At det egentlig er ganske mye enighet om hovedpunkter, men litt krangling om detaljer, pluss litt missforståelser. :-)
Alle virker å være enig i at opplæringa er bedre nå en før, men at de som tok lappen i "gamledager", og har praktisert jevnlig, har "livserfaringens" fordeler. Er jeg inne på noe?
Ser ellers ut til at det er to leirer her, de som fikk det billig(på flere måter), og de som har tatt det i nyere tid, som har betalt dyrt for det!
Selv er jeg litt midt i mellom(typisk meg

Da jeg tok lettlappen i '83, hadde jeg en kveld mc-teori, eller var det et helt vanlig teorikurs. Etter at jeg fikk lettlappen, ble det svært lite mc-kjøring.
Og da jeg tokk lappen på tung mc i '09, etter et par år på 125cc, hadde jeg en kveld mc-teori som var obligatorisk, eller ingen teori.
Slapp hele teoriprøva hos Biltilsynet, siden jeg jeg hadde lettlappen!

Kjørelæreren min var godt oppi åra, faktisk samme mann som lærte meg å kjøre bil i 84/85, og han hadde aldri praktisert kontrastyring, sa han!

Bortsett fra i kjøregården, og han klarte å lære meg de øvelsene jeg måtte klare...
I en krisesituasjon vet jeg ikke om jeg hadde klart å ta en skikkelig unnamanøver, men jeg håper!

Driver jo å "leker" litt på øde veier, både med kontrastyring og nødbremsing.
Er i grunn sjeleglad for at jeg ikke fikk meg tung mc i 20åra, for når jeg kjenner horna i panna vokse, og kjører som en gris, trøster jeg meg med at det jeg syns er "skummelt" fort, trolig ikke er i nærheten av hva jeg gjort som umoden 20åring!

Må nok ta noen videregående kurs, og ellers prøve å kjøre med innsida av hue!

Alle er vi i hvertfall enige om at den den dagen vi tror vi er ferdig utlært, er vi bare FERDIG!