OBS!!
Litt teknisk info av interesse for eiere av Moto Guzzi med quattro valvolve motoren
Etter snart 13000 kjørte km på Stelvio'en siden siste halvdel av september i fjor, har den vist seg å være en solid og pålitelig sykkel.
Men etter 10K servicen begynte den å fuske og til slutt kunne jeg ikke kjøre videre. Heldigvis ikke så langt hjemmefra.
Jeg visste om svakheten på forhånd og hadde tatt høyde for at dette på et eller annet tidspunkt kunne komme til å skje.
Tennpluggkablene er en kjent svakthet på disse syklene. Dvs. overgangen mellom kabel og hette hvor det fort kan oppstå brudd om pluggledningen får litt røff og uvøren behandling.
Det å
dra i plugghetta for å løse tennkabelen fra pluggen, kan være nok.
Plugghetta på disse motorene må løsnes forsiktig på en spesiell måte, nemlig ved å bruke et passe langt skrujern med flatt skjær (det som følger med i originalverktøyet egner seg ypperlig) og føre dette inn i et spor i sylinderen vede siden av en av monteringsskruene til eksosrøret.
Ved å føre skrujernet inn i dette sporet kjenner man at flatenden kommer i berøring med plugghetta. Så må man føle seg fram til man kjenner at jernet få tak i undersiden av hetta og deretter gjøre et bestemt trykk på håndtakenden av skrujernet og voila! plugghetta løsner og spretter opp i tennpluggsporet på sylinderen slik at man enkelt får tak i selve hetta og kan trekke den forsiktig ut.
På min Stelvio ble nok ikke dette gjort på denne måten da servicen ble foretatt. Mekanikeren husker ikke lenger hvordan han gjorde det...
Uansett så endte dette med at jeg strandet. Og siden verkstedet ikke hadde tid og kapasitet akkurat da til å hente sykkelen, ble de nyinnkjøpte NGK plugghettene redningen.
Var bare å klippe av de originale Moto Guzzi hettene og skru på de fra NGK. Og vips! så var Stelvio'en kjøreklar igjen som aldri før!
Siden har jeg gått til innkjøp av NGK x4K "Power Cables". Åpenbart bedre byggkvalitet enn Moto Guzzis originale kabler og så langt ser disse ut til å funke veldig bra på Stelvio.
Har også lagt inn ny bestilling på enda et sett slik at jeg har et par kabler til med bøyd overgang på hetta, som passer bedre enn de jeg nå har med påskrudd rette hetter.
Her noen bilder av det jeg har forsøkt å beskrive, fra en Griso eier som opplevde det smame som jeg gjorde:
http://www.flickr.com/photos/mattinaska ... 306305523/" onclick="window.open(this.href);return false;