Står PP3 på Gixxern her. Etter 6500km inkludert to banedager, er det ennå overraskende mye igjen.LordShaft skrev:Nå er det vel også vident kjent at Dunlop dekkene slites merkbart fortere enn en del av konkurrentene uten at de nødvendigvis er tilsvarende bedre. Selv er jeg utrolig fornøyd med pilot power 3. Siden jeg skal til Europa til sommeren er det fristende å skifte til touring dekk, for å slippe å tenke dekk på turen. Blir uansett pilot power igjen på denne karen
Note 4
Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det må vel sies å være innenfor akseptabel kjørelengde. Selv har jeg kjørt ca 6 på mine egne, å de har rikelig igjen, men må ta et skifte til sesongen igjen. Å siden det er stor sannsynlighet for store temperatur svingninger i diverse alpepass, kan det vel være klokt å velge et s/t dekk for denne turen. Da blir jo det også kjørt uansett vær. Her hjemme er det vel bare kjøring når det er over 12 pluss grader og sol
Note 4

Note 4
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Britiske AVON tar opp kampen med de store med nye Trailrider:

Har vi trua på dette dekket, eller...?
Jeg hadde gode erfaringer med AVON Storm på Tiger 1050'en og kan godt tenke meg å prøve nye Trailrider.
Ikke på Stelvio'en siden den solgt, men kanskje på min nye sykkel...
.
Trailrider virker lovende.

Har vi trua på dette dekket, eller...?
Jeg hadde gode erfaringer med AVON Storm på Tiger 1050'en og kan godt tenke meg å prøve nye Trailrider.
Ikke på Stelvio'en siden den solgt, men kanskje på min nye sykkel...

Trailrider virker lovende.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Veldig skeptisk til Avon etter å ha hatt det på bilen, men skal ikke dømme det nord og ned. Battleax Adventure ser også spennende ut!
http://www.bridgestone.eu/corporate/pre ... 40-radial/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bridgestone.eu/corporate/pre ... 40-radial/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er vel ikke lenge før det braker løs med diverse dekkvalg tråder igjen. Av forskjellige grunner. Jeg selv forstår godt at folket er bestemt på å kjøpe best mulig dekk for pengene.
Jeg bladde gjennom det bladet som AJ linket til i en annen tråd her på forumet. Der kom jeg over en dekktest av Metzeler sine Sportec M7RR
Dette virker som veldig spennende dekk denne sesongen. Selv er jeg veldig fornøyd med Pilot Power 3, men mulig jeg er villig til å prøve metzeler igjen (langt fra bestemt meg enda)

Jeg skal se om jeg klarer å finne bilder fra selve testen i tyske motorad. Her en liten test fra i fjor angående sport dekk (gate/bane)
En annen ting jeg leste på en nettside som jeg ikke finner igjen i farta.... er at metzeler tester og utvilker dekkene sine med isle of man som utgangspunkt. Så de "mytene" om at sportdekk er bare egnet for høye temperaturer forsvinner mer og mer. De fleste sportdekk i dag, ser ut som de har langt høyere fokus på våt og kald vei grep enn tidligere (uten at jeg kan bevise dette) Det kan faktisk virke som at de låner langt mere fra de forskjellige teknologiene (sport dekk, sport touring dekk osv)
Uansett, så tror jeg det skal veldig godt gjøres å velge feil merke i dagens dekkmarked. Jeg tror nok at mønster, U eller V form er de store ankepunktene for hvilket merke en går for
Jeg bladde gjennom det bladet som AJ linket til i en annen tråd her på forumet. Der kom jeg over en dekktest av Metzeler sine Sportec M7RR
Dette virker som veldig spennende dekk denne sesongen. Selv er jeg veldig fornøyd med Pilot Power 3, men mulig jeg er villig til å prøve metzeler igjen (langt fra bestemt meg enda)

Jeg skal se om jeg klarer å finne bilder fra selve testen i tyske motorad. Her en liten test fra i fjor angående sport dekk (gate/bane)
- The german magazine "Motorrad" tested the 2014 generation of sport tires.
The tested them on six identical BMW S 1000 RR.
Tested on race track, back roads and highways (new & after 4000 km), on a flooded test track, measured wear after 4000km.
The candidates were:
Bridgestone S20 Evo, Continental Sport Attack 2, Dunlop Sportsmart 2, Metzeler Sportec M7 RR, Michelin Pilot Power 3, Pirelli Diablo Rossa Corse
Race Track Alcarras, Spain:
Pirelli DRC 1:46,6, 97 of 100 Points
Metzeler M7RR 1:47,3, 94
Conti SA2 1:47,9, 91
Dunlop SS2 1:47,6, 86
Bridgestone S20 Evo, 1:48,7, 86
Michelin PP3 1:48,7, 80 Points
Wet Performance:
Michelin PP3 1:13,8, 92 Points
Bridgestone 1:14,3, 90
Dunlop SS2 1:15,0, 87
Metzeler M7RR 1:15,9, 86
Pirelli DRC 1:19,2, 78
Conti SA2 1:20,4, 77
Back Roads and Highway Performance
Metzeler and Michelin 93 of 100 points
Conti 92
Bridgestone 91
Pirelli 88
Dunlop 84
Back Roads and Highway after 4000km
Michelin 91
Metzeler 90
Conti 88
Bridgestone 85
Pirelli 83
Dunlop 82
Wear after 4000km, rest of tread
Michelin Front 58,3%, Rear 45,9%, 91 Points
Metzeler 53,8%, 33,3%, 84
Dunlop 45,8%, 39,0%, 83
Bridgestone 41,7%, 18,9%, 73
Pirelli 31,6%, 24,2, 71
Conti 30,6 %, 21,2%,
Summary:
Winner - Metzeler and Michelin
Michelin = 447 Points - If You don't trailer Your bike to the race tracks, the PP3 is the tire for all days.
Metzeler = 447 Points - Convincing on track and for all day, even under the stress of high power performance bikes.
Bridgestone = 425 Pints - Good for every day and in the rain, more stability on track but high on wear
Dunlop = 424 - Great wet performance and long lasting, but instability on track as lack of feedback on every days duty
Tied on 5th place - Conti and Pirelli
Conti = 417 - The tire in need for special lovers. Nothing for the cost calculating and all weather riders. Sporty back road surfers will be delighted with the Conti
Pirelli = 417 - Who is chasing with racy ambitions, on sunny days, with power bikes like the HP4, over race tracks and the home back road needs this tire.
En annen ting jeg leste på en nettside som jeg ikke finner igjen i farta.... er at metzeler tester og utvilker dekkene sine med isle of man som utgangspunkt. Så de "mytene" om at sportdekk er bare egnet for høye temperaturer forsvinner mer og mer. De fleste sportdekk i dag, ser ut som de har langt høyere fokus på våt og kald vei grep enn tidligere (uten at jeg kan bevise dette) Det kan faktisk virke som at de låner langt mere fra de forskjellige teknologiene (sport dekk, sport touring dekk osv)
Uansett, så tror jeg det skal veldig godt gjøres å velge feil merke i dagens dekkmarked. Jeg tror nok at mønster, U eller V form er de store ankepunktene for hvilket merke en går for

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hadde null tru på AVON før jeg prøvde det selv...AJ skrev: Har vi trua på dette dekket, eller...?
Riktig nok sju-åtte år siden, jeg kjørte da en Suzuki TL 1000, som spiste bakdekk som om det var drops.
Fikk aldri mer enn 3000km på et bakdekk.

Skulle på treff og bakdekket begynte å se ut som et garnnøste, ingen ting annet å oppdrive enn Avon i rett dim.
I nøden spiser fanden fluer osv osv, det ble i bytta til Avon fremme og bak.
Fortreffeilig på tørr vei, og helt hinsides bra på våt vei!! Kjørte fra det som var bare det ble vått nok.

Skeptisk til Avon? Ikke jeg!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hadde det M7 rr dekket på bak på Duken min ifjor. Rakk en tur over fjellet fra Oslo til Stavanger og en banedag med det før det punga. At det gjør det bra på bane er ingen overraskelse, men det presterte knallbra over fjellet også med relativt høyt tempo og 8-9 grader+regn. Så ikke ut som jeg hadde fått mer enn 3-4000 km ut av det, men alt i alt godt fornøyd, og kunne fort ha valgt det igjen.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hva vil det si når et dekk punger? Er det slik å forstå at duken spiser dekk langt hyppigere enn andre sykler? Føler flere som kjører duke kan fortelle om relativt kort dekkvarighet 
Note4

Note4
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
LordShaft skrev: En annen ting jeg leste på en nettside som jeg ikke finner igjen i farta.... er at metzeler tester og utvilker dekkene sine med isle of man som utgangspunkt. Så de "mytene" om at sportdekk er bare egnet for høye temperaturer forsvinner mer og mer. De fleste sportdekk i dag, ser ut som de har langt høyere fokus på våt og kald vei grep enn tidligere (uten at jeg kan bevise dette) Det kan faktisk virke som at de låner langt mere fra de forskjellige teknologiene (sport dekk, sport touring dekk osv)
Uansett, så tror jeg det skal veldig godt gjøres å velge feil merke i dagens dekkmarked. Jeg tror nok at mønster, U eller V form er de store ankepunktene for hvilket merke en går for
Hva slags temperaturer snakker du om når disse dekkene vurderes til veibruk? Ved moderat hastighet på for eksempel Rudskogen, med en gammel Fireblade og halvslitte Metzeler M3 så sitter dekkene som limt, med kneskrap fra t3 (sving nummer 3) på første runde, uten at tempen har nådd mer en ca 40-50 grader.
På ganske ordinær/aktiv "rett-frem"-kjøring på landeveien så ligger tempen trolig ikke særlig høyere enn dette, og dekkene oppnår aldri noe særlig temperatur å snakke om. Det trenger de ikke heller, siden gatedekkene er konstruert for å ha gode egenskaper omtrent fra første meter man kjører, med kalde dekk.
Med banedekk er situasjonen en helt annen. Dekkene er livsfarlige å kjøre på uten forvarming, da de er knallharde og glatte. Etter varming må tempoet holdes oppe slik at dekkene holder 90-100 grader under hele passet. IOM kjøres på "brennhete" dekk, rett og slett fordi det kjøres i hastigheter og med motorytelser og nedbremsinger som tvinger opp temperaturen i dekkene, akkurat på samme måte som ved RR banekjøring.
Til veibruk mener jeg at dekk bør velges ut fra ens egne preferanser. Feks: selv om et "GT"-merket dekk er lagd for store tunge tourere så kan det med fordel velges på en sportssykkel hvis man skal på tur nedover Europa med passasjer og mye bagasje. Andre faktorer som de fleste vektlegger er vel våt-egenskaper og økonomi/slitestyrke.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Punger betyr punkterteLordShaft skrev:Hva vil det si når et dekk punger? Er det slik å forstå at duken spiser dekk langt hyppigere enn andre sykler? Føler flere som kjører duke kan fortelle om relativt kort dekkvarighet
Note4

Duken min spiste hvertfall dekk, hadde tre hele sett + ett ekstra bakdekk ila 10000Km(med en del kvelder med 4 timer banekjøring mer eller mindre i strekk), men det var igjen litt av de siste da jeg solgte den(pilot road 4). Bakdekket mitt fikk skli relativt mye spesielt på bane da ble det mye slitasje tross slipperclutsj, og ved gasspådrag løsns bakdekket lett pga relativt mye dreiemoment. Definitivt den sykkelen jeg har eid eller brukt som har slitt mest dekk....kjørestilen har vel langt mer å si enn type sykkel, og TC stopper jo mye morro

