Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg opplever hvertfall at st dekk er langt hardere/stivere å kjøre på enn S dekk. Tar du på de, føles de også hardere ut.... :scratch
Hvis det da har seg slik at de har mykere gummi, hvordan i alle dager får de dem til å holde så lenge? Jeg kjøper ikke helt den mere mønster teorien din. Sammenlign metzeler z8 og m7rr.... det er ikke mye forskjell i mønster der. Men er jaggu stor forskjell i antall km

Note4

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Og jeg kjøper ikke teorien din at en 1000 fåropp lmere varme. Du den lille flisa de skaper ikke noe mere varme i dekka enn min K1300S på landeveien, tvert om!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Hahaha faen er du ute å sparker under beltet :erte

Men jeg ser poenget ditt :lol
Men ta en en adventure sykkel. Eller gs rigget for landeveien kontra en R sykkel. Men jeg tar gjerne feil i denne saken, uten at jeg prøver å komme med en konkret påstand i ene eller andre retningen. Prøver bare å stille spm for å lage litt debatt rundt dette. For hvis det er som mange sier, burde det opplyses mere rundt dette

Note4

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Desmo »

LordShaft skrev:
At Sport touring dekk er så mye bedre under de forholdene som vi har her i Norge, ja hvorfor i helvete går ikke produsentene ut å anbefaler, for ikke å snakke om dekk pusherne ut å anbefaler større bruk av sport touring dekk :-k
En gammel sak fra min side. Det var da Monster'n var ny i 04 kom den med Michelin Pilot Sport dekk. Bakdekket holdt vel 5000 km, og da det var utslitt dro jeg på GMS og skulle ha nytt av samme type. Dette fikk jeg fordi jeg forlangte det, men da jeg hadde slitt ut ett dekk til samme sommeren lurte Gamle Harald litt på om jeg ville spare litt penger. Han sa at til den kjøringa jeg bedrev på offentlig vei sånn cirka etter fartsgrensene ville et sport touring dekk holde lenger. Og jeg ville ikke merke forskjell på kjøreegenskapene. Siden har jeg holdt meg til sport touring og vært fornøyd med det. Husk at jeg har en sykkel som har ok dreiemoment og kraftig motorbrems og derfor har alle forutsetninger for å "spise" bakdekk. Men, du har jo hatt Ducati selv så det er vel unødige opplysninger.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av DrGreve »

Enkel logikk er jo at dess mykere gummiblanding, dess raskere slites dekket. I dagens verden kompenseres dette ved å ha hardere gummi i senter og mykere på sidene. Dekket skal dog tåle sentrifugalkreftene uten å kollapse, så alt handler om kompromisser ut ifra bruksområde.
Når det gjelder ideell driftstemperatur, så melder jeg pass. Det er 35 år siden jeg kjørte aktiv på bane og i dag er mitt kjøremønster såpass sedat at jeg klarer meg med Dunlop Streetsmart og dess like :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Hahaha faen er du ute å sparker under beltet :erte

Men jeg ser poenget ditt :lol
Men ta en en adventure sykkel. Eller gs rigget for landeveien kontra en R sykkel. Men jeg tar gjerne feil i denne saken, uten at jeg prøver å komme med en konkret påstand i ene eller andre retningen. Prøver bare å stille spm for å lage litt debatt rundt dette. For hvis det er som mange sier, burde det opplyses mere rundt dette

Note4
En GS river jo i dekka i forhold til en "1000R"..

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Dekkets karakter endres mye på ved antall "stållag" og hvordan de legges. Man kan lage felx i dekket, eller mindre flex. Mer flex gir mer varme..

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:Nye KTM 1290 Super Adventure er skodd med Continental TrailAttack 2 dekk. Noen her som har erfaring med disse?:

Bilde

Har ingen Conti erfaring selv...
GS LC ble levert med enten disse eller Metzleler Tourance Next. Metzeler dekkene er litt bedre på vått har jeg blitt fortalt av en som har prøvd begge.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

Store adventure sykler spiser dekk rimelig greit ja, selvfølgelig avhengig av kjørestil. Min R1200GS tygger opp dekk langt raskere enn gamle V-Strom 650'en jeg hadde. Langt større dreiemoment og ett hakk vassere kjørestil forklarer vel mye av det. Vekten er det ikke store forskjeller på.

Brorparten av oss har jeg inntrykk av kjører disse syklene på gateorienterte adv dekk, de fleste av dem designet for 90-95% kjøring på asfalt. Slike dekk er i mine øyne sport touring dekk i forkledning! Annerledes og litt grovere mønster, og muligens noe stivere sidevegger for å takle litt off road og evt. sykkelens vekt. De oppfører seg i stor grad på samme måte og har samme ca. levetid, er min erfaring.

Ut over det har jeg lite å bidra med i tråden, annet enn å konstatere gode erfaringer med både sport touring og gate-adv dekk på ymse sykler. Eneste dekkene som gav meg noia var de godt slitte Bridgestone Deathwing'ene som sto på forrige sykkel da jeg kjøpte den, de kunne skremme fanden på flatmark selv under optimale forhold. Mesteparten av den opplevelsen kan nok tilskrives alder og slitasje.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Bare så det er sagt, jeg blir nok å prøve S/T dekk når de jeg har nå er slitt ut..... Om det blir pilot road 4 (ser ikke like bra ut syns jeg) Angel GT, metzeler z8 eller conti road attack 2 evo vet jeg ikke enda, men det skal prøves igjen for å gjøre seg erfaringer. Hadde det ikke vært så forbanna dyrt å skifte dekk, hadde jeg nok gjort det langt oftere og med langt større sprik i mellom leverandørene.

Motorrad kom faktisk med en kommentar på en test de foretok seg.... Det dårligste og beste dekket i testene de vanligvis gjorde var innafor 5% til hverandre. Det må sies å være jævlig bra, og ekstremt lite som skiller de. Som jeg har sagt før. Er det mulig å velge feil dekk for gaten i dag :-k Nivået er blitt rimelig bra. Banekjøring er en helt annen diskusjon (bare så det er sagt)

Det som ofte folk ikke er like opperksom på er myke eller stive kanter, å hva dette gjør med følelsen av dekket på sykkelen. U eller V profil på dekket, hvor lett sykkelen "detter" inn i kurvene eller hvor retningstabil den er med U form.
Alle disse parameterne bidrar positivt eller negativt på langt større måte enn grep. Hvor mange her har opplevd hjulslipp de siste 5 årene, på landevei, med tempererte dekk (ikke nettopp rullet ut av garasjen) uten at det har vært grus, drivstoffsøl eller andre faktorer som har bidratt?

Selv liker jeg veldig godt V profil (typisk michelin) med myke kanter. Det gjør sykkelen veldig lettstyrt inn og ut av kurver, men ikke like retningsstabil i selve svingen. U form, typisk continental føles litt mere tregstyrt, altså at en må jobbe litt mer for å legge sykkelen, men når den først ligger der, så ligger den snorbeint gjennom kurven. Den er også langt mere retningsstabil rett fram.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Slike eksempler liker jeg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=6pvCsteQSUg[/video]
Klart nå er mannen sponset av bridgestone, så litt farget er han nok av "valget" sitt. Men at Dagens S/T dekk er bedre enn oss, det tror jeg det er veldig liten tvil om :redface

Hasstighetstest av contai road dekkene
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Bmx26cvWxW8[/video]

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olden »

Jeg er godt fornøyd med mitt Metzeler M7RR bakdekk! :-)
Det blir gøy å se hvordan holdbarheten er når det blir sommer og varme i asfalten. Jeg har fått i overkant av 2000km på det, men på småkalde høstveier.
Sykkelen min har jo veldig mye moment fra bunn av, så jeg merka litt forskjell på disse dekka.
M7RR henger som bare juling, og jeg opplever at det slipper mindre enn hva Michelin PP3 gjorde ved pådrag ut av sving.

Kanskje det er litt overkill med slikt dekk på kun landeveiskjøring?, men jeg har aldri kjørt med ST dekk så jeg kan ikke si noe sikkert der.
Jeg føler meg hvert fall trygg med dette dekket, og det er jo vel så viktig :-)

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Bosted: Bergen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gulars »

Jeg har akkurat skiftet bakdekk, til Metzler Tourance Next. Skal bytte fordekket snart også. De som stod på var Metzler Tourance Exp og de fikk jeg 11000 km ut av, hvorav jeg har kjørt ca 8k.
(Stod på sykkelen da jeg kjøpte i fjor). Regner med det er ok lengde. :vs
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

Tror det er helt greit på Exp, de var ikke akkurat berømt for å vare lenge. Du kan nok forvente deg noen flere km. med Next.... Mitt fordekk har 9000 km. på baken nå, og er ikke veldig slitt. Jeg antar det holder ut årets sesong!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Har kjørt ut flere sett med både EXP og Next,
å de har vart 13-14.000 kilomet alle sammen.
Det skal nevnes at jeg ikke gidder pine de siste 1000 km
utav fordekkene, så jeg bytter alltid sett. Det har jeg råd til :thumleft

Next er derimot overlegne å kjøre på :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Sliter en R1200GS dekkene fortere foran enn bak?

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

ZZR-Erling skrev:Sliter en R1200GS dekkene fortere foran enn bak?
Har ikke lagt spesielt merke til det. Men kommer sikkert an på hvor mye grus en spinner :-)
Og Next er gode asfalt dekk ja!

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Bosted: Bergen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gulars »

På min GS har jeg nå ca 2 mm igjen foran (skal skifte det også, men tok bak først). Det bak var nesten slicks på midten.
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

ZZR-Erling skrev:Sliter en R1200GS dekkene fortere foran enn bak?
Godt spørsmål... Jeg har ikke inntrykk av det, men lurer på om telelever gaffelen påvirker dekkslitasje foran på noe vis? Den har jo andre egenskaper enn tradisjonelle gafler.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Olden skrev:Jeg er godt fornøyd med mitt Metzeler M7RR bakdekk! :-)
Det blir gøy å se hvordan holdbarheten er når det blir sommer og varme i asfalten. Jeg har fått i overkant av 2000km på det, men på småkalde høstveier.
Sykkelen min har jo veldig mye moment fra bunn av, så jeg merka litt forskjell på disse dekka.
M7RR henger som bare juling, og jeg opplever at det slipper mindre enn hva Michelin PP3 gjorde ved pådrag ut av sving.

Kanskje det er litt overkill med slikt dekk på kun landeveiskjøring?, men jeg har aldri kjørt med ST dekk så jeg kan ikke si noe sikkert der.
Jeg føler meg hvert fall trygg med dette dekket, og det er jo vel så viktig :-)
Var ikke du på europatur i fjor? Hvilket dekk hadde du på turen? Hvilke erfaringer gjorde du deg i forhold til lufttemp, dekk, grep osv?

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KTM950SMR »

Spurte verkstedet jeg bruker om jeg burde sette på sportstouring dekk når jeg tok ut sykkelen 3 mars her i Oslo. Det var absolutt ikke noe jeg burde gjøre.
Kjører nå på Pilot power 3 som går på siste verset. Brukte dekket fra mai/juni 2014 og kjørt ca 6-7000km. Har holdt lenge, men i år greier jeg ikke å få skikkelig temperatur i dekkene, får bare en liten halv lunk på de. Om dette er fordi de har hatt for mange varmesykluser eller ikke blir like fort varmt som andre dekk er jeg usikker på. Hadde ikke dette problemet når jeg kjørte på S20 i starten av 2014. Jeg går nok tilbake til s20.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Sa de hvorfor du absolutt ikke burde gjøre dette? Slik jeg har forstått det (arrester meg gjerne) så er det slutt på det med varmesykluser. Dekkene er konstruert med andre stoffer (blandt annet silica) som gjør at dette med varmesykluser ikke er aktuelt på samme måte lenger.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JRO »

Slik så mitt Angel GT ut etter 12 000 km.

Bilde
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Hehe :D

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:Hehe :D
Og hvis du vil le litt mer Erling. :D så er bildet tatt i Lærdal en tidlig søndag morgen på høsttur med MCsiden ca. 40 mil hjemmefra. Hvordan tror du jeg kom hjem? :scratch
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Svar