Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Intruder »

Har aldri kjørt kolonne,men hengte meg på Mjøsa Rundtdeltakerne et stykke en gang,og selv om dette er langt fra "ekte"
kolonnekjøring syns jeg det var moro.... :vs
Begge disse former for kjøring krever sin mann/kvinne,noen vil heller ta seg fram mer på egen hånd.. :mc2
Så neste år blir MCsidentreffet avviklet med ulike typer felleskjøring !! :thumleft
:mc2 :mc6 :mc7 og dessuten :mc5 :mc3 :mc7 og uten :mc_p: :rop :gk (Intruder)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Godtvoksen skrev:
AJ skrev: Skal vi ikke bare glemme begrepet kolonnekjøring og tolkningen av dette og heller glede oss til å møtes for å kjøre tur sammen?
Det er selvsagt også et valg en kan gjøre, hvilket gjør at jeg (muligens også andre ferske MC-førere) ikke kan glede meg til å kjøre "fellestur" i regi av mcsiden.no....
Så du mener det er viktigere at DU skal ha det du opplever som en fin tur, gi faen i de 10-20 andre som klarer å følge trafikken ...
Og skjer det ikke på dine premisser så kan det være det samme, da vil du ikke leke mere ??? :[-(
Godtvoksen skrev:Du kan umulig mene at størrelsen på min MC legger føringer for debatten, så tåpelig tror jeg ikke noen er her inne.... :oh
Jeg tror faktisk det bare var du som klarte å lese det ut av innlegget den setningen ble tatt ifra.
Det er kjørestilen/kjøremønsteret ditt som er problemet i en kolonne og skaper irritasjon og misnøye bakover i rekken.

Det er ikke verdens undergang, få deg mer kjøretid på sykkelen, bli mer trygg på hvordan den oppfører seg i svinger, mengde trening er saken.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg har ikke kjørt mye kolonne. Men et par ganger har jeg prøvd. Det har vært korte turer. Som fra Ryen til Tyrigrava. Eller på vårsleppet i Arendal. Jeg synes det gikk greit, selv om jeg var ganske fersk de første gangene til Grava. Men mye av oppmerksomheten gikk til å holde plass i kolonnen. Jeg vet godt at jeg aldri ville kjørt i kolonne på lang tur med mer enn maks 10 førere. Men helst ikke kolonne i det hele tatt på lang tur.

Det er kjøreopplevelsen jeg vil rette all min oppmerksomhet mot. Når jeg kommer frem derimot kan jeg godt tenke meg å ha noen å snakke om opplevelsen med.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Må si at diskusjonen og veien til enighet ser ut til å være rimelig fastlåst akkurat nå, gitt...
Utfordringen, slik jeg ser det og som jeg kanskje har nevnt til fet kjedsommelige tidligere, er å gjøre alle til lags, som det heter.
Mange MC-kompiser jeg kjenner og som jeg kjører sammen med fra tid til annen, liker å holde jevnt tempo og jevn fart. og jada! det hender (dessverre...) at vi havner på den gale siden av fartsgrensene av og til. Og et høyt og tydelig ja! vi synes det er morsomt med svinger hvor vi virkelig kjenner at motorsykkelen er en motorsykkel :-) Og det hender også at vi utfordrer både oss selv og sykkelen noen ganger på svingete veier. Det samme på veier med bra stigning... I hvert vi som elsker sykler med høyt dreiemoment lavt nede på turtallsregisteret... :P :p

Hvorfor nevner jeg disse tingene? Jo, fordi vi er forskjellige - enkelt og greit! Og forskjelligheten i kjøremønster og jakten på kjøreopplevelser (som å kjenne spenningen i litt "heftig" svingkjøring) kommer ikke bare til uttrykk i kjøringen, men også i diskusjoner som dette. Det må vi vel alle akseptere så lenge vi ikke begynner å stemple hverandre eller gi hverandre merkelapper ut fra hvordan vi foretrekker å kjøre, hva slags sykler vi har og meninger vi kommer med både her på MCsiden og når vi møtes langs veien på disse fellesturene våre.
Og fellesturene må jeg si at jeg setter stor pris på! Både når vi er mange og når vi er færre.
Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg nok trives med å kjøre sammen med folk som har samme kjøremønster som meg selv. Men sånn er det vel med oss alle, vil jeg tro?
Men det behøver slett ikke bety at jeg og andre ikke kan tilpasse oss de som ikke har... skal vi... like aktiv kjørestil som oss. Men blir det for stor forskjell mellom vår og andres kjøremønster vil det naturlig nok oppstå en slags interessekonflikt.

Kanskje farlig å nevne eksempler, men jeg gjør det likevel: kjører man på en rimelig godt oversiktlig vei med mange oversiktlige og slake svinger og noen litt mer krappe men fortsatt oversiktlige svinger på godt veidekke i tørt flott vær, så vet jeg at mange vil oppleve (den gode \:D/ ) svingfølelsen og holder bra fart, mens andre bremser ned 10-15 km, og kanskje mer i forhold til de "sving-glade" og dermed utkrystalliserer det seg gjerne to kjøregrupper som ikke er helt forenlig med kolonnekjøring under slike forhold.

Så utfordringen er, sånn jeg ser det i min enkle verden, å finne en løsning på dette når vi drar på tur sammen uten å putte hverandre i bås eller utelukke noen fra et godt fellesskap.

Husk; veien er målet! Og det er forskjellige måter å nå målet - enten alene eller sammen med andre som vil nå målet på samme måte.

Og da tror jeg jammen at jeg har sagt mitt i denne saken :janikk

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Gizmodude skrev: Så du mener det er viktigere at DU skal ha det du opplever som en fin tur, gi faen i de 10-20 andre som klarer å følge trafikken ...
Nei det mener jeg ikke, og jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger av deg!! Det oppleves som ren personsjikane.
Gizmodude skrev: Og skjer det ikke på dine premisser så kan det være det samme, da vil du ikke leke mere ??? :[-(
Det er ikke snakk om vilje, men evne og mot til å kjøre fort i svinger. Jeg vil ha rett til selv kjøre i et tempo som jeg behersker, noe annet er trafikkfarlig. Det ville vel være svært underlig om ikke du med mange års erfaring hadde bedre kjøreferdigheter en UT som for første gang kjører tung sykkel denne sesongen. I så fall ville jeg betraktet deg som underutviklet.
Gizmodude skrev:
Godtvoksen skrev:Du kan umulig mene at størrelsen på min MC legger føringer for debatten, så tåpelig tror jeg ikke noen er her inne.... :oh
Jeg tror faktisk det bare var du som klarte å lese det ut av innlegget den setningen ble tatt ifra.
Jeg antar duville forsto humoren i min kommentar...
Gizmodude skrev: Det er kjørestilen/kjøremønsteret ditt som er problemet i en kolonne og skaper irritasjon og misnøye bakover i rekken.

Nok igjen ren personsjikane...det er trist å registrere at du ikke kan debattere kolonnekjøring på et prinsipielt generelt grunnlag.
Gizmodude skrev:
Det er ikke verdens undergang, få deg mer kjøretid på sykkelen, bli mer trygg på hvordan den oppfører seg i svinger, mengde trening er saken.
Jeg anser ikke meg selv som utviklinghemmet, så dette bør da være selvsagt...

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Jeg tror kanskje vi skal la dette emnet få hvile litt. Så kan vi ta det opp igjen når alle (meg selv inkludert) har fått tingene litt på avstand? Jeg synes dette ble fryktelig negativ til slutt, spesielt når Godtvoksen nå føler seg både mistolket og sjikanert. Slik vil ingen av oss ha det uansett hva vi diskuterer eller mener om ting.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Nå tror jeg det er på tide at vi alle svelger en kamel eller 2............
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Baron von Waffel

Her er oppskriften på fylt kamel.
http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift14951.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
1 hel kamel medium størrelse
1 helt lam
20 medium kyllinger
60 egg
12 kilo ris
2 kilo pinjenøtter
2 kilo mandler
1 kilo pistasjenøtter
2 kg pepper
Salt til smak
450 liter vann
Flå og rengjør kamelen. Vær ekstra nøye rundt pukklene. Flå og rengjør lammet og kyllingene. Kok kamel, lam og kyllinger til de er møre. Kok risen til den er fin og luftig.

Fres nøttene til de er brune og bland dem i den kokte risen. Kok eggene hard og skrell dem. Fyll kyllingene med kokt egg og ris. Fyll lammet med det kokte kyllingene. Tilsett mer ris. Fyll kamelen med det fylte lammet og resten av risen.

Grill kamelen over grillkull til den er fin og brun. Spre litt ris på et stort fat og legg kamelen på toppen. Dekorer med kokte egg og nøtter. Nok til en vennegjeng på 80 - 100 personer

Dette skal visst i følge rekordboka være den oppskriften som inneholder den største ingrediensen.

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Dexter skrev:Jeg tror kanskje vi skal la dette emnet få hvile litt. Så kan vi ta det opp igjen når alle (meg selv inkludert) har fått tingene litt på avstand? Jeg synes dette ble fryktelig negativ til slutt, spesielt når Godtvoksen nå føler seg både mistolket og sjikanert. Slik vil ingen av oss ha det uansett hva vi diskuterer eller mener om ting.
Melding mottatt og forstått :janikk

Enda bra det snart er mai og ny sesong .... :mk
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

En gjeng gutter med PMS her ja.... :scratch

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Ble litt sulten jeg.... lurer på om jeg skal ha en skikkelig grillrunde til sommeren ja....men hvor får jeg tak i en kamel?????
fersk/frossen??? Sau og småtteri er jo greit...sveise stativ har jeg deler til-plass og grille også... :jada:

Edit:skal fikse kjele til kamelen også...20KWgassbrenner til å varme med.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Baron von Waffel

Kanskje vi må kontakte dyreparken i Kristiansand. De produserer kameler.

Håper vi ikke blir avblåst for off topic nå. Må jo ha mat på tur. (Kanskje det er en annen tråd?)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:Kanskje vi må kontakte dyreparken i Kristiansand. De produserer kameler.

Håper vi ikke blir avblåst for off topic nå. Må jo ha mat på tur. (Kanskje det er en annen tråd?)
Helt korrekt!
Det er en annen tråd, ja! Nemlig denne:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 183#p21183" onclick="window.open(this.href);return false;
Passer vel bra å henstille MCsiden.no's brukere, som har vist interesse for grilling av kameler. til å bruke nevnte tråd.
Så ser jeg fram til mange interessante menyforslag med kamel som hovedingrediens... \:D/

Brukeravatar
Baron von Waffel

Onsløv skrev:En gjeng gutter med PMS her ja.... :scratch
Stakkars. Jeg kjørte til jobb i dag, jeg. Bare litt glatt de første metrene.

hjc
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Legg inn av hjc »

Jeg har vært med på en lengre tur to år på rad, ca 19 vidt forskjellige sykler i følge. Vi kjører kolonne i "sik-sak-mønster" og det fungerer fint. Den første turen var min første i følge med andre, så jeg la meg rett bak lederen av frykt for å miste resten av følget. Det fungerte helt fint for meg. Året etter hadde jeg mer kjøreerfaring og ny (for meg) sykkel og la meg bakerst i følget. Mer moro å ligge bak og "måtte" gi på litt for å holde rekken samlet. Luker foran blir større jo lenger bak en ligger. Min mening er at de uerfarne bør ligge i teten bak lederen, slik at de slipper å bli liggende etter og få presset på seg med å tette lukene som naturlig oppstår som følge av forbikjøringer lenger framme. Det kan bli hektisk. Ved forbikjøringer er det viktig at en ikke legger seg inn rett foran bilen en har kjørt forbi, slik at den som evt. følger på ikke blir liggende uten mulighet til å komme seg inn igjen. Det har heller ingen hensikt å kjøre forbi dersom en ikke holder høyere fart enn trafikken foran. Da blir det luker og bare surr for resten av følget. Noe jeg ikke setter pris på er at enkelte, gjerne med sprek sykkel, plutselig kommer som en rakett bakfra og kjører forbi flere for å legge seg inn lenger framme. Noen synes det er moro å lage luker for så å mose på for å ta igjen resten av følget. Det krever disiplin fra den enkelte å kjøre i kolonne. Det er viktig å avtale kjørereglene på forhånd. Det er ikke hyggelig å kjøre inn i en av turkameratene eller å skape farlige situasjoner. Vi kjører jo tur for å ha det fint sammen og nyte turen og slappe av etterpå. Deler gjerne litt erfaring og frustrasjon ;e

Svar