Forventer et langt lengre liv på dekkene med sykkelen jeg har nå.....
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Slik jeg har forstått det, så er dette sport dekkene til Metzeler, altså de som erstattet m5. Det er sagt, uten at jeg har funnet noen bevis noen plass på det store internett, heller ikke fått noen offisiell uttalelse fra dekkprodusenten at optimal driftstemperatur på sport dekk er ca 60 grader. (pilot power3, m7rr, bridgestone s20, osv.) Alle som er skrevet om i testen litt lengre oppe.cannon skrev: Hva slags temperaturer snakker du om når disse dekkene vurderes til veibruk? Ved moderat hastighet på for eksempel Rudskogen, med en gammel Fireblade og halvslitte Metzeler M3 så sitter dekkene som limt, med kneskrap fra t3 (sving nummer 3) på første runde, uten at tempen har nådd mer en ca 40-50 grader.
Hva definerer du som gatedekk da? Jeg definerer sport touring og sport dekk for gatedekk. Men jeg har enda tilgode å finne svar på hva som er optimal driftstemperatur på pilot power 3 og pilot road 4. Jeg har sendt mail til michelin og ikke faen om det er mulig å få noe klokt svar.cannon skrev:På ganske ordinær/aktiv "rett-frem"-kjøring på landeveien så ligger tempen trolig ikke særlig høyere enn dette, og dekkene oppnår aldri noe særlig temperatur å snakke om. Det trenger de ikke heller, siden gatedekkene er konstruert for å ha gode egenskaper omtrent fra første meter man kjører, med kalde dekk.
Banedekk er liksom et helt annet segment, som er uaktuelt for de fleste her inne. så den diskusjonen skal jeg ikke legge meg ut på.
Ja noen liker kvikkstyrte dekk, V form, andre liker U formet dekk bedre. Noen vil ha mest mulig km ut av dekket, andre vil ha mest mulig grep for inspirert kjøring.cannon skrev:Til veibruk mener jeg at dekk bør velges ut fra ens egne preferanser. Feks: selv om et "GT"-merket dekk er lagd for store tunge tourere så kan det med fordel velges på en sportssykkel hvis man skal på tur nedover Europa med passasjer og mye bagasje. Andre faktorer som de fleste vektlegger er vel våt-egenskaper og økonomi/slitestyrke.
Jeg er over gjennomsnittet interessert i dekk (merkelig nok)
Jeg til mitt bruk har veldig gode erfaringer med sport dekk, metzeler m3, m5 (på ducati) Conti attack2, pilot power 3 på bmw også har jeg litt erfaring fra metzeler z8 eller hva de het som jeg hadde på vfr 800 min.
Utifra preferanser, så er de fleste av oss mest opptatt av grep... Det kan hvertfall virke som dette er helt klart viktigste punktet, før en del andre faktorer kommer inn. Å der har du de som sverger til mykere gummi, som sport dekk, for best mulig grep.... men hvis det da er fakta at de har høyere driftstemperatur, så vil jo faktisk sport touring dekk som angivelig har lavere optimal driftstemperatur langt bedre grep, selv med hardere gummi.
Det skal veldig godt gjøres å oppnå optimal driftstemperatur på regnvåt asfalt, men alikevell ser du folk som har kneskrap med både sport touring dekk og sport dekk. Så hva er sannheten.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ingen dekktypeanbefaling men..
Kjøpte ny bruktsykkel i høst og rakk å logge noen mil før jeg måtte parkere den.
I den perioden ble det å kjenne på sykkelen litt, og ble egentlig skuffet på styringen da jeg måtte skikkelig ta i på kontrastyringen, jeg så at dekket foran var kantet, men tenkte ikke spesielt over det.
Så ble det bestilt og montert Michelin pr 4 foran og bak mens det fortsatt snødde.
Så etter å ha logget noen mil de siste ukene... En helt ny sykkel, og silkemyk i svingene.
Et slitt dekk har mye å si for egenskapene, ikke bare grep og holdbarhet.
Kjøpte ny bruktsykkel i høst og rakk å logge noen mil før jeg måtte parkere den.
I den perioden ble det å kjenne på sykkelen litt, og ble egentlig skuffet på styringen da jeg måtte skikkelig ta i på kontrastyringen, jeg så at dekket foran var kantet, men tenkte ikke spesielt over det.
Så ble det bestilt og montert Michelin pr 4 foran og bak mens det fortsatt snødde.
Så etter å ha logget noen mil de siste ukene... En helt ny sykkel, og silkemyk i svingene.
Et slitt dekk har mye å si for egenskapene, ikke bare grep og holdbarhet.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Helt enig tonys.... derfor kjører jeg sjeldent ett dekk til korden 

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har et dekk som ser ut til å være slitt pga. feil lufttrykk og det føles ikke godt å kjøre med.Har bare fått kjørt noen få mil med den og kvier meg litt med å kjøpe nytt dekk når det er så mye spor igjen men blir vel gjort etterhvert.Tonys skrev:Ingen dekktypeanbefaling men..
Kjøpte ny bruktsykkel i høst og rakk å logge noen mil før jeg måtte parkere den.
I den perioden ble det å kjenne på sykkelen litt, og ble egentlig skuffet på styringen da jeg måtte skikkelig ta i på kontrastyringen, jeg så at dekket foran var kantet, men tenkte ikke spesielt over det.
Så ble det bestilt og montert Michelin pr 4 foran og bak mens det fortsatt snødde.
Så etter å ha logget noen mil de siste ukene... En helt ny sykkel, og silkemyk i svingene.
Et slitt dekk har mye å si for egenskapene, ikke bare grep og holdbarhet.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
I år blir det Michelin Pilot Road 3 bak. Hadde det bak i fjor også, og det fungerte kjempe. Fikk 18 000km på det, så nå er det 1,6mm mønster igjen på midten, og nytt ligger på hylla :)
Satte på Pilot Road 3 foran i fjor våres, og det er det masse igjen på. Veldig fornøyd med disse Pilot Road 3 dekkene :)
Satte på Pilot Road 3 foran i fjor våres, og det er det masse igjen på. Veldig fornøyd med disse Pilot Road 3 dekkene :)