik alle andre og at det man ikke forstår får man lese seg til hvis resten klaffer slik at man kan tenke seg å høre låten flere ganger. Så er det bare å forsøke å åpne sinnet for growling-gjengen. Min yngste sønn hører mye på slikt, men han får sjelden spille musikken sin i bilen for å si det sånn - blir gjerne en ordning med det nå hvis far kjører... ;e
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

liker det meste innen musikk . her er en fra min ungdomstid http://www.youtube.com/watch?v=7SXWgC0SLCA" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar