Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Boliglån har jeg ikke :P Tror den mest solide løsningen her blir å refinansiere all gjeld, og gjøre det beste ut av det.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Boliglån har jeg ikke :P Tror den mest solide løsningen her blir å refinansiere all gjeld, og gjøre det beste ut av det.
:thumleft
Gjør det. Gi deg selv nok handlingsrom til at du kan leve normalt og slippe å spinke og spare på hverdagslige nødvendigheter.
Men pass deg da så du ikke faller for fristelsen til å bruke slakken du får til å dra på deg nye lån og investeringer, men nedbetal og lev normalt. Og igjen... Få med kredittkortgjelden også, og klipp i filler kredittkortet! Behold det kun dersom du vet du klarer å bruke det kun slik det er lønnsomt å bruke det.
Dette blir bra skal du se :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Klippe kortet har liten betydning, er jo tilgjengelig via nettbanken :P Klarer å bruke det normalt uansett(eller helst ikke i det hele tatt), så lenge det ikke er trangt ellers.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Skjerp deg, Ove. Jeg har sagt direkte motsatt. Skulle gjerne hatt en drittbil jeg slipper å tenke på. Dog har jeg fysisk ikke plass inni en UP. Det hjelper, som du vet godt, særdeles lite nå. Jeg er jo fullstendig klar over det, men jeg får ikke noe mer penger av å være klar over det.

Jeg har én halvdyr gitar. Å si til noen som spiller gitar at de klarer seg uten blir nøyaktig det samme som å si til deg at du skal klare deg uten motorsykkel.
Utrolig nok har jeg luftet den for salg - ingen interesse. Det hadde uansett ikke løst noe som helst. Hadde betalt ned 1/3 av mastercardet.
Ok.. skal skjerpe meg...

Var egentlig bare et forsøk på og komme med noen forslag...igjen...

Hva er det du egentlig forventer, hvis jeg får spørre om det, siden du er litt i overkant sarkastisk i tilsvaret ditt?

Jeg har sagt tusen ganger at du burde oppsøkt en rådgiver i banken din for å få orden på økonomien. De vil stort sett alltid hjelpe deg, da dem jo vil ha pengene sine. Men de krever nok litt velvilje tilbake ved at du selger noe. Da står du jo igjen med gitaren din og eller motorsykkelen. Om ikke annet til du har økonomien på stell igjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Boliglån har jeg ikke :P Tror den mest solide løsningen her blir å refinansiere all gjeld, og gjøre det beste ut av det.
Dette er nok ingen dum ide :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Var morgengretten da jeg svarte deg, ble litt vel krass der :P

Uansett, det var jo tilogmed du som kom med at motorsykkelen min ikke er verdt en drit, så du vet vel at jeg ikke får solgt den uten å gå masse i minus :P
Gitaren har jeg vært åpen for å selge, men som sagt ingen som er interessert. Gitarmarkedet er ikke tilstedeværende for tida.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Geiroe »

Hvis du setter deg ned og ser på. Hva er det jeg har i mnd. etter at du har trekt faste utgifter, som lån, forsikring og annet. Det du sitter igjen med da kan du først dele i fire, da vet du hva du har i uka, også pr. dag. Da har du jo en liten pekepinn på hva du kan spise, og drikke. Mange bekker små blir en stor å. Første som ryker er vel pølse og cola på bensinstasjon. :sorry
Alltid sette av litt til uforutsette utgifter. Husker da jeg selv tok lappen på mc var det litt lite igjen siste uka før lønning, så etter at jeg hadde tanket opp bilen, så jeg kom meg på jobb, var det ikke penger igjen til mat, så det ble havregrøt og brødskive den uka. Kunne jo ikke spise den nye mc'n som sto og venta.
Du må ikke ta sorgene på forskudd, vet ikke hva som er feil med bilen, men høres litt bagatellmessig ut for meg.
Kunne sikkert sett over for å se hva som feiler bilen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av AJ »

mortenolb skrev: Gitaren har jeg vært åpen for å selge, men som sagt ingen som er interessert. Gitarmarkedet er ikke tilstedeværende for tida.
Gitaren må du jo beholde!
Gir ikke den mye glede i hverdagen når motbakkene kommer, da?
Det å kunne uttrykke seg gjennom musikk og beherske et instrument er faktisk en egenskap jeg savner veldig innimellom.
Du er usedvanlig heldig, tør jeg påstå, som har denne evnen :thumleft .

