Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev: Hadde jeg vurdert et nytt kamera i dag, så hadde jeg ikke en gang vert i tvil om hva det hadde blitt! En kompis av meg har dette kameraet og fikk testet det i går og det er bare helt kanon! Hardplast kameraer som 5D MK III virker bare kjipe i forhold:
http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-t1- ... WT4fkYl82Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja dette har jeg kikket på mye selv, i forhold til A7ii til sony. Det virker jo som kvaliteten i bildene, samt iso egenskapene er bedre i dette kamera :-k

Helt klart en kandidat jeg må kikke nærmere på :thumleft
Også skal det sies at det er ca 10.000 billigere :roll :roll Der ble det straks en enda hetere kandidat :lol

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Kule gatebilder!

Det beste kameraet er vel det kameraet du gidder å ha med deg.
Ser også nytten av å ikke skremme folk ved å se ut som en paparazzi.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Godt poeng Tommas! Kanskje særlig her på et mc-forum. Jeg vegrer meg også mot å dra på dyre fotogreier på våre mc-turer.

En annen sak..savner bedre ISO egenskaper og noe bedre AF enn hva mitt EOS500D har. Det tar flotte bilder på lav ISO, men på feks motocross, ønsker jeg kort lukkertid, og med 70-200 4,0, ligger jeg. dårlig ann når det skyer over..jaja..

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av thewiz »

Jeg har selv hatt både crop og fullformat kamera. Det er STOR forskjell på ISO når det kommer til fullformat. Når jeg først fikk tak i mitt fullformatkamera var det som en annen verden. Kunne ta bilder med ISO skrudd opp til 6400 og fortsatt få fine bilder.

Er ikke så værst pris på dem heller, hvis man kjøper brukt. F.eks dette: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... 0mark%20ii" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Fuji Kameraene jeg nevnte tidligere er bedre enn 5D MKII på ISO faktisk. Dessuten så er fujiene langt mer solid bygget. Optikken man får til fuji kameraene er også minst like god som canon sin L-optikk.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av thewiz »

Jøss, da er disse Fuji kameraene gode.

Eneste ulempen jeg ser er at når man tar bilder av motorsykler / biler i fart er at et speilrefleks ligger mye bedre i hånden. Jeg syns ihvertfall det er lettere å holde følge med objektet med et stor kamera, enn et "kompakt"kamera.

Tyngden hjelper også på at man ikke veiver rundt med kameraet.

Jeg har lyst å kjøpe litt fotoutstyr igjen, jeg tenker ihvertfall jeg går for et speilrefleks med en god allroundlinse, samt at jeg muligens plukker opp Sony RX100 som ekstra kamera. Kjekt å ha det i MC jakka på tur :prf

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

thewiz skrev:Jeg har selv hatt både crop og fullformat kamera. Det er STOR forskjell på ISO når det kommer til fullformat. Når jeg først fikk tak i mitt fullformatkamera var det som en annen verden. Kunne ta bilder med ISO skrudd opp til 6400 og fortsatt få fine bilder.

Er ikke så værst pris på dem heller, hvis man kjøper brukt. F.eks dette: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... 0mark%20ii" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er litt forskjell om begge to er "teknologisk likeverdige", men så veldig stor vil jeg ikke si den er. Jeg kan skru opp ISO til 5000 ganske greit på mitt mFT-kamera også. I prinsippet bør du kunne ha ca dobbel iso på fullframe, men disse henger ofte litt bak teknologisk slik at forskjellen blir mindre.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

thewiz skrev:Jøss, da er disse Fuji kameraene gode.
Er vel snarere at Canon er spesielt dårlige dessverre, heller enn at fuji er spesielt god (på iso-ytelse)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:Fuji Kameraene jeg nevnte tidligere er bedre enn 5D MKII på ISO faktisk. Dessuten så er fujiene langt mer solid bygget. Optikken man får til fuji kameraene er også minst like god som canon sin L-optikk.
Det er påstander som minst en er uenig i.

Knallbra side som forklarer mer om ISO og bildesensorer her (selv om den er litt gammel): http://www.clarkvision.com/articles/dig ... native_iso

En faktor som kan være en "dark horse" på hvordan iso og signal til støy forholdet i et bilde oppleves er at man egentlig *ikke* justerer hvor lysfølsom en sensor er med å justere ISO. Det som endres er i programvaren som behandler signalene fra sensorcellene (foton til elektron). ISO kan ofte være litt misvisende i så måte. Om alt annet er likt vil en fullformat sensor med høyere pixel pitch ha mindre støy i signalet enn en aps-c (eller enda mindre) sensor.

Men du er en råtass i Lightroom, Bjerknez - det skal du ha :thumleft

Edit: Canon 6d, ISO 12800 med vidåpent blender. Det er brukbart, men bra er det ikke.
Bilde
Sist redigert av poulet_cavalier den 27 mai 2015, 15:08, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av thewiz »

Hehe, kanskje det er det :lol

Jeg hadde et Nikon D5100 som første speilrefleks. Kjøpte deretter Nikon D700. Det er et eldre fullformatskamera, men jaggu merket jeg forskjell på ISO ytelsene. Nå skal det sies at det kommer til et punkt hvor man ikke gidder å betale for bedre ytelse. Fullformat gjør jobben meget bra for meg ihvertfall. Ulempen med inngangs-speilreflekskameraene er at man nødvendigvis ikke får med veldig god optikk. Så hvis man sitter der med f.eks D5100 og kitobjektivet, er det ganske trist hvor dårlig kvaliteten er ved dårlige lysforhold.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

thewiz skrev:Hehe, kanskje det er det :lol

Jeg hadde et Nikon D5100 som første speilrefleks. Kjøpte deretter Nikon D700. Det er et eldre fullformatskamera, men jaggu merket jeg forskjell på ISO ytelsene. Nå skal det sies at det kommer til et punkt hvor man ikke gidder å betale for bedre ytelse. Fullformat gjør jobben meget bra for meg ihvertfall. Ulempen med inngangs-speilreflekskameraene er at man nødvendigvis ikke får med veldig god optikk. Så hvis man sitter der med f.eks D5100 og kitobjektivet, er det ganske trist hvor dårlig kvaliteten er ved dårlige lysforhold.
Om du ikke gidder å betale for bedre ytelse virker fullformat som et relativt dårlig valg, fullformat er jo av natur ett format der man velger å ha større og dyrere produkter, for å få bedre kvalitet.

Og joda, du får DSLR med dårlig kit, mitt forslag er å kjøpe noe speilløst, som over det jevne har mindre elendig kit, og dessuten trenger man kun kit bør man uansett vurdere et kamera uten utskiftbart objektiv.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av thewiz »

For meg og mitt bruk er et fullformatskamera til 8000-9000 mer enn "nok". Jeg er ikke interessert i å kjøpe det nyeste fullformatskameraet til 30 000, da forskjellene er så marginale (for meg) at det ikke er verdt det.

Oppsettet jeg hadde før var Nikon D700, Nikon 70-200 2,8 VR (versjon1) og Nikon 24-70 2,8. For meg på det tidspunktet var det ikke noe poeng å oppgradere til f.eks D810, som i seg selv er et mye bedre kamera.

Poenget mitt er at man kan få fullformat for rimeligere summer, man trenger ikke å ha det dyreste og beste selv om man velger å gå fullformat. Det holder lenge med et eldre fullformatkamera hvis man går fra APS-C. Jeg brukte faktisk komboen D700 + 50mm 1,4 ofte. Dette er jo da et ganske billig oppsett. Ble knallbra bilder.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

thewiz skrev:For meg og mitt bruk er et fullformatskamera til 8000-9000 mer enn "nok". Jeg er ikke interessert i å kjøpe det nyeste fullformatskameraet til 30 000, da forskjellene er så marginale (for meg) at det ikke er verdt det.

Oppsettet jeg hadde før var Nikon D700, Nikon 70-200 2,8 VR (versjon1) og Nikon 24-70 2,8. For meg på det tidspunktet var det ikke noe poeng å oppgradere til f.eks D810, som i seg selv er et mye bedre kamera.

Poenget mitt er at man kan få fullformat for rimeligere summer, man trenger ikke å ha det dyreste og beste selv om man velger å gå fullformat. Det holder lenge med et eldre fullformatkamera hvis man går fra APS-C. Jeg brukte faktisk komboen D700 + 50mm 1,4 ofte. Dette er jo da et ganske billig oppsett. Ble knallbra bilder.
Du får billig APS-C også, det er ikke neo galt med fullformat, men det ligger i dets natur at du betaler penger, størrelse og vekt for bedre kvalitet, om du ikke synes høyere kvalitet er viktig, så er det ofte ikke noe godt valg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

For å si det sånn så gikk jeg helt bananas for noen år siden når det gjaldt fotoutstyr og jeg har eid det meste, og prøvd omtrent alt (mer eller mindre) Kameraer jeg har eid er:

- Canon 40D
- Canon 450D
- Canon 5D MKI
- Canon 5D MKII
- Canon 5D MKIII
- Samsung NX 200
- Sony NEX
- Fujifilm X20
- Fujifilm X100
- Fujifilm X100S
- Fujifilm X-E2
- Sony RX100
- Sony RX 100II

Pluss diverse ymse kompaktkameraer. I tillegg har jeg testet en drøss andre kameraer. Jeg har også hatt de fleste L-objektivene til Canon og en del Fuji objektiver.

Jeg har også eid en del videokameraer.

Skulle jeg kjøpt meg et mer avasert kamera i dag så hadde jeg garantert kjøpt Fujifilm X-T1. Ja, jeg har testet dette også. Et nyyyydelig kamera!!

For meg så er 5D kameraene utdatert og kjedelige. Bare en sort avansert og stor plastikk klump. Men ergonomien er bra. Er vel det eneste argumentet for å velge et slikt lkamera i mine øyne.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Får være sånn "godværsfotograf" jeg :-)

Svar