supersic skrev: 03 jun 2022, 17:27
Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 16:45
FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 16:23
For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..
Biltema bilshampo med voks.
Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Den eneste forklaringen jeg har for at dette funker bedre enn rent vann under trykk, er at såpe gjør at vannet blir liggende lenger og mykner opp skitten. Altså er det ikke såpa i seg selv som løser opp skitten.
Har testet dette mangfoldige ganger på diverse biler og vanlig bilshampo med voks i skumkanona har i beste fall minimal virkning. Men prøv uten såpe neste gang med høytrykk. Så prøver du etterpå å skumlegge og spyle av på nytt. Jeg tror det er minimalt som forsvinner ytterligere.
Jeg finner det utrolig merkelig at du ikke skjønner at såpe+vann fjerner mer møkk enn bare vann.
Såpe i alle slags former er jo ikke noe man bruker bare for morro skyld.
Det finnes mange slags såper. Såpens hovedoppgave er å skape glid. Altså bilshampo. Den løser jo opp noe skitt, men hovedoppgaven til en bilshampo er at den skaper gli og den fungerer bra for å transporte skitten. Noen av bilshampoene inneholder også noe "voks" som kan gi en veldig vag shine og beskyttelse.
Oppvasksåpe ala zalo er fettløsende, så den fjerner skitt mye mer effektivt enn en random bilshampo feks. Men zalo bør ikke brukes på feks. Biler forde den stripper lakken. Det er derfor man har bilshampo feks.
Det finnes mange typer såper, men her snakker vi om såper som skal løse opp mest mulig skitt uten berøring. Da e rbilshampo nærmest ubrukelig. Å skulle det fungere så er det forsi bilshampoen eller skummet gjør at overflaten holdes fuktig lenger og ikke tørker ut like fort. Derfor har dem funnet ut alkaliske avfettinger med gel effekt som henger på panelene lenger.
Man får såper til alt og det blir feil å kalle alt som skummer såpe.
Faktisk såpass innviklet at jeg stopper denne diskusjonen med å si test ut selv og gjør egne tester. Det har jeg gjort. Hvis bilshampo funker for deg, så bruk det.