Når det kommer til personlig økonomi er ikke dette alltid like lett å holde styr på.
Men å tenke "ei krone her og krone der" kan gi gevinst over tid.
Som feks. å kjøpe billige klær (unngå merkeklær), fylle bensin når det er billigst i uka med et kred./betalingskort som har god rabattavstale, kjøpe mat når det er !10-kroners" marked, osv. osv.
Banale og selvfølgelig råd, kanskje?
Men var dee beste jeg kom på i farten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av hakhap »

kan alltid melde deg inn til luksusfellen eller hva pokker programmet heter, da får du "gratis" hjelp.

eller støtter jeg refinansiere med noen lenger horison så du har litt rom i det daglige men betal ned så mye du kan over det hver måned, alt hvis du har en eller flere foreldre som har anledning å refinansiere hus o.l o da "ta over" låned til deg så lenge du betaler ned det fortsatt til dem.

Ellers mye mørke timer nå men snart blir det lysere igjen :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har hatt lignende feil før, og det har kosta noen tusen. Uansett er det vel motorlampa jeg er mest nysgjerrig på. Har verkstedtime denne uka, så da får vi sjå :P


Jeg har ikke evnen til å uttrykke meg gjennom musikk, det er litt av problemet. Jeg har faktisk vurdert å legge opp hele greia, da jeg ikke har noen kreativitet, og jeg klarer dermed ikke å lage musikk. Med andre ord vil aldri gitar kunne være det jeg har lyst til at det skal være. Føles veldig bortkasta, men det sitter fortsatt jævlig langt inne å selge. Jeg har jo andre gitarer, men det er den ene som jeg faktisk kunne fått litt for ved salg.

Klær kjøper jeg aldri. Dvs. sjeldnere enn en gang i året, og jeg er ikke akkurat motebevisst, så det pleier ikke å være dyrt.
Drivstoff blir når jeg må, pleier som regel å fylle natt til mandag. (men fylte diesel for 8,99kr literen her om dagen!) ..Mat bruker jeg ikke så mye på uansett.. Klarer meg på under 400 i uka.


Blir ikke noe tv-oppvisning her, nei :P Og forelderen min er vel omtrent fattigere enn meg, så ikke noe å hente der!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Geiroe »

Si fra hvis de skal flå deg, så kan vi se hva vi får til. Har VAG-COM også.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Geiroe skrev:Si fra hvis de skal flå deg, så kan vi se hva vi får til. Har VAG-COM også.
Tusen takk for det, skal se hva de sier! :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tommas »

Ta en titt hos oppfinans eller de andre som tilbyr konvertering av smålån til et større med bedre rente (mao løse ut Mastercard, bil og mc lån). Mulig du kan spare penger på det. Da vil du heller ikke ha pant i bil & mc, og har muligheten til å selge de om du må.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Stemmer det. Får litt større frihet, samt litt bedre økonomi. Så jeg ender nok opp med det, jeg bare ser hva som skjer med prisen på fiksing av bilen først, og hvor mye det går utover månedsøkonomien fremover. (Blir nok avbetaling på regninga)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av freddy123 »

Og en annen siste nødløsning kan kanskje være og flytte hjem og bo der i ca et år/halvt års tid siden jeg regner med du leier leiligheten din .... Da tar du pengene du vanligvis ville brukt på leie og betaler ned lån med så går det enda fortere samt kvitter deg med mc'n straks det lar seg gjøre... Bilen din er nok som du nevner ikke verdt så utrolig mye lenger så denne ville jeg nok beholdt og kjørt til den var klar for dynga ....




Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar