Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5031
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Du kjører jo 2A gjennom. Ikke rart det blir varmt da..
21W led-blinklys, da snakker vi blinklys :crazy:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jun 2022, 21:44 Du kjører jo 2A gjennom. Ikke rart det blir varmt da..
21W led-blinklys, da snakker vi blinklys :crazy:
Hvor mange watt er egentlig en standard blinklyspære til motorsykkel? 10W? 21W?

Hvis det er 10W så kan jeg jo teste det ganske enkelt også. Men uansett kan jeg ganske sikkert si at disse motstandene bør festes til metall og ikke legges intil plast eller andre kabler etc. en 10W pære med 50% syklus betyr vel i teorien 5W kontinuerlig. Kan teste med å sende gjennom 5W kontinuerlig og sjekke temperaturen også.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jun 2022, 21:44 Du kjører jo 2A gjennom. Ikke rart det blir varmt da..
21W led-blinklys, da snakker vi blinklys :crazy:
Hvor fikk du forresten 21W led blinklys fra?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5031
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Er hensikten å brenne av effekt i en motstand slik at blinkingen holder riktig takt som med glødepære?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jun 2022, 22:41 Er hensikten å brenne av effekt i en motstand slik at blinkingen holder riktig takt som med glødepære?
Ja, det er det som egentlig var poenget. :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Testet nå med 5W kontinuerlig som i teorien simulerer en 10W pære som blinker 50%. Etter 3 minutter var temperaturen 86.5 grader og den var stigende. Dette var i en ambient temperatur i kjelleren på 18 grader. I sommersolen under salen kan jeg godt tenke meg det blir varmere enn det. Så det må legges til temperaturen jeg kommer med her.
6C99AB2B-5B85-43C6-B91A-261902B4FFD4.jpeg
2B5E119D-3579-429E-B478-1E4752F52C6C.jpeg
I praksis vil nok en 50W motstand på 6ohm fungere fint, da man skjelden lar blinklyset stå på veldig lenge og ofte kjører man lenge mellom hver gang. Men slår man på varselblinken på et ulykkessted og lar disse stå på i 10 minutter kan det fort bli spennende...

Jeg er vertfall såpass betenkt at jeg nok ikke ville satt slike motstander på min sykkel. Da ville jeg heller montert et blinklys rele beregnet for LED blinklys. Mange av disse "fast blinking relay" kit'ene kommer også med motstander på ned mot 5W. Disse er direkte farlige og kan bli flere hundre grader varme før dem brenner opp og evt. setter fyr på det rundt.

Disse 50W motstandene er også relativt store og er ikke lett og gjemme bort samt feste skikkelig på mange sykler. Jeg ville kort sagt styrt unna.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Har laget meg en liten modul som enkelt kan brukes til å teste spenningen på Zener dioder. Mest for gøy, men denne er også litt nyttig.

I de to stor kopper feltene så skal jeg lodde på to klyper som stikker opp hvor jeg kan feste Zener dioden i mellom. I det hvite feltet under skal jeg sette inn et voltmeter som viser spenningen til dioden.

Man kan selvsagt også bruke multimeter, men da kan man jo velge :)

Til venstre er det tre måter og gi power til modulen på. DC input, en vanlig terminal, og to pinner hvis man vil bruke klypene fra benk strømforsyneren.

zener board.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

For første gang siden corona situasjonen oppsto så har jeg vært syk nesten en hel uke. Skikkelig syk. Ikke dødssyk selvsagt, men syk nok til at jeg ikke har orket å dra på jobb. Er litt bedre nå da, men fortsatt ikke energi til å gjøre et ærlig arbeidsslag.

Har tatt to hurtigtester og ingen av dem gjorde utslag på Corona. Egentlig litt merkelig for jeg kan ikke huske sist jeg har vært såpass syk i så mange dager. Men testene lyver vel ikke....

Uansett glad for at jeg fikk det nå og ikke i ferien som starter om en drøy uke. :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Formen er bedre etter en liten uke med sykdom. Lenge siden jeg har værtmsyk så lenge i strekk. Kan faktisk ikke huske jeg har vært det en gang.

Men uansett, var jeg glad jeg fikk det nå og ikke imferiej som starter om en drøy uke :)

Om 4 dager blir det ny gummi på Rocketen og etter det blir det lit prøvepakking og selvsagt en god dose MC vask før avreise som blir 6.juli. Kjenner at årets høydepunkt nærmer seg nå ja :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I morgen skal jeg levere Rocket'en hos Graarud For Omlegg til nye dekk. De ganle dekkene er såpass bra egentlig at dem vil jeg ta vare på og ha som reservedekk.

