Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av jhn »

katana_king skrev:
teeU skrev:
DrGreve skrev:Det er 2 måter å kjøre fort på. Den ene måten er å gjøre på er å kjøre forsvarlig og den andre måten er å kjøre uforsvarlig. Problemet er bare at hvis hver enkelt selv skal vurdere hva som er forsvarlig eller ikke, får vi trafikkalt anarki. Derfor har man fartsgrenser :)
På stamveier/gjennomfartsårer med akseptabel standard i forhold til veibredde, kurvatur og stigningsgrad syns jeg faktisk 100km/t er en passende grense.
I tettbygde strøk og bebodde områder hvor det er skoler og barnehager, etc, syns jeg det er uproblematisk at grensene er som de er.
Det som er problemet i Norge er at myndighetene løser et oppstått problem med reguleringer (lavere fartsgrense) i stedet for å utbedre den veistrekningen som kan beskrives som veifelle.
Men det hjelper tydeligvis for dødstallene på norske veier går jo ned.. og folk blir surere og surere
:)
Så kan det sikkert også diskuteres hvor mye av nedgangen i drepte og skadde som faktisk skyldes lavere fartsgrenser istedet for en nyere og bedre bilpark, på tross av det skyhøye avgiftsnivået som begrenser utskiftningen.
Kan hende Satans Vegvesen tar æren for en stor del som burde tilfalle bilfabrikantene, lurer på hvor mange liv som kunne vært spart de siste ti år om Norge i hadde hatt en like ny bilpark som Tyskland?
Ja, for ikke å snakke om den tyske veistandarden. Statens Vegvesen skyldte vel på førerne i så mange som 90% av sakene. Da sa de at førerne hadde helt eller delvis skyld. Jeg kan vri det til at i 100% så hadde førerne helt eller delvis skyld, for dersom ikke føreren hadde "vært så dum å" lagt ut på tur, hadde ulykken vært avverget. Statens Vegvesen-logikk :)
Til toss for den norske vegstandarden og den norske bilparken, så ligger vi under Tyskand på ulykkesstatistikkene, og det har vi vel "alltid" gjort.
Kan det tenkes at bedre biler, bedre veier og høyere farsgrenser fører til flere ulykker?
Så forresten på tv at Kjetil Solvik Olsen's fremste kvalifikasjoner for å være Samferdselsminister, er at han vokste opp ved en bensinstasjon ... i følge han selv.
Ang. de 90% ... det er vel uhyre sjelden ulykkene kan tilskrives noe annet enn førerens ferdigheter ... enda 80% av oss er bedre sjåfører enn "alle de andre idiotene"

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av katana_king »

Har vel et snev av noen poenger der ja.

Men fortsatt tror jeg det er faktorer som multipliseres med hverandre slik at dårlig vei multiplisert med dårlige ferdigheter / feilbedømmelser fører til alt for stor ulykkesrisiko. At tyskland har flere ulykker enn Norge pr kjørte kilometer kan kanskje tilskrives noe annet. Kanskje det er forsket på det.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av erik m »

Det har vært veldig mye forskning på ulykker i Tyskland. Ikke minst ADAC har videreformidla det meste. Når det gjelder om 130 er bra eller dårlig, spesielt da for mc, er det en rekke forskjellige faktorer som gir svaret på det. For det første den tekniske kvaliteten på veien - kurvatur, dosering, bredde og utforming av det vi vel nå kaller veiskulder og som vi før kalte katastrofefelt, type midtdelere, av- og påkjøringsfelt og ikke minst bredden på hvert kjørefelt, som jo må være vesentlig breiere for en vei dimensjonert for 130, enn en som er bygd for 90. Bare av- og påkjøringsfelt krever en kunnskap som er totalt fraværende hos oss,sikkert også kunnskapen om at det er et livsviktig spørsmål. Og så er det kvaliteten på kjøretøya da. OG kvaliteten på førera!!! Og naturligvis er alle vi som kjører mc i verdensklassen, men - er bilførera det? Sjøl har jeg kjent på kroppen forskjellen på mc-ulykke i 60 og i 80. I 130+ er det ei helt anna sak. Det som går overraskende bra på Nurbürger Ring, med topptrente utøvere, spesialdresser og ikke minst et gledelig fravær av 50-tonns trailere, blir noe ganske anna på motorvei. Spare 45 min hver dag på arbeidsveien? Ja, bare det ikke blir stress så. Og hvor mange nordbagger fikser STAU-problematikk når du har noen tideler på både å oppdage og håndtere? Så jeg veit ikke. Uansett kjører jeg helst ikke motorvei med mc om jeg ikke er dønn nødt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av SuperMorten »

erik m skrev:Uansett kjører jeg helst ikke motorvei med mc om jeg ikke er dønn nødt.
Jeg kan jo ta toget... :knegg ](*,) :banansplit
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av erik m »

Ikke dumt å ta toget, nei. F.eks. Hamburg-München. Men jeg foretrekker de alternative rutene. De som opplagt måha vært bygd for motorsyklister...

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av hakhap »

E18 kan bli 110kmt på den nybyggde strekningen

http://dt.no/nyheter/apner-for-110-km-t-1.8199971" onclick="window.open(this.href);return false;
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:E18 kan bli 110kmt på den nybyggde strekningen

http://dt.no/nyheter/apner-for-110-km-t-1.8199971" onclick="window.open(this.href);return false;
Trafikken går jo allerede i 120 så jeg ser ikke at det blir noen forskjell.. Sannsynligvis flere kontroller, for å sjekke at ikke farten øker for mye..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av jhn »

Jeg reagerte med en smule undring av overskriften ... det virker ikke logisk i mitt hode.
Her er et avsnitt fra artikkelen som jeg tror litt mere på enn at "høyere hastighet gir sikrere trafikk"

"– Da Danmark innførte 130 km/t på motorveiene, satte de samtidig i gang en massiv politiovervåkning av veiene. Økt politiovervåkning tar bort de sjåførene som kjører over fartsgrensen, og reduserer derfor antall ulykker. Man kan dermed ikke si at den hevede fartsgrensen i seg selv reduserte antall ulykker, men at kombinasjonen av tiltak gjør det, forklarer Ragnøy."

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av jongsanim »

jhn skrev:
Jeg reagerte med en smule undring av overskriften ... det virker ikke logisk i mitt hode.
Her er et avsnitt fra artikkelen som jeg tror litt mere på enn at "høyere hastighet gir sikrere trafikk"

"– Da Danmark innførte 130 km/t på motorveiene, satte de samtidig i gang en massiv politiovervåkning av veiene. Økt politiovervåkning tar bort de sjåførene som kjører over fartsgrensen, og reduserer derfor antall ulykker. Man kan dermed ikke si at den hevede fartsgrensen i seg selv reduserte antall ulykker, men at kombinasjonen av tiltak gjør det, forklarer Ragnøy."
Samtidig var dette 9 år siden. Har de fremdeles massiv politiovervåkning eller var det i tiden etter hastighetsøkningen?

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Intruder »

Det blir noe til MC-turer...130 på tilnærmet rette veier uten å se annet enn de du passerer... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Epylypzon »

Jeg mener at 120-140 er passende fart på dagens motorveier i norge. Ligger somregel i den farta selv (avhengi av trafikk selvfølgelig).

Som tidligere nevnt er det en fare for at folk begynner å kjøre i 160 + - uanhengi av trafikken rundt hvis fartsgrensene heves.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar