Det blir kanskje litt på siden dette, men da jeg var ung, sånn på slutten av 80 tallet, kjørte jeg en gammel boble. 1964 mod med 36 hk. Bilbelte fantes ikke. Ikke stereo heller, så jeg hadde en diger kassettspiller som fylte hele baksetet.. Veiene jeg kjørte var stort sett bygdeveier, 50/50 grus eller asfalt, men smale, uten gul stripe. Fartsgrensen var 80, men det gjorde ikke noe. Klarte bare 80 i nedoverbakke, medvind, sola i ryggen og hjemlengsel.. Men de gangene jeg klarte 80 var det en følelse av null kontroll. Det var like før jeg ba om tillatelse til take off (kunne liksom høre shuttelcommander si "we have a lift off")

Men det var altså lovlig. Og en ting er sikkert, man sovnet ikke bak rattet der. Det var adrenalin langt oppover ørene og full konsentrasjon. Og det var lovlig. I dag har samme vei gul midtstripe, er bred og fin. Bilene har blitt bedre (for det er biler de tenker på når de setter grenser, ikke MC), og fartsgrensen er fortsatt 80. Det går så sakte, og er så kjedelig at man sovner bak rattet, og dermed har vi like mange ulykker som før...
Forstå det den som vil.. Mennesket er en rar skapning.