Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!
Veien fra Bagn var vel ikke akkurat spennende synes nå jeg, men turen i seg selv var jo magisk skal sies. Nå har jeg kjørt ganske nøyaktig 300 mil fordelt på 6 effektive kjøredager. Resten av dagene har sykkelen stått mer eller mindre rolig. Forbruket bikket akkurat under 0.6 når jeg parkerte den hjemme. Altså 0.595 l/m på random frisk kjlring i den norske fjellheimen og litt på motorvei. Hadde aldri trodd at den skulle synke fra 0.8 til 0.595 fra småkjøring til langkjøring.
Jeg bryr meg jo egentlig ikke, men litt artig at den kan få såpass billig. Motoren tatt i betrakning.
Men nå er altså sommerturen over for denne gang og det er i grunn litt deilig også. Kjenner jeg er fornøyd for noen uker nå :)
Jeg bryr meg jo egentlig ikke, men litt artig at den kan få såpass billig. Motoren tatt i betrakning.
Men nå er altså sommerturen over for denne gang og det er i grunn litt deilig også. Kjenner jeg er fornøyd for noen uker nå :)
- Bjerknez
- Kontakt:
I går kom jeg hjem fra turen og nå har jeg fått hvilt kroppen litt samt gjort meg noen tanker om turen vedrørende utstyr, motorsykkelvalg, sittestilling etc etter ca. 300 mil på salen i både regn, kulde og sol.
Starter med det enkle. Sykkelen er bunnsolid. Ingen feilslag i det hele tatt. Ingen rare lyder, eller smånips som har dukket opp. Den leverer hele veien og jeg merker at bunndraget i denne sykkelen kler meg godt. Jeg har blitt mer vant til kreftene og kjlrer nå konstant i sport modus da jeg synes den er mer responsiv der samt like smooth ellers.
Jeg kunne tenkt meg å testet R utgaven med fothvilere lenger bak. Jeg TROR denne hadde passet meg hakket bedre vedrørende å ta i mot for evt. krappe dumper i høy fart med tanke på ryggen, men det blir for meg et lite luksusproblem som egentlig ikke er et stort problem. Jeg kan bare velge å kjøre penere der det er slike humper, noe jeg har funnet litt vanskelig i praksis... :)
Det er LITT styr med denne pakksekken jeg har på tvers vedrørende stropping av denne, men den bruker jeg kun en gang i året. Resten av året vil sideveskene dekke behovene.
Glidelåsen på den ene vesken fikk jeg nesten ikke dratt igjen når jeg kom til Molde. Grunnen var at det hadde kommet sand/stein i glidelåsen. Dette hørte jeg ganske fort og blåste den ren med en ha,v boks WD40 mens jeg dro forsiktig frem og tilbake. Dette skjedde kun med den ene vesken (høyre side) og ikke den andre, så jeg setter den hendelsen på "tilfeldig"-kvoten foreløpig. Men problemet er fikset.
Beeline GPS modulen er helt rå! Ferdig snakka. Jeg brukte denne uten å lade den på fire dagsetapper og når jeg kom til Molde var det 32% igjen av batteriet. Denne hadde trolig helt fint funket uten opplading på hele turen. Men jeg ladet den opp i Molde for sikkerhetsskyld. Ikke fordi jeg var veldig avhengig av den, men jeg synes det er kjekt og se hvor langt det er igjen til hvert kryss etc. dessuten før jeg opp GPS hastighet etc. :)
Visiret måtte byttes når jeg kom til Molde da jeg fikk en irriterende steinsprut midt i synsfeltet når jeg kjørte i Sverige. Akkurat irriterende nok til at jeg kjøpte et nytt inkludert Pinlock.
Hanskene mine begynner å synge på siste verset (igjen) og innerforet begynner å klumpe seg. Svindyre Rukka Gore-Tex hansker til 2.700 kroner. Så dyre hansker har jeg totalt gitt opp etter å kun har eid slike dyre hansker fra dag 1. dem tåler maks to sesonger og thats it. Noen har tålt bare en. Sikkert fordi jeg kjlrte dobbelt så mye før og vel så det.
Kjøredressen fungerer som bare det. Den har holdt meg tørr gjennom hele turen. Også gjennom Sverige i 4 timer konstant regnvær. Jeg ble litt våt nederst på skjorta på innsiden, men det var nok forsi vann hadde samlet seg der og ligget der mens jeg kjørte da jakka var litt brettet mellom tankveske etc. men ellers var jeg helt tørr. Glidelåsene fungerer som bare det, men borrelåsen i halsen er blitt litt slapp. Dette kan nok lett fikses muligens. mC støvlene som er av merke TCX S-Speed er noe av det beste jeg har eid av utstyr siden av kjøredressen. Makan til gode støvler og dem ser nesten like fine ut etter en vask og litt polish. :)
Å kjøre med sotet visir midt på sommeren er utrolig behagelig. Det blanke visiret er bare slitsomt. Sterkt lys gjør at jeg blir sliten i øynene. Mange har kommentert det sotede visiret mitt da det ser helt svart ut fra utsiden, men det er ikke så mørkt å se gjennom som det ser ut til. De fleste moderne opplyste tuneller går helt fint. Men noen ytterst få tuneller uten lys pleier jeg å lukke det opp. Slike tuneller er som oftest ikke veldig lange heller. Kan telle på to fingre hvor mange slike tuneller jeg har kjørt i løpet av denne turen og de fleste var veldig korte. Så null problem.
Så samlet sett har denne turen vært helt fantastisk!
Takk til Cutless for en mnakande flott tur, mye latter, mange pils og turer gjennom både regnfulle og solrike dager. Etter turen fikk jeg intrykk av at han lnsket en sykkel mer beregnet for langturer etc. men dette før han evt. utdype og komme med informasjon om selv tenker jeg, men Moto Guzzi V7'en holdt følge så lenge hastigheten ikke ble for stor. Å "flekke" forbi en bil som ligger i 90km/t er nok ikke denne sykkelens sterkeste side. Men bunndrag i lavere hastigheter har den nok av. En rimelig, men stilig retro sykkel med fin lyd som vekker oppsikt hos mange fant vi ut i løpet av turen. :)
I dag skal jeg starte den store MC vasken og nå er den langt mer skitten enn den noensinne har vært, så nå må jeg nok til med litt kjemikalier samt høytrykk. Selvsagt etterfulgt av en god dose detailing og annet stell. Inkludert polering og rubbing av tank etter noen gnissemerker fra tankveske. :)
Den fikk seg en kattevask i Molde, men da kun avspyling og overfladisk vask for å få av det værste.
Starter med det enkle. Sykkelen er bunnsolid. Ingen feilslag i det hele tatt. Ingen rare lyder, eller smånips som har dukket opp. Den leverer hele veien og jeg merker at bunndraget i denne sykkelen kler meg godt. Jeg har blitt mer vant til kreftene og kjlrer nå konstant i sport modus da jeg synes den er mer responsiv der samt like smooth ellers.
Jeg kunne tenkt meg å testet R utgaven med fothvilere lenger bak. Jeg TROR denne hadde passet meg hakket bedre vedrørende å ta i mot for evt. krappe dumper i høy fart med tanke på ryggen, men det blir for meg et lite luksusproblem som egentlig ikke er et stort problem. Jeg kan bare velge å kjøre penere der det er slike humper, noe jeg har funnet litt vanskelig i praksis... :)
Det er LITT styr med denne pakksekken jeg har på tvers vedrørende stropping av denne, men den bruker jeg kun en gang i året. Resten av året vil sideveskene dekke behovene.
Glidelåsen på den ene vesken fikk jeg nesten ikke dratt igjen når jeg kom til Molde. Grunnen var at det hadde kommet sand/stein i glidelåsen. Dette hørte jeg ganske fort og blåste den ren med en ha,v boks WD40 mens jeg dro forsiktig frem og tilbake. Dette skjedde kun med den ene vesken (høyre side) og ikke den andre, så jeg setter den hendelsen på "tilfeldig"-kvoten foreløpig. Men problemet er fikset.
Beeline GPS modulen er helt rå! Ferdig snakka. Jeg brukte denne uten å lade den på fire dagsetapper og når jeg kom til Molde var det 32% igjen av batteriet. Denne hadde trolig helt fint funket uten opplading på hele turen. Men jeg ladet den opp i Molde for sikkerhetsskyld. Ikke fordi jeg var veldig avhengig av den, men jeg synes det er kjekt og se hvor langt det er igjen til hvert kryss etc. dessuten før jeg opp GPS hastighet etc. :)
Visiret måtte byttes når jeg kom til Molde da jeg fikk en irriterende steinsprut midt i synsfeltet når jeg kjørte i Sverige. Akkurat irriterende nok til at jeg kjøpte et nytt inkludert Pinlock.
Hanskene mine begynner å synge på siste verset (igjen) og innerforet begynner å klumpe seg. Svindyre Rukka Gore-Tex hansker til 2.700 kroner. Så dyre hansker har jeg totalt gitt opp etter å kun har eid slike dyre hansker fra dag 1. dem tåler maks to sesonger og thats it. Noen har tålt bare en. Sikkert fordi jeg kjlrte dobbelt så mye før og vel så det.
Kjøredressen fungerer som bare det. Den har holdt meg tørr gjennom hele turen. Også gjennom Sverige i 4 timer konstant regnvær. Jeg ble litt våt nederst på skjorta på innsiden, men det var nok forsi vann hadde samlet seg der og ligget der mens jeg kjørte da jakka var litt brettet mellom tankveske etc. men ellers var jeg helt tørr. Glidelåsene fungerer som bare det, men borrelåsen i halsen er blitt litt slapp. Dette kan nok lett fikses muligens. mC støvlene som er av merke TCX S-Speed er noe av det beste jeg har eid av utstyr siden av kjøredressen. Makan til gode støvler og dem ser nesten like fine ut etter en vask og litt polish. :)
Å kjøre med sotet visir midt på sommeren er utrolig behagelig. Det blanke visiret er bare slitsomt. Sterkt lys gjør at jeg blir sliten i øynene. Mange har kommentert det sotede visiret mitt da det ser helt svart ut fra utsiden, men det er ikke så mørkt å se gjennom som det ser ut til. De fleste moderne opplyste tuneller går helt fint. Men noen ytterst få tuneller uten lys pleier jeg å lukke det opp. Slike tuneller er som oftest ikke veldig lange heller. Kan telle på to fingre hvor mange slike tuneller jeg har kjørt i løpet av denne turen og de fleste var veldig korte. Så null problem.
Så samlet sett har denne turen vært helt fantastisk!
Takk til Cutless for en mnakande flott tur, mye latter, mange pils og turer gjennom både regnfulle og solrike dager. Etter turen fikk jeg intrykk av at han lnsket en sykkel mer beregnet for langturer etc. men dette før han evt. utdype og komme med informasjon om selv tenker jeg, men Moto Guzzi V7'en holdt følge så lenge hastigheten ikke ble for stor. Å "flekke" forbi en bil som ligger i 90km/t er nok ikke denne sykkelens sterkeste side. Men bunndrag i lavere hastigheter har den nok av. En rimelig, men stilig retro sykkel med fin lyd som vekker oppsikt hos mange fant vi ut i løpet av turen. :)
I dag skal jeg starte den store MC vasken og nå er den langt mer skitten enn den noensinne har vært, så nå må jeg nok til med litt kjemikalier samt høytrykk. Selvsagt etterfulgt av en god dose detailing og annet stell. Inkludert polering og rubbing av tank etter noen gnissemerker fra tankveske. :)
Den fikk seg en kattevask i Molde, men da kun avspyling og overfladisk vask for å få av det værste.
- Bjerknez
- Kontakt:
Hovedvasken unnagjort. Nå er det bare kosejobben igjen for å få det perfekt. Det tar gjerne noen kvelder, men jeg har ferie jeg :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Begynner å hjelpe. Første del av hoveddetailingen for å få bor det grovste er gjort. Fortsatt en del småtteri igjen, inkludert rubbing av tanken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Da er tanken polert og riper samt gnissemerker etter tankveske er borte.
Før: Etter:
Før: Etter:
- Bjerknez
- Kontakt:
I dag har det så langt blitt rens og vedlikehold av salen som hadde en del bruksmerker etter turen. Nå er den god som ny igjen

- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Hva bruker du på salen?
- Bjerknez
- Kontakt:
Brukte bare det samme middelet som på skinnskoene mine. Vanlig skosmøring :)
Tror jeg møtte deg ved Trømborg ca kl 17:38 nå i dag :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Kontakt:
Det tror ikke jeg

- Bjerknez
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Hverdagen begynner sagte men sikkert og komme tilbake og med bare en uke igjen av ferien tenkte jeg å tilbringe litt tid i furtebua. Tenkte derfor jeg skulle lage meg en liten LED tester ved hjelp av multimeter prober, et 9V batteri og en motstand samt et display som viser LED diodens "forward voltage" En veldig simpel sak, men en ting jeg savner fra tid til annen.
Etter dette er planen å lage en USB kabel sjekker. Man plugger kabelen i en enhet med begge ender og en LED diode lyser opp for hver ledning som er inntakt. Er det dårlig kontakt i en avledningene så lyser ikke LED for denne ledningen.
Også en simpel sak, som er kjekk og ha for å sjekke om USB kabler er i orden eller ikke. :)
Etter dette er planen å lage en USB kabel sjekker. Man plugger kabelen i en enhet med begge ender og en LED diode lyser opp for hver ledning som er inntakt. Er det dårlig kontakt i en avledningene så lyser ikke LED for denne ledningen.
Også en simpel sak, som er kjekk og ha for å sjekke om USB kabler er i orden eller ikke. :)
- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
Om du lager en , så lager du kanskje 2 ... en til meg...så får du din kostnadsfritt ???Bjerknez skrev:
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Kontakt:
Hehe, har ingenting i kot å lage flere og gjør jeg det så betaler du evt. kun portoen. Koster jo ingenting å lage dette. Vi snakker bare noen kronestykker.rolf-arne skrev: 25 jul 2022, 21:59Om du lager en , så lager du kanskje 2 ... en til meg...så får du din kostnadsfritt ???Bjerknez skrev:

Men har funnet ut at jeg lager flere versjoner. En versjon for USB-C og en for USB-micro samt en for Lightning etc. virderer å designe eget kretskort til dette. Litt usikker på nøyaktig fremgangsmåte. :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Første utkast av Micro USB kabel testeren.
- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
TOPPBjerknez skrev:Første utkast av Micro USB kabel testeren.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Morsomt lite prosjekt :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Hvorfor kan ikke pinner uten kontakt lyse rødt, fremfor å være mørke?
Regner med at det bare er en strømkilde(knappecelle?), en LED og en motstand i serie pr. leder.
Jeg ser liksom ikke nødvendigheten, men mulig jeg er helt treig.
Regner med at det bare er en strømkilde(knappecelle?), en LED og en motstand i serie pr. leder.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jo, dem kan det, men hvorfor?FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 12:53 Hvorfor kan ikke pinner uten kontakt lyse rødt, fremfor å være mørke?
De fleste av oss, eller vertfall jeg har en drøss av random USB kabler liggende strødd rundt og jeg vet aldri om kabelen jeg tar tak i er en ren power kanel eller power og data kabel. Noen ganger kan det være dårlig kontakt eller brudd i en kabel da USB kabler ofte blir tråkket på, kjørt over av kontorstoler og mye annet. Altså et brudd man ikke alltid ser. Ved å koble en slik kabel til en slik USB kabeltester så vil man få en indikasjon på at noe er galt og hvilken leder som det er brudd på. Så kan man jo reparere kanelen om man lnsker det, eller bare kaste den.
- FredrikE24
Det er jo fancy med litt mer lys og greier.
- Bjerknez
- Kontakt:
Haha, ja, men det enkle er ofte det beste. I mitt hode er det brudd når lyset er borte. Ikke når det endrer farge etc. dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større etc.
Men jada, er klar over at det er mulig. :)
Dessuten vil kretsen bruke unødvendig mye strøm fra det lille knappecellebatteriet ved å lyse når det ikke er kontakt. Også vil jeg tro det også må brukes en mikrokontroller? I såfall må det legges til en bryter og i det hele tatt blir dette i overkant komplisert i forhold til hva den skal brukes til.
Et multimeter gjør jo egentlig samme nytten, bare at det blir litt mer knotete.
- FredrikE24
Det er egentlig litt av hensikten, så lærer man litt av det også. Tenker en enkel trykknapp gjør susen for å aktivere testen.Bjerknez skrev: 26 jul 2022, 15:54dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større etc.
Det er jo ingenting kult med rev 1 av kabeltesteren. Praktisk ja, men det der kan alle mekke sammen.
