Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Banditmannen »

Mulig jeg driter meg ut nå, men jeg ser mye enighet i denne tråden, men syns det det virker som om noen her snakker litt forbi hverandre, hvis dere skjønner hva jeg mener...? :-k
At det egentlig er ganske mye enighet om hovedpunkter, men litt krangling om detaljer, pluss litt missforståelser. :-)
Alle virker å være enig i at opplæringa er bedre nå en før, men at de som tok lappen i "gamledager", og har praktisert jevnlig, har "livserfaringens" fordeler. Er jeg inne på noe?

Ser ellers ut til at det er to leirer her, de som fikk det billig(på flere måter), og de som har tatt det i nyere tid, som har betalt dyrt for det!
Selv er jeg litt midt i mellom(typisk meg :-J ), jeg har har hatt mange kjøretimer, men neste ikke noe teori
Da jeg tok lettlappen i '83, hadde jeg en kveld mc-teori, eller var det et helt vanlig teorikurs. Etter at jeg fikk lettlappen, ble det svært lite mc-kjøring.
Og da jeg tokk lappen på tung mc i '09, etter et par år på 125cc, hadde jeg en kveld mc-teori som var obligatorisk, eller ingen teori.
Slapp hele teoriprøva hos Biltilsynet, siden jeg jeg hadde lettlappen! :jada: Hadde det påkrevde antall kjøretimer, + et par dobbeltimer.

Kjørelæreren min var godt oppi åra, faktisk samme mann som lærte meg å kjøre bil i 84/85, og han hadde aldri praktisert kontrastyring, sa han! :oh
Bortsett fra i kjøregården, og han klarte å lære meg de øvelsene jeg måtte klare...

I en krisesituasjon vet jeg ikke om jeg hadde klart å ta en skikkelig unnamanøver, men jeg håper! :8-[
Driver jo å "leker" litt på øde veier, både med kontrastyring og nødbremsing.

Er i grunn sjeleglad for at jeg ikke fikk meg tung mc i 20åra, for når jeg kjenner horna i panna vokse, og kjører som en gris, trøster jeg meg med at det jeg syns er "skummelt" fort, trolig ikke er i nærheten av hva jeg gjort som umoden 20åring! :8-[

Må nok ta noen videregående kurs, og ellers prøve å kjøre med innsida av hue! ;e

Alle er vi i hvertfall enige om at den den dagen vi tror vi er ferdig utlært, er vi bare FERDIG! =;
Sist redigert av Banditmannen den 24 feb 2011, 00:29, redigert 1 gang totalt.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

En kjempetråd,dette. Trådstarter har fått svar på det han lurte på,og resten av gjenget har fått sagt sitt,uten at vi helt er blitt enige. Og det blir vi nok ikke heller.
Her er så mange forskjellige meninger og tolkninger av andres meninger,at det er nærmest umulig å skrive noe fornuftig "motsvar" uten å bruke hele natta,og det gidder jeg ikke.

Men for å illustrere hva jeg egentlig mener om "overdreven" tro på skolering,så avslutter jeg med en vits:

Det skulle være seksualundervisning hos skolens 2.klasse,og frøkna sier til ungene:

"Denne timen skal vi ha seksualundervisning,og for at det skal bli lettere for meg å forklare dere,så vil jeg at dem som har hørt om dette før skal stille seg der borte. Og dem som aldri har hørt om det stiller seg på andre siden."
Klassen delte seg etter sånn som frøkna ville,unntatt lille Per.Han ble stående ved pulten sin.
"Hvorfor går ikke du og stiller deg med de andre"?,lurte frøkna på.

"Næj,e bærre lura på korr mainn ska still se,vi såmm har lijtt pjaksiss"
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Nå skuffer du kawasaki, jeg hadde ventet noe mere enn dette. Jeg har funnet fram både tannbeskytter og hansker :dontknow

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev: Jeg har hele tiden snakket om de som ikke har brukt lappen før det har gått mange år,det finnes mange av de.
Ja en av de er meg, og det er årsaken til at jeg tok et såkalt tre timers "rustløserkurs" i fjor. Det samme har jeg tenkt å gjøre i år fordi jeg innser at jeg mangler masse kunnskap om teknikk. Spørsmålet mitt blir da hva du tenker 37 års trafikkerfaring i bil betyr for trafikksikkerhet. Det er slik at en kan få overført forsikringbonus opptjent på bil til MC-forsikring. Hvilket betyr at forsikringsbransjen vektlegger dette.

Når det gjelder nødbremsing og unnamanøvrering i krisesituasjoner, så er det vel et mål og ikke komme i slike situasjoner? Vi snakker jo da om hårfine handlinger/manøvreringer som like godt kan gå galt som godt. Det vil vel nærmest være umulig i ettertid å kunne fastslå om hva som er ren flaks og hva som er innøvd teknikk som er årsak til at det går bra eller dårlig. Det er klart at dersom en stadig kjører på en måte som utfordrer grensene så får en god trening så lenge det går godt og ikke går veldig galt. Dog vil jeg kalle slik kjøring for direkte uansvarlig kjøring. I de aller fleste tilfeller så bryter en trafikkregler ved slik kjøring. Og mitt inntrykk er at dette gjør 18- 22 åringen veldig ofte. Jeg tror også valg av MC-type også har noe å si for trafikksikkerheten. Det er ikke uten grunn at det er forskjellig pris på forsikringen avhengig av MC-type.

Jeg betaler ca kr 2000,- i året for full kasko på min 1800 cc, custom... ;e
Hadde jeg forsikret din DL 1000 V-storm så ville det bli for full kasko kr 1899,- :thumleft

PS til slutt: Jeg har ikke tatt noe av det som skrives personlig, men jeg ser på dette som en viktig og nyttig meningsutveksling... :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av AJ »

Banditmannen skrev: Alle er vi i hvertfall enige om at den den dagen vi tror vi er ferdig utlært, er vi bare FERDIG! =;
Det er to kunnskapsnivåer som bør gi grunn til bekymring:
uvitenhet og skråsikkerhet.
Tror begge kan ha relevans i meningsutvekslingen i denne tråden. Med det mener jeg slett ikke å henge noen av meningene på disse "knaggene", men det kan være greit å tenke på, tror jeg, at et sted midt i mellom er den riktige og foruftige kunnskapen. En kunnskap som ikke er statisk, men som stadig er i utvikling uten å bli skråsikker. Skråsikker kunnskap om MC-kjøring er vel egentlig kanskje ganske usikker, når alt kommer til stykket...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Intruder »

:dontknow :notlistening
Når man kommer ut i trafikken der mobilskravling,manglende blinklysbruk og egoistisk fremferd i forbindelse med forbikjøring samtidig med ei tuting uten like om noen gjør en liten feil,kan det være vanskelig å overleve...
De svakeste,fotgjengere og tohjulinger lever i konstant fare for å bli meid ned. :scratch
Obligatorisk rustløsningskurs for alle er sikkert mulig,prøv det... :prop: :rop :rose :offtopic
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

MaxTron - kanskje vi skal enes om at dersom jeg er fornærmet så kan jeg fortelle om det, inntil så skjer så er det jeg som bestemmer om jeg er fornærmet. Litt fantastisk påstander at det skal være du som bestemmer om jeg er fornærmet. :( :knegg

Forøvrig tror jeg at dette er nok herfra og jeg for min del konkluderer egentlig med at vi egentlig er enige i nesten alt, men liker å diskutere litt nå når vinteren har tatt oss..... det var jo vår her for en uke siden med bare og tørre veier - nå er det ett 60 cm snøhel.......

Opplæring er viktig. Opplæring tror jeg kan deles i 2 deler. Den ene delen som andre kan fortelle deg i form av teori, og den andre er Praksis. Praksisen er også basert på teorien vi lærte i klasserommet. Praksis er hovedsakelig basert på erfaring. Gjør du ting første gang så er det vanskelig. Ting du gjentar læres inn og blir mer og mer refleks når det er gjentatt tilstrekkelig mange ganger. Derfor bør praksis læres i virkeligheten ute på landeveien, først med en kjørelærer bakpå og deretter alene. Denne fortsetter inntil du parkerer sykkelen for godt.

Ikke enig i følgende at : Vi som har fått lappen i posten for 30 - 40 år siden generelt er en fare for alt og alle som ferdes på i vesentlig større grad enn den gjense MCsjåfør i 18 - 20 årene.

Enkelte 50 åringer er farlige på lik linje med enkelte 20 åringer, sånn er det bare, tror jeg. Noen skiller seg ut og blir 20 åringen så mye som 50 så er det sansynligvis den samme personen som er farlig i 50 årene også.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

Godtvoksen skrev:
jhn skrev: Jeg har hele tiden snakket om de som ikke har brukt lappen før det har gått mange år,det finnes mange av de.
Ja en av de er meg, og det er årsaken til at jeg tok et såkalt tre timers "rustløserkurs" i fjor. Det samme har jeg tenkt å gjøre i år fordi jeg innser at jeg mangler masse kunnskap om teknikk. Spørsmålet mitt blir da hva du tenker 37 års trafikkerfaring i bil betyr for trafikksikkerhet. Det er slik at en kan få overført forsikringbonus opptjent på bil til MC-forsikring. Hvilket betyr at forsikringsbransjen vektlegger dette.

Når det gjelder nødbremsing og unnamanøvrering i krisesituasjoner, så er det vel et mål og ikke komme i slike situasjoner? Vi snakker jo da om hårfine handlinger/manøvreringer som like godt kan gå galt som godt. Det vil vel nærmest være umulig i ettertid å kunne fastslå om hva som er ren flaks og hva som er innøvd teknikk som er årsak til at det går bra eller dårlig. Det er klart at dersom en stadig kjører på en måte som utfordrer grensene så får en god trening så lenge det går godt og ikke går veldig galt. Dog vil jeg kalle slik kjøring for direkte uansvarlig kjøring. I de aller fleste tilfeller så bryter en trafikkregler ved slik kjøring. Og mitt inntrykk er at dette gjør 18- 22 åringen veldig ofte. Jeg tror også valg av MC-type også har noe å si for trafikksikkerheten. Det er ikke uten grunn at det er forskjellig pris på forsikringen avhengig av MC-type.

Jeg betaler ca kr 2000,- i året for full kasko på min 1800 cc, custom... ;e
Hadde jeg forsikret din DL 1000 V-storm så ville det bli for full kasko kr 1899,- :thumleft

PS til slutt: Jeg har ikke tatt noe av det som skrives personlig, men jeg ser på dette som en viktig og nyttig meningsutveksling... :thumleft
At du bagatelliserer en mulig verdi av opplæring på bl.a. nødbremsing og unnamanøver skremmer meg... selvfølgelig skal vi unngå det, men hva skjer når en som IKKE har et forhold til kontrastyring plutselig kunne fått bruk for det og det går gærnt i f.eks svingen som svinger litt mer enn man først antok? Hva skjer med han som må nødbremse men som det går galt med fordi han ikke har fått øvd på det eller vet hvordan han skal håndtere en slik situasjon?

Fordi jeg skyver på grensene mine av og til, hvorfor er det slik at jeg i "de aller fleste tilfellene" bryter trafikkreglene? Jeg klarer helt fint å utfordre mine grenser uten å bryte trafikkregler! Ja, det er mulig at en 18-22åring gjør det, men da er vi nok mer inne på risikovillighet, manglende erfaring og for stor tro på egne evner som utslagsgivende.

Nå ble jeg litt provosert kjenner jeg. Kanskje jeg burde la vær å lese mer i dette emnet... :scratch
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen..
Ja, et rustløserkurs kunne jeg godt ha tenkt meg, men det er over 100 mil til nærmeste bane hvor det arrangeres, så det får bli en annen gang
37 års fartstid har helt klart stor verdi, da bør man ha en "brukbar" trafikkforståelse.
Hva forsikringsselskaper anser som fornuftig og ufornuftig varierer stort fra dag til dag, og fra selskap til selskap, så å bruke deres logikk som en slags rettesnor vil ikke jeg gjøre.
Nødbremsing og unnamanøver er ikke noe som bare de færreste får bruk for, vi leser daglig om bilister som ikke overholder vikeplikta si, det er stor sannsynlighet for at det skal ramme deg.Hvis du klarer å redde deg unna en situasjon ved hjelp av en hurtig manøver eller ei meget godt utført nødbremsing, så er du ikke i tvil etterpå at øvelse gjør mester
Jeg tror også valg av MC-type har noe å si for trafikksikkerheten, på den type sykkel du har kjører folk gjerne litt roligere, men det har nok mere med mennesketype enn mc-type å gjøre. Hvis det skulle være nødvendig med nødmanøver, så er det litt kjappere og enklere å få til med en sykkel på 200kg enn en på 300kg. Så hvis man ser bort i fra føreren, så tror jeg faktisk en rrrr mc er litt sikrere enn en cruiser
Jeg anser også det her som nyttig å diskutere, og mye av det jeg har sagt er jo mine synsinger og meninger og påstander. Altså en fasit :lol
Sist redigert av jhn den 24 feb 2011, 12:49, redigert 1 gang totalt.

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:
Nå ble jeg litt provosert kjenner jeg. Kanskje jeg burde la vær å lese mer i dette emnet... :scratch
Hallo... :oh Hvis du blir provosert så er det en god idé ja, :prf

Når du har roet deg ned så kan du også prøve å lese det jeg skrev en gang til så vil du se at jeg ikke bagatelliserer noe som helst. Jeg sier jo at jeg også i år vil ha mer av "rustløserkurs" for å kunne øve under kontrollerte former...

