Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jeg blir regelrett våt i øynene når jeg ser andre stelle slik med tingene sine. Sykkelen ser jo nærmest klin ny ut! Jeg liker fortsatt ikke den gule lykten rent utseendemessig da jeg synes det blir litt harry, men skjlnner at denne har en funksjon for din del som overgår utseendet. Dessuten er jo også hva som faktisk ser bra ut opptil hver enkelt. :)
Så nå vil det altså si at du har en helt ny motor i sykkelen? Vil det si at du også kan nulle ut tripmåleren? Eller er det noen lover og regler som trer i kraft her?
Uansett, utrolig bra jobba. :)
Så nå vil det altså si at du har en helt ny motor i sykkelen? Vil det si at du også kan nulle ut tripmåleren? Eller er det noen lover og regler som trer i kraft her?
Uansett, utrolig bra jobba. :)
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Blir utrolig bra dette, tidløs doning :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kåpene skulle nok hatt godt av et lag med ny lakk. Den har vært i bakken hele tre ganger på høyre siden, og en gang på venstre siden. Så er klarlakken tynnslitt der man typisk har innsiden av lårene og over tanken der man har overkroppen når man henger over tanken i høy fart. Jeg kommer ikke til å bøffe lakken noe mer enn jeg har gjort, da er man nok igjennom klarlakken.Bjerknez skrev: 01 jan 2023, 21:56 Jeg blir regelrett våt i øynene når jeg ser andre stelle slik med tingene sine. Sykkelen ser jo nærmest klin ny ut! Jeg liker fortsatt ikke den gule lykten rent utseendemessig da jeg synes det blir litt harry, men skjlnner at denne har en funksjon for din del som overgår utseendet. Dessuten er jo også hva som faktisk ser bra ut opptil hver enkelt. :)
Så nå vil det altså si at du har en helt ny motor i sykkelen? Vil det si at du også kan nulle ut tripmåleren? Eller er det noen lover og regler som trer i kraft her?
Uansett, utrolig bra jobba. :)
Om alt går etter planen i sommer, så blir det gjort i sydligere strøk ila. sommerferien, da med noen ekstra lag klarlakk

