Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 nov 2022, 17:39Jepp
Haha, tøft! :twothumbs:

Så jævlig kult :twothumbs:

Gleder meg til oppdateringer :twothumbs:

Får man spørre hva du måtte betale for gildet?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Vi får se hva som dukker opp da :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Tror det er første gang jeg har hørt om noen som har bestillt seg klin ny MC motor. Så lenge man har kunnskapen og kjenner sykkelen ut og inn så er det vel nesten mer lønnsomt enn å betale for vedlikeholdet når motorene blir eldre? Er det garanti på motoren når du gjør dette selv?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, vurderingen min er ganske sammensatt. Sykkelen har gått forholdsvis langt og jeg har kjørt motoren HARDT og daglig siden jeg kjøpte den. Daglig bruk med tilhørende hyppige kaldstarter og mye råkjøring. Så om kort tid skal ventiler justeres og kamkjede og sleider + strammer byttes for tredje gang (hver 60 000km, sist utført på 109 000km).

I sommer var jeg uheldig og havnet i en skikkelig trafikk-propp nedi operatunnelen. Det resulterte i koking på tomgang. Hvor varmt det var nede i operatunnelen vet jeg ikke, men varmere enn typ 30+ varmegradene ute. Hadde ikke sjans til å kjøle den ned.
Jeg etterfylte det som forsvant ut av overløpet på ekspansjonstanken og kontrollerte nivået ved to senere anledninger. Allikevel var radiatorene kun halvfulle da jeg parkerte sykkelen nå i høst, hvor forsvinner vannet?

Motoren har hatt oljerøyk ved oppstart oftere og oftere. Ikke ukjent på disse motorene en sjelden gang under visse omstendigheter.
Omtrent ved hver oppstart er imidlertid litt mer unormalt. Det betyr at stempelfjærene begynner å bli slitt og olje siger forbi når sykkelen står på sidestøtta.

Så skjedde det litt mer også, en hard bankelyd på tomgang og en vibrasjon i motoren på 3-4000rpm på kald motor og rundt 6-7000rpm på varm og mest fremtredende ved motorbrems. Hva det er aner jeg ikke. Jeg har ikke en gang sjekket etter ulumskheter i olja. Det kan være mye rart. Det er sikkert ikke noe veldig prekært, jeg kjørte slik i flere uker nå i høst, men lyden blir mindre og mindre hyggelig.

Så med tanke på tid til rådighet, priser på interne enkeltmotordeler og full sjekk av bunndelen av motoren så baller det fort på seg. Så tenkte jeg at det var like greit å kjøpe en ny motor, også med tanke på at sykkelen snart runder 140 000km. Da er det egentlig ganske deilig å begynne på 0km motormessig. Da slipper jeg også de typ 3000kr i servicedeler på registeret.

Å droppe motoren fra sykkelen as-is er egentlig ganske enkelt:
Koble fra fuelrail på motor
Koble fra temp.sensor på blokk
Koble fra hallgiver på veiva(tenningstrigger)
Koble fra gasswire
Koble fra temp.sensor vannpumpe
Koble fra oljetrykksensor
Koble fra to oljekjølerslanger
Koble fra to kjøleslanger
Koble fra luftfilter
Koble fra ledninger
Koble fra kardangaksel
Løsne tre bolter
Senke ned motoren.

Så blir det å flytte over clutchen, girkasse, fuelrail med dyser og luftfilterboks.
Så kobler man til oljekjølerslanger, kjøleslanger og ledninger. Monterer kardangaksel, så er det tut og kjør.

Litt ergelig, særlig med tanke på at disse motorene er skuddsikre i utgangspunktet og kan gå veldig langt. Det har jeg dog ikke klart å bevise.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Din sykkel jar rundt 140ish tusen km. Og ut fra hva du skriver selv så vil jeg vel si at den motoren for en vanlig mann i gata hadde blitt vraket ved neste korsvei. Din motor har vel også fått bedre vedlikehold enn de fletåste vil jeg tro ut fra hva du har postet her inne, så jeg er enig med deg at med tanke på alt du har gjort med sykkelen så er ikke 140ish tusen km. Voldsomt imponerende nei.

Men jeg er også enig med deg at BMW lager gode motorer. Jeg har ikke noe grunnlag eller kunnskap som bygger oppunder den påstanden, men jeg føler BMW kan sine saker. Kanskje er motorene litt for avanserte slik at det blir for dyrt og eie på sikt?

Har jo selv hatt 2 stk. S1000R og selv om dette ikke er den samme sykkelen overhodet, så følte jeg at sykkelen var godt sammenskrudd. Mye teknologi som bare funket uten problemer etc. alt virket symetrisk og effektivt bygget. Ikke noe tull, på en måte. Jeg fikk overhodet ikke den samme følelsen nør jeg feks. Kjørte Suzuki sin Konkurrent av samme type. Den virket rett og slett kjip i forhold.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7093
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Eske ny motor må jo være morro :) Blir spennende, gratulerer og lykke til med montering :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Har fortsatt ikke sagt hva den kostet, men det er det vel en grunn til muligens :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Sett i forhold til å kjøpe en tilsvarende sykkel med lavere km.stand så er det betydeligere billigere med ny motor ja.
Nå koster en ny motor fra BMW kun ca. 65 000kr eks. mva. Offisielt fra BMW kan man få tak i short-block for om lag 40 000kr eks mva. Det vil si kun bunndelen. Da må man bygge motoren opp med gammel topp etc. Det er uaktuelt.

Jeg har ikke betalt i nærheten av disse prisene, så det blir jo spennende å se hva som kommer. Jeg vurderte faktisk å kjøpe to.. De kan jo ta seg fint ut i stua som et kaffebord?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 nov 2022, 19:44 Sett i forhold til å kjøpe en tilsvarende sykkel med lavere km.stand så er det betydeligere billigere med ny motor ja.
Nå koster en ny motor fra BMW kun ca. 65 000kr eks. mva. Offisielt fra BMW kan man få tak i short-block for om lag 40 000kr eks mva. Det vil si kun bunndelen. Da må man bygge motoren opp med gammel topp etc. Det er uaktuelt.

Jeg har ikke betalt i nærheten av disse prisene, så det blir jo spennende å se hva som kommer. Jeg vurderte faktisk å kjøpe to.. De kan jo ta seg fint ut i stua som et kaffebord?
Okay. Siden du ikke betalte "i nærheten" av den summen så legger jeg meg til å tro at du betakte rundt 40k. (Du trenger ikke bekrefte eller avkrefte det). I så tillfelle vil jeg si det er verdt det ja, så lenge du gjør hele jobben selv. Dessuten vil jeg tro du har satt en god slump av beløpet på hobbybudsjettet, noe som jo er helt innafor.

Uansett, et kult prosjekt det blir spennende og følge :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Disse bildene har jeg faktisk tatt selv. Som betyr at motoren er mottatt!
7FC9466C-BD20-4DE2-A3CB-FF0C89C5B382.jpeg
C9077270-28F8-4EF4-A13A-25892FBAA424.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev:Disse bildene har jeg faktisk tatt selv. Som betyr at motoren er mottatt!
7FC9466C-BD20-4DE2-A3CB-FF0C89C5B382.jpeg
C9077270-28F8-4EF4-A13A-25892FBAA424.jpeg
Rett og slett råtøft !
Gleder meg til å følge med på dette prosjektet, som jeg håper blir grundig dokumentert her .


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Ja dette blir underholdning! :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7093
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Har vel aldri sett eller hørt om noen som har kjøpt eske ny motor i sin motorsykkel for egen regning utenom restaurering av gammel Z1 900 motor som fort kan komme opp i 70 - 90000,- … men FredrikE24 er ikke i nærheten av det beløpet på motor der alt er nytt. Blir spennende for alle dette :) Blir førstegangservice og en bitteliten innkjøringsperiode ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7093
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Forresten ett lite spørsmål, er dette en motor som er kjøpt online fra BMW, eBay eller lignende … Eller over butikkdisk i Tyskland som ett engangstilbud …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Utfordringen var kommunikasjon og å faktisk få organisert pallfrakt til Norge, som er utenfor EU. I tillegg måtte jeg ta en råsjans på å gjøre en direkte bankoverføring til en helt ukjent person. Så nei, det var en god dose flaks at jeg kom over denne motoren. BMW selger fortsatt shortblocks og ikke longblock som dette er. Egentlig er denne motoren til en Formula BMW bil, ikke en motorsykkel. Så jeg har egentlig snudd hver stein for å finne en NY motor. Jeg har ikke studert motoren i detalj enda, men jeg forventer at det må foretas noen konverteringer før den kan settes inn i sykkelen.

Kan også tillegge at det var helvete å få tollet den inn. Det er jo enkelt å tro at det er tjuvgods, og hvor kommer den fra liksom, og hva skal den inn i?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Du skal ha absolutt all heder og ære for at du gadd og ikke minst turte dette. Ser ut til at det er mye som skal klaffe her for at det skal gå i boks.

Altså ikke noe for hvermansen ser det ut til?

I tilleegg må du trolig gjøre en del tilpasninger av motor som du sier siden dette ikke er en MC motor i utgangspunktet. man skal ha langt over middels snøring på hva man driver med før man giver seg på noe slikt. Noe som gjør det ekstra interresant for oss andre :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Løftet den ut av esken og laget meg oversikt over hva som mangler og som blir kjøpt nytt.

Det er så rent og pent atte!
D6D3C36B-3E4A-470F-B588-654216A1D1FA.jpeg
7D80D44A-1C08-473D-951E-A77EA321FC56.jpeg
AED85E19-258A-4FFE-A1A4-C57C0B78AF59.jpeg
711BB3B3-397B-4A41-869C-1DB2230503DE.jpeg
67945ACC-9044-432D-9640-AA2D51D273FF.jpeg
2B51B090-7541-4C7B-B988-39FCF867E264.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 255
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Atrox »

Helt rått! Skal holde utkikk etter den gula lykta utover våren :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Litt skruing idag. Begynte faktisk ganske sent. Startet å skru 11:30 og motoren var ute rett før klokken 17:00. Begynner å bli ganske rutinert på dette nå..
8667AC9C-2FBA-4663-9D43-E9E94FA853E8.jpeg
758B2949-903B-4BDC-BE95-7B86F248D807.jpeg
7FEF69BC-EE9C-4AFA-8220-3AD51D255CA0.jpeg
8B611725-91F0-46F1-B055-CD3FB6590E5B.jpeg
E4482A49-6016-486E-9C65-8E6F92DCDEC0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Planen videre er å flytte over de delene fra gammel til ny motor som trengs, så blir det å klargjøre ny motor med alle bolter, sensorer, oljekjøler, coil, pluggledninger, clutch, dynamo og girkasse. Så bærer det inn i sykkelen igjen. To rolige dager med skruing, så tenker jeg det blir oppstart..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39800
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av AJ »

Imponerende :O !
:twothumbs:

For en amatør som meg når det gjelder slike ting.

Veldig bra :notworthy: !
Følger spent med på fortsettelsen :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av lazyboy »

Kjørte ulyd i gtr 1400 uka før avreise til Italia i 2015. Verken jeg eller flere verksteder fant ut av lyden uten og åpne motoren. Heiv meg rundt og fikk fatt i en i motor i Polen som skulle ankomme tirsdag . Etter mye frem og tilbake dukket motoren opp torsdag natt og jeg måtte på jobb fredag.
Husker noen hektiske timer før avreise lørdag morgen. Prøvekjøringen var til Larvik og rett på båten..
Motorbytte er helt grei skuring om man kan kose seg👍

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tok en lytt på motoren igjen igår. Jeg har ikke peiling på hva det kan være, annet enn at den ikke er fin. Jeg synes ikke det kommer fra bunndelen. Nå står ikke veiva på linje med clutchen. Det er en ekstra aksel i senter i motoren som drives av et drev som sitter på veiva. mao det er mye som kan lage lyd..

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av lazyboy »

Om jeg har lest deg riktig, for vi nok svaret om en stund😀

Svar