Hvis man skulle bygd ut sykehuset med egne avlukker for mottak vil det kreve store areal og ressurser. Samtidig er sykehus åpne, du kan gå inn mer eller hvor som helst, det vil således ha liten effekt.Bjerknez skrev: 06 jan 2019, 17:12Hvis det er menneskelig svikt så er det vel i bunn og grunn systemet som har sviktet?Stian87 skrev: 06 jan 2019, 16:35 Er ikke uenig i det du skriver. Angående journalene osv er det sånt som ikke skal skje, men mennesklig svikt, det er personene og ikke systemene som er problemet.
Når det gjelder dette med å overhøre diagnoser og fødselsnummer så er det begrenset hva man kan gjøre. Det er ikke ressurser eller plass til å sikre fullstendig privatliv. Man må innfinne seg med at man ikke har hundre prosent privatliv på sykehus, da måtte du hatt ditt eget sykehus
Det er nettopp det som er bekymringsverdig. Man har ikke resurser til å sikre pasientenes identitet. Mens de som sitter på den denne pengesekken er de samme som krever at vi andre forholder oss til disse personvernreglene...
At man ikke har privatliv på sykehuset er nok de fleste inneforstått med, men at det bør gå ut over personvernet ser jeg på som unødvendig. Det verste var vel egentlig at jeg fikk fødselesnummer av hun damen. Det hjelper liksom hvor flink man er lenger opp i etasjene når identiteten din allerede er røpet etter 5 minutter på akutten.
Hva hadde skjedd hvis Google ved en "menneskelig" feil hadde gjort noe slikt? Det hadde blitt nyhetssak og førsteside stoff i VG. Jeg stoler langt mer på Google og føler meg faktisk relativt trygg, i forhold til når jeg befinner meg på sykehus og legekontor.
Jeg kan jo fortsette med å nevne at min fastlege ble ofte besøkt før denne operasjonen og når han glemmer å lukke programvinduet på pc'en hvor forrige pasients journal ligger åpenlyst, gjentatte ganger og i tillegg ber meg vente mens han henter svar på blodprøven etc. Jeg så rett inn i pc skjermen og der sto navn, personnummer samt en resept jeg ikke forsto.
Så selv om systemet funker rent teknisk så har dere virkelig en jobb å gjøre for å lære opp ansatte viktigheten av diskresjon. Der kan man umulig ha gjort en god jobb. Jeg er sikker på at jeg kunne bestilt meg en legetime i dag hos samme lege. Er bare å ta med seg mobilen og knipse et bilde av skjermen. Noe så enkelt som å logge seg ut når man er ferdig med en pasient er ganske basic mener nå jeg.
Jeg har så mange episoder at jeg nesten sprekker. Men poenget er at personvernet på en eller flere måter funker ikke i det hele tatt på de legekontorene jeg har vert, samt to sykehus. Kallnes og Moss Sykehus.
Det eneste stedet jeg faktisk ble litt imponert var når jeg var på et Volvat legekontor. En helt annen liga. Dem kunne også sende meg dokumenter digitalt via digipost. Så de ter for min del ganske tydelig at man har sviktet ett sted i det norske helsevesenet. Volvat er vel drevet privat?
Det skal sies at det sikkert er 6-7 år siden jeg var på Volvat legekontoret. I dag er det sikkert enda bedre. Vil jeg tro.
Jeg kan ikke snakke for Kalnes moss eller legekontorer, kun for OUS. Alle slike situajsoner du nevner er en del av opplæringen, fra de er studenter, samt årlig obligatoriske kurs og testing hos oss i det minste. De som skal forske må ta et utvidet obligatorisk kurs med eksamen, kurset skal tas hvert tredje år, eksamen hvert år. I tillegg er det revisjoner og holdingskampanjer på dette.
Alle situasjonene du nevner er avvik som ville resultert i et varsel eller mer hos oss.
Menneskelig svikt er umulig å gardere seg 100 % mot, du kan bruke masse ressurser på opplæring, men folk gjør feil.