Gul lykt har en praktisk årsak for min del, det er god synlighet når jeg kommer kjørende mellom bilene i køen til/fra jobb. Jeg er overbevist om at jeg er bedre synlig, mye mer effektivt enn bråkete eksos, som jeg mener ikke betyr noe som helst, selv om mange er uenig i det. En annen greie er at gul lykt er "meg" på en måte.
Jess, motoren er splitter ny. Aldri vært startet noen gang før jeg satt den i sykkelen og trykket på startknappen etter å ha fyllt den med olje og kjølevæske. Nå skal motoren kjøres inn over 1000km. Da er det første oljeskift. Jeg blir å gjøre oljeskift nå kort tid etter oppstart, for så å ta 1000km skiftet i april/mai når jeg har fått kjørt.
Jeg kommer til å ta det veldig pent i starten.
Det som er vanlig er at sykkelen med ny motor kjører på rullende landevei noen kilometer på fabrikken i det den forlater samlebåndet.
Denne motoren er ustartet.
Jeg kommer ikke til å nullstille kilometeretelleren. Alt annet på sykkelen har gått langt, og det er viktig å holde kåll i henhold til serviceintervallene. Jeg aner at kardangen må få seg en liten sjekk etterhvert. Aner en liten slakk i pinjonglageret. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skaffer en pent brukt kardang, eller om jeg peller den fra hverandre og overhaler pinjongen. Dette er sansynligvis litt stress uten en masse nytt verktøy..
Jeg må si at jeg virkelig var i tvil om hva jeg skulle gjøre med denne sykkelen. Jeg er veldig fornøyd med den, og føler ingen trang til å bytte den ut utover at jeg kunne ønsket meg litt mer trøkk. Det er her en K1300S ville kommet inn, men jeg har ganske spesifikke krav til hvordan den skulle vært, og da blir prisen for høy. I tillegg ville en K1200RS med en bankelyd i motoren måttet gå billig, og jeg har lagt for mye tid i vedlikehold av denne sykkelen. Så klarte man jo å spore opp en helt ny motor til en overkommelig pris. Så da ble det sånn denne gangen.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Helt enig der, du nullstiller ikke tellerverk ved motorbytte….
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jeg synes det er stilig at du har gjort så mye med sykkelen. Gjort den til "din" liksom. Du er godt kjent med den og vet hvordan du fikser det meste. I tillegg er det jo en solid sykkel ellers.
Jeg ville lakkert dekslene om jeg var deg. Du plukker dem jo sikkert av selv samt evt. pusser ned og sparkler så slve lakkeringen bør ikke koste så mye tror jeg?
Det ville jo gjort hele sykkelen. Hvorfor stoppe nå, når du i mine øyne allerede har gjort grovjobben med å bytte til ny motor? :)
Jeg ville lakkert dekslene om jeg var deg. Du plukker dem jo sikkert av selv samt evt. pusser ned og sparkler så slve lakkeringen bør ikke koste så mye tror jeg?
Det ville jo gjort hele sykkelen. Hvorfor stoppe nå, når du i mine øyne allerede har gjort grovjobben med å bytte til ny motor? :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Lakkeringen blir gjort i Kroatia om det blir noe. Er en meget flink lakkerer der.
Problemet med å lakkere noe i Norge er at "mannetimene" er så dyre, altså pr. time.
I Kroatia er en kostnad pr. time 1/4 av nivået i Norge. Det betyr at det kan stå en fyr som pusser, sparkler, pusser, sparkler, primer og lakkerer kåpedelene fire ganger så lenge som i Norge og det vil antagelig fortsatt være billigere.
Så da blir det å kjøre ned, plukke av alle lakkerte deler, levere til lakkereren, ha et par ukers ferie. Forhåpentligvis en uke med lakk, og en uke med herding før man vender nesa hjemover igjen.
Lakkarbeid er jeg HELT håpløs på. Jeg fikser det bare ikke.
Problemet med å lakkere noe i Norge er at "mannetimene" er så dyre, altså pr. time.
I Kroatia er en kostnad pr. time 1/4 av nivået i Norge. Det betyr at det kan stå en fyr som pusser, sparkler, pusser, sparkler, primer og lakkerer kåpedelene fire ganger så lenge som i Norge og det vil antagelig fortsatt være billigere.
Så da blir det å kjøre ned, plukke av alle lakkerte deler, levere til lakkereren, ha et par ukers ferie. Forhåpentligvis en uke med lakk, og en uke med herding før man vender nesa hjemover igjen.
Lakkarbeid er jeg HELT håpløs på. Jeg fikser det bare ikke.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Hehe, vi har alle være akillesheler.FredrikE24 skrev: 01 jan 2023, 23:34 Lakkeringen blir gjort i Kroatia om det blir noe. Er en meget flink lakkerer der.
Problemet med å lakkere noe i Norge er at "mannetimene" er så dyre, altså pr. time.
I Kroatia er en kostnad pr. time 1/4 av nivået i Norge. Det betyr at det kan stå en fyr som pusser, sparkler, pusser, sparkler, primer og lakkerer kåpedelene fire ganger så lenge som i Norge og det vil antagelig fortsatt være billigere.
Så da blir det å kjøre ned, plukke av alle lakkerte deler, levere til lakkereren, ha et par ukers ferie. Forhåpentligvis en uke med lakk, og en uke med herding før man vender nesa hjemover igjen.
Lakkarbeid er jeg HELT håpløs på. Jeg fikser det bare ikke.
Men jeg ville uansett sterkt vurdert det i ditt tillfelle, nå som så og si alt det andre er tipp topp. Utrolig artig med en sykkel som praktisk talt ser ny ut og som har en klin ny motor. Du får sette lakkeringen på hobbybudsjettet

