Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Og jeg sa også at det var en faktafeil.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Flott, da kan vi legge den ballen død og jeg kan innrømme at jeg hele tiden visste fasiten :)
http://www.honda-v4.com/sabmag/vfr-norge/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:Flott, da kan vi legge den ballen død og jeg kan innrømme at jeg hele tiden visste fasiten :)
http://www.honda-v4.com/sabmag/vfr-norge/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Men her kan du lese om den "originale" RVF 750.
http://world.honda.com/V4-story/05/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har aldri vært lov til å bruke i Superbike, så derfor kom de med gatesykkelen VFR750R
Dette er årsaken til misforståelsen. At RC 45 også brukte samme betegnelsen 10-15 år senere var jeg ikke klar over.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Har vært mye mas om V4 motorer på slutten av denne tråden :-)å

Er det konklusjonen deres gutter ? At så lenge det finnes en V4 motor mellom to hjul så er det den beste sykkelen ?

Hadde vært spennende å dra nivået lenger å diskutere hvilke egenskaper sykkelen må ha for å gjøre den til "den beste sykkelen".
Er det en spesiell egenskap man er ute etter, eller er det flere ?
Er det utseende som er det viktigste , og hva er det i så fall med designen som må treffe for at det skal være den "beste sykkelen" ?
Er det teknologi som gjør sykkelen til "den beste sykkelen" , eller spiller teknikken ingen rolle for deg ?
Er topphastighet og 0-200 km/t viktig eller er det "roll-on" kvaliteter viktigere enn høyt turtall ?
Har prisen noe å si , eller betaler du det det koster for å få hva du ønsker ?
Vil du på død og liv ha en helt spesiell sykkel fordi få andre har den eller er egenskapene viktigst ?
Det er sikkert enda flere spørsmål som kan stilles i hodet vårt før vi kan konkludere......

Det er mange ting som kan avgjøre om en sykkel er "den beste sykkelen" og som denne tråden med flere viser så setter vi noen egenskaper foran andre i vår egen avgjørelse.
Ser frem til fortsettelsen av tråden, hvis vi nå er ferdig med disse V4 motorene og hvem som har gjort det best på konkurransebanen. :sover
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

Da må det isåfall kategoriseres, ellers blir det jo helt meningsløst ;-)
RR gate/bane
Adventure
Streetfighter
Custom
Sportstourer
Caferacer

Glemt noen?

Jeg kan jo prøve meg på RR
Gate:
Honda CBR 1000 RR
Bmw S1000RR
Kawa ZX10R
Ducati Panigale
Aprilia RSV4
Suzuki GSXR 1000
Yamaha R1

Bane:
Kawa ZX10R
Ducati Panigale
Honda CBR 1000 RR
BMW S1000RR
Aprilia RSV4 (raskest rett ut av butikken)
Suzuki GSXR 1000
Yamaha R1
Sist redigert av MH434 den 21 des 2013, 19:08, redigert 2 ganger totalt.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Barbarozza »

Nytter jo ikke å få til en konklusjon på temaet :) Men ser at mange tar ting veeeldig alvorlig da. Det er jo klart at alle vil forsvare sine valg og holdninger, inkl sine interesser og sykler :)

Skal du finne ut hva som er best for deg så spør deg hva du skal bruke den til.

Men alikevel velger vi jo i fra helt andre premisser. For å si det sånn, hvor mye av tiden kjører Bringisen på skikkelig dårlig grusvei ? Hvor ofte trenger jeg 170 HK ? Motorsykkel handler overraskende mye om følelser, mye mer en hva man skulle tro. Og det kan man jo se på disse trådene der vi har diskutert opp og ned og i mente det aller meste. Til sjuende og sist koker det jo ned at man skal ha det ålreit med det man har kjøpt seg, være seg at du må stå timer i garasjen (fin terapi) med en gammel V4 eller ha det nyeste fordi man ikke kan skru eller tar seg råd til det.

Folk er ymse, og velger ymse motorsykler, å bruke seg selv som utgangspunkt for å forstå andres valg er å be om trøbbel. Vi er skrudd sammen mye mer forskjellig en hva motorsyklene våre er :)

Derimot sier jeg nok en gang at det er befriende og diskutere, provosere og mene noe framfor at vi alltid går i takt.Det er mye læring i det. Men slenger man seg på en tråd må man tåle å få høre det også :vs
Memento mori

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

He, he, jeg har aldri sagt at "min" sykkel er verdens beste, siden den ikke er det og var det heller ikke når den var ny. Der mener jeg at VF1000R var bedre.
Og det finnes sykler med en V-4 som jeg syns har bommet designessig (min subjektive mening) og ST Pan-Euro er en av disse.
Men motoren er best fordi den blander det beste fra to verdener, V-Twin og rekke-4, siden motoren er en 4sylindret men tenningsrekkefølgen kan sammenlignes med en V-twin siden stempler på samme sylinderrekke jobber synkront, og som gir den flotte, knatrende lyden.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 87cccd.jpg[/img]
Her ser dere at begge sylindrene er på tdc samtidig.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Neida Bringisen, her er det ingen konklusjon. :knegg
Jeg mener prisen er uvesentlig når jeg skal ha sykkel så lenge jeg er fornøyd med valget.
Jeg kjøper det jeg har lyst på uavhengig av hvilken motor som sitter i, hadde ikke kjøpt en spesiell sykkel bare for det at det satt en V4 i den.
For meg betyr driftskostnader og serviceutgifter null nada.
Da hadde jeg kjøpt noe helt annet.
Motorsykkel er en lidenskap hvor jeg ikke går med på noen kompromisser.
Vil heller være uten sykkel en periode enn å kjøre noe jeg ikke liker bare for det jeg kanskje ikke har råd til det jeg egentlig vil ha.
Det tre siste syklene mine har vært Ducatier, men har hatt alle de fire kjente japsene tidligere.
Jeg kan sier ikke at det alltid skal være Ducati, men jeg med stor sikkerhet at det ikke blir japse.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

MH434 skrev:Da må det isåfall kategoriseres, ellers blir det jo helt meningsløst ;-)
Hvis den må kategoriseres så får man jo plutselig flere av "den beste sykkelen" , derfor er jeg enig i at hele spørsmålet "Hva er den beste sykkelen" er helt meningsløst :-)
Men nå var jo ikke denne tråden ment som seriøst da :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Barbarozza skrev:Nytter jo ikke å få til en konklusjon på temaet :) Men ser at mange tar ting veeeldig alvorlig da. Det er jo klart at alle vil forsvare sine valg og holdninger, inkl sine interesser og sykler :)

Skal du finne ut hva som er best for deg så spør deg hva du skal bruke den til.

Men alikevel velger vi jo i fra helt andre premisser. For å si det sånn, hvor mye av tiden kjører Bringisen på skikkelig dårlig grusvei ? Hvor ofte trenger jeg 170 HK ? Motorsykkel handler overraskende mye om følelser, mye mer en hva man skulle tro. Og det kan man jo se på disse trådene der vi har diskutert opp og ned og i mente det aller meste. Til sjuende og sist koker det jo ned at man skal ha det ålreit med det man har kjøpt seg, være seg at du må stå timer i garasjen (fin terapi) med en gammel V4 eller ha det nyeste fordi man ikke kan skru eller tar seg råd til det.

Folk er ymse, og velger ymse motorsykler, å bruke seg selv som utgangspunkt for å forstå andres valg er å be om trøbbel. Vi er skrudd sammen mye mer forskjellig en hva motorsyklene våre er :)

Derimot sier jeg nok en gang at det er befriende og diskutere, provosere og mene noe framfor at vi alltid går i takt.Det er mye læring i det. Men slenger man seg på en tråd må man tåle å få høre det også :vs
Jeg antar at jeg er helt enig med konklusjonen , vi er rett og slett for forskjellig til å kunne påberope seg retten til å fortelle andre "hva som er den beste sykkelen"
Som oftest kjøper man den beste sykkelen om man har råd til det ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:Neida Bringisen, her er det ingen konklusjon. :knegg
Jeg mener prisen er uvesentlig når jeg skal ha sykkel så lenge jeg er fornøyd med valget.
Jeg kjøper det jeg har lyst på uavhengig av hvilken motor som sitter i, hadde ikke kjøpt en spesiell sykkel bare for det at det satt en V4 i den.
For meg betyr driftskostnader og serviceutgifter null nada.
Da hadde jeg kjøpt noe helt annet.
Motorsykkel er en lidenskap hvor jeg ikke går med på noen kompromisser.
Vil heller være uten sykkel en periode enn å kjøre noe jeg ikke liker bare for det jeg kanskje ikke har råd til det jeg egentlig vil ha.
Det tre siste syklene mine har vært Ducatier, men har hatt alle de fire kjente japsene tidligere.
Jeg kan sier ikke at det alltid skal være Ducati, men jeg med stor sikkerhet at det ikke blir japse.
Jeg er helt enig med deg Simpson :thumleft Jaja , bortsett fra at jeg måtte byttet ut Ducati med BMW i de to siste linjene. :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Barbarozza »

Bringisen skrev: Jeg antar at jeg er helt enig med konklusjonen , vi er rett og slett for forskjellig til å kunne påberope seg retten til å fortelle andre "hva som er den beste sykkelen"
Som oftest kjøper man den beste sykkelen om man har råd til det ;-)
Nåja :P :p jeg får da et kick av å sitte på noe som bare er helt mitt jeg da .... :)
Og ikke er eid av banken med 50 %

Jeg kunne jo fint tatt mine hardt opsparte 160, og deretter lånt 100 til å fått en ny....