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MrErling »

Rustløserkurs?

hmmm.... :scratch
Slett ikke dumt, slett ikke dumt
Kanskje jeg skal gjennomføre ett slikt såkalt rustløserkurs igjen. Det er jo 11-12 år siden sist.
(Hos NAF MC Trondheim, som brukte Lånkebanens fasiliteter til teori og til teknisk kjøring og en lukket asfaltert bygdevei til veivalg i fart)

Noen her inne, som kan tipse meg om hvor det finnes tilsvarende i nærheten av Drammen?
På forhånd takk :skriver

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Crinos »

Note: mulig en moderator burde splitte denne over til en ny tråd om kursing? :)

Jeg mener at både A og B lappen burde ha obligatorisk teori og praktisk prøver med relativt tette intervaller. 5år eller noe slikt.

Det at "jeg fikk lappen for 30 år siden" trenger ikke å betyr at sjåføren er up-to-date på nye skilt, regler og lignende. Dog erfaringen er stor. Så kan det også være en del vranglære fra feil man har "tillært" seg.
Men så har man de sjåfører som går frem som eksempler for alle å følge. Målet er jo ikke å hemme dem, men de som ikke er dyktige nok til å være i et mer og mer hektisk trafikk bilde.

På MC har man jo også et fenomen som er veldig skummelt... De som fikk lappen for 10 år siden, og siden ikke kjørt en meter. Dog, de har kjørt bil hver eneste dag siden, og tror at det å kjøre MC er like dann som bil.
De folkene er livsfarlige for seg selv, og også for oss andre i trafikken...

rusteløs eller woblekurs bør det bli mer fokus på som kommer inn på et nytt tema... manglende baner å øve på.
For mange er det å oppsøke en bane man kan øve på et stort tiltak, og koker ned til null kurs. Som er dumt for både føreren, men også for alle oss andre. Som i at jo dyktigere en sjåfør er, jo tryggere blir helheten i trafikken for alle.
Staten burde fokusere mer på etteropplæring på alle type sertifikater og ikke bare for de av oss som også har flere bokstaver i førerkortet. :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

MrErling skrev:
Noen her inne, som kan tipse meg om hvor det finnes tilsvarende i nærheten av Drammen?
På forhånd takk :skriver
Her:
Førerutvikling avd. Buskerud

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:Nå skuffer du kawasaki, jeg hadde ventet noe mere enn dette. Jeg har funnet fram både tannbeskytter og hansker :dontknow

Hehe,beklager bryderiet.Men bare behold dem på,for sikkerhetsskyld :knegg Hva syntes du om vitsen,da?
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

Crinos skrev:Note: mulig en moderator burde splitte denne over til en ny tråd om kursing? :)

Jeg mener at både A og B lappen burde ha obligatorisk teori og praktisk prøver med relativt tette intervaller. 5år eller noe slikt.

Det at "jeg fikk lappen for 30 år siden" trenger ikke å betyr at sjåføren er up-to-date på nye skilt, regler og lignende. Dog erfaringen er stor. Så kan det også være en del vranglære fra feil man har "tillært" seg.
Men så har man de sjåfører som går frem som eksempler for alle å følge. Målet er jo ikke å hemme dem, men de som ikke er dyktige nok til å være i et mer og mer hektisk trafikk bilde.

På MC har man jo også et fenomen som er veldig skummelt... De som fikk lappen for 10 år siden, og siden ikke kjørt en meter. Dog, de har kjørt bil hver eneste dag siden, og tror at det å kjøre MC er like dann som bil.
De folkene er livsfarlige for seg selv, og også for oss andre i trafikken...

rusteløs eller woblekurs bør det bli mer fokus på som kommer inn på et nytt tema... manglende baner å øve på.
For mange er det å oppsøke en bane man kan øve på et stort tiltak, og koker ned til null kurs. Som er dumt for både føreren, men også for alle oss andre. Som i at jo dyktigere en sjåfør er, jo tryggere blir helheten i trafikken for alle.
Staten burde fokusere mer på etteropplæring på alle type sertifikater og ikke bare for de av oss som også har flere bokstaver i førerkortet. :)
Et sånt innlegg fra en som kjører HD bekymrer meg. :sk? Lurer fælt på hva du jobber med også,eier du en kjøreskole,kanskje? :mk
ikkebike.norwegianforum.net

Svar