En liten oppdatering og en liten "review" av Triumph Rocket III GT er vel på sin plass etter 3.600 kjørte kilometer.
Blir trolig litt hakk i plata, men dette er den mest allsidige sykkelen jeg noen gang har kjørt. Den er ikke best på noe (untatt motorvolum), men den er god på det meste når det kommer til asfalt og landeveier. Den har ingen vesentlige mangler. Jeg hadde et problem med den nøkkelfrie tenningen, men har nå funnet ut at hovedgrunnen til at denne hangket var to ting. Den første var dårlig kontakt mellom mellom batteri og springfjøren til minuspolen på batteriet. Fikses med en papirbit. Det største problemet var at batteriet mistet for mye spenning når det var kaldt. Nå har det blitt varmere i været og jeg har ikke opplevd problemer den siste måneden. Jippi! :)
Sittestillingen er fortsatt ikke perfekt for min del, men den er bedre enn den var S1000R. Det viste jeg godt før jeg kjøpte den og det er en kamel jeg villig vil svelge. Jeg har nemlig prøvesittet og prøvekjørt nok sykler til at jeg vet hva som fungerer for ryggen min. Men da må jeg gå til innkjøp av traktor og der går grensen min, fordi en adventure sykkel ikke bar noe som helst annet som apellerer til meg i det hele tatt. Men at dem er gode å kjøre samt praktiske er finnes det kngen tvil om. Jada, jeg inrømmer det :)
En annen ting som enkelte kan få problemer med med Rocket, er en ganske intens varme fra det bakerste eksosrøret som befinner seg ved kneet når man kjører. Ikke noe problem når mn har kjlreklær på og er litt obs på det, men du kjlrer ikke denne i shorts for å si det sånn.
Ellers så har jeg funnet ut at dekkene (Avon Cobra Chrome) ligger ann til å klare rundt 8.000km. Etter mine målinger med skyvelære sammenlignet med identisk dekk helt nytt. Ikke imponerende, men heller ikke noe jeg tenker veldig mye over. Jeg merker at bakhjulet blir veldig fort varmt og nesten for varmt til å ta på etter en langtur med frisk kjøring.
Bensinforbruket er kommet ned på 0.76 blandet kjøring. Ikke noe som betyr sp mye for min del, men verdt og nevne.
Forsikringsprisen er latterlig lav på denne. 3.976 (+trafikkforsikringsavgift) i året. (Storebrand).
Motoren er liksom hovedatrakksjonen på denne sykkelen. Alt annet jeg kjlrer blir bare litt kjedelig i forhold. Sånn er det bare.
Når det kommer til utsende og detaljer så stiller den i egen klasse spør du meg. De fleste andre sykler ser billige ut i forhold. Virker påkostet med mange fine detaljer. Dette gjelder dog de fleste Triumph syklene. Spesielt de "klassiske".
For 329.000 inkludert orginale sidevesker ferdig montert og førstegangsservice så mener jeg selv at jeg har skutt gullfuglen. Hele verditapet er borte og kåjeg kan trolig selge den i dag med god fortjeneste. Grunnen til at jeg fikk en såpass god pris var nok fordi den sykkelen jeg bestillte ble forsinket og at jeg fikk litt plaster på såret av Graarud Motor. Hadde nok ikke kjøpt denne til fullpris som fort hadde endt på 380.000 med samme utstyr og flrstegangsservice.
Sykkelen var også demokjørt (1000km) men dette har jo ingen betydning. Den ser uansett bedre ut enn en helt ny en etter noen timer med vask og polering etc. :)
Konklusjonen er at Rocket er en gjennomført sykkel som vekker oppsikt. Det er ikke få som har komentert sykkelen. Det har jeg ikke opplevd på samme måte tidligere med andre sykler jeg har hatt.
Men går man ut fra veiledende nypris så er den ikke billig. For tett opp til 400.000 blir valgmulighetene plutselig mange. Man får faktisk to gode sykler for den prisen. Men det koster nå litt å være kar