I dag rappet jeg en antikk lampe som jeg har sett henge på veggen utenfor huset som pyntegjenstand i snart to år. Dette er en antikk sak som er rustet helt i stykker og jeg tenkte at det hadde vært gøy og få denne til å lyse igjen. Å restaurere den kan jeg glemme. Den detter i fra hverandre bare ved å ta på den.
Jeg fikk omsider opp lokket uten å ødelegge den for mye og innmaten var hekt smuldret opp. Men det satt ett par eldgamle batterier der som jeg ville kontrollmåle spenningen på før dem gikk til gjenvinning. Til min atore overraskelse målte begge batteriene 1.42V(!!!) what???
Jeg koblet til pæren som sto i sammelykten som heller ikke så ny ut for å si det pent, og jaggu tror du ikke den lyste!!!! Disse batteriene må jo være uhyre gamle og denne lampen så ikke ut til å ha blirr reparert før for å si det sånn...
Men selve chassis rundt lappen er i elendig forfatning. Men hadde uansett vært gøy og erstattet disse batterienemed 2 AAA batterier og brukt den samme pæra :) pæra trakk 200mA ved 3V. Det vil si at to AAA batterier (eller evt. et 18650 batteri med en regulator) vil gi lys til lampa en stund til...
E4D0E81D-97A8-45FD-B6E3-3CCAB2A9B426.jpeg
53203DB7-7617-453E-8C2C-2EC7A155961A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.