Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Epylypzon »

Kan nok ikke skryte på meg å være noen treningsnarkoman, ihvertfall ikke om sommeren.
Men spiller hockey 2-4 ganger i uka om vinteren :=)
Skulle vel trent litt ellers også, men hardt å komme igang igjen :P
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Relax »

Carpa skrev:
hakhap skrev:Søkte lit på google om forbrenning ved knebøy og fant ut at det var en god øvelse men det jeg egentlig lurte på var mengden forbrent ved la oss si 50 eller 100 knebøy ved høy intensitet og det fant jeg ikke noe svar på.
Det går nok under kategorien styrketrening og holder du på i 15 minutter så forbrenner du ca 110-130 kcal i følge Grethe Roede sin kalkulator, avhengig av vekt og kjønn.

Min treningsinstruktør er veldig opphengt i knebøy og har det i alle hans sirkel og slyngetreninger. Det er utrolig viktig å gjøre det korrekt så du ikke ødelegger knærne dine. Dype knebøy hvor du setter deg helt ned på huk er de mest effektive, da tar du tak i flere muskelgrupper enn om du "bare" setter deg halvveis ned. Vi kjører intervaller på 20 sekunder og da klarer jeg ca 8 slike knebøy i starten, men på det åttende intervallet er jeg nok ned 6-7 dype knebøy.

:)
Ei brødskive med ost eller lignende gir 70-80 kcal...... så hvis du trener styrketrening 15 minutt hver dag kan du spise 1,5 brødskive mer om dagen uten å legge på deg...

Eller hvis du spiser 2-3 brødskiver "for mye" hver dag så må du trene styrke en halvtime eller 45 minutt for å forbruke dem....
Det som slår en når man begynner å se litt på dette er hvor lite mat vi egentlig trenger .... og hvilket utslag en vane om Shell boller eller pølser gir,,, :eh
"Do the right thing"

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Icetwins »

Trener opp til 5 dager i uken. Går i jogging, og pumping av jern for det meste. :thumleft Blir lite søtsaker i ukedagen også. :[-(

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Relax skrev:
Carpa skrev:
hakhap skrev:Søkte lit på google om forbrenning ved knebøy og fant ut at det var en god øvelse men det jeg egentlig lurte på var mengden forbrent ved la oss si 50 eller 100 knebøy ved høy intensitet og det fant jeg ikke noe svar på.
Det går nok under kategorien styrketrening og holder du på i 15 minutter så forbrenner du ca 110-130 kcal i følge Grethe Roede sin kalkulator, avhengig av vekt og kjønn.

Min treningsinstruktør er veldig opphengt i knebøy og har det i alle hans sirkel og slyngetreninger. Det er utrolig viktig å gjøre det korrekt så du ikke ødelegger knærne dine. Dype knebøy hvor du setter deg helt ned på huk er de mest effektive, da tar du tak i flere muskelgrupper enn om du "bare" setter deg halvveis ned. Vi kjører intervaller på 20 sekunder og da klarer jeg ca 8 slike knebøy i starten, men på det åttende intervallet er jeg nok ned 6-7 dype knebøy.

:)
Ei brødskive med ost eller lignende gir 70-80 kcal...... så hvis du trener styrketrening 15 minutt hver dag kan du spise 1,5 brødskive mer om dagen uten å legge på deg...

Eller hvis du spiser 2-3 brødskiver "for mye" hver dag så må du trene styrke en halvtime eller 45 minutt for å forbruke dem....
Det som slår en når man begynner å se litt på dette er hvor lite mat vi egentlig trenger .... og hvilket utslag en vane om Shell boller eller pølser gir,,, :eh
Jepp, smertelig klar over dette her, men velger man mat med sunn fornuft kan man både spise seg mett og gå ned en kalv kilo i uka. Når det gjelder slanking så er det visstnok slik at 80% er kostholdet og 20% er treningen.


