Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
I utgangspunktet er Scholl Neo en "hurtigforsegler". Den er markedsført som nettopp det. Man sprayer på ett par dusj på feks. panser på en nyvasket med våt bil. Viktig at panelet man sprayer på er vått. Ett par sprut holder. Så fordeler du bare middelet med vanlig høytrykk og spyler av samtidig. Det gir deg beskyttelse overraskende lenge faktisk.
Man kan også påføre den på tørre paneler (men rene) men da må man først fordele produktet med feks. mikrofiberklut, snu kluten og buffe av med en gang. Går veldig kjapt begge deler. Den kan også brukes på plast/gummi etc. for å friske opp fargen og beskytte.
Men uansett så fraråder jeg på det sterkeste å bruke kjemikaler på en sykkel som allerede er varm etter en kjøretur eller har stekt seg i solen. Stå alltid i skyggen, så langt det er mulig. Det er fordi veldig mange kjemikalier reagerer med varme og kan lage stygge skjolder i spesielt plast. Min sykkel må stå i minst 3 timer før den er skikkelig kald.
Å kjøre innom en vaskehall på Circle K og bruke avfettingen dem har der samt spyle av er det absolutt værste du kan gjøre. SPrayer du petrokjemisk (kaldavfetting) rett på glovarm sykkel er du nesten dømt til å få stygge skjolder. Selv i aluminium/motordeler etc.
Så konklusjonen er:
Skal du vaske sykkelen, så la den først stå til den bli skikkelig kald. Gjerne over natten, men minst 2-3 timer. Bruk litt alkalisk avfetting på de værste stedene som felger, baksjerm etc og la det ligge lenge nok til at det IKKE tørker inn og ikke stå i sola. Spyl av med rikelige mengder vann. Spyl generelt av den værste møkka. Ingen grunn til å dynke hele sykkelen i avfetting.
Vask sykkelen så med en god vaskehanske og bøttevann med såpe. Bruk en vaskehanske til de "rene delene" som tank, sal etc. og bruk en annen vaskehanske til motor, eksos etc. Skyld av før såpen tørker inn og hold sykkelen våt frem til du tørker den.
Ja, du MÅ tørke den skikkelig, ellers så får du bare såkalte water spots. Merker etter vanndråper. Er dte pollen og støv i luften så binder dette seg til vannet og sykkelen er omtrent like ille etter vask.
Jeg anbefaler på det sterkeste og kjøpe en lufttørker for å blåse av vannet på sykkelen rett etter vask.
På dette stadiget vil de fleste si at dem har vasket sykkelen grundig. Men i mitt hode har man kun gjort grovvasken.
Etter avblåsing av vann, så ta gjerne frem litt WD40/Parafin etc. samt noen billige mikrofiberkluter. Spray på motorblokk, eksos etc. og tørk over. Har du glemt noen steder så tar du dem nå.
Så tar du frem feks. Scholl Neo og smører inn dekksidene samt ellers alt av plastikk og buffer av for å gi disse delene litt beskyttelse og en finere farge. Spray også på alle lakkerte flater og påfør/buff av med en ren mikrofiberklut.
Bruk også Scholl Neo på frontlykter, vindskjerm etc. for å gi litt beskyttelse. Dette forhindrer at innsekter ikke setter seg like godt fast.
Jeg kan sitte og pusle med sykkelen i timesvis rundt dette. Man vil alltid finne steder på en motorsykkel som man har glemt. Det er mange kriker og kroker. Fantasien setter grenser for hvor langt man vil gå for å rengjøre. Jeg tar av salen og ett par sidedeksler på min sykkel som er lette og få av og vasker under der. Men utover det tar jeg kun det jeg ser.
_______________
Så nå jeg ser at noen spyler over sykkelen med avfetting og høytrykk og kjører den tørr, så er ikke den sykkelen vasket i mitt hode i det hele tatt. Man har kanskje blåst av den værste møkka, som igjen vil feste seg kjapt igjen siden sykkelen er våt, og skitt binder seg til vannet og vannet renner inn i alle kriker og kroker når man kjører.
man gjør dte bare værre for seg selv slik jeg ser det. :)
Man kan også påføre den på tørre paneler (men rene) men da må man først fordele produktet med feks. mikrofiberklut, snu kluten og buffe av med en gang. Går veldig kjapt begge deler. Den kan også brukes på plast/gummi etc. for å friske opp fargen og beskytte.
Men uansett så fraråder jeg på det sterkeste å bruke kjemikaler på en sykkel som allerede er varm etter en kjøretur eller har stekt seg i solen. Stå alltid i skyggen, så langt det er mulig. Det er fordi veldig mange kjemikalier reagerer med varme og kan lage stygge skjolder i spesielt plast. Min sykkel må stå i minst 3 timer før den er skikkelig kald.
Å kjøre innom en vaskehall på Circle K og bruke avfettingen dem har der samt spyle av er det absolutt værste du kan gjøre. SPrayer du petrokjemisk (kaldavfetting) rett på glovarm sykkel er du nesten dømt til å få stygge skjolder. Selv i aluminium/motordeler etc.
Så konklusjonen er:
Skal du vaske sykkelen, så la den først stå til den bli skikkelig kald. Gjerne over natten, men minst 2-3 timer. Bruk litt alkalisk avfetting på de værste stedene som felger, baksjerm etc og la det ligge lenge nok til at det IKKE tørker inn og ikke stå i sola. Spyl av med rikelige mengder vann. Spyl generelt av den værste møkka. Ingen grunn til å dynke hele sykkelen i avfetting.
Vask sykkelen så med en god vaskehanske og bøttevann med såpe. Bruk en vaskehanske til de "rene delene" som tank, sal etc. og bruk en annen vaskehanske til motor, eksos etc. Skyld av før såpen tørker inn og hold sykkelen våt frem til du tørker den.
Ja, du MÅ tørke den skikkelig, ellers så får du bare såkalte water spots. Merker etter vanndråper. Er dte pollen og støv i luften så binder dette seg til vannet og sykkelen er omtrent like ille etter vask.
Jeg anbefaler på det sterkeste og kjøpe en lufttørker for å blåse av vannet på sykkelen rett etter vask.
På dette stadiget vil de fleste si at dem har vasket sykkelen grundig. Men i mitt hode har man kun gjort grovvasken.
Etter avblåsing av vann, så ta gjerne frem litt WD40/Parafin etc. samt noen billige mikrofiberkluter. Spray på motorblokk, eksos etc. og tørk over. Har du glemt noen steder så tar du dem nå.
Så tar du frem feks. Scholl Neo og smører inn dekksidene samt ellers alt av plastikk og buffer av for å gi disse delene litt beskyttelse og en finere farge. Spray også på alle lakkerte flater og påfør/buff av med en ren mikrofiberklut.
Bruk også Scholl Neo på frontlykter, vindskjerm etc. for å gi litt beskyttelse. Dette forhindrer at innsekter ikke setter seg like godt fast.
Jeg kan sitte og pusle med sykkelen i timesvis rundt dette. Man vil alltid finne steder på en motorsykkel som man har glemt. Det er mange kriker og kroker. Fantasien setter grenser for hvor langt man vil gå for å rengjøre. Jeg tar av salen og ett par sidedeksler på min sykkel som er lette og få av og vasker under der. Men utover det tar jeg kun det jeg ser.
_______________
Så nå jeg ser at noen spyler over sykkelen med avfetting og høytrykk og kjører den tørr, så er ikke den sykkelen vasket i mitt hode i det hele tatt. Man har kanskje blåst av den værste møkka, som igjen vil feste seg kjapt igjen siden sykkelen er våt, og skitt binder seg til vannet og vannet renner inn i alle kriker og kroker når man kjører.
man gjør dte bare værre for seg selv slik jeg ser det. :)
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Kjenner fikk litt dårlig samvittighet nå, kjenner meg nok litt igjen
Min vask av gate MC er normalt som følger:
1. Sprayer på kjederens og MC vask på hele sykkelen
2. Spyler av med hageslange etter noen få minutter
3. Vasker med engangssvamp med såpe
4. Litt avfetting der trengs, typisk bakfelg, under bakskjerm og rund framdrev
5. Spyler av hele sykkelen
6. Tørker over med mikrofiberkluter men ikke supernøye bortsett fra tank og litt andre deler
7. Kjører kort tur så får blåst tørt og varmet motor så vann fordamper
8. Tørker av det som blitt møkkete igjen etter tørketur
9. Smøre kjede dagen etterpå så sikker på kjede helt tørt
Og det er når er nøye så ser litt å hente, ja
Blitt flinkere til ikke å vaske i direkte sol men skal tenke mer på dette med at sykkel bør være kald.

Min vask av gate MC er normalt som følger:
1. Sprayer på kjederens og MC vask på hele sykkelen
2. Spyler av med hageslange etter noen få minutter
3. Vasker med engangssvamp med såpe
4. Litt avfetting der trengs, typisk bakfelg, under bakskjerm og rund framdrev
5. Spyler av hele sykkelen
6. Tørker over med mikrofiberkluter men ikke supernøye bortsett fra tank og litt andre deler
7. Kjører kort tur så får blåst tørt og varmet motor så vann fordamper
8. Tørker av det som blitt møkkete igjen etter tørketur
9. Smøre kjede dagen etterpå så sikker på kjede helt tørt
Og det er når er nøye så ser litt å hente, ja

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
1. Ikke nødvendig på hele sykkelen.pingvin skrev: 03 jun 2022, 07:59 Kjenner fikk litt dårlig samvittighet nå, kjenner meg nok litt igjen![]()
Min vask av gate MC er normalt som følger:
1. Sprayer på kjederens og MC vask på hele sykkelen
2. Spyler av med hageslange etter noen få minutter
3. Vasker med engangssvamp med såpe
4. Litt avfetting der trengs, typisk bakfelg, under bakskjerm og rund framdrev
5. Spyler av hele sykkelen
6. Tørker over med mikrofiberkluter men ikke supernøye bortsett fra tank og litt andre deler
7. Kjører kort tur så får blåst tørt og varmet motor så vann fordamper
8. Tørker av det som blitt møkkete igjen etter tørketur
9. Smøre kjede dagen etterpå så sikker på kjede helt tørt
Og det er når er nøye så ser litt å hente, jaBlitt flinkere til ikke å vaske i direkte sol men skal tenke mer på dette med at sykkel bør være kald.
2. Høytrykk er anbefalt hvis man har brukt mye avfetting.
3. Greit nok. Vaskehanske mikrofiber er anbefalt og den kommer lettere til på trangere steder grunnet lengre bust etc.
4. Dette skulle vært punkt 1. :)
5. Dette skulle vært punkt 2. men med høytrykk.
6. Tørk den skikkelig. Umulig uten trykkluft.
7. Nei nei nei... :)
8. Det vil på sikt lage riper.
9. Sikkert greit nok, men bruk en kjedeolje som ikke graser til bakfelgen. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Når det er sagt så er jeg klar over at MC vask ikke står øverst på lista hos de fleste. Men det er overraskende hvor mye bedre resultatet blir hvis man gjør det "riktig". Det er alt man gjør ETTER hovedvasken som utgjør de store forskjellene.
Er sykkelen kjip og matt i lakken, så bør man polere den. Det er kanskje det man kan gjøre som gir den mest synlige forskjellen. Polering gjøres da etter hovedvasken.
Er sykkelen kjip og matt i lakken, så bør man polere den. Det er kanskje det man kan gjøre som gir den mest synlige forskjellen. Polering gjøres da etter hovedvasken.
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Når jeg vasker bil/motorsykkel så bruker jeg vaskevott og to bøtter. Ei til såpevann og ei til skyllevann. Med skillerist i bunnen av begge bøttene. Skyller votten hver gang før jeg dypper den i såpevannet igjen. Og det skyllevannet blir temmelig møkkete!
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
I utgangspunktet ikke feil tankegang dette og dette er en metode som er hauset opp i detailing miljøet fra dag en. Derimot tror jeg to-bøtte metoden i praksis har lite for seg. Spesielt i mitt tillfelle hvor sykkelen knapt blir støvete mellom hver vask. Det meste av skitten forsvinner med forvasken (høytrykk).Domino skrev: 03 jun 2022, 09:55 Når jeg vasker bil/motorsykkel så bruker jeg vaskevott og to bøtter. Ei til såpevann og ei til skyllevann. Med skillerist i bunnen av begge bøttene. Skyller votten hver gang før jeg dypper den i såpevannet igjen. Og det skyllevannet blir temmelig møkkete!
Ta forøvrig en titt på denne:
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Han har nok et poeng. Og det er klart at forvasken er viktig, spesielt hvis man har høytrykksspyler. Jeg vasker nok ikke like ofte som deg, spesielt når det gjelder bilen. Og jeg tenker at skilleristene gjør det mindre sannsynlig at votten tar med seg dritt fra skyllevannet. Så jeg beholder nok begge bøttene.
-
- Innlegg: 371
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Hadde jeg hatt nye, dyre og strøkne sykler så skulle jeg nok vært mer grundig med vasken, men slik det er nå så blir det stort sett bare, en gang i ny og ne, å dra frem Kärcher'n og spyle en gang med skum og så en gang med vann. Kan finne på å gnukke litt med en klut om det er noe som sitter skikkelig på et slags kritisk sted, f.eks. døde insekter på gaflene som potensielt kan skade simmeringene.
Det eneste jeg vil påstå at jeg er ganske nøye med er kjede og visir på hjelmen xD
Det eneste jeg vil påstå at jeg er ganske nøye med er kjede og visir på hjelmen xD
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Du kan egentlig spare det skummet. For å spyle med skum har lite for seg. Rett og slett fordi skummet ikke får virke lenge nok. Dessuten er kjemikaliene som skaper skummet kraftig utvannet med vannet på vei ut og det hele har liten eller ingen effekt. Utover det at der ser effektivt ut. :)kaLARSnikov skrev: 03 jun 2022, 12:14 Hadde jeg hatt nye, dyre og strøkne sykler så skulle jeg nok vært mer grundig med vasken, men slik det er nå så blir det stort sett bare, en gang i ny og ne, å dra frem Kärcher'n og spyle en gang med skum og så en gang med vann. Kan finne på å gnukke litt med en klut om det er noe som sitter skikkelig på et slags kritisk sted, f.eks. døde insekter på gaflene som potensielt kan skade simmeringene.
Det eneste jeg vil påstå at jeg er ganske nøye med er kjede og visir på hjelmen xD
Det mest effektive er å spraye på avfetting rett på tørr og skitten sykkel og la det virke en stund før du spyler av. Evt bruke en liten børste på de vanskeligste områdene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Synes skum funker fjell jeg da.. Møkka renner av, og skummet løfter ut møkka.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Møkka renner også av med vannet, men med skum så synes det bedre. Skum har en effekt, men den er veldig liten og nærmest ubetydelig hvia vi snakker på og spyle på skummet med vann. Så sant man da ikke kjører ren konsentrat i skumkannonen.FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 13:06 Synes skum funker fjell jeg da.. Møkka renner av, og skummet løfter ut møkka.
Det med skumlegging er ikke så effektivt som man tror. Men det kommer selvsagt også ann på hva slags kjemikalier man bruker og hvor sterkt man blander.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Altså, jeg sier ikke at det har null effekt, men effekten er overraskende liten.
Har testet dette flere ganger selv. De aller beste produktene jeg har testet i ren konsentrat fra skumkanon har en fin effekt, men det må blandes sterkt.
En fin måte og teste dette på er å først blåse bort så mye møkk du klarer meg kun vann. Så skumlegger du etterpå og blåser av igjen og ser om det forsvinner noe mer. Da vil du oppleve at veldig lite eller ingenting forsvinner og uansett blir det ikke helt rent uansett.
Det beste skummet jeg har testet (å jeg har testet en god del) er Bilt Hamber Touchless Snow Foam som skumvask eller Bilt Hamber Surfex HD som avfetting i vanlig spray, blandet 1:5-1:10 for kraftig avfetting. Sistnevnte er en APC (All Purpose Cleaner) som kan blandes ut i ulike mengder og kan brukes på alt fra tekstilrens til campingvognen eller på badet om man vil.
Har testet dette flere ganger selv. De aller beste produktene jeg har testet i ren konsentrat fra skumkanon har en fin effekt, men det må blandes sterkt.
En fin måte og teste dette på er å først blåse bort så mye møkk du klarer meg kun vann. Så skumlegger du etterpå og blåser av igjen og ser om det forsvinner noe mer. Da vil du oppleve at veldig lite eller ingenting forsvinner og uansett blir det ikke helt rent uansett.
Det beste skummet jeg har testet (å jeg har testet en god del) er Bilt Hamber Touchless Snow Foam som skumvask eller Bilt Hamber Surfex HD som avfetting i vanlig spray, blandet 1:5-1:10 for kraftig avfetting. Sistnevnte er en APC (All Purpose Cleaner) som kan blandes ut i ulike mengder og kan brukes på alt fra tekstilrens til campingvognen eller på badet om man vil.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Jeg bruker mer såpe i skumkanon enn jeg ville gjort ellers, men synes dette er en så god forvask at jeg fortsatt bruker det.
Så må det selvsagt få lov til å ligge på, og man bør jo ha en skumdyse av litt god kvalitet.. Jeg mixer shampoo og vann 50/50 i dispenser med min. vannutblanding i dysa, da blir det liggende på et tett og fint lag med skum som blir liggende på og virke i noen minutter.. Funker som faen.
Så må det selvsagt få lov til å ligge på, og man bør jo ha en skumdyse av litt god kvalitet.. Jeg mixer shampoo og vann 50/50 i dispenser med min. vannutblanding i dysa, da blir det liggende på et tett og fint lag med skum som blir liggende på og virke i noen minutter.. Funker som faen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Bruker du vanlig bilshampo eller avfetting eller et dedikert produkt?FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 13:34 Jeg bruker mer såpe i skumkanon enn jeg ville gjort ellers, men synes dette er en så god forvask at jeg fortsatt bruker det.
Så må det selvsagt få lov til å ligge på, og man bør jo ha en skumdyse av litt god kvalitet.. Jeg mixer shampoo og vann 50/50 i dispenser med min. vannutblanding i dysa, da blir det liggende på et tett og fint lag med skum som blir liggende på og virke i noen minutter.. Funker som faen.
Vanlig bilshampo har vertfall ingen effekt vedrørende det å løse opp skitt som forvask i en skumkanon. Da må de i såfall være noe sterke indistruelle saker.
Det kan jeg motbevise når som helst og det finnes også mange videoer der ute som understreker det.
Når man sprayer på vanlig skum og ser såpen blir brun så ser det veldig effektivt ut, men sannheten er at man fjerner like mye med rent vann under trykk, om ikke mer.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Å bare spyle med vann hjelper da ingenting..
Avfetting bruker jeg ikke.. Da tørker du ut alt som er og det du tar avfetting på blir bare stygt..
Ingen håndspåleggelse her, bare noen runder med shampo i skummern med lang avrenningstid.
Avfetting bruker jeg ikke.. Da tørker du ut alt som er og det du tar avfetting på blir bare stygt..
Ingen håndspåleggelse her, bare noen runder med shampo i skummern med lang avrenningstid.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Hva slags såpe bruker du? og hvor sterkt har du blandet?
Prøvde du å spyle av med bare vann først?
Altså høytrykk...
Prøvde du å spyle av med bare vann først?
Altså høytrykk...
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..
Biltema bilshampo med voks.
Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Biltema bilshampo med voks.
Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Den eneste forklaringen jeg har for at dette funker bedre enn rent vann under trykk, er at såpe gjør at vannet blir liggende lenger og mykner opp skitten. Altså er det ikke såpa i seg selv som løser opp skitten.FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 16:23 For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..
Biltema bilshampo med voks.
Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Har testet dette mangfoldige ganger på diverse biler og vanlig bilshampo med voks i skumkanona har i beste fall minimal virkning. Men prøv uten såpe neste gang med høytrykk. Så prøver du etterpå å skumlegge og spyle av på nytt. Jeg tror det er minimalt som forsvinner ytterligere.
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Litt skeptisk til høytrykkspyler jeg da
Prøver å unngå det da redd så høyt trykk at vann kommer fobi tetninger. Ser det godt på 450en, den er ofte så nedsylta i skit at tar innom kvikkvasken for kattevask så slipper all driten hjemme i oppkjørselen. Men når skifter dekk/hjul så ser jeg jo at vann på innsiden av tetningen. Ikke for det, lagrene er jo forseglet så går bra likevel men andre steder vel så redd for å få vann. Tenker også på elektriske koblinger og annet tjafs
Prøver å ikke spyle direkte på der tetninger men vanskelig å unngå det helt

Prøver å ikke spyle direkte på der tetninger men vanskelig å unngå det helt

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Alt med måte :)pingvin skrev: 03 jun 2022, 17:12 Litt skeptisk til høytrykkspyler jeg daPrøver å unngå det da redd så høyt trykk at vann kommer fobi tetninger. Ser det godt på 450en, den er ofte så nedsylta i skit at tar innom kvikkvasken for kattevask så slipper all driten hjemme i oppkjørselen. Men når skifter dekk/hjul så ser jeg jo at vann på innsiden av tetningen. Ikke for det, lagrene er jo forseglet så går bra likevel men andre steder vel så redd for å få vann. Tenker også på elektriske koblinger og annet tjafs
Prøver å ikke spyle direkte på der tetninger men vanskelig å unngå det helt![]()
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Jeg finner det utrolig merkelig at du ikke skjønner at såpe+vann fjerner mer møkk enn bare vann.Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 16:45Den eneste forklaringen jeg har for at dette funker bedre enn rent vann under trykk, er at såpe gjør at vannet blir liggende lenger og mykner opp skitten. Altså er det ikke såpa i seg selv som løser opp skitten.FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 16:23 For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..
Biltema bilshampo med voks.
Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Har testet dette mangfoldige ganger på diverse biler og vanlig bilshampo med voks i skumkanona har i beste fall minimal virkning. Men prøv uten såpe neste gang med høytrykk. Så prøver du etterpå å skumlegge og spyle av på nytt. Jeg tror det er minimalt som forsvinner ytterligere.
Såpe i alle slags former er jo ikke noe man bruker bare for morro skyld.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Det finnes mange slags såper. Såpens hovedoppgave er å skape glid. Altså bilshampo. Den løser jo opp noe skitt, men hovedoppgaven til en bilshampo er at den skaper gli og den fungerer bra for å transporte skitten. Noen av bilshampoene inneholder også noe "voks" som kan gi en veldig vag shine og beskyttelse.supersic skrev: 03 jun 2022, 17:27Jeg finner det utrolig merkelig at du ikke skjønner at såpe+vann fjerner mer møkk enn bare vann.Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 16:45Den eneste forklaringen jeg har for at dette funker bedre enn rent vann under trykk, er at såpe gjør at vannet blir liggende lenger og mykner opp skitten. Altså er det ikke såpa i seg selv som løser opp skitten.FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 16:23 For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..
Biltema bilshampo med voks.
Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Har testet dette mangfoldige ganger på diverse biler og vanlig bilshampo med voks i skumkanona har i beste fall minimal virkning. Men prøv uten såpe neste gang med høytrykk. Så prøver du etterpå å skumlegge og spyle av på nytt. Jeg tror det er minimalt som forsvinner ytterligere.
Såpe i alle slags former er jo ikke noe man bruker bare for morro skyld.
Oppvasksåpe ala zalo er fettløsende, så den fjerner skitt mye mer effektivt enn en random bilshampo feks. Men zalo bør ikke brukes på feks. Biler forde den stripper lakken. Det er derfor man har bilshampo feks.
Det finnes mange typer såper, men her snakker vi om såper som skal løse opp mest mulig skitt uten berøring. Da e rbilshampo nærmest ubrukelig. Å skulle det fungere så er det forsi bilshampoen eller skummet gjør at overflaten holdes fuktig lenger og ikke tørker ut like fort. Derfor har dem funnet ut alkaliske avfettinger med gel effekt som henger på panelene lenger.
Man får såper til alt og det blir feil å kalle alt som skummer såpe.
Faktisk såpass innviklet at jeg stopper denne diskusjonen med å si test ut selv og gjør egne tester. Det har jeg gjort. Hvis bilshampo funker for deg, så bruk det.

- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Men ta en titt på denne videoen. Spesielt fra 09:15.
Han har kommet frem til de samme resultatene som meg. Så får andre teste ut selv og gjøre opp sin mening. Har diskutert dette så mange ganger tidligere at den er jeg ferdig med.
Merk at i videoen så snakker han om Snow Foam. Det er altså vanlig såpe som skummer. Ala bilshampo. Avfetting av god kvalitet i riktig konsentrat fungerer mye bedre, og hvis såpen du bruker faktisk er effektiv vedrørende å fjerne skitt, så inneholder den noe annet enn vanlig bilshampo.
Bilthamber Touchless Snow Foam og Surfex HD er de to beste jeg har testet. Gjør ikke underverker dem heller, men dem fjerner vertfall en del skitt.
https://youtu.be/Fmp6Hw9pH4s
Han har kommet frem til de samme resultatene som meg. Så får andre teste ut selv og gjøre opp sin mening. Har diskutert dette så mange ganger tidligere at den er jeg ferdig med.
