cannon skrev:
Hva slags temperaturer snakker du om når disse dekkene vurderes til veibruk? Ved moderat hastighet på for eksempel Rudskogen, med en gammel Fireblade og halvslitte Metzeler M3 så sitter dekkene som limt, med kneskrap fra t3 (sving nummer 3) på første runde, uten at tempen har nådd mer en ca 40-50 grader.
Slik jeg har forstått det, så er dette sport dekkene til Metzeler, altså de som erstattet m5. Det er sagt, uten at jeg har funnet noen bevis noen plass på det store internett, heller ikke fått noen offisiell uttalelse fra dekkprodusenten at optimal driftstemperatur på sport dekk er ca 60 grader. (pilot power3, m7rr, bridgestone s20, osv.) Alle som er skrevet om i testen litt lengre oppe.
cannon skrev:På ganske ordinær/aktiv "rett-frem"-kjøring på landeveien så ligger tempen trolig ikke særlig høyere enn dette, og dekkene oppnår aldri noe særlig temperatur å snakke om. Det trenger de ikke heller, siden gatedekkene er konstruert for å ha gode egenskaper omtrent fra første meter man kjører, med kalde dekk.
Hva definerer du som gatedekk da? Jeg definerer sport touring og sport dekk for gatedekk. Men jeg har enda tilgode å finne svar på hva som er optimal driftstemperatur på pilot power 3 og pilot road 4. Jeg har sendt mail til michelin og ikke faen om det er mulig å få noe klokt svar.
Banedekk er liksom et helt annet segment, som er uaktuelt for de fleste her inne. så den diskusjonen skal jeg ikke legge meg ut på.
cannon skrev:Til veibruk mener jeg at dekk bør velges ut fra ens egne preferanser. Feks: selv om et "GT"-merket dekk er lagd for store tunge tourere så kan det med fordel velges på en sportssykkel hvis man skal på tur nedover Europa med passasjer og mye bagasje. Andre faktorer som de fleste vektlegger er vel våt-egenskaper og økonomi/slitestyrke.
Ja noen liker kvikkstyrte dekk, V form, andre liker U formet dekk bedre. Noen vil ha mest mulig km ut av dekket, andre vil ha mest mulig grep for inspirert kjøring.
Jeg er over gjennomsnittet interessert i dekk (merkelig nok)
Jeg til mitt bruk har veldig gode erfaringer med sport dekk, metzeler m3, m5 (på ducati) Conti attack2, pilot power 3 på bmw også har jeg litt erfaring fra metzeler z8 eller hva de het som jeg hadde på vfr 800 min.
Utifra preferanser, så er de fleste av oss mest opptatt av grep... Det kan hvertfall virke som dette er helt klart viktigste punktet, før en del andre faktorer kommer inn. Å der har du de som sverger til mykere gummi, som sport dekk, for best mulig grep.... men hvis det da er fakta at de har høyere driftstemperatur, så vil jo faktisk sport touring dekk som angivelig har lavere optimal driftstemperatur langt bedre grep, selv med hardere gummi.
Det skal veldig godt gjøres å oppnå optimal driftstemperatur på regnvåt asfalt, men alikevell ser du folk som har kneskrap med både sport touring dekk og sport dekk. Så hva er sannheten.