Sakset litt fra Grethe Roede sin nettside:
50 g potetgull 265 kcal
En liten pose = ca 24 seigmenn = 465 kcal

Ostepølse m/brød; 390 kcal
Lett wienerpølse m/lompe; 89 kcal

1 boks pils = 200 kcal

1 bit konfekt på 15 g innholder ca 70 kcal og spiser man 30-40 biter så har man dekket dagsbehovet for "næring" den dagen, men er neppe særlig mett

Med tanke på at en voksen mann som ikke trener trenger ca 2500 kcal om dagen så skjønner man fort at dette kan bli et regnestykke med røde tall.....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jongsanim »

Syntes dette var interessant stoff om kalorier og at telling av kalorier er oversimplisert:

http://www.gnolls.org/3374/there-is-no- ... your-body/" onclick="window.open(this.href);return false;

:-)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Kawagutten »

Det er en ting som er felles for alle,om folk skal legge på seg eller slanke seg er å ikke spise seg stapp mett men heller finne ut hva en bør spise og hvilken trening som passer.Ser det er nevnt mye riktig tidligere i tråden.En ting er helt sikkert og det er at bevegelse og matinntak spiller en stor rolle her i livet å at folk generelt burde passet bedre på hva en gjør og hva en spiser siden vi er avhengig av dette for å fungere så godt som mulig.
Trening og et godt kosthold forandrer ikke bare kroppen men gir også en kvikkere hjerne og bedre selvtillit(+ lav vekt kan settes i sammenheng med det å kjøre mc også :-) ) som mange med problemer mangler og så er det moro å se forandringer av hva et godt kosthold/treningsopplegg gjør hvis en logger dette :-)
Jeg har alltid vært i aktivitet og har trent mye forskjellig opp igjennom årene helt til jeg var i en trafikkulykke og fikk mange begrensninger når det gjelder å holde seg i bevegelse og har derfor måtte passe mer på kostholdet nå enn før.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Relax »

Carpa skrev:
Relax skrev:
Carpa skrev:
hakhap skrev:Søkte lit på google om forbrenning ved knebøy og fant ut at det var en god øvelse men det jeg egentlig lurte på var mengden forbrent ved la oss si 50 eller 100 knebøy ved høy intensitet og det fant jeg ikke noe svar på.
Det går nok under kategorien styrketrening og holder du på i 15 minutter så forbrenner du ca 110-130 kcal i følge Grethe Roede sin kalkulator, avhengig av vekt og kjønn.

Min treningsinstruktør er veldig opphengt i knebøy og har det i alle hans sirkel og slyngetreninger. Det er utrolig viktig å gjøre det korrekt så du ikke ødelegger knærne dine. Dype knebøy hvor du setter deg helt ned på huk er de mest effektive, da tar du tak i flere muskelgrupper enn om du "bare" setter deg halvveis ned. Vi kjører intervaller på 20 sekunder og da klarer jeg ca 8 slike knebøy i starten, men på det åttende intervallet er jeg nok ned 6-7 dype knebøy.

:)
Ei brødskive med ost eller lignende gir 70-80 kcal...... så hvis du trener styrketrening 15 minutt hver dag kan du spise 1,5 brødskive mer om dagen uten å legge på deg...

Eller hvis du spiser 2-3 brødskiver "for mye" hver dag så må du trene styrke en halvtime eller 45 minutt for å forbruke dem....
Det som slår en når man begynner å se litt på dette er hvor lite mat vi egentlig trenger .... og hvilket utslag en vane om Shell boller eller pølser gir,,, :eh
Jepp, smertelig klar over dette her, men velger man mat med sunn fornuft kan man både spise seg mett og gå ned en kalv kilo i uka. Når det gjelder slanking så er det visstnok slik at 80% er kostholdet og 20% er treningen.


Sakset litt fra Grethe Roede sin nettside:
50 g potetgull 265 kcal
En liten pose = ca 24 seigmenn = 465 kcal

Ostepølse m/brød; 390 kcal
Lett wienerpølse m/lompe; 89 kcal

1 boks pils = 200 kcal

1 bit konfekt på 15 g innholder ca 70 kcal og spiser man 30-40 biter så har man dekket dagsbehovet for "næring" den dagen, men er neppe særlig mett

Med tanke på at en voksen mann som ikke trener trenger ca 2500 kcal om dagen så skjønner man fort at dette kan bli et regnestykke med røde tall.....


Flere innfallsvinkler her ;)
Det er mer kalorier i melk enn i øl, så jeg bytter ut morgenmelken med en halvliter med god samvittighet ;-) :D ............ :sk?

Bare for å sette griller i hode på legen min fortalte jeg han at jeg åpnet vinduet om vinteren og spiste mye kald iskrem. Kalorieforbruket for å opprettholde kropstemperaturen var høyere enn kaloriene i isen, påstod jeg! Han kommenterte ikke, bare glante rart på meg !

Fra spøk til revolver, du har rett i dette over her..selvsagt.
Selv om kaloritelling, apper for forbruk osv aldri blir 100% så er det gode indikasjoner.
Greia er vel å holde ut ny livsstil lenge nok til at DET blir en vane, og utskeielser blir uvant og rart ;)

Selv fikk jeg diagnosen diabetes 2 for ca 1 år siden og la om umiddelbart. Har funnet min egen vei mellom lavkarbo, mer rent kjøtt, mer grønnsaker, flere, men mindre måltider , kun 10-20% % av tidligere kake / sjokolade inntak.. fortsatt et par øl i helgen og en whiskey eller 2......og økt treningsintensiteten. Ikke noe fanatisk eller ekstremt...og derfor ( tror jeg) at dette har blitt en (god ) vane... Blodsukkeret er nå omtrent OK, og selvfølgelig har det ført til redusert vekt..
Kunsten er å finne en livstil man kan trives med....som også gir de nødvendige effekter..

Et apropos... en bonus kanskje -..... Pga omlegging har også kona tatt noe av,,og tilsammen har vi godt ned like mye som baggasjen vi pakker til langttur på MC'n veier :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

:knegg
Jammen bra jeg ikke drikker verken øl eller melk da!

Så flott at du tok tak i diabetesen med en gang Relax, det står det respekt av :thumleft
Jeg kommer fra en matglad/overvektig familie og både min søster og bestemor har diabetes og det vil jeg for all del unngå å få selv. Ligger ikke i noen faresone og absolutt ingen tegn til at jeg har det, men lever nok sunnere enn hva min bestemor gjorde og hva min søster gjør.

Nå har jeg akkurat vært og trent bort 600 kcal så jeg tror jeg skal unne meg 110 gram melkesjokolade så jeg får de på plass igjen... yeah right!

Jeg bruker forresten Endomondo for å logge alle treningsøktene mine, en genial app synes jeg. Flere som bruker den?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

jongsanim skrev:Syntes dette var interessant stoff om kalorier og at telling av kalorier er oversimplisert:

http://www.gnolls.org/3374/there-is-no- ... your-body/" onclick="window.open(this.href);return false;

:-)
Joda det er nok temmelig forenklet, men samtidig så er det jo gjort forståelig for folk flest og prinsippet litt av alt er greit å følge.
Men ble litt overrasket over fruktosens dårlige sider. Jeg er veldig glad i frukt og spiser mye av det, men til gjengjeld drikker jeg minimalt med alkohol da...

Uansett så er min erfaring at det funker å telle kalorier. Har holdt kostholdskurs og sett at det funker for veldig mange som vil gå ned i vekt, og jeg har brukt metoden selv for å finne frem til et balansert kosthold som gjør at man kan klare å holde vekten der man vil ha den.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Relax »

Carpa skrev::knegg
Jammen bra jeg ikke drikker verken øl eller melk da!

Så flott at du tok tak i diabetesen med en gang Relax, det står det respekt av :thumleft
Jeg kommer fra en matglad/overvektig familie og både min søster og bestemor har diabetes og det vil jeg for all del unngå å få selv. Ligger ikke i noen faresone og absolutt ingen tegn til at jeg har det, men lever nok sunnere enn hva min bestemor gjorde og hva min søster gjør.

Nå har jeg akkurat vært og trent bort 600 kcal så jeg tror jeg skal unne meg 110 gram melkesjokolade så jeg får de på plass igjen... yeah right!

Jeg bruker forresten Endomondo for å logge alle treningsøktene mine, en genial app synes jeg. Flere som bruker den?

Ja, bruker Endomondo :)
Som tildligere skrevet, ja, den gir en god pekepinn, men er nok ikke helt nøyaktig.
I følge Endomindo så bruker du like mange kalorier om du går 10 km som om du løper de.
Fysisk beregning "arbeide" osv gir nok kanskje det resultatet, ca 1300 kcal , men jeg tro'kke det er det sammen likevel.
Samme med sykling,....ca 3 mil på 70-80 minutt gir ca 1300kcal det også, men den app'n vet jo søren ikke om jeg har bruk lett racersykkel eller en gammel holk, og kaloriforbruket er helt sikkert ikke det samme.
Så, som sagt en god pekepinn, men ikke 100% nøyaktig.


Et by the way here også.. da jeg hadde ( feilaktig) stilt Endomondo på "løping", men syklet 5-6 mil på et par timer,,, da ble den imponert gitt!!! Da tror jeg den regnet at jeg hadde brukt 5-6000 kcal!! :))
"Do the right thing"

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jongsanim »

Carpa skrev:
jongsanim skrev:Syntes dette var interessant stoff om kalorier og at telling av kalorier er oversimplisert:

http://www.gnolls.org/3374/there-is-no- ... your-body/" onclick="window.open(this.href);return false;

:-)
Joda det er nok temmelig forenklet, men samtidig så er det jo gjort forståelig for folk flest og prinsippet litt av alt er greit å følge.
Men ble litt overrasket over fruktosens dårlige sider. Jeg er veldig glad i frukt og spiser mye av det, men til gjengjeld drikker jeg minimalt med alkohol da...

Uansett så er min erfaring at det funker å telle kalorier. Har holdt kostholdskurs og sett at det funker for veldig mange som vil gå ned i vekt, og jeg har brukt metoden selv for å finne frem til et balansert kosthold som gjør at man kan klare å holde vekten der man vil ha den.
Formelen er jo helt rett, man må forbrenne mer energi enn man inntar, energi kan jo verken oppstå eller forsvinne, kun gå over i andre former. Så ja, det er jo ikke feil, men det er så mye mer involvert :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Relax skrev:
Carpa skrev::knegg
Jammen bra jeg ikke drikker verken øl eller melk da!

Så flott at du tok tak i diabetesen med en gang Relax, det står det respekt av :thumleft
Jeg kommer fra en matglad/overvektig familie og både min søster og bestemor har diabetes og det vil jeg for all del unngå å få selv. Ligger ikke i noen faresone og absolutt ingen tegn til at jeg har det, men lever nok sunnere enn hva min bestemor gjorde og hva min søster gjør.

Nå har jeg akkurat vært og trent bort 600 kcal så jeg tror jeg skal unne meg 110 gram melkesjokolade så jeg får de på plass igjen... yeah right!

Jeg bruker forresten Endomondo for å logge alle treningsøktene mine, en genial app synes jeg. Flere som bruker den?