Merk at i videoen så snakker han om Snow Foam. Det er altså vanlig såpe som skummer. Ala bilshampo. Avfetting av god kvalitet i riktig konsentrat fungerer mye bedre, og hvis såpen du bruker faktisk er effektiv vedrørende å fjerne skitt, så inneholder den noe annet enn vanlig bilshampo.
Bilthamber Touchless Snow Foam og Surfex HD er de to beste jeg har testet. Gjør ikke underverker dem heller, men dem fjerner vertfall en del skitt.
https://youtu.be/Fmp6Hw9pH4s
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Jeg tror vi må være enig i å være uenig, detailere over hele verden bruker skumkanon så jeg tenker det må være noe i det, jeg benyttet utblandet vanlig bilthamber og det fungerer veldig bra.Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 17:46 Men ta en titt på denne videoen. Spesielt fra 09:15.
Han har kommet frem til de samme resultatene som meg. Så får andre teste ut selv og gjøre opp sin mening. Har diskutert dette så mange ganger tidligere at den er jeg ferdig med.
Merk at i videoen så snakker han om Snow Foam. Det er altså vanlig såpe som skummer. Ala bilshampo. Avfetting av god kvalitet i riktig konsentrat fungerer mye bedre, og hvis såpen du bruker faktisk er effektiv vedrørende å fjerne skitt, så inneholder den noe annet enn vanlig bilshampo.
Bilthamber Touchless Snow Foam og Surfex HD er de to beste jeg har testet. Gjør ikke underverker dem heller, men dem fjerner vertfall en del skitt.
https://youtu.be/Fmp6Hw9pH4s
Mener også det blir anbefalt å legge skum utenpå prickbort etc for å hindre at det tørker på lakken, men om det er 100% sannhet er jeg mer usikker på.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Bilthamber skal være bra saker. Men det er ikke vanlig bilshampo som jeg snakker om her.supersic skrev: 03 jun 2022, 18:54Jeg tror vi må være enig i å være uenig, detailere over hele verden bruker skumkanon så jeg tenker det må være noe i det, jeg benyttet utblandet vanlig bilthamber og det fungerer veldig bra.Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 17:46 Men ta en titt på denne videoen. Spesielt fra 09:15.
Han har kommet frem til de samme resultatene som meg. Så får andre teste ut selv og gjøre opp sin mening. Har diskutert dette så mange ganger tidligere at den er jeg ferdig med.
Merk at i videoen så snakker han om Snow Foam. Det er altså vanlig såpe som skummer. Ala bilshampo. Avfetting av god kvalitet i riktig konsentrat fungerer mye bedre, og hvis såpen du bruker faktisk er effektiv vedrørende å fjerne skitt, så inneholder den noe annet enn vanlig bilshampo.
Bilthamber Touchless Snow Foam og Surfex HD er de to beste jeg har testet. Gjør ikke underverker dem heller, men dem fjerner vertfall en del skitt.
https://youtu.be/Fmp6Hw9pH4s
Mener også det blir anbefalt å legge skum utenpå prickbort etc for å hindre at det tørker på lakken, men om det er 100% sannhet er jeg mer usikker på.
Poenget er at du ikke vet hva disse detailerne har i skumkanonen. Er det shampo? Zalo? Bilthamber? En egen mix? Avfetting? Alkalisk? Petrokjemisk? Man vet ikke. Man ser bare at det skummer og tror at så lenge man får til samme skum selv så funker det. Placebo kalles det :)
Men jeg kan fortelle hva som faktisk funker. Kjør ren Surfex HD i skumkanonen og sett blaningen på maks. Ikke den mest økonomiske måten å vaske på, men da får du skum som funker

Merk at Surfex HD er en alkalisk avfetting. En såkalt APC som kan brukes både til kjøkkenet, badet og bilen. Denne løser opp organisk skitt som trafikkfilm, innsekter og vanlig skitt. Men den er ikke like god på asfaltflekker og fjerner lite eller ingenting flyverust etc. da må man bruke petrokjemisk som feks. Prickbort.
På asfaltflekker som jeg stort sett får på felgene fjerner jeg med WD40 ganske enkelt. Eller parafin. Same shit
