Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

guzzi Trøndelag skrev:Hei!
Har nå etter tips og gode råd fra OMAAS montert Laminar lip på vindskjermen på min Stelvio NTX,
det ble "stille" gitt, ingen problem å kjøre med visiret oppe i 90 km/t. :thumleft
Takk til OMAAS for tipset. :prf
Bare hyggelig :-)

Passerte 40k på Stelvioen forrige uke :thumleft
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 29920d8680" onclick="window.open(this.href);return false;

Fremtidens Stelvio Motor?...eller :-) :-)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

L-NA skrev:http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 29920d8680

Fremtidens Stelvio Motor?...eller :-) :-)
Blir spennende å se hva som kommer :D

Har du fått fikset oljelekasjen?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:
L-NA skrev:http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 29920d8680

Fremtidens Stelvio Motor?...eller :-) :-)
Blir spennende å se hva som kommer :D

Har du fått fikset oljelekasjen?

Nopp :evil :evil

Sykkelen står fremdeles hos MCMarine i Bergen, og venter på ny Clutch. Ville gjerne skifte denne samtidig som Motor er ute, og girkassen av. Den har jo fungert som "våt chlutch" siste tiden :scratch . Håper den er klar rundt 4-5 Juli.
Jeg er i Nordsjøen, og seiler forbi Bergen og innom oljbasene i Bergens området med jevne mellom rom, håper å få anledning til å hente den ombord i båten, slik at jeg får kjørt denne hjem på Crew-X den 17 Juli :-) :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Stelvio2Stelvio med Andrea:

[video]http://vimeo.com/43117146[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Carpa »

Den gutten lever nok etter mottoet "Ingenting er umulig" :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Da var Stelvio'n klar for sommeren og nye turer. MC Marine i Bergen fikk sykkelen ferdig og levert i går ettermiddag. "Lucky me" - så lå vi inne i Bergen med Båten jeg arbeider på, og rakk en to timers tur opp til Mongstad og retur før vi seilt i går kveld. Med sykkelen ombord er vi nå på vei til Florø, og skal etter planen ligge der ett par dager, hvor jeg regner med å få brent opp noen tanker med bensin før vi seiler igjen. Problemet med Olje lekasjen er reparert, og årsaken til problemene peker mer og mer på at en eller annen "slegge maskinst" fra Spania har hatt både fingrer og tyngre verktøy bort på denne sykkelen. Knekt bolte i ett motorfeste, og merker etter slagverktøy på pakning rundt simmering, er ting som kan tyde på dette. Men etter at kontoen er tom og en vannvittig regning fra MC Marine er betalt, Norske skilt montert, så er det bare å nyte resten. Eneste problemet jeg hadde etter turen i går var at turen ble for kort. Mye forkort.. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

OBS!!
Litt teknisk info av interesse for eiere av Moto Guzzi med quattro valvolve motoren


Etter snart 13000 kjørte km på Stelvio'en siden siste halvdel av september i fjor, har den vist seg å være en solid og pålitelig sykkel.
Men etter 10K servicen begynte den å fuske og til slutt kunne jeg ikke kjøre videre. Heldigvis ikke så langt hjemmefra.
Jeg visste om svakheten på forhånd og hadde tatt høyde for at dette på et eller annet tidspunkt kunne komme til å skje.
Tennpluggkablene er en kjent svakthet på disse syklene. Dvs. overgangen mellom kabel og hette hvor det fort kan oppstå brudd om pluggledningen får litt røff og uvøren behandling.
Det å dra i plugghetta for å løse tennkabelen fra pluggen, kan være nok.

Plugghetta på disse motorene må løsnes forsiktig på en spesiell måte, nemlig ved å bruke et passe langt skrujern med flatt skjær (det som følger med i originalverktøyet egner seg ypperlig) og føre dette inn i et spor i sylinderen vede siden av en av monteringsskruene til eksosrøret.
Ved å føre skrujernet inn i dette sporet kjenner man at flatenden kommer i berøring med plugghetta. Så må man føle seg fram til man kjenner at jernet få tak i undersiden av hetta og deretter gjøre et bestemt trykk på håndtakenden av skrujernet og voila! plugghetta løsner og spretter opp i tennpluggsporet på sylinderen slik at man enkelt får tak i selve hetta og kan trekke den forsiktig ut.

På min Stelvio ble nok ikke dette gjort på denne måten da servicen ble foretatt. Mekanikeren husker ikke lenger hvordan han gjorde det... :mk

Uansett så endte dette med at jeg strandet. Og siden verkstedet ikke hadde tid og kapasitet akkurat da til å hente sykkelen, ble de nyinnkjøpte NGK plugghettene redningen.
Var bare å klippe av de originale Moto Guzzi hettene og skru på de fra NGK. Og vips! så var Stelvio'en kjøreklar igjen som aldri før!

Siden har jeg gått til innkjøp av NGK x4K "Power Cables". Åpenbart bedre byggkvalitet enn Moto Guzzis originale kabler og så langt ser disse ut til å funke veldig bra på Stelvio.
Har også lagt inn ny bestilling på enda et sett slik at jeg har et par kabler til med bøyd overgang på hetta, som passer bedre enn de jeg nå har med påskrudd rette hetter.

Her noen bilder av det jeg har forsøkt å beskrive, fra en Griso eier som opplevde det smame som jeg gjorde:

http://www.flickr.com/photos/mattinaska ... 306305523/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kjellrf »

Hmm. Minner om tipset på gamle-Guzzier, ha alltid med ekstra tennplugg og plugghette, da det er noe av det første som tar i bakken ved evt velt...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av knutk »

L-NA skrev: Knekt bolte i ett motorfeste, og merke Norske skilt montert, så er det bare å nyte resten. Eneste problemet jeg hadde etter turen i går var at turen ble for kort. Mye forkort.. :-)
Norske skilt montert?
Nå ble jeg litt nyskjerrig..
Måtte du avskilte da den ble stående igjen i fjor, eller har du kjørt på skilt fra et annet land til nå?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:Hmm. Minner om tipset på gamle-Guzzier, ha alltid med ekstra tennplugg og plugghette, da det er noe av det første som tar i bakken ved evt velt...
Akkurat det problemet tror jeg de nye motorene er forskånet for. Tennkabelen på disse er rimelig godt beskyttet sånn sett.
Verre ved velt og støt mot overgangen mellom motorblokk og sylinder...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

knutk skrev:
L-NA skrev: Knekt bolte i ett motorfeste, og merke Norske skilt montert, så er det bare å nyte resten. Eneste problemet jeg hadde etter turen i går var at turen ble for kort. Mye forkort.. :-)
Norske skilt montert?
Nå ble jeg litt nyskjerrig..
Måtte du avskilte da den ble stående igjen i fjor, eller har du kjørt på skilt fra et annet land til nå?
Pga, at jeg reiser en del i jobben og er bortreist i perioder på 4 -6 uker, ble sykkelen stående på tollager i Fredrikstad frem til 2 Mai da den ble fortollet og jeg hentet den. Etter dette har jeg 30 dager hvor jeg kunne kjøre på Spanske skilter. Men av årsaker som lange køer hos biltilsynet, venting på deler hos merkeverksted etc. så fikk jeg ikke skiltenne på før 5 Juli da jeg var å hentet sykkelen hos MC Marine. Jeg var heldig og båten jeg arbeider på ble liggende i Bergen hele forige helg, noe som gav meg mulighet til å kjør ca 400 km rundt om i Bergen, eller for det meste oppe i Lindås, Manger, Radøy :-) Nydelig vær og fantastiske turer. Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen, og gler meg til Onsdag da jeg skal kjøre hjem fra Florø til Bømlo :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Andreas »

L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Andreas skrev:
L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p
Uten permit og uten hjelm, :prop: har vert en del vitser om hvordan en event. NC raport ville se ut:-)

skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnut når jeg kjører Stelvio i hjeltefjorden :-)
Men må vente til vi komer inn og båndredden blir litt bedre. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt den ut ;-)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Andreas skrev:
L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p
Uten permit og uten hjelm, :prop: har vert en del vitser om hvordan en event. NC raport ville se ut:-)

skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnut når jeg kjører Stelvio i hjeltefjorden :-)
Men må vente til vi komer inn og båndredden blir litt bedre. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt den ut ;-)

Svar