En nite er en klinknagle.
https://no.wikipedia.org/wiki/Nagle
Takker og bukker, var det jeg lurte på. Da ser det ut som jeg må ordne meg klinkeverktøy hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det selv.
Hvis det er en hul-kil nagle så er det svært enkelt med typ Biltema-verktøy. Hvis det er en butt-nagle så stripser jeg et slegge-hode som mothold og bruker en penn-hammer på naglen, funker toppDiddy96 skrev: 22 apr 2020, 21:39Takker og bukker, var det jeg lurte på. Da ser det ut som jeg må ordne meg klinkeverktøy hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det selv.
Skulle gjerne kjøpt kjedeverktøyet til produsenten av KTM kjedet, tsjekkiske CZ, men har kun kommet over dette verktøyet hos en forhandler i Nederland, som ikke sender til Norge.cannon skrev: 23 apr 2020, 09:30 Anbefaler sterkt å gå for 1 type kjede, i mitt tilfelle DID, og å kjøpe et tilpasset kjedeverktøy. Da blir avstand mellom linkplatene korrekt av seg selv, og klinkingen blir perfekt.
I tillegg: bruk vinkelsliper ved kutting av gammelt kjede. Da sparer man verktøyet.
Stilig sykkel med rett Ducatifarge, uten tvil
Hvordan er erfaringene dine til nå med Tutoro? Vurderer det kraftig ser duAJ skrev: 25 apr 2020, 18:22Skulle gjerne kjøpt kjedeverktøyet til produsenten av KTM kjedet, tsjekkiske CZ, men har kun kommet over dette verktøyet hos en forhandler i Nederland, som ikke sender til Norge.cannon skrev: 23 apr 2020, 09:30 Anbefaler sterkt å gå for 1 type kjede, i mitt tilfelle DID, og å kjøpe et tilpasset kjedeverktøy. Da blir avstand mellom linkplatene korrekt av seg selv, og klinkingen blir perfekt.
I tillegg: bruk vinkelsliper ved kutting av gammelt kjede. Da sparer man verktøyet.
Afams enkle klinkeverktøy er å få tak i derimot på eBay, kanskje hos forhandlere her i landet også?
Skal visstnok være egnet til CZ kjeder iflg. denne eBayselgeren:
https://www.ebay.com/itm/AFAM-Motorcycl ... Sw3bxbIYHw
Afam rivet.jpg
Jeg har alt jeg trenger for å bytte kjede og drev bortsett fra verktøyet til å kutte gammelt og klinke nytt kjede med. I tillegg har jeg masse manglende mot til å gå på jobben selv.... Kanskje jeg gyver løs på en slik jobb en gang i framtida med en eldre sykkel enn den jeg har nå.
Nå har oriiginalkjedet - CZ 525 SDZZ - og drevene på KTM'en passert 35K og er på god vil å runde 36K og ser slik ut ved bakdrevet:
CZ 35K.JPG
CZ 35K 2.JPG
Justerte strammingen i går. Slett ikke mye og greide å gjøre det optimalt, kjentes det ut som da jeg tok testrunden etter utført jobb. Kjedet går lett og ledig og både justeringsmerkene på svingarmen og lasermåleren jeg bruker til kjede- og bakhjulsjusteringen er helt på linje med en kjedeslakk på rundt 42-43 mm.![]()
Etter å ha eid to 1290'er mener jeg å kunne påstå med ganske god presisjon at det merkes godt når kjedeslakken er utenfor spesfikasjonene, som er 40-45 mm.
Dette merkes spesielt på mykheten i quickshifteren. Stor forebedring etter gårsdagens justering.
CZ kjedet på KTM'en jeg har nå har holdt seg godt og det er fortsatt ingen klkakkelyd i kjedegangen når sykkelen trilles bakover.
Den forrige ga veldig klar beskjed om at nok var nok da denne lyden ble veldig tydelig og ble byttet et par tusen for 30K.
Mye tyder på at jeg kan få 10K mer ut av samme kjede på sykkelen jeg har nå. Mye takket være god smøring fra Tutoro Automatic Chainoiler....
Naturlig nok er framdrevet mer slitt og viser nå tendens til "haitann"slitasje. Men langt fra kritisk, slik jeg vurderer det. Det tar gjerne ikke veldig lang tid, er min erfaring, før dette drevet slites ned til et visst punkt før slitasjen videre går langt langsommere.
Så ja, veldig fornøyd med CZ kjedet på denne sykkelen og har dermed også kjøpt det samme igjen.
Men tror jeg bestemt overlater til fagfolk å bytte selv om jeg innimellom har lyst til å prøve selv....
Kjørte med Tutoro ca. 55K på den forrige 1290'en og så langt 36 K på den jeg har nå og kan trygt si at jeg har gode erfaringer og har vært veldig fornøyd så langt.Elruts84 skrev: 12 mai 2020, 00:04 Hvordan er erfaringene dine til nå med Tutoro? Vurderer det kraftig ser du
Elruts
Ah. Kult. Hvilken olje anbefaler du da? Trodde en måtte bruke den oljen de selv leverer.Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Jeg har kit nr 2, oljen som følger med er ikke noe problem å bruke ned mot noen få varmegrader. De har vel bare et annet oljealternativ og det er en olje for +25.Elruts84 skrev: 12 mai 2020, 10:56Ah. Kult. Hvilken olje anbefaler du da? Trodde en måtte bruke den oljen de selv leverer.Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Har du et bilde av hvordan du har monterer det?
Hvilket KIT trenger jeg? Ser de har 3 KIT på hjemmesiden
Elruts
Ah. Så greit. Hvor fornøyd er du da? Anbefales?Nomade skrev:Jeg har kit nr 2, oljen som følger med er ikke noe problem å bruke ned mot noen få varmegrader. De har vel bare et annet oljealternativ og det er en olje for +25.Elruts84 skrev: 12 mai 2020, 10:56Ah. Kult. Hvilken olje anbefaler du da? Trodde en måtte bruke den oljen de selv leverer.Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Har du et bilde av hvordan du har monterer det?
Hvilket KIT trenger jeg? Ser de har 3 KIT på hjemmesiden
Elruts
Tror AJ har brukt alternativ olje? Gearolje kanskje? Han kommer sikkert på banen her snart :)
Mineralsk olje ser jeg de anbefaler som alternativ https://www.tutorochainoiler.com/pages/ ... ould-i-use
Det er jo helt fantastisk. Det er maaange km på samme kjedet.AJ skrev:@Elruts84 ang. Tutoro:
Jeg kjøpte jo min Tutoro for 5 år siden og da var det ikke så mage utstyrsvarianter som i dag.
Til min montering på KTM'en hadde jeg ikke behov for alt som fulgte med. Spesielt ikke etter at jeg skaffet med multibraketten, som etter litt modifisering passet perfekt til å montere Tutorosmøreren til passasjerfotpinnebraketten rett over varmeskjoldet til eksosanlegget.
Derfra er det veldig enkelt og rett-fram å trekke oljeslangen med nødvendig loop/bue pga. fjæringsbevegelsen, til svinarmen. Her er KTM svingarmen ideell for festepunkter med slangeklips og strips til festepunktene på kjedebeskyttelsesfinnen rett foran bakdrevet. Derfra er det en smal sak å legge oljedysa an mot bakdrevet i klokkeposison 7/19, om en ser drevet som nettopp en analog klokkeskive.
I denne posisjonen distribueres kjedeoljen til kjedet best mulig.
Og når det gjelder kjedeoljen har jeg kun brukt Tutoros egen olje. Den grønne varianten ved vanlig norsk sommertemp., og den røde merket +25 på oljeflasken når det har vært "Sydentemperaturer".
Etter vask og rens av kjedet har jeg smurt hvert ledd med FluidFilm olje. Meget godt egnet til dette med sine ekstremt gode smøring- og krypegenskaper, ikke minst når kjedet begynner å dra på årene og et eller flere kjedeledd begynner å gå litt tregt.
Det hender også at jeg smører X-ringene med en liten dråpe Tutoroolje etter lengre flerdagsturer, som et ekstra vedlikeholdstiltak for å holde X-ringene myke og smidige.
Har for øvrig aldri sett behovet for ekstra smøring mens jeg har vært på tur.
En rask sjekk av kjede på disse turene viser at Tutoro forsyner kjede og drev med nok olje slik at det hele tiden er en oljefilm på kjederullene o X-ringene, om ikke alle så de aller fleste og nok til at den totale smidigheten i kjedet er intakt.
Som nevnt i annet innlegg har kjede og drev nå holdt opp mot 37K og er nå inne i sin tredje sesong.
Så perfekt. Er det en spesiell olje du bruker da eller er det tutoro sin?Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.