- Bjerknez
- Kontakt:
Joa, men det blir litt som å sminke grisen. Skal jeg først lage noe kult, så måtte det bli noe annet. Formålet mitt er ikka at dette slulle være "kult". Som du sier. Det er i praksis fire LED dioder med motstander og en kontakt i hver ende ved siden av et batteri.FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 17:35Det er egentlig litt av hensikten, så lærer man litt av det også. Tenker en enkel trykknapp gjør susen for å aktivere testen.Bjerknez skrev: 26 jul 2022, 15:54dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større enn den er.
Det er jo ingenting kult med rev 1 av kabeltesteren. Praktisk ja, men det der kan alle mekke sammen.
Egentlig hadde vært enda morsomere og laget en USB-C til USB-C versjon. Men desverre mangler jeg 12 pin USB-C kontakter til kretskort. Tar minst 3 uker før jeg får disse og det er ørten hundre forskjellige varianter av disse. :)
Merk at jeg ikke deiver med dette for å imponere noen. Jeg driver med dette for at det er gøy og for å skaffe meg ting som hjelper meg (og kanskje andre) i hverdagen.

- Bjerknez
- Kontakt:
Har tenkt litt på det du nevner her og kommet frem til at hvis dette skal funke med et knappecelle batteri på 3ish volt så blir det veldig vanskelig siden man også må involvere en mikrokontroller(?) som trenger mins 3.3V og allerede der kommer dette batteriet litt til kort. Strømtrekket blir totalt sett for stort til at det er smart lg nruke et knappecelle batteri.FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 17:35Det er egentlig litt av hensikten, så lærer man litt av det også. Tenker en enkel trykknapp gjør susen for å aktivere testen.Bjerknez skrev: 26 jul 2022, 15:54dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større etc.
Jeg kunne selvsagt brukt en Attiny84 til oppgaven soden jeg trenger minst 8 digitale/analoge innganger/utganger til fire LED dioder men jeg har kun Attiny85 som kun har 5 utganger/innganger.
Det er sikkert teoretisk mulig å få det til selvsagt men da må jeg evt. bruke kompnenter jeg ikke har samt at hele greia blir unødvendig og nesten idiotisk komplisert i forhold til oppgaven den skal løse. I et design perspektiv blir det en fullstendig fiasko. Tror jeg.
Er nok også litt over mitt nivå dette, men kommer du med noen gode tips så kan det hende jeg legger inn en ordre hos AliExpress :)
- FredrikE24
Trenger man egentlig mikrokontroller? Jeg tror jeg hadde klart å løse det uten. Om jeg hadde tenkt meg litt om. Kanskje en opamp eller to hadde gjort susen om jeg tenker rent intuitivt.
Det er liksom det som er litt gøy i mitt hode med dette å løse oppgaven på en mest mulig elegant måte. Det er derfor jeg er litt på at du skal ta dette litt videre.
Det er liksom det som er litt gøy i mitt hode med dette å løse oppgaven på en mest mulig elegant måte. Det er derfor jeg er litt på at du skal ta dette litt videre.
- Bjerknez
- Kontakt:
Kan godt være det kunne løst seg uten som du sier, og det er gøy og holde på med dette, men så er det dette med tiden da... vi har vært inne på dette ridligere også. Når du TROR du kunne løst det uten mikrokontroller som er utdannet og har erfaring innen dette, så kan du jo tenke deg tiden som en amatør som meg må bruke for å få til dette. Det krever også at jeg faktisk har komponentene som trenges. Opamp er ikke noe jeg kan huske jeg har bestillt.FredrikE24 skrev: 27 jul 2022, 19:10 Trenger man egentlig mikrokontroller? Jeg tror jeg hadde klart å løse det uten. Om jeg hadde tenkt meg litt om. Kanskje en opamp eller to hadde gjort susen om jeg tenker rent intuitivt.
Jeg har kjøpt mye rart, men jeg har ikke ALT. Det tar også opp til en måned før jeg har komponentene jeg mangler i posten etc.
Så jeg prøver liksom å då til noe med det jeg faktisk har til rådighet og som ikke sluker alt for mye tid. :)
Men tegner du et koblingsskjema som du tenker utfører oppgaven og navngir spesielt opampene med riktig betegnelse så kan det godt hende jeg tar dette videre. Men jeg må ha en god dytt før jeg evt. setter i gang føler jeg. :)