Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Planen videre er å flytte over de delene fra gammel til ny motor som trengs, så blir det å klargjøre ny motor med alle bolter, sensorer, oljekjøler, coil, pluggledninger, clutch, dynamo og girkasse. Så bærer det inn i sykkelen igjen. To rolige dager med skruing, så tenker jeg det blir oppstart..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Imponerende
!
For en amatør som meg når det gjelder slike ting.
Veldig bra
!
Følger spent med på fortsettelsen
.


For en amatør som meg når det gjelder slike ting.
Veldig bra

Følger spent med på fortsettelsen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kjørte ulyd i gtr 1400 uka før avreise til Italia i 2015. Verken jeg eller flere verksteder fant ut av lyden uten og åpne motoren. Heiv meg rundt og fikk fatt i en i motor i Polen som skulle ankomme tirsdag . Etter mye frem og tilbake dukket motoren opp torsdag natt og jeg måtte på jobb fredag.
Husker noen hektiske timer før avreise lørdag morgen. Prøvekjøringen var til Larvik og rett på båten..
Motorbytte er helt grei skuring om man kan kose seg
Husker noen hektiske timer før avreise lørdag morgen. Prøvekjøringen var til Larvik og rett på båten..
Motorbytte er helt grei skuring om man kan kose seg
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jeg tok en lytt på motoren igjen igår. Jeg har ikke peiling på hva det kan være, annet enn at den ikke er fin. Jeg synes ikke det kommer fra bunndelen. Nå står ikke veiva på linje med clutchen. Det er en ekstra aksel i senter i motoren som drives av et drev som sitter på veiva. mao det er mye som kan lage lyd..
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Om jeg har lest deg riktig, for vi nok svaret om en stund
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Vi får se om jeg plukker litt på den gamle motoren etterhvert, men det er ingen stor prioritet. Men det er jo kjekt å ha en operativ motor på hylla kanskje. Kan jo dyttes rett inn i en K100/K1100/K1 med relativt få modifikasjoner.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Morsomt å se at andre plukker i filler en såpass kompakt motorsykkel som dette og bare slenger den sammen igjen. Jeg skulle ønske jeg hadde grunnlaget for å starte på noe slikt. Men motor og skruing er ikke noe jeg naturlig har vært dratt til.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Vi følger med på prosjektet, det blir vel en tur ut i garasjen i romjula :) God Jul og lykke til 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Ligger ikke på sofa’n du @FredrikE24 :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Hadde første oppstart idag. Den dro i gang på første slaget og svev PERFEKT! På tomgang.
Har en kompresjonsmåler som ikke måler riktig, den måler litt for lavt trykk. Så det funker dårlig å faktisk måle faktisk kompresjon. Det blir mer en indikasjon og en sammenligning mellom sylindrene. Tok en komp.test etter første varmkjøring. Jeg får følge med litt fremover, den ene sylinderen var litt lavere enn de tre andre. Litt merkelig egentlig, får håpe at det går seg til. Når det gjelder kompresjonen som er målt, så er den meget sterk. Så det lover godt. Man merker at starteren må ta i hardt når man skal starte den varm. Var såvidt starteren orka ved en anledning med full trøkk i batteriet.
Har en kompresjonsmåler som ikke måler riktig, den måler litt for lavt trykk. Så det funker dårlig å faktisk måle faktisk kompresjon. Det blir mer en indikasjon og en sammenligning mellom sylindrene. Tok en komp.test etter første varmkjøring. Jeg får følge med litt fremover, den ene sylinderen var litt lavere enn de tre andre. Litt merkelig egentlig, får håpe at det går seg til. Når det gjelder kompresjonen som er målt, så er den meget sterk. Så det lover godt. Man merker at starteren må ta i hardt når man skal starte den varm. Var såvidt starteren orka ved en anledning med full trøkk i batteriet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kompresjonstestere har jeg bestandig brukt billige mekaniske saker bare for å bekrefte ikke alt for store avvik, er det mistanke om feil setter jeg trykkluft for å se hvor mye gjennomslag og om det er gjennomslag i bunn eller ventiler. Når du får kjørt noen mil med denne vil jeg tro du får målingene du ønsker …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
All kudos for dette prosjektet. Jeg liker å se andre skru og har vel sett det meste som kan sees av andre som skrur bil på Youtube. Etter de vieoene jeg har sett så langt så går kompresjonen seg til i de fleste tilfeller.
Nå er ikke jeg ekspert, men kan man ikke kjøre en lekasjetest?
Nå er ikke jeg ekspert, men kan man ikke kjøre en lekasjetest?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Motoren er produsert i 2007 altså siste produksjonsserie med disse motorene, og har ALDRI vært startet. Motoren var helt tom for olje og jeg hadde en skvett i hver sylinder samtidig som jeg fyllte olje og kjørte den på starteren uten pluggene montert. Det tok sin tid å få oljetrykk kan du si.
Så jeg vil anta at stempelringer etc. Går seg til. Å måle komp på en helt ny motor vil bli feil uansett sikkert. Var litt for morroskyld egentlig. Så er som sagt manometeret feil, det viser for lavt trykk, allikevel er resultatet enestående på 3 av 4 sylindre og over middels bra på den siste. Så jeg skal ikke klage.
Utstyr for å ta sylinderlekkasjetest har jeg ikke. Kommer nok ikke til å kjøpe dette heller. Motoren virker kvikk og fin, og kompen er innafor, så behovet er ikke tilstede enn så lenge.
Nå gjenstår å skifte girolje, kardangolje og bremsevæske. Så er vi gudd.
Så jeg vil anta at stempelringer etc. Går seg til. Å måle komp på en helt ny motor vil bli feil uansett sikkert. Var litt for morroskyld egentlig. Så er som sagt manometeret feil, det viser for lavt trykk, allikevel er resultatet enestående på 3 av 4 sylindre og over middels bra på den siste. Så jeg skal ikke klage.
Utstyr for å ta sylinderlekkasjetest har jeg ikke. Kommer nok ikke til å kjøpe dette heller. Motoren virker kvikk og fin, og kompen er innafor, så behovet er ikke tilstede enn så lenge.
Nå gjenstår å skifte girolje, kardangolje og bremsevæske. Så er vi gudd.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Skiftet bremsevæske. Gikk med en halvliter for å bytte ut alt.
Gjenstår litt finpuss på motoren. Blir å ta ned bunnpanna å vaske ut eventuelle partikler som har ligget rundt om i motoren og blitt med olja ned.
Det får bli om en stund.
Fint var det å få på kåpene igjen. Fikk på ny originalsal fra en K1200GT også, med varme.
Den gamle salen var fin den, men den har begynt å sprekke opp. Har ikke helt bestemt meg hvordan jeg skal sette strøm på salen. Tenker vel egentlig en helt enkel to-trinns vippebryter som kobles via strøm som brytes med tenninga.
Gjenstår litt finpuss på motoren. Blir å ta ned bunnpanna å vaske ut eventuelle partikler som har ligget rundt om i motoren og blitt med olja ned.
Det får bli om en stund.
Fint var det å få på kåpene igjen. Fikk på ny originalsal fra en K1200GT også, med varme.
Den gamle salen var fin den, men den har begynt å sprekke opp. Har ikke helt bestemt meg hvordan jeg skal sette strøm på salen. Tenker vel egentlig en helt enkel to-trinns vippebryter som kobles via strøm som brytes med tenninga.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.