Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Siden du er så åpen om dine økonomiske problemer... Har du vurdert/prøvd å refinansiere? Det finnes mange finansieringsinstitusjoner som kan ta over alle dine lån, inkl ditt mastercard i ett lån som du kan leve med, dog ikke til markedets beste rentebetingelser. Men de er uansett bedre enn Mastercard sine! Så klipper du Mastercardet i mange biter og hiver det.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Prøvde å google litt på det nå, og det ser ut som de fleste jeg finner faktisk har dårligere rente enn mastercardet (YS-medlemskort, noe spesielle betingelser) ..samtidig er det jo en del høyere rente enn de andre låna. Forslag til en bank som ikke flår meg ved refinansiering?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Spør først hos din egen bankforbindelse, den du får lønna di overført til. Det er nesten alltid best...
Jeg vet ikke hvilke rentebetingelser du har, og heller ikke hvor mye gjeld du har. Men hvis du sliter veldig, er refinansiering ofte en god løsning.
Her er en enkel kalkulator som kan gi en liten pekepinn https://www.axofinans.no/refinansiering-av-kredittkort
Her kan du også legge inn en uforpliktende søknad dersom det virker interessant.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har sett litt mer på det nå. Det virker som en grei løsning om jeg får nogenlunde grei rente.
Mc-lånet har rente på 6,2 %, billånet på 6,9 % og mastercardet har 16,6 % (effektiv rente nevnt på alle tre her), såvidt jeg kunne finne. Var litt vanskelig å finne på mc og billånet, da de ikke virker særlig interessert i å informere om oppdatert rente, så jeg tok det som stod da lånet ble inngått.
Ser ut som de fleste som tilbyr refinansiering gir rente rundt 16-18 % og det vil jo være å gå ganske kraftig opp på de låna som er størst, men om jeg får til en effektiv rente under 10 % totalt så tror jeg at jeg går for det. Vil bli noe høyere månedsbeløp, men da er jeg kvitt alt sammen på tre år, noe jeg sannsynligvis ikke blir ellers.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Har sett litt mer på det nå. Det virker som en grei løsning om jeg får nogenlunde grei rente.
Mc-lånet har rente på 6,2 %, billånet på 6,9 % og mastercardet har 16,6 % (effektiv rente nevnt på alle tre her), såvidt jeg kunne finne. Var litt vanskelig å finne på mc og billånet, da de ikke virker særlig interessert i å informere om oppdatert rente, så jeg tok det som stod da lånet ble inngått.
Ser ut som de fleste som tilbyr refinansiering gir rente rundt 16-18 % og det vil jo være å gå ganske kraftig opp på de låna som er størst, men om jeg får til en effektiv rente under 10 % totalt så tror jeg at jeg går for det. Vil bli noe høyere månedsbeløp, men da er jeg kvitt alt sammen på tre år, noe jeg sannsynligvis ikke blir ellers.
Hvis du har flere smålån med akseptabel rente i bank, kanskje til og med i samme bank, men alle med relativt kort nedbetalingstid har du et bra utgangspunkt for refinansiering hos din bankforbindelse. Det er jo slik at om du ikke klarer å betjene lånene dine slik de er, så har også banken et problem. Dette er de ofte veldig villige til å hjelpe deg med.
Det virker kanskje forlokkende å bli gjeldfri på 3 år, men kan være mer fornuftig å legge en nedbetalingsplan på 6-10 år, men ha månedlige utgifter som du klarer å leve med.
Men det mastercardet er farlige greier... Det er en smart løsning dersom du bruker det smart. Dvs når du har brukt det, så betaler du det ned innenfor den rentefrie perioden, vanligvis 30 eller 45 dager. Som langsiktig lån er det nærmest økonomisk selvmord.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jeg ser poenget med å ha litt lenger nedbetalingstid og mindre utgifter i måneden. Dog er litt av intensjonen med å bli kvitt det fort en del av en større plan om å ha råd til å bytte jobb eller begynne å studere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Jeg ser poenget med å ha litt lenger nedbetalingstid og mindre utgifter i måneden. Dog er litt av intensjonen med å bli kvitt det fort en del av en større plan om å ha råd til å bytte jobb eller begynne å studere.
Jeg ser den, men kanskje ikke helt logikken i det. Du graver deg bare lenger ned i gjørma hvis du har så store utgifter at du ikke klarer hverdagens utgifter. Hvis det eneste store målet ditt er å bli gjeldfri fort er det prisverdig tiltak. Men realistisk er det ikke sikkert det er.

Har du prøvd å sette opp et skikkelig privatbudsjett? Se på hjemmesiden til banken din om de har et ferdig oppsett i excell der du kan fylle inn alle inntekter og utgifter for hver måned et helt år. Denne regner ut for deg etter hvert som du fyller inn og kan være veldig klargjørende for hvor pengene blir av.
En utskrift av dette budsjettet er også et godt hjelpemiddel hvis du skal i et møte med din rådgiver i banken også.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Nå er det jo realistisk sett ikke sånn at det går til helvete normalt sett. Det fører bare til at jeg ikke kan bruke noe som helst ekstra. Om jeg ikke kan kvitte meg med denne jobben innen rimelig tid så er jeg genuint redd for at den tar livet av meg, og da må jeg rett og slett bare gjøre det jeg kan. Tre år er i utgangspunktet for lenge, så om jeg hadde fått satt den nedbetalingstida og så solgt unna så mye som mulig av diverse ting.. (Jada, jada, psykolog osv.. Det koster penger. Mye penger...)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

men det kan vel være et poeng i å ha lenger nedbetalingstid, og heller betale inn så mye jeg har råd til hver måned, og de månedene jeg ikke har råd så har jeg ikke så mye jeg *må* betale inn.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Selvfølgelig kan du betale ned raskere enn avtalt om du har råd til det, ingenting hindrer deg i det.
Hovedpoenget må være at du har kontroll over privatøkonomien din, ikke den som har kontrollen over deg.

Det som også er veldig lurt er å sette av en "buffer" på 10-20k slik at du kan ta et havarert kjøleskap eller en verkstedregning på bilen på strak arm. Men start med å sette opp et budsjett så nøyaktig du kan. Mange får seg en overraskelse når tallene blir synlige her.

Men er du gift med jobben din da? Det er da vel bare å bytte jobb vel? Her jeg bor er det jo rett som det er ledig arbeid for lastebilsjåfører med kjøreerfaring. Skal ikke forundre meg om det er det der du bor og. Finn en annen arbeidsgiver, bil, gods og kjørerute da. Skal ikke mer til så kommer både trivselen og arbeidsgleden tilbake.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av thewiz »

Hva med å selge sykkelen og bilen? Når du har gjort det, kjøp en billig / bra bruksbil uten lån. Du kan jo alltids bare kjøpe ny sykkel igjen når du har bedre økonomi. Hvis det er slik at det er hånda til munn hver mnd, er det bare slitsomt selv om man har MC / bil. Bedre å være uten dette og stressfri med en god økonomi.

Syns det blir litt feil å "klage" når man ikke er villig til å slippe lukus man har for å få bedre økonomi. Selger du sykkelen og kjøper deg Corolla blir nok økonomien bedre :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Du har tydeligvis ikke lest alt. Orker ikke ta hele greia på nytt, men kort oppsummert;
Bilen må fikses, aner ikke hvor mye, og evt. kan den selges for 70-80k. Lånet er på 106k for øyeblikket. De pengene i mellom har jeg ikke.
Motorsykkelen trenger service og slitedeler for ..tja, 10 lapper ca? Og jeg aner ikke hvor mye jeg kan få for den. Blir jo forespeilet helt nede i 30 lapper av diverse, selv om jeg nekter å tro på at en 5 år gammel sykkel er verdt like mye som en 15 år gammel sykkel i samme klasse. Den har jeg 66k i lån på for øyeblikket.

Så om jeg selger så er jeg jo bare enda mer fucked enn jeg er nå, og uten nevnte kjøretøy. Det er ikke fordi jeg _ikke velger bort luksusen_, det er fordi jeg valgte luksusen i utgangspunktet og den har nå tatt meg igjen og er i ferd med å spise meg opp. (Overdrevet)


kjellv:
Problemet her er at jeg ikke kan få en annen jobb som jeg tjener like mye(og igjen dermed sliter enda mer økonomisk) uten utdanning. Jeg har ingen intensjoner om å fortsette å være yrkessjåfør, og innenfor dette yrket har jeg allerede en jobb som betaler bra uten at jeg bruker hele livet på det. Det er ingen andre jobber som lastebilsjåfør som er mer attraktive for meg enn den jeg har, problemet er at hele yrket er dritt og jeg ikke orker å drive med det.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av thewiz »

mortenolb skrev:Du har tydeligvis ikke lest alt. Orker ikke ta hele greia på nytt, men kort oppsummert;
Bilen må fikses, aner ikke hvor mye, og evt. kan den selges for 70-80k. Lånet er på 106k for øyeblikket. De pengene i mellom har jeg ikke.
Motorsykkelen trenger service og slitedeler for ..tja, 10 lapper ca? Og jeg aner ikke hvor mye jeg kan få for den. Blir jo forespeilet helt nede i 30 lapper av diverse, selv om jeg nekter å tro på at en 5 år gammel sykkel er verdt like mye som en 15 år gammel sykkel i samme klasse. Den har jeg 66k i lån på for øyeblikket.

Så om jeg selger så er jeg jo bare enda mer fucked enn jeg er nå, og uten nevnte kjøretøy. Det er ikke fordi jeg _ikke velger bort luksusen_, det er fordi jeg valgte luksusen i utgangspunktet og den har nå tatt meg igjen og er i ferd med å spise meg opp. (Overdrevet)

Beklager det, hadde ikke fått med meg alt som var skrevet.

Fullfinansierte du bilen når du kjøpte den? Normalt skal det gå fint å selge unna en bil selv om den er fullfiniansert, da man betaler ned på lånet og det man skylder banken som regel alltid kan dekkes ved salg. Men det er noe galt med bilen, vil jo dette påvirke salgsprisen.

Du får vel ihvertfall 60 000 for sykkelen din? Det er jo trossalt en 2010 modell. Vil tro at disse syklene er populære også, pga pris og hva man får for pengene.

Jeg forstår situasjonen du har kommet opp i, men jeg tror løsningen er salg likevell altså. Du sitter jo å betale på disse lånene hver mnd, samt forsikring. Jeg hadde nok prøvd å skrapt sammen nok til å fikse opp bilen / MCen så godt jeg kunne slik at det går ann å selge. Du trenger jo ikke fikse alt med bilen, ta det som brenner mest.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Men problemet som da oppstår er at jeg sitter uten kjøretøy, men fortsatt har utestående penger for lån på disse. Kollektivtrafikk er ikke en mulighet jeg har på grunn av arbeidstid og sted.

Uansett om bilen er i topp teknisk stand får jeg uansett ikke så mye for den. 2007mod Passat 4motion "highline"(dvs. den har delskinn-seter, avtagbart hengerfeste og kromma rails og ingenting annet ekstrautstyr i det hele tatt. Ikke tåkelys engang.), 170 000km. Prisen varierer noe jævlig, men min er ikke i god stand. Begynt å komme rust etc.

Mc'en har gått 55 000km, pluss at den har dertil med bruksslitasje på alt, inkludert lakk. Den er med andre ord ikke dritfin å se på lenger. Den koster jo bare ca 90 000 ny også, etter avgiftsreduksjonen. Den er heller ikke særlig populær. Har vel omtrent ikke solgt i det hele tatt i forhold til andre konkurrenter.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av thewiz »

Hmm, da blir det nok litt værre ja.

Kanskje det er en mulighet for å refinansiere boliglån? Hvis du får kombinert MC / bil og bolig i 1 lån hadde jo det vært en god løsning. Da får du mer penger til overs slik at du kan utbedre feil / mangler på bil / MC.

Eventuelt kan du ta kontakt med banken din og fortelle situasjonen, det kan være de kan hjelpe deg med f.eks avdragsfrihet osv.

Svar