Bare så det er sagt, jeg blir nok å prøve S/T dekk når de jeg har nå er slitt ut..... Om det blir pilot road 4 (ser ikke like bra ut syns jeg) Angel GT, metzeler z8 eller conti road attack 2 evo vet jeg ikke enda, men det skal prøves igjen for å gjøre seg erfaringer. Hadde det ikke vært så forbanna dyrt å skifte dekk, hadde jeg nok gjort det langt oftere og med langt større sprik i mellom leverandørene.
Motorrad kom faktisk med en kommentar på en test de foretok seg.... Det dårligste og beste dekket i testene de vanligvis gjorde var innafor 5% til hverandre. Det må sies å være jævlig bra, og ekstremt lite som skiller de. Som jeg har sagt før. Er det mulig å velge feil dekk for gaten i dag

Nivået er blitt rimelig bra. Banekjøring er en helt annen diskusjon (bare så det er sagt)
Det som ofte folk ikke er like opperksom på er myke eller stive kanter, å hva dette gjør med følelsen av dekket på sykkelen. U eller V profil på dekket, hvor lett sykkelen "detter" inn i kurvene eller hvor retningstabil den er med U form.
Alle disse parameterne bidrar positivt eller negativt på langt større måte enn grep. Hvor mange her har opplevd hjulslipp de siste 5 årene, på landevei, med tempererte dekk (ikke nettopp rullet ut av garasjen) uten at det har vært grus, drivstoffsøl eller andre faktorer som har bidratt?
Selv liker jeg veldig godt V profil (typisk michelin) med myke kanter. Det gjør sykkelen veldig lettstyrt inn og ut av kurver, men ikke like retningsstabil i selve svingen. U form, typisk continental føles litt mere tregstyrt, altså at en må jobbe litt mer for å legge sykkelen, men når den først ligger der, så ligger den snorbeint gjennom kurven. Den er også langt mere retningsstabil rett fram.