Ja, bruker Endomondo :)
Som tildligere skrevet, ja, den gir en god pekepinn, men er nok ikke helt nøyaktig.
I følge Endomindo så bruker du like mange kalorier om du går 10 km som om du løper de.
Fysisk beregning "arbeide" osv gir nok kanskje det resultatet, ca 1300 kcal , men jeg tro'kke det er det sammen likevel.
Samme med sykling,....ca 3 mil på 70-80 minutt gir ca 1300kcal det også, men den app'n vet jo søren ikke om jeg har bruk lett racersykkel eller en gammel holk, og kaloriforbruket er helt sikkert ikke det samme.
Så, som sagt en god pekepinn, men ikke 100% nøyaktig.


Et by the way here også.. da jeg hadde ( feilaktig) stilt Endomondo på "løping", men syklet 5-6 mil på et par timer,,, da ble den imponert gitt!!! Da tror jeg den regnet at jeg hadde brukt 5-6000 kcal!! :))
Det er sant, har merket meg det. Men helt nøyaktig er det jo vanskelig å få det uansett. Men motiverende å bruke den er det uansett :thumleft
Har ikke testet løping mot gåing for jeg har en ankel/akilles som ikke liker at jeg bedriver for mye løping. Men det er himla stor forskjell på hiking og gåing da, og det skal det også være.

Jeg tror også at det har mye å si hva slags telefon man har og hvor bra GPS og gyro man har... En venninne av meg og jeg gikk samme turen, jeg hadde ca 14000 skritt og hun hadde 5 skritt. Riktignok er hun lengre i beina enn meg men det får da være måte på :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Relax »

Carpa skrev:
jongsanim skrev:Syntes dette var interessant stoff om kalorier og at telling av kalorier er oversimplisert:

http://www.gnolls.org/3374/there-is-no- ... your-body/" onclick="window.open(this.href);return false;

:-)

Men ble litt overrasket over fruktosens dårlige sider. Jeg er veldig glad i frukt og spiser mye av det, men til gjengjeld drikker jeg minimalt med alkohol da...

Frukosene dårlige sider er antagelig en av grunnene til at " 5 om dagen" ikke er så hardt markedsført som det var tidligere :-)
Juice er jo nesten en værsting! Det høres fint ut om man tenker på vitaminer at drøssevis med appelsiner er presset sammen til noe desiliter god juice,,,men sukkeret fra samme appelsiner er også da mer konsentrert og faktisk ganske mye!

............... skal det inntas ( både frukt og juice) , så bør det antagelig være ved måltider hvor mye fiber inngår, f eks knekkebrød eller grovbrød.. men du som ikke er "dia 2" ... kos deg med frukten din, du :-)
"Do the right thing"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Det er ganske enkelt dette med enegri, kcal osv :lol

Du må forbrenne mere enn du får i deg for å gå ned i vekt.
Du må forbrenne mindre enn du får i deg om du skal opp i vekt. MEN!!!

Det er stor forskjell i de forskjellige kaloriene. Det er balansen mellom proteiner, kalorier og fett som kan gjøre store forskjeller.

Hva du forbrenner under selve økten (knebøy, jogging, løping osv osv) kan variere, men det faktum at du ved å spise riktig kan ha en "etterforbrenning" så lenge som oppimot 23 timer. Da blir den totale forbrenningen noe helt annet.

Tar du deg en joggetur, er det forsket på å funnet ut at du kan ha en effektiv forbrenning på ca 6 timer (jada, ta det med en klype salt)
Tar du deg en tung styrkeøkt kan du ha effektiv forbrenning i 16 til 20 timer.

Jeg håper virkelig folk er såpass opplyst, at de skjønner at mange av de "ekspertene" som gjør seg stein rik på diverse kostholdsråd, kalkulatorer og slankeklubber ikke nødvendigvis vil kunden sitt beste :roll

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

For de av dere som liker å lese lengre artikler skrevet på nettet.

Denne er skrevet av Børge Fagerli, som er vel å regne som en av de bedre i Norge på trening og kosthold!

http://fitnessbloggen.no/ny-kunnskap-muskelvekst/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar