Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Pistoneros skrev: 04 apr 2021, 11:32 Artig å lese hvordan man så på dette for ett år siden. Ref denne tråden. Nå er situasjonen ganske uforandret med tanke på pandemien men tiltakene svinger med hylekoret av mektige røster og kan i mange tiltak virke økonomisk styrt!
Du kan ha rett i det muligens. Men det forandrer ikke det faktum det som diskuteres vedrørende lover og regler. Det er nok ikke mange som kunne forutse hva som kom inn over oss. Vi ble nok tatt på sengen alle mann. Så begynte man febrilsk med å stanse ned landet. Den bortskjemte befolkningen vi er, så var jo det å ikke få dra på hytta helt forferdelig. Munnbind var flaut i starten, men i dag er dte ganske vanlig og de fleste bruker det. Nettopp fordi dem har over lang tid påbudt dette i mange tillfeller. På sikt ser vi mennesker flere og flere som bruker det og da synes man til slutt at det er greit å bruke det slev også.

For man vil jo ikke skille seg ut vil man vel?

Ja vi er på mange måter like tette hele gjengen når det kommer til mange ting. Hver gang det kommer en ny koronaregel så ser man tobakksrøykende FRP'ere brilliere i kommentarfeltene i lokalavisen og på Facebook, og selvsagt har disse menneskene langt mer innsikt rundt dette enn de som jobber med dette hver dag.

Jeg er på ingen måte noen rævslikker og Erna kan ta seg en bolle med mye av det hun mener og står for, og jeg har mine mistanker rundt vaksinene som har blitt presset frem i full fart. Men jamt over tror jeg neppe Erna eller andre er tjent med å holde Norge stengt. Noen tjener selfølgelig på det, som dagligvarebutikker etc. men jeg tror nok at det mest lønsomme er å ha en fornøyd befolkning og dermed åpne landet igjen.

Så vil man sikkert finne enkeltsaker som er diskuterbare muligens, men hvis man prøver og se det store bildet, så tror jeg tross alt at vi skal være hoppende glade for at vi bor i kanskje verdens rikeste land. Så får vi heller bare bli grinete om vi ikke får poppet cognac'en på hytta.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 11:17 spare politiet for små teite oppdrag som dem kan bruke energi på andre steder.
Apropos nettopp dette.
Ta en kikk på denne videoen fra en kirke for polakker i Canada.
Enig eller ikke så må man kunne si at kirkens representant var ganske så bestemt på at han ikke syntes noe om å få politiet på døra i høytiden.
Hvordan kirkegjengerne forholdt seg til smittevernreglene sies det vel ingenting om i videoen, men det kan jo tenkes at de ble fulgt?

Og hva som siden har skjedd kan vi bare lure på, etter at politiet måtte returnere til hovedkvarteret. Kanskje de kom eller kommer enda mer mannsterke tilbake med sterkere tvangsmidler for å stenge kirken... :dontknow

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 apr 2021, 11:53
Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 11:17 spare politiet for små teite oppdrag som dem kan bruke energi på andre steder.
Apropos nettopp dette.
Ta en kikk på denne videoen fra en kirke for polakker i Canada.
Enig eller ikke så må man kunne si at kirkens representant var ganske så bestemt på at han ikke syntes noe om å få politiet på døra i høytiden.
Hvordan kirkegjengerne forholdt seg til smittevernreglene sies det vel ingenting om i videoen, men det kan jo tenkes at de ble fulgt?

Og hva som siden har skjedd kan vi bare lure på, etter at politiet måtte returnere til hovedkvarteret. Kanskje de kom eller kommer enda mer mannsterke tilbake med sterkere tvangsmidler for å stenge kirken... :dontknow

Skjer jo mye rart der borte, men stikker man fingeren i jorden, så må vel de fleste skjønne at religiøse sammenkomster kanskje er det minst viktige. Viruset driter i hudfarge, legning og hvor man er.

Sammenkomster er kun viktig for eget velvære. Altså for dem som ikke har noe annet å finne på i livet som er morsommere/mer lærerikt enn a ta seg en kaffe og høre på prestens røverhistorier, atter en gang.

Jeg kjenner selv at lysten på en bryggepils er stigende, men å sette seg på brygga to meter fra alle andre, med munnbind og drikke ØL er liksom ikke noe som frister. Da sitter jeg heller hjemme i furtebua med en kald'en der :thumleft

Brukeravatar
127Tom
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 11:17 Hva tror du hadde skjedd hvis alle skulle fått lov til å dra på hytta midt i påsken? Hvor tror du folk hadde stoppet langs veier? Å hva hvis man evt. smitter noen oppi Trysil og det sprer seg smitte der? Tror du det er noen sykehus der oppe som har kapasitet til å ta i mot koronasmittede som har blitt syke, i tillegg til beinbrudd og andre ting som skjer på skiferien?

Isolert sett så er ikke det å sitte på hytten noe farlig. Men jeg tror man må tenke litt ut av boksen og se hva som statistisk kommer til å skje HVIS det gjøre lovlig. Det er nettopp (tror jeg) for å hindre folk i å gjøre noe ulovlig samt spare politiet for små teite oppdrag som dem kan bruke energi på andre steder.
Det er lov å dra på hytta. De bare anbefaler folk å holde seg hjemme.
Det er jo også bevist at folk gir bengen i anbefalningene og reiser på hytta uansett. Og det har ikke økt smitten i landet.
Store hjemmefester, store menneskemasser i storbyene og folk som går oppi hverandre på butikker er det som sprer det mest og raskest.
Men jeg personlig er ikke bekymret over corona utifra det jeg har skrevet tidligere. Jeg er mer bekymret over hva som vil skje med økonomien og jobber fremover.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/i ... id2841040/

https://www.helsedirektoratet.no/veiled ... erien-2021

Brukeravatar
pekle
Motorsykkelen din: No FUD

Legg inn av pekle »

Nå har vi jo vært på hytta hele gjengen (alle norges hytteeiere) siste uka. I "min" hyttekommune, ikke størst, men blant de store på østlandet (3000 hytter, 6000 fastboende) med hovedvekt av hytteeiere fra Oslo/Viken var sist registrerte smittetilfelle 23 mars. Det har totalt vært 41 smittede i kommunen det siste året. Nå er det ikke synd på oss hverken i år eller i fjor (da var jo usikkerheten mye større - og ja, jeg fulgte reglene selv om jeg ikke nødvendigvis var overbevist), de som har hytte er sannsynligvis mindre trangbodde hjemme og har muligens høyere frekvens av hjemmekontor og slikt, men jeg har i alle fall ikke sett noe statistikk som tyder på at det er de som reiser på egen hytte som står for smittespredningen her til lands. Derfor var det heller ikke noe forbud i år.

Man skal selvsagt ikke stå fritt til å lage sine egne regler, men mener at regjeringen har feilet monumentalt med grensetesting og tvungen innreisekarantene. Det er opp til dem å lage reglene, men på det området har de laget dem feil.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Nei, det har ikke vært noe generelt hytteforbud I påska Mulig at noen kommuner har forbud.
Det er vel forbud mot å ha flere enn to gjester på hytta, dvs at jeg og kona kunne spise middag hos vår nærmeste hyttenabo som er vår eldste datter m familie. De er 4.
Men skulle vi fulgt reglene 100% kunne ikke de besøke oss. Siden vi uansett omgåes flere ganger I uka valgte vi å følge egne regler.
Vi hadde også besøk av et par fra Oslo som kombinerte en nødvendig reise med påskeferie.
De hadde tatt 4 tester hver både før de reiste og etter ankomst i Alta.

Tirsdag er det tilbake på jobb igjen.
Som jeg vel har nevnt før har vi ca 20 polakker på jobben. Jeg vet ikke hvor de har vært i påska, men tviler på om de har vært hjemme.

Enig med Pekle I det han skriver om grensekontroll. Det meste av fjoråret var grensene helt åpne for jobbpendlere fra hele Europa, med frivillig testing ved grensen.
Så har det vært opp til bemanningsbyrå ene å sørge for at alle ble testet og fulgte karanteneteglene.
Kontrollen med dem er som ellers I arbeidslivet. Kan man dokumentere en "rutine " eller skriftlig prosedyre er alt ok.
De gangene det har vært utbrudd på arbeidsplasser har det " kommet som et sjokk "
Ja vel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

xavi0n
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Legg inn av xavi0n »

Vet at i byggebransjen her i byen har utenlandske arbeidere fått tilbud om å jobbe hele påska, med den overtidsbetaling det medfølger. og på prosjekter lengre unna hvor de bor på brakke har det blitt langt opp felles middager, og div aktiviteter (leie båt til fiske osov) på arbeidsgivers regning for å prøve å hindre de fra å reise hjem. Å så langt jeg har hørt har det fungert bra, mange har blitt igjen hele påsken og slipper reise og medfølgende karantene, og er dermed frisk og klar i jobb på tirsdag.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG

Legg inn av 127Tom »

Jompa skrev: 04 apr 2021, 22:47 Nei, det har ikke vært noe generelt hytteforbud I påska Mulig at noen kommuner har forbud.
Det er vel forbud mot å ha flere enn to gjester på hytta, dvs at jeg og kona kunne spise middag hos vår nærmeste hyttenabo som er vår eldste datter m familie. De er 4.
Men skulle vi fulgt reglene 100% kunne ikke de besøke oss. Siden vi uansett omgåes flere ganger I uka valgte vi å følge egne regler.
Vi hadde også besøk av et par fra Oslo som kombinerte en nødvendig reise med påskeferie.
De hadde tatt 4 tester hver både før de reiste og etter ankomst i Alta.

Tirsdag er det tilbake på jobb igjen.
Som jeg vel har nevnt før har vi ca 20 polakker på jobben. Jeg vet ikke hvor de har vært i påska, men tviler på om de har vært hjemme.

Enig med Pekle I det han skriver om grensekontroll. Det meste av fjoråret var grensene helt åpne for jobbpendlere fra hele Europa, med frivillig testing ved grensen.
Så har det vært opp til bemanningsbyrå ene å sørge for at alle ble testet og fulgte karanteneteglene.
Kontrollen med dem er som ellers I arbeidslivet. Kan man dokumentere en "rutine " eller skriftlig prosedyre er alt ok.
De gangene det har vært utbrudd på arbeidsplasser har det " kommet som et sjokk "
Ja vel.
Nope. ikke forbud. Les reglene.

"Du bør ikke ha besøk av flere enn 2 gjester i tillegg til de du allerede bor med"

Igjen kun anbefalninger. Reglene ligger på nett:
https://www.helsenorge.no/koronavirus/o ... ale-regler

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

xavi0n skrev: 04 apr 2021, 23:17 Vet at i byggebransjen her i byen har utenlandske arbeidere fått tilbud om å jobbe hele påska, med den overtidsbetaling det medfølger. og på prosjekter lengre unna hvor de bor på brakke har det blitt langt opp felles middager, og div aktiviteter (leie båt til fiske osov) på arbeidsgivers regning for å prøve å hindre de fra å reise hjem. Å så langt jeg har hørt har det fungert bra, mange har blitt igjen hele påsken og slipper reise og medfølgende karantene, og er dermed frisk og klar i jobb på tirsdag.
De er kanskje en smule fyllesjuk etter en hard påske :knegg

xavi0n
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Legg inn av xavi0n »

Hvem er ikke det?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
pekle
Motorsykkelen din: No FUD

Legg inn av pekle »

Koronaen har vært bra for rusmiddelforbruket - totalt 3 øl det siste året. Får satse på at det er sunt i det minste...

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Skulle egentlig ha vært nedover på kontinentet i fjor men utsatte det til i år men nå har det blitt utsatt til 2022.. ser ikke at jeg og kona får injisert antistoffer på denne sia av sommerferien så da er det nok bare å drite i..
Meen jeg har en gammal VW T4 California samt en god venn som har lånt bort mc henger til mag så da blir det å "kjøre på været" til den kanten av landet der sola skinner mest og ha "basecamp" på litt forskjellige steder og kjøre dagsturer med mc.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
oivindg
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

KawaKjetil skrev: 09 apr 2021, 11:19 En som fornektet viruset..
https://www.nrk.no/innlandet/koronaforn ... 1.15449066
Er visst myndighetene som har tatt livet av ham for at koronabløffen ikke skal bli avslørt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

oivindg skrev: 09 apr 2021, 13:39
KawaKjetil skrev: 09 apr 2021, 11:19 En som fornektet viruset..
https://www.nrk.no/innlandet/koronaforn ... 1.15449066
Er visst myndighetene som har tatt livet av ham for at koronabløffen ikke skal bli avslørt.
Ja -akkurat den så jeg komme i det miljøet...men mulig LITT spenstig teori? :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern

Legg inn av mekkern »

Hmm... litt spesielt... :-k

quote:
FHI er tydelige på at AstraZeneca bør stanses.

– Siden det er få som dør av covid-19 i Norge så vil risikoen for å dø ved å la seg vaksinere med AstraZeneca-vaksinen være større enn risikoen for å dø av sykdommen, særlig for yngre personer, skriver smitteverndirektør Geir Bukholm i en pressemelding.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E ... gjoerelsen
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Kontakt:

Legg inn av rolf-arne »

Nå er det heldigvis ikke sesong for meg enda- og forsinket blir den okke som- men vaksinert ble jeg i dag og slik jeg leser Europa og regimene som tenker gjenåpning så satser jeg på sesong for langtur i august-september. Satser på Portugal i september og kanskje Italia i slutten av den september- hjem i oktober... kan bli lang nok sesong det..... ellers er det jo håp om godt kjørevær i juni/juli så da blir det å kjøre Finnmark på kryss og tvers.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 15 apr 2021, 22:24 Hmm... litt spesielt... :-k

quote:

– Siden det er få som dør av covid-19 i Norge så vil risikoen for å dø ved å la seg vaksinere med AstraZeneca-vaksinen være større enn risikoen for å dø av sykdommen, særlig for yngre personer, skriver smitteverndirektør Geir Bukholm i en pressemelding.

Told ya ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det er jo helt tydelig i mine øyne at det har gått litt fort i svingene her. Det er i følge artikkelen mer livstruende og ta den enn motsatt. Da kan man jo lure på hvordan denne vaksinen ble "godkjent" i utgangspunktet.

Jeg tipper at når behovet er stort nok, så tar man litt større sjanser. På den annen side så har den sikkert også hjulpet mange som har vært "prøvekanniner". Desverre har det trolig røket med noen liv underveis. Det gjør at vaksinen tas vekk fra markedet og hindrer andre i å havne i samme skjebne.

Testing på dyr blir mer og mer tabu, men å teste på mennesker virker som er helt innafor enkelte ganger.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

https://www.altaposten.no/meninger/2021 ... 812257.ece
En litt annen synsvinkel på Koronapass som det tiltaket som skal gi oss full frihet tilbake ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev: 16 apr 2021, 06:48 https://www.altaposten.no/meninger/2021 ... 812257.ece
En litt annen synsvinkel på Koronapass som det tiltaket som skal gi oss full frihet tilbake ?
En ting er det etiske-men spørsmålet som ingen vil/kan svare på er jo om disse personene kan være smittebærere selv om de selv ikke er/blir syke-så har de jo potensialet til å ta med smitten til de som ikke ennå er vaksinert/ikke ønsker. dette kan jo være personer i egen familie også.
eksempelvis en inntil 72 timer gammel test er ingen garanti mot smitte.
og når i tillegg fullvaksinerte blir syke ....ja hva da?? :scratch
dessuten er de meget usikre på varigheten av vaksinen-mulig bare 6mnd??? og de snakker nå om boosterdoser og årlige påfyll av justerte doser-dette blir da som sesonginfluensa-Never ending story... :sorry

Sa det Januar 2020-la oss stenge alle grenser og samfunn en 4-5 uker og la viruset dø ut..
hadde vi gjort det ville vi nå hatt det som New zealand... :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

mekkern skrev: 15 apr 2021, 22:24 Hmm... litt spesielt... :-k

quote:

Men regjeringen ønsker å overprøve dette. Det skal settes ned en 'ekspertgruppe' som skal gjøre en ny vurdering. Det sniker seg inn en mistanke om at det ligger andre motiver bak enn rent helsemessige. Økonomi f.eks.

Jeg lurer på, hvis det var noen andre medisiner, f.eks. 'vanlig' influsenavaksine, som folk døde eller ble alvorlig syke av, hadde regjeringen blandet seg inn og satt ned en 'ekspertgruppe' som kunne overprøve en avgjørelse fra FHI? Neppe. Jeg lurer også på hvilke andre bivirkninger AstraZeneca og J&J-vaksinene kan ha. Hvis såpass dramatiske ting har gått under radaren i testingen, hva mer er det som vi ikke vet om enda? Det er tre på jobben som har tatt første dose av AstraZeneca, alle ble helt slått ut og var sykemeldt i flere dager.

Etter svineinfluensavaksinene for noen år siden, som også ble pushet ut knallhardt, var det ca. 400 tilfeller av alvorlige bivirkninger som f.eks. narkolepsi som dukket opp en god stund etter vaksineringen. Mange andre hadde symptomer som ikke ble godkjent som direkte relatert til svinevaksinen, men det var likevel mistanke om det. 'Dessverre' var svineinfluensaen over før vaksinene kunne brukes opp, og Norge måtte hive 1.5 mill vaksinedoser (hvis jeg husker riktig).

Jeg er ikke en anti-vaxxer, men vil gjerne at ting testes ut ordentlig først. Her ser det (igjen) ut til at ting går litt fort i svingene, og at økonomi og nasjonale (eller personlige?) interesser teller mer enn folks helse. Erna sa nei til samarbeid med russerne ang. Sputnikvaksinen, som ifølge The Lancet er den mest effektive og har færrest bivirkninger av dem alle. Hun sa også nei til et samarbeid med Israel (som nå er fullvaksinert og har gått tilbake til normalen), og ga bort 700000 Pfizer-vaksiner til et land i Afrika. For et mess.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Når «noen» vaksiner er 20% av prosen på andre så ser en jo et visst økonomisk motiv.
Jeg er ikke noen «antiwax» og har mer vaksiner enn de fleste i befolkningen grunnet jobb men nå er jeg litt skeptisk faktisk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Adresseavisen hadde et online nettmøte i dag ang. korona-vaksine. Jeg la inn et spørsmål om man kan si nei takk til AstraZeneca og be om en annen vaksine, selv om AstraZeneca skulle bli godkjent igjen. Spørsmålet mitt ble ikke tatt inn. Skaper ikke tiltro akkurat.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ikke meningen å dra i gang noen ny koronadebatt her inne.
Men en gla'nyhet, som denne fra DR i Danmark må vel være greit å få med seg for å få et mer balansert bilde av koronapandemien enn hva vi får servert i mediene her til lands om dagen:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/har-d ... senfoelger

Ser ut til at de som har deltatt i studien ble Covid-19 smittet og syke i perioden mars til mai i fjor. Derav muligheten til å fange opp senvrkninger av sykdommen.
Ingen vaksinering i denne perioden, så vidt jeg vet. Dermed må man kunne anta at kroppens eget immunsystem sørget for at de aller fleste ble friske igjen etter en viss tid:
Langt de fleste med et mildt forløb får ingen eller få alvorlige senfølger. Det må være betryggende for især yngre mennesker, hvor smitten lige nu er stigende.
Reimar W. Thomsen, overlæge på Aarhus Universitetshospital
Og her en annen og ikke like oppløftende sak, dessverre, fra lilleputtstaten Seychellene, landet som har kommet lengst i verden med fullvaksineringen:

https://www.tv2.no/a/13990029/

https://www.worldometers.info/coronavir ... eychelles/
Bratt økning i smitte tross omfattende vaksinering, ser det ut til på grafene i denne linken.

Svar