Haymaker

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toven

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av Toven »

Haymaker skrev:Det med sklibeskyttelse skjønner jeg. Fin link!
Men håper det eksisterer tekstiljakker som kan matche på noe? Ved å ha alusliders eller lignende på utsatte steder.
Skinnbukse ja, det hadde vært gunstig.
Får sikkert bedre grep med tank og sykkel, men blir det ikke tett og svett på utsatte steder rimelig kjapt? :scratch

Klærne må være komfortable over lang tid.
De fleste skinnbukser har strech-paneler som har endel luftgjennomstrømning (f.eks i krysset :knegg ). Varmt og svett blir det nok, derfor jeg går for en A* bukse som har vaskbart inner-liner man tar ut. Har også kjølende baselayer :-)

Pluss om det blir kaldt (påpekt av Cutless), få tak i windstopper baselayer, eller enkelt en vindbukse/jakke på utsia.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av LordShaft »

Skinn blir ikke noe mer klamt det enn tekstil, heller motsatt da det er langt mere luftig å kjøre med skinndress enn tekstildress.

Når det kommer til sikkerhet er det ikke tvil om at skinn er det beste å gå for. :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av Cutless »

Enda en fordel med skinn, hvis tettsittende, er at det blir mindre luftmotstand sammenlignet med en løs-sittende tekstil jakke, spesielt hvis du kjører en sykkel uten stor vindskjerm/kåpe.

Toven

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av Toven »

Cutless skrev:Enda en fordel med skinn, hvis tettsittende, er at det blir mindre luftmotstand sammenlignet med en løs-sittende tekstil jakke, spesielt hvis du kjører en sykkel uten stor vindskjerm/kåpe.
Pluss at beskyttelsen har større sjangs for å holde seg på plass om man skulle være skikkelig uheldig :prf

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av Haymaker »

Så her er det altså utelukkende skinn som anbefales..

Må nok innom en forhandler og prøve noe utstyr.
Har testet Alpinestars og Lindstrands tidligere uten å bli helt solgt.

Noen anbefalinger?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av 45316 »

Hva var det som gjorde at du ikke ble solgt? Er selv på utkikk etter klær men har ikke fått testet noe enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av LordShaft »

Når det kommer til passform så sies det at Dainese er noe av det bedre du får... :thumleft Problemet er bare at de lager skinndressene sine med små italienere som modeller. Det er stor sannsynlighet for at du må opp en størrelse eller to i forhold til size charten deres.

Selv har jeg alpinestar. Denne er jeg langt mer fornøyd med enn Lindstrands dressen jeg hadde. Selv om jeg var godt fornøyd med denne også. Men det sier seg selv, at de litt mere påkosta skinndressene/jakkene er litt mere komfort i enn de billige.

Det mest populære her på berget virker å være berik.... selv har jeg ikke prøvd disse selv.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av Haymaker »

45316 skrev:Hva var det som gjorde at du ikke ble solgt? Er selv på utkikk etter klær men har ikke fått testet noe enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Handlet mest om hvor tettsittende og stivt det var.

For min del fikk jeg en følelse av at jakkene var for korte, selv om størrelsen var korrekt.
Hvis jeg hever armene så følger jakken etter og jeg blir nesten bar i midja.
Man føler seg også langt mindre bevegelig, men jakken skal jo tross alt brukes PÅ MC.

Det var heller ikke særlig god plass til noe under. Det vil si at jeg bor i en landsdel som varierer svært i temperatur.
Noen ganger holder det i massevis med svettetransporterende eller t-skjorte underst, mens andre ganger på man på med 3-lags. Hadde nok ikke vært plass under jakken til dette.

Det var positivt at jakken satt så godt på kroppen. Det ga en trygghetsfølelse som tekstil ikke nødvendigvis klarer å fylle.
Utseendemessig så det greit ut, men litt "hobbyracer". Med tanke på at jeg vet hvor godt disse beskytter dersom en sklir bortover asfalten så gir det nok mer selvtillit og oppfordrer antagelig til mer kreativ kjøring. Jeg ser for meg at en MC-bukse i samme merke som kan kobles til jakken må til for å unngå glippe.

:scratch
LordShaft skrev:
Selv har jeg alpinestar. Denne er jeg langt mer fornøyd med enn Lindstrands dressen jeg hadde. Selv om jeg var godt fornøyd med denne også. Men det sier seg selv, at de litt mere påkosta skinndressene/jakkene er litt mere komfort i enn de billige.
Hvordan er det å kjøre bare med jakken?
Ville du kunne benyttet en annen bukse til?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av LordShaft »

Dette medfører riktighet.... alle skinnjakker stopper alt for kort i forhold til hva vi er vant til. Noen faktisk ved navelen, selv om størrelsen er stor nok. Disse er beregnet til å koble sammen med bukse, og skal strengt talt ikke selges alene mener jeg. Men av og til er det slik at noen bare skal ha jakken, for at de har en bukse som funker.

Jeg har 2 delt skinndress som er litt romslig, for å kunne få plass til litt mer enn superundertøy på kalde dager. Men det er ikke plass til 2 hettegensere under der :redface

Denne må du ha buksen la med for at den skal dekke i hekken. Selv blir jeg å få for heldress igjen neste gang. Men da blir det skreddersydd. Jeg er så lang at jeg er lei av å ha dresser som er for stor i livet og kort i bena :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av LordShaft »

Haymaker skrev: Hvordan er det å kjøre bare med jakken?
Ville du kunne benyttet en annen bukse til?
Jeg kjører aldri bare med jakken! Jeg kjører alltid med hele dressen. Eneste grunnen til at jeg valgte 2-delt dress denne gangen, var for at jeg savnet å kunne ta av bare jakken når jeg stoppet med biken på varme sommerdager.

Denne feilen gjør jeg definitivt ikke igjen! Heldress sitter så jævlig mye bedre på. Og skulle det være behov for å lufte, ja så får jeg knytte armene rundt livet.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av Haymaker »

Allright.
Det var det jeg så for meg. Jakke + Bukse virker absolutt mer logisk.
Når skinnet blir vått da? Regnvær og lignende. Vanskelig å få av/på eller å bevege seg i?

Dersom du er relativt høy og ikke så svær horisontalt så ser jeg utfordringen :lol
LordShaft skrev: Og skulle det være behov for å lufte, ja så får jeg knytte armene rundt livet.
Ooooh! You sexy devil you!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Haymaker og hans GSR

Legg inn av LordShaft »

Når skinnet blir vått, holder du deg våt relativt lenge :lol Så det kan være greit å gå til innkjøp av en regndress også. Det blir faktisk lettere å komme seg ut av en våt skinndress enn en som er tørr. Litt våt går fint, men det er ikke noe kjækt å bli pissblaut i den.. Dette har jeg prøvd ett par ganger. Like kjedelig hver gang. Men var heldigvis sommer og gode temperaturer.

Toven

Re: Haymaker på utstyrsjakt

Legg inn av Toven »

Regndress :prf
Selv biltema sin holdt meg tørr som en tørrfisk hengt i 14dager

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Haymaker på utstyrsjakt

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøper alle argumentene for skinn her og har selv skinnjakke/bukse (ikke dress) og jeg skal være enig i at skinn kanskje føles best å ha på seg når det er brukt litt. Men Klim dressen min er uunværlig hvis jeg skal på langtur og det er fare for regn. 100% vanntett og det liker jeg.

Å tre en vanntett dress over skinndressen har jeg ikek lyst til. Føler jeg hadde lignet litt vel mye på min gamle bestemor som ventet på bussen i regnværet da... Ja.. jeg er LITT forfengelig. Dessuten så har man et plagg mindre å ha med seg på tur samt ta av/på seg. :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Haymaker på utstyrsjakt

Legg inn av LordShaft »

Klim dressen er i tekstil, som igjen er langt dårligere om du skulle være uheldig å stupe på trynet. Beskyttelsene flytter seg og du har ikke i nærheten av den beskyttelsen i tekstil som du har i skinn!
Om jeg må ta på meg en regndress om det bøtter ned, ja da gjør jeg heller det, enn å kjøre med et mindre trygt alternativ. men at tekstil er mer praktisk, liten tvil om. er jo en grunn til at de fleste med senior uka bare kjører tekstil (les advforumet)

Svar