Men nå kan jeg heller bruke de 100 jeg ikke behøvde å låne til komme meg nedover i Europa som er min greie.

Jeg hadde dannelsesreise i Tyskland, og en egen alpetur i år :) Og slapp å betale noen månedsavdrag på sykkelen og bodde 5 stjerners der jeg hadde mulighet til det :prf
Alpeturen brukte vi AZ til, den andre kjørte jeg tur\retur Budapest aleine, med stopp i Berlin, Leipzig, Dredsen, Praha, Bratislava og Budapest. Nedover cruisa jeg langs den gamle øst tyske grensa.

En annen ting er jo ikke om du har råd....men om hvor smart du er, kjøper du spiller nytt taper du mye de første årene, kjøper du en pent brukt som bare har gått 10 tusen så har andre tatt det tapet for deg... :-)å
Memento mori

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Bringisen skrev: Men nå var jo ikke denne tråden ment som seriøst da :thumleft
Du har ihvrtfall skjønt det :vs

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Barbarozza skrev:
Bringisen skrev: Jeg antar at jeg er helt enig med konklusjonen , vi er rett og slett for forskjellig til å kunne påberope seg retten til å fortelle andre "hva som er den beste sykkelen"
Som oftest kjøper man den beste sykkelen om man har råd til det ;-)
Nåja :P :p jeg får da et kick av å sitte på noe som bare er helt mitt jeg da .... :)
Og ikke er eid av banken med 50 %

Jeg kunne jo fint tatt mine hardt opsparte 160, og deretter lånt 100 til å fått en ny....


Men nå kan jeg heller bruke de 100 jeg ikke behøvde å låne til komme meg nedover i Europa som er min greie.

Jeg hadde dannelsesreise i Tyskland, og en egen alpetur i år :) Og slapp å betale noen månedsavdrag på sykkelen og bodde 5 stjerners der jeg hadde mulighet til det :prf
Alpeturen brukte vi AZ til, den andre kjørte jeg tur\retur Budapest aleine, med stopp i Berlin, Leipzig, Dredsen, Praha, Bratislava og Budapest. Nedover cruisa jeg langs den gamle øst tyske grensa.

En annen ting er jo ikke om du har råd....men om hvor smart du er, kjøper du spiller nytt taper du mye de første årene, kjøper du en pent brukt som bare har gått 10 tusen så har andre tatt det tapet for deg... :-)å
For meg så er det utrolig viktig å kunne ta ut en helt ny sykkel , jeg har blitt vant til den følelsen og er innforstått med det større tapet enn en brukt sykkel. Med BMW så blir ikke tapet like vanvittig. Motorsykkel handler om følelser, og da er det etter min menig svært viktig at den følelsen er riktig, det handler ikke kun om å være smart :thumleft
Tapet er verdt den følelsen for meg , akkurat som når naboen kverker en flaske Konjakk til 600,- :D

Følelsen ved å eie sykkelen har jeg også , forskjellen er at om jeg vil eller om banken blir vanskelig, kan jeg hente de 50% banken har lånt meg fra sparekontoen og innfri lånet i løpet av tre minutter på nettbanken.
Selv om jeg kanskje kunne tjent på det økonomisk ved å bruke sparepengene uten å ta lån på sykkelen , så føles det godt å ha oppsparte midler ved siden av lånet. Jeg hadde likevel sikkert brukt de pengene jeg betaler i låneutgifter på noe annet tull.
På den måten føler jeg at jeg får både i pose og sekk , sparepenger på bok og drømmesykkelen.
Når renten på lån med over 35% egenkapital er så gunstig ser jeg ikke problemet. Om renten skulle eksplodere , casher jeg inn restlånet ;-)

Men vi skulle vel ikke diskutere lån vs ikke lån i akkurat denne tråden, skulle vi :scratch
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Barbarozza »

Bringisen skrev: Men vi skulle vel ikke diskutere lån vs ikke lån i akkurat denne tråden, skulle vi :scratch

Nei men måtte bare :-)
Memento mori

Svar