Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 21:43 24Volt er normalt med hendene helt harmløst. Kjenner ikke til dette i det heletatt. Må nok opp på 48V før det begynner å hjelpe.

24V har jeg koblet MYE.

Jeg mener nok at du bør fortsette planene dine, om du er åpen for å fortelle hva du planlegger i detalj.
Har bestemt meg nå, om at nok for være nok og dropper disse drivhusplanene som jeg nevnte. Vertfall på den måten som er nevnt :)

Nå er det sommer og sol og andre ting som dukker opp, så får jeg heller tenke litt på dette drivhuset underveis. Drivhuset er såpass "fint" at vi har virdert og få en elektriker til å legge opp en kurs dit. Bør vel i grunn ikke koste all verden heller. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Dedikert kurs er i overkant 😅

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 22:17 Dedikert kurs er i overkant 😅
Jepp, men jeg har kurser til overs så det frister faktisk. :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Ble en liten omvei til jobb i dag. Ikke veldig langt, men la inn en liten halvtime ekstra i "cruising speed" mens jeg så på soloppgangen og tåkedisen langs jordene. helt magisk. Den beste tiden å kjøre sykkel på er tidlig om morgenen sommerstid.

Nå kjenner jeg at jeg gleder meg litt ekstra til ferien. Jeg får liksom ikke godfølelsen før jeg legger av gårde og har kommet meg noen mil hjemmefra. Først da er hodet mitt EGENTLIG på tur og da slapper jeg av og nyter :)

Kun drøye to uker til ferie nå, og tre uker til avreise. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Driver stadig og tester ut Beeline GPS modulen og jeg blir bare mer og mer vant til den. Det hjalp også å feste den rett over displayet siden den da faller mer naturlig inn i synsvinkelen.
IMG_1199.JPG
Når jeg kjører feil med vilje, så gir den ikke beskjed om at jeg har kjørt feil. Den forteller meg bare nærmeste vei i forhold til ruten jeg satt opp uten og forstyrre meg med ytterligere meldinger.

Helt sømløst og uten noe som helst problemer. :twothumbs:

Siden jeg også har gitt opp prosjektet med god lyd vedrørende musikk i hjelmen og neppe kommer til å verken ta telefoner eller prate med andre, så kommer jeg nok på sikt til å skrinlegge hele Cardo systemet også. Det blir rett og slett for mye greier som tar fokus. jeg liker duppeditter, men jeg liker ikke dupeditter som som gjør ting vanskeligere eller mer frustrerende for meg. Da åker dem i søpla.

Nå kaster jeg selvsagt ikke Cardoen i søpla, men kanskje jeg selger den på sikt, eller bare beholder den sånn i tillfelle jeg får bruk for den en vakker dag. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av utc »

FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 21:43 24Volt er normalt med hendene helt harmløst. Kjenner ikke til dette i det heletatt. Må nok opp på 48V før det begynner å hjelpe.
Det kommer vel an på hvor mange ampere det er, volten er igrunnen ikke så interresant.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 621
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Canutus »

Ja, normale strømgjerdeapparat leverer ut ca. 8000V. Det som er avgjørende for hvor godt en kjenner det, er hvor god kontakt en har til jord. og selfølgelig at gjerdetråden ikke lekker til jord andre steder f.eks at gresset vokser opp i tråden.
utc skrev: 15 jun 2022, 11:54
FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 21:43 24Volt er normalt med hendene helt harmløst. Kjenner ikke til dette i det heletatt. Må nok opp på 48V før det begynner å hjelpe.
Det kommer vel an på hvor mange ampere det er, volten er igrunnen ikke så interresant.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

utc skrev: 15 jun 2022, 11:54
FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 21:43 24Volt er normalt med hendene helt harmløst. Kjenner ikke til dette i det heletatt. Må nok opp på 48V før det begynner å hjelpe.
Det kommer vel an på hvor mange ampere det er, volten er igrunnen ikke så interresant.
På et smelteverk med 48000ampere og 4 volt er det helt smertefritt å ta på ledere.
Man må ha 50 volt++ OG ampere tigjengelig.
230volt og 50ma så kan det bli natta faktisk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Tar man på to ledere koblet til 48V så får man rundt 24mA mellom berøringspunktene hvis vi anntar at kroppen har en indre motstand på 2.000 ohm. (Fant dette på nett). Nok til at man potensielt kjenner det, men neppe livsfarlig.

Men mange faktorer spiller jo inn. fuktigheten i huden etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 15 jun 2022, 13:39
utc skrev: 15 jun 2022, 11:54
FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 21:43 24Volt er normalt med hendene helt harmløst. Kjenner ikke til dette i det heletatt. Må nok opp på 48V før det begynner å hjelpe.
Det kommer vel an på hvor mange ampere det er, volten er igrunnen ikke så interresant.
På et smelteverk med 48000ampere og 4 volt er det helt smertefritt å ta på ledere.
Man må ha 50 volt++ OG ampere tigjengelig.
230volt og 50ma så kan det bli natta faktisk.
Er vel ett fett egentlig hvor mange ampere man har tilgjengelig? Om man har 1 ampere eller 50.000 ampere spiller vel liten trille? Strømmen blir vel "shuntet" gjennom motstanden i kroppen? Med 4V betyr det ca. 2mA ved 2.000 ohms motstand?

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av utc »

:vs Du verden, da må elektrikkeren min ta feil...eller ? I utgangspunktet så stoler jeg mest på fagfolk med mindre noen av dere er det :-k
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 15 jun 2022, 14:06 :vs Du verden, da må elektrikkeren min ta feil...eller ? I utgangspunktet så stoler jeg mest på fagfolk med mindre noen av dere er det :-k
Jeg kan så absolutt ta feil i det jeg skriver. Derav spørsmålstegnene. Kan godt hende jeg har forstått dette feil.

Men man tvinger ikke strøm (ampere) slik jeg har forstått det gjennom kroppen (eller andre steder). Det er motstanden i kroppen som bestemmer hvor mye strøm som går i gjennom kroppen.

Spenningen har mer og si da potensialet øker, men om man kobler 4V adapter som er god for å sende ut 50.000 ampere så får man ikke mer enn 2mA gjennom kroppen okke som, ved 2.000 ohms motstand.

men altså, jeg kan ta feil...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 er så vidt jeg vet elektro ingeniør så han kan sikkert fortelle hvem av oss som er helt på jordet, eller ikke :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Bare sånn for å utdype hva jeg mener:

La oss si man har en 5V krets med potensiale til å sende ut 50.000 ampere. Man tar på pluss og minus polen og strømmen sendes gjennom de to berøringspunktene vi tar på lederene med. Feks. to fingre.

La oss si at kroppens motstand er 2.000 ohm. (et tall jeg fant på nett). Da vil man i følge ohms lov bli utsatt for 2.5mA. Uavhengig om kilden har potensiale til å sende ut 50.000 ampere eller 5 mA. Man vil i teorien få like mye strøm gjennom kroppen.

Hvis jeg tar fullstendig feil her, så har jeg missforstått veldig.

Merk at dette er et eksempel. I virkeligheten kan man få mye mer eller mye mindre strøm gjennom seg avhengig av kroppens motstand, men det var bare for å poengtere hva jeg mente.

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Jordfeilvern er på 30mA. Alt over er potensielt(!) dødelig. Hilsen elektriker

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 15 jun 2022, 17:50 Jordfeilvern er på 30mA. Alt over er potensielt(!) dødelig. Hilsen elektriker
Ja, men det var vel ikke det som ble diskutert her. Egentlig.

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Jo du diskuterte strøm, alt over 30mA er potensielt dødelig

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenkte på det jeg skrev i min siste post over. Er det riktig?

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Når du kjenner motstand og volt så blir regnestykket i=u/r. Forskning sier at kroppen har en motstand på 2kohm ved 110v og 1,5kohm ved 220v. Hva den er ved 5 volt vet jeg ikke.

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

I tillegg er det ukjente variabler ved våt hud og størrelse på person

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 15 jun 2022, 17:59 I tillegg er det ukjente variabler ved våt hud og størrelse på person
Ja, er i grunn det jeg skrev. Var bare et eksempel jeg tok.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

Som det da viser må man opp en del i spenning før motstanden i kroppen blir lav nok i forhold til spenning til at det blir nok mA...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg har fprstått det så er det lettere for strømmen og "penetrere" når spenningen er høyere. Så ja, jeg tror det er slik.

Litt vanskelig å gjøre seg forstått når man ikke kan de faglige uttrykkene, men ved spenninger under 48 volt og et snev av forsiktighet og forståelse skal det vel mye til før man ender på sykehuset, eller kanskje kjenner noe som helst av betydning.

Men klart, er man våt på hendene og griper tak med begge hendene så ber man jo nesten om trøbbel :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått ladestasjonene jeg bestillte. Så nå er jeg klar for ferie :)
353D19CC-F20A-40B2-A600-E46F74A1E755.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Snakket litt tidligere om last til led blinklys på MC og hvor varm motstandene blir.

Her kjlrer jeg ca. 21W gjennom en 50W motstand. Etter kun 2 minutter så ser dere selv hvilken temperatur denne motstanden hadde temperaturen øket fortsatt. Men jeg avbrøt før den smeltet inn i silikonmatten på bordet.
5AD03BA8-C084-43B7-AF67-923F2A0F6DF2.jpeg
5FB3892C-5DF8-4D42-91C8-1EDE6BF25340.jpeg
9600A339-A29F-4786-913D-F5248F6B9EDE.jpeg
170 grader etter kort tid og da begynner plast og isolasjon og nørme seg smeltetemleratur. Selv med 50% syklus ville jeg aldri brukt slike motstander uten at jeg vet at dem er festet til metall og sikret mot annen materiale.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar