Amenutc skrev: 29 des 2022, 19:20Før, i gamle dager (da dyr ikke var humanifiserte og folk ikke så lettkrenka) hvis jaktbikkja var skuddredd ble den tatt med opp i skauen og skutt. Kjekk ordning.Bjerknez skrev: 26 des 2022, 00:26
Også har vi dem da som har husdyr. Jeg snakker om dem som ikke har forstått at det å stenge inne husdyr (hunder) samt gjerne dope dem ned forverrer situasjonen til dyret. Jeg tenker mitt om dem...
Min teori at de fleste bikkjer tåler litt fyrverkeri Problemet er ofte pinglete hunde-eiere som i måneder forbrereder bikkja på at den skal være redd. Burde vi kanskje hatt et behovsprøvd hundehold ?

Ja, jeg mener man burde hatt bevis på fullført valpekurs og sosialiserings og lydighetskurs for å kunne kjøpe hund. Jeg er så dritt lei av å se fullstendig hjelpeløse hundeeiere som tror alt er hunden sin skyld.
Man må utfordre hundene litt mer. En valp vil alltid være redd for ett eller annet. Slikt skal man ikke forsterke med å gi hunden kos. Man skal ignorere slik atferd så sant ikke det faktisk er en fare for hunden.
Vår hund var 10 uker når vi tok den med ut første gang på nyttårsaften kl 00:00. Den skvatt og var tidvis redd, men vi ignorerte den (mens vi hadde den i bånd selvsagt) men når bikkja så at lydene ikke affekterte oss, så ble den gradvis mer rolig. Når den roet seg ned så lekte vi med den samt ga godbiter. Etter dette gikk hver eneste nyttårsaften knirkefritt. I dag bryr han seg døyten.
Da vil man få en selvsikker og trygg hund. Man må aktivisere dem og utfordre dem. En hund full av energi som aldri blir gått tur med som blir låst inne i en kjeller og dopet ned mens den hører lyder den ikke liker er jo oppskriften på galskap spør du meg. Slike folk skulle blitt fratatt hunden.
Det er ikke dyreplageri og utfordre hunden. I såfall må det også være fullstendig galt og sende barn i barnehagen den første gangen i mot sin vilje.