Nå går jeg bare og håper på at jeg ikke får en scooter som lånesykkel. Sist jeg var hos graarud i aprilmåned og tok førstegangskontroll så fikk jeg låne Tiger Sport 660. Fikk ikke gåsehud av denne heller, men vertfall mye bedre enn førstnevnte :)

Skulle jeg få låne en scooter av nyere modell eller annen type så skal jeg love at det kommer en tilbakemelding om førsteinntrykket av denne. :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Fikk noen billige solcellepaneler beregnet for slike billige utelys man får kjøpt på Europris etc. størrelsesmessig er dem nesten like dem som står på lysene fra før, men de jeg bestillte klarer å lade 1.2V NIMH batterier med 2.2V gjennom en krets og amperen disse lader batteriene med under full sol er rundt 40mA max og 7-9mA i vanlig dagslys uten sol.

Så de jeg bestillte gir nesten dobbelt så mys strøm til batteriene. Jeg betalte 80 kroner for 20stk. Av disse.

Hva jeg skal med dem? Kun lek og morro :)
E19DA5F1-9537-4A5F-960A-4C49FB95A076.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Nå skal jeg snart levere sykkelen hos Graarud motor for dekkskift. Greit med ny gummi før ferien :thumleft

Også er jeg spent på om jeg får styrt meg unna Scooteren som lånesykkel. Men er innstillt på at jeg kanskje må svelge noen kameler i dag... :O

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Slapp unna skrekken i dag også. Jeg fikk låne en Tiger 850 i dag. Riktignok med tåppbåks. Denne hadde faktisk en vindskjerm som fungerte sånn noenlunde. Det var overraskende. Ikke perfekt, men jeg ble vertfall ikke syk av å kjøre den. En veldig lettkjørt og fin sykkel.

Men spennende kan jeg vel ikke si den var. Motoren virket også litt "dau".

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev:
FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 22:17 Dedikert kurs er i overkant Bilde
Jepp, men jeg har kurser til overs så det frister faktisk. :knegg
Når det gjelder din ide om å styre av/på funksjonen til drivhuset så kan du godt bruke din opprinnelige ide ... men som Fredrik24 påpeker så må begge faser brytes...det betyr bare at du må ha en kontakter med minimum 2 brytere som legger inn eller ut samtidig.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Ser nå at denen har 84 HK'er og 82 NM. Det forklarer nok at den virket litt "slapp" i frasparket.

Jeg tenkte den var litt mer som Tracer med 120HK'er og og litt mer NM. Men jeg fikk slett ikek horn i panna av å kjøre denne.

men en vannvittig smooth, trygg og lettkjørt sykkel :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 27 jun 2022, 09:31
Bjerknez skrev:
FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 22:17 Dedikert kurs er i overkant Bilde
Jepp, men jeg har kurser til overs så det frister faktisk. :knegg
Når det gjelder din ide om å styre av/på funksjonen til drivhuset så kan du godt bruke din opprinnelige ide ... men som Fredrik24 påpeker så må begge faser brytes...det betyr bare at du må ha en kontakter med minimum 2 brytere som legger inn eller ut samtidig.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ja, jeg forsto det, men foreløpig er dette prosjektet satt på vent uansett. Har ikke tid til dette på en stund ennå :) Det får evt. bli et vinterprosjekt :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av rolf-arne »

Jajo82 skrev:Jo du diskuterte strøm, alt over 30mA er potensielt dødelig
Jeg har gjennom et relativt langt liv med strøm, fått inn lærdommen at det er strømmen altså Amp som dreper/ skader.

Og har alltid vært mer forsiktig på eksempelvis truck/ lastebil en på strømmen i industrianlegg.

I hovedsak fordi at det på lavspenning er så mye treghet...mens sikringene går mye fortere på eksempelvis 220, 400 V...

I demonterings øyemed har vi noen ganger kuttet "live" kabler opp til 50 kvmm og brukt vinkelkutter med stein skive.. med et unntak så gikk sikringene før skiva..

Strøm er potensielt farlig, og om strøm følger jording så er det veldig skummelt...derfor viktig med 2 polt bryter

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Hadde noen tvunget meg, så hadde jeg nå heller tatt på batteripolene i bilen enn å stikket fingrene i 220V uttaket hjemme på kjøkkenet.

Men jeg skal ikke påstå hverken det ene eller andre. Men potensialet er jo vesentlig større med 220V slik jeg ser det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Da var Tiger 850'en levert og Rocketen står nå på tunet med ferske dekk, klar for sommertur :)
9B96E8C1-F6BC-44AD-A5F7-91995238B1F3.jpeg
3C006944-365C-4DF3-B46C-4A745046EE6C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Relax »

Myke og fine dekk med god grip.
De har litt annen gummiblanding i "midtstripa" som gjør at dekket ikke blir "kantentete" etter hvert som det blir slitt, slik som det var før. Sidene slites først, men gjengjeld har man bedre grip i svinger og på våt veibane.
Antall mil du får på dem blir spennede å se ;)

Kjør vakkert!
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Etter min kjappe hoderegning var de gamle dekkene mine halvslitt og dem har rullet 4000km. Så jeg tipper rundt 8000km.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte jeg kunne komme med en liten oppsummering etter 4 mil i salen på en Triumph Tiger 850 i dag. Som jeg forøvrig aldri hadde kjørt før.

