
Tror neppe du har kjøpt noe dårlig utstyr derfra.
Eg trur rett og slett at Hof-MC er bygd på entusiasme for MC, mens andre butikkar er meir opptatt av profitt. Eg reknar sjølvsagt med at dei fleste butikkar interesserer seg for det dei selger, men her stiller Hof-MC i ein særklasse. Dette er riktignok berre mitt intrykk etter det eine besøket, men eg trur det er mulig å få tak i veldig mykje spennande der :-)SuperMorten skrev:Når det først er snakk om Hof-MC, så er det en ting jeg lurer på. Hvorfor skal Hof-MC ha kr 4899 for en Schubert C3, når f.eks MC-Oslo skal ha kr 5895 for samme hjelm?
Chevy1974 skrev:Eg trur rett og slett at Hof-MC er bygd på entusiasme for MC, mens andre butikkar er meir opptatt av profitt. Eg reknar sjølvsagt med at dei fleste butikkar interesserer seg for det dei selger, men her stiller Hof-MC i ein særklasse. Dette er riktignok berre mitt intrykk etter det eine besøket, men eg trur det er mulig å få tak i veldig mykje spennande der :-)SuperMorten skrev:Når det først er snakk om Hof-MC, så er det en ting jeg lurer på. Hvorfor skal Hof-MC ha kr 4899 for en Schubert C3, når f.eks MC-Oslo skal ha kr 5895 for samme hjelm?
Jeg er ikke i tvil nei. Dra opp i neste uke for å kjøpe hjelmen. Har prøvd mange forskjellige og har bestemt meg.Carpa skrev:Chevy1974 skrev:Eg trur rett og slett at Hof-MC er bygd på entusiasme for MC, mens andre butikkar er meir opptatt av profitt. Eg reknar sjølvsagt med at dei fleste butikkar interesserer seg for det dei selger, men her stiller Hof-MC i ein særklasse. Dette er riktignok berre mitt intrykk etter det eine besøket, men eg trur det er mulig å få tak i veldig mykje spennande der :-)SuperMorten skrev:Når det først er snakk om Hof-MC, så er det en ting jeg lurer på. Hvorfor skal Hof-MC ha kr 4899 for en Schubert C3, når f.eks MC-Oslo skal ha kr 5895 for samme hjelm?
Da vet jeg hvor jeg skal dra og se på hjelm
Den må jo ha så høgt turall for å trivesArcticTiger skrev:Jeg ville gått for GSX-en
Chevy1974 skrev:No har eg endeleg oppretta min egen blogg, så eg tenker vi tar resten av historien om min start på MC-karrieren der :-)
Takk for gode og mange råd i denne tråden. Håpar å treffe nokon av dykk på vegen etterkvart
Jepp, det er en Shadow :)Chevy1974 skrev: - Honda VT750 1999-mod (dette er vel ein Shadow?)
...
Er det farlig å suse av gårde i 80 km/t på norske småvegar med telehiv på ein slik sykkel?
Kor mykje må eg forresten ut med for å skifte bakdekk på ein slik sykkel?
Intruder-Shadow-etc fra 80-90-tall har begrensede veiegenskaper, det begrenser seg naturlig med begrenset fjøringsvei og temmelig klumpete hjulopphengsdesign. Du kan endelig bytte div komponenter for å gjøre det bedre, men bra vil det aldri bli. Om det er farlig? Nei, det blir vel å dra det for langt. Men bra er det bare ikke. Da er sykler som CBF GSX etc langt bedre. Personlig synes jeg sittestillingen på Intruder-Shadow-klassen er grusom. Nå har jeg rett nok en ryggskade, men en time på en slik sykkel er nok til å få meg til å "hate"Chevy1974 skrev:Det var merkbart mindre treff på bloggen enn her inne, så eg fortsetter litt her likevel![]()
Særleg sidan eg endå har eit par spørsmål rundt valg av MC, så er det greitt å få svar frå flest mulig :-)
Kort oppsummert frå det eg la inn i bloggen, så prøvde eg:
- Honda VT750 1999-mod (dette er vel ein Shadow?)
- Suzuki GSX600 2002-mod
- Suzuki Intruder VS700 1987-mod
Eg synest både Shadown og Intruderen var veldig fine å køyre, mykje bedre enn eg hadde trudd. GSX var sjølvsagt ein heilt annen type sykkel, men eg er ikkje sikker på om den er så mykje bedre for meg.
Det eg la best merke til på cruiser-syklane var kort vandring på støtdemparane. Relativt små hull i vegen opplevdest som kraftige spark bak
Mulig at bakdemparane var dårlege. Kva er erfaringa til andre med denne typen syklar?
Er det farlig å suse av gårde i 80 km/t på norske småvegar med telehiv på ein slik sykkel?
Kor mykje må eg forresten ut med for å skifte bakdekk på ein slik sykkel? Kva forretning/verksted er best til å gjere denne jobben?
Kan sikkert få ein av tilsvarande type rimelegare, men denne typen trur eg ligg litt høgare i utgangspunktet enn cruiser ja.Snikkeren skrev:Hva med en sånn som Carpa gikk for? Den har vel kreftene litt lavere i turtallsregisteret enn hva gsx'en har. Men kanskje du må litt opp i pris da?
Ja, eg prøvar jo gjerne å unngå hull i vegen, men på ein prøvetur for å finne ut litt om sykkeltypen var det veldig greitt å treffe "der det svei mest" for å finne ut korleis den varjolan skrev:Har ikke opplevd at det var skummelt å kjøre over hull i veien eller telehiv. Som alle andre (antar jeg) prøver jeg å inngå å treffe hull, men det er jo ikke alltid mulig. For å redusere støt stiger jeg ofte litt opp på fotpinnene, det hjelper mye. Men Det er da snakk om komfort, det har nok ikke så frrryktelig mye å si for sikkerheten. Sykkelen sitter ellers godt på veien.
I våres skiftet jeg begge dekk. Dekkene kostet meg under 2000,- (kjøpt på nett), verkstedet tok vel rundt 1100,- for jobben + nye slanger (husker ikke om det var inkl. moms...). Dvs. 2 nye dekk + 2 nye slanger + jobben: ca 3100,-.
Er det stor forskjell på denne tidsepoken og nyare av samme type?fikse skrev:Intruder-Shadow-etc fra 80-90-tall har begrensede veiegenskaper, det begrenser seg naturlig med begrenset fjøringsvei og temmelig klumpete hjulopphengsdesign. Du kan endelig bytte div komponenter for å gjøre det bedre, men bra vil det aldri bli. Om det er farlig? Nei, det blir vel å dra det for langt. Men bra er det bare ikke. Da er sykler som CBF GSX etc langt bedre. Personlig synes jeg sittestillingen på Intruder-Shadow-klassen er grusom. Nå har jeg rett nok en ryggskade, men en time på en slik sykkel er nok til å få meg til å "hate"Men for all del , det er de som kjører i åresvis med slike, og stortrives!
Ser fin ut den derChevy1974 skrev:Her er forresten annonsen på den Intruderen eg prøvde:
Annonse på finn
Snakka nettopp med selgaren, og det ser ut til at eg kjøper denne i morgon
Sjå der ja, artig sak det der :-)
Det er alltid veldig bra å få kritiske vurderingar, det er jo derfor eg spør om råd :-)Jompa skrev:Ikke for å være negativ, men se nøye på bildet av intruderen bakfra.
Det ser ut som ramma er skjev, se på sete i forhold til tanken.
Kan være bildet som gjør det......
Ja, det er stor forskjell fra f.eks Intruder som du ser på og den "nye" 800-en som finnes idag. Jeg har kjørt den nye noen få km, og kjørekomfort er av en helt annen klasse. Der begynner vi å nærme oss touring, samtidig som de har beholdt noenlunde det fine designet. På den nye er det bremser som biter "godt nok", overraskende "brukbar" fjøring...Chevy1974 skrev:Er det stor forskjell på denne tidsepoken og nyare av samme type?fikse skrev:Intruder-Shadow-etc fra 80-90-tall har begrensede veiegenskaper, det begrenser seg naturlig med begrenset fjøringsvei og temmelig klumpete hjulopphengsdesign. Du kan endelig bytte div komponenter for å gjøre det bedre, men bra vil det aldri bli. Om det er farlig? Nei, det blir vel å dra det for langt. Men bra er det bare ikke. Da er sykler som CBF GSX etc langt bedre. Personlig synes jeg sittestillingen på Intruder-Shadow-klassen er grusom. Nå har jeg rett nok en ryggskade, men en time på en slik sykkel er nok til å få meg til å "hate"Men for all del , det er de som kjører i åresvis med slike, og stortrives!
Eg har sett litt på tekniske spesifikasjonar og ser fort at det er mykje kortare vandring på demparane på desse enn ein typisk touring-sykkel, for ikkje å snakke om offroad der det gjerne er dobbelt så stor vandring.
Godt å vite at det ikkje er farleg, men det kjem jo sjølvsagt an på bruken. Dersom eg køyrer ein slik sykkel som om det var ein offroader blir det nok fort livsfarleg![]()
Bruken min blir i all hovedsak kosekøyring på ettermiddag/helg, så får framtida vise kva eg vil ha om eit år eller to. Eg veit i alle fall at det er denne typen eg vil ha no :-)