Noen turer ender ikke opp der man planert, men det trenger jo ikke å bety at det var en dårlig tur.
Egentlig var planen for lørdag å kjøre Bjørkelangen-Austmarka-Svullrya-Namnå. Veien til Svullrya skulle være samme grusvei jeg kjørt på vei opp til Dalarna for et par uker siden, og jeg hadde fått tips om en god grusvei mellom Svullrya og Namnå som jeg ønsket å teste.
Kjører hjemmefra litt senere enn hva jeg ønsket, da jeg følte meg litt ekstra sløv på morgen. Allergier som tar sitt, regner jeg med
Første omvei blir for å komme ut av Oslo, da Ensjøvegen var midlertidig stengt. Finner meg alternativ rute ut på E6 (er jo ikke noe vanskelig akkurat

) og kjører retning Lillestrøm og Fetsund. Det gjør litt vondt i meg å kjøre med de nye dekkene på motorvei må jeg innrømme...
Etter å ha fyllt bensin ved Fetsund, kjører jeg videre retning Bjørkelangen. Etterhvert kommer jeg ikapp to cruisere, en far ute å øvelsekjør med datteren sin ser det ut som. Hyggelig å få flere av de yngre på to hjul
Det går ikke i all verdens hastighet, men akkurat her er det 70-sonen og jeg har ikke noen problemer med å ta det med ro, så jeg legger meg bak og cruiser jeg og. Det er ikke så mye trafikk, og de biler som kommer bak viser god respekt for avstander (noe jeg opplever få faktisk gjør...).
Jeg ligger bak helt til Bjørkelangen, der de svinger av ved bensinstasjonen. Jeg vinker til dem og kjører videre, av på en liten morsom vei jeg funnet tidligere i vår, og der siste strekning er grus. Fv234 og høyre inn på Fv235. Fv235 var bitvis i sørgelig stand sist jeg kjørte der, men nå var det helt nyasfaltert. Jøss!
Nye dekk og nylagd asfalt kan nok resultere i at man blir litt overivrig med tanke på grep, men dette er en smal, svingete vei med dårlig sikt de fleste steder. Ikke en vei der man burde vri for mye på gassen med andre ord
Da jeg kom i vei sent, hadde det gått en stund siden frukosten min, og allerede nå følte jeg magen klage. Så da tok jeg en kort lunsjpause ved sjøkanten.
Og så måtte jeg bare spørre meg hvorfor Yamaha ikke leverer XSR'en med Pirelli MT60RS som standard, de gjør seg virkelig på sykkelen
Var litt redd for at de faktisk asfaltert
hele veien, også biten med grus, men å andre siden er dette en fantastisk liten vei som er gøy å kjøre uansett, så det hadde nok ikke vært så farlig...
Men de hadde ikke asfaltert hele veien (heldigvis?), og siste biten av den asfalterte strekningen var gammel, noe humpete og teleskadet, asfalt, før den brått gikk over i grus ved fylkesgrensen. Yes!
Tok det forsåvidt med ro, er jo fryktelig dumt å tro at jeg er rally-klar og bare gunne på bare fordi jeg har bedre egnede dekk, men følte at jeg kunne legge større tillit til disse dekkene enn de forrige ivhertfall
Kom meg ut på vei 21 og satte retning mot Skotterud. Tok ikke lang tid før jeg så et par sykler jeg kjente igjen ved en parkeringslomme; det var de samme cruiserne jeg lå bak tidligere. Jeg vinket til de igjen i det jeg kjørte forbi, og vende oppmerksomheten til veien. Det er noe med å komme ut på asfaltert vei etter å ha kjørt på grus; man slapper av litt samtidig som lysten å vri ekstra på gassen kommer, for nå skal det svinges!
Vel, gleden varte ikke så lenge, for mørke skyer åpenbarte seg på himmelen. Det kom til og med noen dråper, og jeg begynte å tvile litt på veivalget. Kjørte inn på en litt mindre vei rett før Skotterud, og omtrent halvveis til Matrand så det ut slik:
Hm... Sjekket værmeldingen for Austmarka, og det så ut som kraftig regn var å vente den neste timen. "Vel, jeg prøver, det går alltid å snu" tenkte jeg og håpet å kunne være heldig nok å kjøre mellom regnbyene.
Truffet alt litt regn på veien mot Austmarka, men det meste var våt veibane og mørke skyer som akkurat passert. Tok så av nordover på 202. Så en flokk traner på et felt, og kan aldri huske å ha vært så nær disse svære fuglene i det vilde, så måtte bare sakte ned for å se litt ekstra på de. Det likte ikke disse dyrene noe særlig, og de tok til vingene og fløy bort

Vakre fugler er det, uansett.
Kom meg ikke lengre enn til der veien går mellom Fagernessjøen og Møkeren, før jeg ble truffet av regnet på nytt. Jeg var slett ikke kledd for regn, og det hadde vært en relativt kjølig tur uten regn, så nå stoppet jeg for å sjekke værmeldingen og ta et valg. Hvis jeg så på værkartet og himmelen, så virket det å være mest regn mellom meg og Svullrya. Javel, det ble å snu...
Tok en sjanse og kjørte samme vei tilbake, Fv345 fra Austmarka er tross alt en morsom vei å kjøre, og det er fine omgivelser. Rett før Øyungen fikk jeg syn på en vei som stakk av, en grusvei... Sjekket himmelen, sjekket kartet og tok en titt på himmelen igjen. Så ut til at det ikke ville bli noe mere regn her på en stund, så jeg svingte inn på grusveien - og fant meg en rasteplass.
Var faktisk passende, da jeg følte jeg måtte stoppe for å varme meg litt i sola, og få tørket. Det var en liten perle til plass jeg funnet, og her satt jeg en stund i solen
Før jeg kjørte videre, måtte jo også sykkelen bli med på bild
Så fartet jeg videre på deilige og varierte grusveier. Kjørt først et varv rundt Nordre Billingen, og siden et halvt varv ekstra for å fortsette langs med Søndre Billingen, og ut på 202 mot Skotterud.
Veien mot Skotterud blir til grusvei, faktisk, da 202 fortsetter mot Magnor i stedet. Yes, hehe
Deretter ble det 21 og tilbake på Fv322/Fv235, men i stedet for å fortsette mot Bjørkelangen, kjørte jeg inn på en liten grusvei som binder sammen Fv235 og Fv236. Derifra kjørte jeg opp til Mangen Kapell, for en kort pause før jeg kjørte hjemover igjen.
Så, kom meg ikke så langt som jeg hadde planert, men fant mange fine veier på litt nærmere hold. Man trenger ikke alltid å kjøre så fryktelig langt, og noen ganger er det å kjøre på tilfeldige ingivelser ikke så ille det heller
Jeg kan også si at jeg er strålende fornøyd med de nye dekkene mine så langt (om beboere langs med grusveiene jeg kjører er like fornøyde lar jeg være å synse om

). De føles på en måte mykere på asfaltert vei (i positiv bemerking, vanskelig å sette ord på følelsen jeg fikk), og har definitivt et mer forutsigbart grep på grus. Dette er nok dekk jeg vil komme godt overens med, med tanke på den varierte kjøringen min
Nå har jeg en skikkelig skitten sykkel jeg må vaske før jeg kjører den igjen... spesielt kjedet må få seg en ordentlig rens og smøring
