Re: DEKKTRÅDEN
Lagt inn: 15 sep 2010, 20:21
Hei, ser det er andre her som også har vært innom Biltema for å kjøpe verktøy til dekkomlegg
Selv handlet jeg dekkverktøy for demontering, hjulbalanserer, vekter, felgbeskyttere,
og disse nye dekkspakene for mc.
"Prøvekjørte" utstyret på en felg med et 9 år gammelt bakdekk ( fra lageret
)
og dette fungerte bra. De nye dekkspakene er også veldig gode, både i bruk og mot evt riper / skader.
Så jeg har handlet for- og bakdekk fra Tyskland nå for første gang, http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Og skal få dette midt i neste uke , levert på jobben.
Da til nesten halv pris av hva jeg fikk tilbud om hos lokale dekkforhandlere - da montert og avbalansert.
Jeg kom også over dette i MC-Avisa 9/2010, side 27 ,
som jeg gjerne vil ha kommentarer på !
;)
Til dere som har kjøpt dekk hos motorsykkeldekk.com...
Har dekkene omtrent smeltet av seg selv under bruk,
eller har de holdt like bra som dekk du har kjøpt i Norge ?
For fra Bridgestone importøren i Norge har det kommet følgende kommentar på trykk,
ang. pris på MC dekk i Norge VS Europa :
1. Mange MC forhandlere i sentrale deler av Europa selger OE dekk. OE dekk er dekk
produsert til en spesifikk motorsykkel etter krav fra MC produsenten.
Dekk som dette er tilpasset den ene motorsykkelen det skal stå på, og det er spart
vekt og prisen er presset. Resultatet er et dekk som har mye mindre slitegummi,
dermed et dekk som gir mye mindre kilometer.
Et annet punkt er at dekket kan være tilpasset en mye lettere sykkel enn den sykkelen
det havner på, noe som går ut over egenskapene.
OE dekk blir som blekkpatronen som sitter i en printer når du kjøper den, patronen har
vesentlig mindre blekk enn den du kjøper neste gang.
Mange er positivt overrasket over prisen på MC dekk fra enkelte nettsider / forhandlere
bla. i Tyskland, men totalprisen blir da ofte høyere.
Et omlegg ekstra grunnet halvert kjørelengde, koster gjerne litt penger.
En kan gjerne huske at "om noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det".
Med dekk som har flere gummiblandinger kan en oppleve at OE (original equipment)
har én gummiblanding mens dekket har 2-3 gummiblandinger i ettermarkedsversjon.
OE dekket har da den mykeste gummiblandingen over hele dekket, som gir lavere kilometer
og billigere produksjon. Ettermarkedsdekket har gjerne 2-3 gummiblandinger, som gir
mange fler kilometer og dyrere produksjon.
Et 120/70R17 eller et 180/55R17 dekk har helt opp til 30 varianter av "samme" dekket.
Det eneste som skiller dekkene er koder, som ikke uten videre kan "tydes".
I sentrale deler av Europa er det relativt mange forhandlere som kjøper OE dekk fra store
grossister, som igjen kjøper disse dekkene fra MC produsentene.
I Norge er du relativt trygg på at du får et ettermarkedsdekk dersom du handler hos en
MC forhandler. Kjøper du derimot dekket fra "nettbutikker" som har "fantastiske priser"
kan du være ganske trygg på at du får et OE dekk. En får ofte hva en betaler for!
2. Momsen er lavere i Tyskland
3. Markedet er mye større i Tyskland
4. Mye kortere transport til MC forhandler fra Europeisk sentrallager = mye lavere kostnader.
5. Høye lønninger i Norge / utgifter i Norge, som igjen påvirker prisen.
----------------------

Selv handlet jeg dekkverktøy for demontering, hjulbalanserer, vekter, felgbeskyttere,
og disse nye dekkspakene for mc.
"Prøvekjørte" utstyret på en felg med et 9 år gammelt bakdekk ( fra lageret

og dette fungerte bra. De nye dekkspakene er også veldig gode, både i bruk og mot evt riper / skader.
Så jeg har handlet for- og bakdekk fra Tyskland nå for første gang, http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Og skal få dette midt i neste uke , levert på jobben.
Da til nesten halv pris av hva jeg fikk tilbud om hos lokale dekkforhandlere - da montert og avbalansert.
Jeg kom også over dette i MC-Avisa 9/2010, side 27 ,
som jeg gjerne vil ha kommentarer på !

Til dere som har kjøpt dekk hos motorsykkeldekk.com...
Har dekkene omtrent smeltet av seg selv under bruk,
eller har de holdt like bra som dekk du har kjøpt i Norge ?
For fra Bridgestone importøren i Norge har det kommet følgende kommentar på trykk,
ang. pris på MC dekk i Norge VS Europa :
1. Mange MC forhandlere i sentrale deler av Europa selger OE dekk. OE dekk er dekk
produsert til en spesifikk motorsykkel etter krav fra MC produsenten.
Dekk som dette er tilpasset den ene motorsykkelen det skal stå på, og det er spart
vekt og prisen er presset. Resultatet er et dekk som har mye mindre slitegummi,
dermed et dekk som gir mye mindre kilometer.
Et annet punkt er at dekket kan være tilpasset en mye lettere sykkel enn den sykkelen
det havner på, noe som går ut over egenskapene.
OE dekk blir som blekkpatronen som sitter i en printer når du kjøper den, patronen har
vesentlig mindre blekk enn den du kjøper neste gang.
Mange er positivt overrasket over prisen på MC dekk fra enkelte nettsider / forhandlere
bla. i Tyskland, men totalprisen blir da ofte høyere.
Et omlegg ekstra grunnet halvert kjørelengde, koster gjerne litt penger.
En kan gjerne huske at "om noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det".
Med dekk som har flere gummiblandinger kan en oppleve at OE (original equipment)
har én gummiblanding mens dekket har 2-3 gummiblandinger i ettermarkedsversjon.
OE dekket har da den mykeste gummiblandingen over hele dekket, som gir lavere kilometer
og billigere produksjon. Ettermarkedsdekket har gjerne 2-3 gummiblandinger, som gir
mange fler kilometer og dyrere produksjon.
Et 120/70R17 eller et 180/55R17 dekk har helt opp til 30 varianter av "samme" dekket.
Det eneste som skiller dekkene er koder, som ikke uten videre kan "tydes".
I sentrale deler av Europa er det relativt mange forhandlere som kjøper OE dekk fra store
grossister, som igjen kjøper disse dekkene fra MC produsentene.
I Norge er du relativt trygg på at du får et ettermarkedsdekk dersom du handler hos en
MC forhandler. Kjøper du derimot dekket fra "nettbutikker" som har "fantastiske priser"
kan du være ganske trygg på at du får et OE dekk. En får ofte hva en betaler for!
2. Momsen er lavere i Tyskland
3. Markedet er mye større i Tyskland
4. Mye kortere transport til MC forhandler fra Europeisk sentrallager = mye lavere kostnader.
5. Høye lønninger i Norge / utgifter i Norge, som igjen påvirker prisen.
----------------------
Runemc skrev:
Jeg kjøpte flg fra Biltema:
Depotstøtte foran (219,-)
dekk-verktøy (599,- men helt nødvendig for mine dekk - pass på å sjekke beholdning på aktuell Biltema butikk, var tomt i en og kun 1 igjen på en annen når jeg kjøpte i vår)
hjulbalanserer (299,- hoppet over å bruke den sist, men bør vel egentlig gjøres)
avbalanserings-vekter (16,90)
2x dekkmonteringsverktøy (2x 89,90)
Klippet biter fra en brukt isboks for å ha imellom felg og spaker (0,- og så får man alibi for å spise en 2liters pistasj sørlands-is )
Totalt: 1313,70 kr som er godt under prisen du fikk på omlegg og som er litt under prisen mange tar for omlegg av 2 stk medbrakte dekk (750,- pr dekk)
Skal du bytte bak trenger du selvfølgelig bakre depostøtte også. Har man midtstøtte klarer man seg kanskje uten depotstøtter ...i tillegg må man evt kjøpe det som trengs av div skrutrekkere og skiftenøkler (vil avhenge av sykkel og hva du har av verktøy fra før)
Nydekket skal ha et rødt punkt et eller annet sted som markerer letteste punkt - fordel hvis det er over ventilen som er tyngste punkt på felgen. Videre må nydekket pumpes opp til en god del overtrykk før det "popper" mot felgkanten. Deretter ned med trykket til riktig trykk. Alle vet også at nye dekk har en magnetisk effekt på skruer, stifter, spiker og annet, så lurt å ha med et lappesett så man ikke blir stående langs veien. Vel er det best å få gjort fra innsiden med propp, men lappesettet funker bra når det er søndag og milevis til nærmeste verksted... og evt som løsning inntil du får byttet dekk. Som regel er det sterk nok "magi" å ha med et lappesett for at punktering ikke skal skje...