Jeg skal ta det positive først:

1. vindskjermen på denne så faktisk ut til å fungere fint. Også i hastigheter opp mot 120km/t. Jeg kunne faktisk ikke si jeg ble plaget av turbulens i det hele tatt. Bravo!

2. sykkelen var nesten kjedelig smooth. Silkemyk girkasse.

3. Veldig lettkjørt og en slik sykkel hadde vært perfekt for ryggen min.

Så til det negative:

1. utseende appelerer ikke til meg. Går mest på sykkeltype. Synes slike sykler har et litt gubbete preg.

2. motoren føltes litt "slapp" og ga meg ikke nevneverdig horn i panna. Men den var smooth og fin.

3. mappingen var ikke helt perfekt. Nappet litt ved krypkjøring og clutchen tok ujevnt. Begge disse tingene er nok uansett noe som kunne blitt fikset.

Alt i alt en helt grei sykkel, men jeg synes den mangler litt karakter særegenhet. Den ble totalt sett litt for kjedelig.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av rolf-arne »


Bjerknez skrev:Tenkte jeg kunne komme med en liten oppsummering etter 4 mil i salen på en Triumph Tiger 850 i dag. Som jeg forøvrig aldri hadde kjørt før.

Alt i alt en helt grei sykkel, men jeg synes den mangler litt karakter særegenhet. Den ble totalt sett litt for kjedelig.

Starte med å gratulere med gårsdagen.

Der kom du med beskrivelser som passer med mitt siste MC kjøp.

Det kjøpet er gjort bare med hjertet...og gammel nostalgi. Her er fornuften forlatt...

CBXen er bare nytelse og kjøreglede...håper jeg...Pan European blir tur sykkelen... hvor alt skal med.

Av og til skal man vel bare drite i fornuften.

Fortsatt god dag


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 28 jun 2022, 07:03
Bjerknez skrev:Tenkte jeg kunne komme med en liten oppsummering etter 4 mil i salen på en Triumph Tiger 850 i dag. Som jeg forøvrig aldri hadde kjørt før.

Alt i alt en helt grei sykkel, men jeg synes den mangler litt karakter særegenhet. Den ble totalt sett litt for kjedelig.

Starte med å gratulere med gårsdagen.

Der kom du med beskrivelser som passer med mitt siste MC kjøp.

Det kjøpet er gjort bare med hjertet...og gammel nostalgi. Her er fornuften forlatt...

CBXen er bare nytelse og kjøreglede...håper jeg...Pan European blir tur sykkelen... hvor alt skal med.

Av og til skal man vel bare drite i fornuften.

Fortsatt god dag


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Takk for det rolf-arne :)

Er jo ikke noe galt med denne sykkelen og jeg skjønner hvorfor noen velger denne, men jeg skulle nok ønske det var litt mer punch karakter ja.

Den eneste grunnen til at jeg skulle dra inn bittelitt fornuft i et MC kjøp er på grunn av ryggen. Men ser man bort fra det så er det stort sett hjertet og lommeboka som får bestemmer.

En CBX1000 må man vel kunne tillate seg å si så absolutt er en sykkel med karakter. Er vel ikke mange som har en slik? Å vertfall ikek en som tilsynelatende ser ny ut? :thumleft

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av rolf-arne »


Bjerknez skrev:
rolf-arne skrev: 28 jun 2022, 07:03
Bjerknez skrev:Tenkte jeg kunne komme med en liten oppsummering etter 4 mil i salen på en Triumph Tiger 850 i dag. Som jeg forøvrig aldri hadde kjørt før.

Alt i alt en helt grei sykkel, men jeg synes den mangler litt karakter særegenhet. Den ble totalt sett litt for kjedelig.

Starte med å gratulere med gårsdagen.

Der kom du med beskrivelser som passer med mitt siste MC kjøp.

Det kjøpet er gjort bare med hjertet...og gammel nostalgi. Her er fornuften forlatt...

CBXen er bare nytelse og kjøreglede...håper jeg...Pan European blir tur sykkelen... hvor alt skal med.

Av og til skal man vel bare drite i fornuften.

Fortsatt god dag


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Takk for det rolf-arne :)



En CBX1000 må man vel kunne tillate seg å si så absolutt er en sykkel med karakter. Er vel ikke mange som har en slik? Å vertfall ikek en som tilsynelatende ser ny ut? :thumleft
Ja jeg satte himmelen og mer til i bevegelse for å gripe denne sjansen. Av og til må man bare la være å tenke.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar