Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Geir skrev:
Jeg tviler sterkt på at noen av motstanderne mot de foreslåtte betingelsene - meg selv inkludert - har noen baktanker om å kreve økonomisk eller annen kompensasjon dersom mcsiden.no (her og i fortsettelsen i betydningen forumadministrasjon og eiere) skulle ønske å bruke bildene som ligger ute i de respektive poster og gallerier. Snarere tvert imot tror jeg at de fleste medlemmene gladlig ville gitt mcsiden.no lov til å bruke bildene både i komersiell og ikke-komersiell markedsføring av forumet; hvem har ikke ønske om at forumet skal utvikle seg og bli bedre? Det eneste man ønsker er å bli spurt på forhånd. Hvor vanskelig kan det være?

:=D> :=D> :=D>

For min del vil jeg også føye til at foruten selvfølgen om at en skal bli spurt og tillatelse da bli gitt, så ville jeg faktisk bli stolt om spørsmålet noen gang kom vedr. bruk av mine bilder.
Sist redigert av Godtvoksen den 18 feb 2013, 06:29, redigert 2 ganger totalt.

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Kawasaki skrev: Høvdingen selv har jeg ennå tilgode å se et ydmykt svar fra,til folk som er så freidig at de ikke er helt enige med han. Den "styrken" kommer til å bli en svakhet.
Kloke ord, som passer å få frem en gang til - kanskje vi kan håpe på å se et unntak.... :mk

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

Duville skrev:
jodlevann skrev:
Duville skrev:Enkelt forslag:
Ved å ta i bruk forumets Galleri kan du være trygg på at forumeier har akseptert at bildene er dine. Forumeier forbeholder seg retten til å spørre den enkelte bildeeier om lov til å bruke bilder dersom dette er aktuellt. Ved salg av forumet blir bilder som det ikke aksepteres følger med forumet, slettet uten videre dersom aksept ikke foreligger til at disse kan medfølge for opprettholdelse av forumet.

Er det så vanskelig da?
Ja, for forumet skal IKKE akseptere bildene betingelsesløst. Du som opplaster skal akseptere forumets krav og forutsetning at materialet IKKE bryter Åndsverklov, Personopplysningslov og Straffeloven. Identisk gjelder krav til linket materiale.
Ikke meningen at forumet aksepterer bildene. Her er det eierskapet som omhandles
For å gjøre det kort; saken har to juridiske parter. Det er mitt poeng i utlegningen.
Når du laster opp bilder, publiserer du. Da kreves det at du følger Åndsverksloven, også kalt Opphavsrettslov.
Når forumet mottar og lagrer bildene, må de forvisse seg om at bildene ikke bryter loven. Det kan de gjøre ved å ha en regel som krever at loven ikke brytes.

At vi laster opp "våre" bilder og vet det, er ikke ensbetydende med at forumet vet det. Her er loven analog for linker, særskilt framing. Framing er å linke opphavsverk inn i den siden du står i.

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:...... gitt den helheten vi faktisk, tro det eller ei, forsøker å ta vare på!
Ja, helheten er det viktig å ta vare på. Jeg har forstått noe av helheten vedr. økonomi så langt - at det er som å «banne i kirka» dersom en våger å stille spørsmål om å få se regnskap over innsamlede midler. Når det bes om økonomisk støtte til messeprosjektet, så må man selvsagt ikke være så freidig å spørre om hva deltakelsen koster. Slike ekle spørsmål fra brukerne handler jo selvsagt bare om mistillit til forumledelsen, også tar det veldig mye tid å presentere det.

Ønsker en å ta vare på eiendomretten til egne bilder, så har en en i følge administrator trolig økonomiske motiver for dette. En slik mistenkeliggjøring av forumbruker må selvsagt ikke bli oppfattet som slag under beltestedet, det gjelder bare den andre veien.

Jeg venter i spenning på fortsettelsen din, og med tanke på forumets helhet håper jeg det lyttes til Kawasakis kloke ord om ydmykhet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av RuneMC »

Hmm... :-k

Kawasaki hadde det beste forslaget egentlig - koster ikke mye å spørre. :thumleft
Teknisk sett kunne man evt legge til et "checkmark" til hvert bilde i galleriet - som gjør det mulig for brukeren å reservere bruken slik at bildet kun kan brukes i innlegg postet av brukeren.

Forumet her viser jo egentlig ikke bildene i galleriet "public" men kun for innloggede medlemmer. Sånn sett en indirekte reklame for forumet, for mer enn en person har nok registrert seg bare for å kunne se på bildene fra fine reiseskildringer. Begrensningene i antall foldere etc har gjort at jeg har lagt endel eksternt likevel. Også i tilfelle hvor det kan være interessant å ha bildene flere steder. Flickr.com f.eks. er jo på AppleTV - så fint å kunne sette opp skjermspareren på TVn til å vise egne MC-tur bilder.

Bilder som er linket eksternt fra, bør forumet aboslutt spørre om er OK å bruke i markedsføring.

I det øyeblikket jeg legger ut bilder på flickr.com kan det sikkert være noen i et land utenfor noen som helst åndsverkslov's rekkevidde som kopierer og bruker i sine egne publikasjoner/blogger etc. Derfor er jeg varsom spesielt med å legge ut bilder av personer - gruppe er OK, og på endel avstand er OK, men ellers som sagt varsom. Da er rettigheten til den som blir fotografert suveren. Det er et unntak for å ikke innhente samtykke når det gjelder nyhets-bruk, men dette er ganske snevert, spesielt når man ikke er en journalist i en avis. Selv for aviser kan det bli snakk om erstatning http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#ol2018
Grupper kan også være mindre OK om det f.eks. viser folk beruset eller til ugunst for den avbildede - igjen tenk før man poster. Fest i gamle dager var jo mye greiere når det ikke var mobilkameraer overalt...

Selv ser jeg begrenset salgsverdi i mine bilder, men "mileage may vary" som man sier, så det enkleste er nok å stryke medlemsmassen med hårene :D
* Dialog er lurt om man vil ha fornøyde brukere.
* Valgfrihet også (ref forslag om at man kan markere hvilke bilder som er OK å spre)

Så håper jeg vi kan få f.eks. joo og Godtvoksen etc tilbake til å poste bilder.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

Godtvoksen skrev:
Ja, helheten er det viktig å ta vare på. Jeg har forstått noe av helheten vedr. økonomi så langt - at det er som å «banne i kirka» dersom en våger å stille spørsmål om å få se regnskap over innsamlede midler. Når det bes om økonomisk støtte til messeprosjektet, så må man selvsagt ikke være så freidig å spørre om hva deltakelsen koster. Slike ekle spørsmål fra brukerne handler jo selvsagt bare om mistillit til forumledelsen, også tar det veldig mye tid å presentere det.

Ønsker en å ta vare på eiendomretten til egne bilder, så har en en i følge administrator trolig økonomiske motiver for dette. En slik mistenkeliggjøring av forumbruker må selvsagt ikke bli oppfattet som slag under beltestedet, det gjelder bare den andre veien.

Jeg venter i spenning på fortsettelsen din, og med tanke på forumets helhet håper jeg det lyttes til Kawasakis kloke ord om ydmykhet.
Nå skal jeg være helt ærlig med deg Godtvoksen. Måten du karaktriserer AJ på er noe jeg vanskelig kan la stå uforsvart. All den tid jeg har kjent AJ, så har han ikke vært annet enn åpen og ærlig. Han har fra dag 1 gått ut og sagt at det ikke vil bli laget noe regnskap over bidrag til MCsiden. Og kostnadene ved MC-messen er en del av dette. Samtidig må du tenke på at kanskje ikke ledelsen for MC-messen ønsker at vi går ut med disse opplysningene. Avtalen som er gjort mellom MCsiden og de ansvarlige for MC-messen er mellom oss, ikke mellom de og alle brukerne av forumet.

Når det gjelder disse bilderettighetene så skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor du skal være en av de som roper høyest. Du legger bilder ut på Facebook rett som det er uten å tenke over at Facebook faktisk har alle rettigheter til å videreselge bildene dine. Dette er noe MCsiden aldri har hatt ønske om. Vi har ikke hatt et ønske om å få alle rettighetene til bildene her inne, kun et ønske om å få lov til å bruke de på en ikke inntektsbringende måte i markedsføringen av forumet.

Og med de misstillitsytringene du kommer med, så setter du ikke bare AJ i et dårlig lys. Du setter også samtlige av oss moderatorer i et dårlig lys. Tror du virkelig at vi som bruker så mye tid og energi på å drifte MCsiden, uten å noen gang ytret et ønske om å få betalt for det, plutselig skal begynne å være uærlige? Hvor mange år har ikke MCsiden.no vært i drift uten noen form for bidrag fra brukerne? Og hvem var det som faktisk ytret ønske om en PayPal doneringsknapp. Var det noen av moderatorene eller admin kanskje? Nei. Det var faktisk dere brukere som ønsket det.




Så en oppfordring til alle dere andre. Kan ikke dere vær så snill å slutte å komme med negative kommentarer angående de nye bildereglene før vi har fått lagt ut de nye reglene vi jobber med? Jeg skjønner at vi er midt inne i de hardeste PMS tider, men som jeg har sagt flere ganger før: Vi jobber med de nye reglene.

Hilsen en oppgitt moderator.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Snikkeren skrev: Nå skal jeg være helt ærlig med deg Godtvoksen. Måten du karaktriserer AJ på er noe jeg vanskelig kan la stå uforsvart. All den tid jeg har kjent AJ, så har han ikke vært annet enn åpen og ærlig. Han har fra dag 1 gått ut og sagt at det ikke vil bli laget noe regnskap over bidrag til MCsiden.
Ja, AJ sa fra om det tidlig, men først når jeg spurte om det ville bli lagt fram regnskap - og spørsmålet ble oppfatter som jeg nettopp skrev: Det var som å "banne i kirka", og alle er jo nå vitne til din reaksjon. Jeg kan føye til at hverken du eller AJ kan innbille meg at ikke MCsiden.no ville fått et gunstig tilbud for deltakelse på MC messa dersom det var åpent regnskap her. Den må du lengre ut på landet med...

Ellers Snikkeren, har du INGEN TING med hvor jeg legger ut MINE bilder!!!!!
Sist redigert av Godtvoksen den 18 feb 2013, 19:08, redigert 4 ganger totalt.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Snikkeren skrev: Når det gjelder disse bilderettighetene så skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor du skal være en av de som roper høyest. Du legger bilder ut på Facebook rett som det er uten å tenke over at Facebook faktisk har alle rettigheter til å videreselge bildene dine. Dette er noe MCsiden aldri har hatt ønske om. Vi har ikke hatt et ønske om å få alle rettighetene til bildene her inne, kun et ønske om å få lov til å bruke de på en ikke inntektsbringende måte i markedsføringen av forumet.
Skal dere ikke slutte med å drite dere ut?
Dere har sagt dere ikke er jurister, og det viser dere hele tiden.
Når det gjelder Facebook og den gedigne misforståelsen så gidder jeg ikke skrive ei lang avhandling. Men ber dere lese det Per Inge Østmoen skriver i denne tråden: https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr ... 950&kat=41" onclick="window.open(this.href);return false;
Evt hva med å vise til hva som gir Facebook rett til å videreselge bilder?

Og spør igjen: Hvorfor mener MCSiden at de har et behov for å bryte med Åndsverkloven?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

Så du mener det Dinside.no skrev i artikkelen sin som jeg linket til tidligere er feil?

"By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing.

Tung setning det der. Oversatt og kortet ned gir du Facebook "alle rettigheter" (ikke-ekslusive, riktignok) til å bruke det du måtte bidra med av innhold; det være seg bilder, tekst eller film. Du gir også Facebook rettigheter til å lisensere videre dette innholdet - med andre ord kan de godt finne ut at "Hei, vi lager en applikasjon der folk kan kjøpe bilder for 50 cent!" uten at du kan stoppe dem. Plutselig kan bildet fra fredagens fest, som du i utgangspunktet bare ville dele med venner, bli brukt som et illustrasjonsfoto til en artikkel om at ungdom drikker mer enn før."





Sent from my iPad using Tapatalk HD
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Carpa »

Facebook reglene er uinteressante fordi de ligget på servere i USA og dermed ikke går under norsk lov! Og selv om fb og instagram kan gjøre det de gjør i dag er det ikke dermed sagt at de ikke møter stor motstand

http://www.aftenposten.no/kultur/Instag ... 72936.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Utdrag:
Forbrukerombudet sier at en slik vilkårsavtale nok ikke ville vært mulig å få godkjent om det var et norsk selskap, men at disse store selskapene alltid unnskylder seg med at de er internasjonale.- Selv om disse selskapene er store og internasjonale, er det ikke slik at vi har gitt opp kampen mot dem for forbrukernes rettigheter. Det er kanskje ikke så mye vi kan gjøre fra Norge alene, men det foregår nå et mer og mer verdensomspennende samarbeid mot dette, sier Gry Nergård.

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Carpa skrev:Facebook reglene er uinteressante fordi de ligget på servere i USA og dermed ikke går under norsk lov!
Stemmer det, og i tillegg har jo Facebook delt opp sakene i en US og en annen versjon der den vi favner under ligger i Irland.
I tillegg bruker blant andre jeg de personverninnstillingene jeg kan på hardeste måte.

Nå har jeg bare to "problemer":
- Få slettet brukerkontoen min her på MCSiden.
- Finne et egnet forum der jeg kan få utløp for skrivelysten min og dele. ADVrider er OK, men føler ikke at skildringer fra Norge treffer så godt der.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Carpa »

Synes denne diskusjonen har gått langt over streken når medlemmer ønsker å melde seg ut herfra da :-(

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

joo skrev: Nå har jeg bare to "problemer":
- Få slettet brukerkontoen min her på MCSiden.
- Finne et egnet forum der jeg kan få utløp for skrivelysten min og dele. ADVrider er OK, men føler ikke at skildringer fra Norge treffer så godt der.
Sov nå litt på det, før du ber om å bli slettet. Ikke gi opp kampen for det du tror på. :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av RuneMC »

"Hold your horses" (måtte jo ta den referansen nå :lol ) - vi kan jo holde an til moderatorene kommer med nytt regelsett.

Reglene er ikke skrevet på noen måte i stein ennå ifølge det Snikkeren skriver over.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

Jeg synes også det er synd hvis noen ønsker å melde seg ut pga dette. Jeg må understreke nok en gang at vi er ikke helt klare med teksten i reglene. Jeg tror vi havner på en løsning de aller fleste kan akseptere.
Jeg skjønner hvorfor dere kjemper for rettighetene til bildene deres, og det gjør de andre i teamet også.

Det jeg har reagert på er måten det blir argumentert på, men angrep på både administrator og moderatorer. Når vi ber om litt tid på oss for å endre de reglene som vi la ut, så virker det som om det ikke blir oppfattet at vi faktisk har tenkt å endre de.

Mitt råd er: Vent til de endelige reglene foreligger før dere gjør noe.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar