Dansekris skrev: 04 sep 2018, 10:25
cannon skrev: 04 sep 2018, 10:05
Stian87 skrev: 04 sep 2018, 10:01
Bjerknez skrev: 04 sep 2018, 09:37
Tja... jeg er usikker på hvor mye mer synlig man blir med Nødblink på MC mellom bilene når bilistene ikke ser deg i utgangspunktet. Jeg er også usikker på om det er riktig å bruke "nødblink" til handlinger som gjøres med overlegg. Kanskje det har en funksjon i mørket, men da er det vel trolig ikke nødvendig å lanesplitte i det hele tatt...?
Jeg synes nødblink skal brukes når det faktisk er nød jeg da og ikke som et verktøy for å presse seg frem i trafikken, lovlig eller ei.
Har selv testet dette, og opplever at folk i større grad flytter seg når jeg bruker nødblink enn når jeg ikke gjør det. Nå har jeg ikke nedtegnet noen statistisk analyse av dette så det er klart dette er en anekdotisk opplevelse.
Sikkert riktig det.....men er du i nød?
Støttes!
Er like irriterende med folk som parkerer i sykkelfelt eller på fortauet med nødblink. De "skal bare".
De siste tida har jeg opplevd hundepiss på bakdekket mitt hver morgen når jeg kjører på jobb. Det er altså en gjøk som går tur i gata mi som lar bikkja pisse på sykkelen min. FY fader så provoserende!
Dette med ulovlig parkering med nødblink på er ikke det samme. Da begår du en ulovlig handling og forsøker å maskere det med at du er i nød. Lanesplittingen min er som utgangspunktet lovlig, det er et sikkerhetsmessig tiltak.
cannon skrev: 04 sep 2018, 10:05
Tja... jeg er usikker på hvor mye mer synlig man blir med Nødblink på MC mellom bilene når bilistene ikke ser deg i utgangspunktet. Jeg er også usikker på om det er riktig å bruke "nødblink" til handlinger som gjøres med overlegg. Kanskje det har en funksjon i mørket, men da er det vel trolig ikke nødvendig å lanesplitte i det hele tatt...?
Jeg synes nødblink skal brukes når det faktisk er nød jeg da og ikke som et verktøy for å presse seg frem i trafikken, lovlig eller ei.
Har selv testet dette, og opplever at folk i større grad flytter seg når jeg bruker nødblink enn når jeg ikke gjør det. Nå har jeg ikke nedtegnet noen statistisk analyse av dette så det er klart dette er en anekdotisk opplevelse.
Sikkert riktig det.....men er du i nød?
Kan være praktisk om nødblinken er på om du blir kjørt ned
Sakkle skrev: 04 sep 2018, 10:26
Kremt...
https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
Hehe det er jo det jeg skriver. Det oppleves slik. Nå er dette rimelig kurant å se om har en effekt, skru på/av. Det er klart at det vil være mange faktorer som spiller inn på hvorvidt bilister ser deg overhode. At du blir synligere om de ser i din retning tviler jeg egentlig ikke på. Har selv kjørt bak andre med nødblink, og ser helt klart disse lettere enn de som kjører uten, eller med det idiotiske blinklyset på. Hva i alle dager skal blinklyset være godt for liksom, du skal jo ikke inn i et felt, det er mer misvisende spør du meg :)