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Tenker du på spesiell mc lakkering eller generell lakkering som en billakkerer kan utføre … I så fall det er det siste vil jeg tro du kan få en overkommelig pris med bra resultat her hjemme bare du beveger deg utenfor Oslo gryta vs 14 dager på en plass i Kroatia.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Synes tanken om å kombinere ferie og lakkering er lystbetont. Sparer fort inn hele reisen. Oppholdet betaler jeg 0,- for. Så vet jeg at lakkereren er flink og jeg får det som jeg vil ha det.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Da har man startet litt med innkjøring. Første prøvetur ble 10mil. Nå skal trip-telleren gå en runde, så blir det oljeskift og flatt jern.
Nå går det relativt rolig hvor motoren får jobbe lett med varierende turtall. Har foreløpig ikke vært over 4000rpm. Det kan vente litt. 4000rpm i 6. gir er forøvrig 120km/t så det er plenty med fart. Å kjøre "hardt" med en motor som aldri har vært kjørt med før(motorer som settes inn i sykler på fabrikken får gjerne noen meter med kjøring på rullende landevei) er uaktuelt. Så er det også slik at innkjøring vil påvirke motorens levetid og oljeforbruk, så det må gå etter boka. Innkjøring er det mange meninger om.
Nå går det relativt rolig hvor motoren får jobbe lett med varierende turtall. Har foreløpig ikke vært over 4000rpm. Det kan vente litt. 4000rpm i 6. gir er forøvrig 120km/t så det er plenty med fart. Å kjøre "hardt" med en motor som aldri har vært kjørt med før(motorer som settes inn i sykler på fabrikken får gjerne noen meter med kjøring på rullende landevei) er uaktuelt. Så er det også slik at innkjøring vil påvirke motorens levetid og oljeforbruk, så det må gå etter boka. Innkjøring er det mange meninger om.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Når det gjelder innkjøring så tenker jeg litt sånn "alt med måte". Kjører stort sett som vanlig men uten å presse den for hardt. Men jeg sitter ikke å nistirrer på turtelleren nei. Som nevnt, alt med måte. :)
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
I samme tillfelle ville jeg fulgt samme oppskrift, takker motor’n for seg er det vel ingen du kan sende krav til …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Blir kanskje lit som å helle "!bensin på bålet" når jeg trekker fram denne trådendypen skrev: 05 apr 2023, 17:53 I samme tillfelle ville jeg fulgt samme oppskrift, takker motor’n for seg er det vel ingen du kan sende krav til …

viewtopic.php?p=360802#p360802
Skal jo selv kjøre inn en ny sykkel nå etter påske... Den fjerde fabrikknye hvor jeg gjør dette bevisst og målrettet - på min egen måte...

Så får man se hvordan det blir med tanke på å få mest mulig ut av motoren, lavt og aller helst intet oljeforbruk og lang og problemfri levetid på motoren

Uansett måte og metode, lykke til med innkjøringen og må motoren lenge leve

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Nei på ingen måte :) @FredrikE24 har kjøpt denne motor’n på litt andre betingelser vs min KTM.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Er ikke direkte sammenlignbart.AJ skrev:Blir kanskje lit som å helle "!bensin på bålet" når jeg trekker fram denne trådendypen skrev: 05 apr 2023, 17:53 I samme tillfelle ville jeg fulgt samme oppskrift, takker motor’n for seg er det vel ingen du kan sende krav til …...
viewtopic.php?p=360802#p360802
Skal jo selv kjøre inn en ny sykkel nå etter påske... Den fjerde fabrikknye hvor jeg gjør dette bevisst og målrettet - på min egen måte...![]()
Så får man se hvordan det blir med tanke på å få mest mulig ut av motoren, lavt og aller helst intet oljeforbruk og lang og problemfri levetid på motoren
Uansett måte og metode, lykke til med innkjøringen og må motoren lenge leve!
Vesentlig forskjell på å kjøre inn en fabrikkny sykkel der motoren har vært prøvestartet og kjørt på fabrikk .
Så vidt jeg forstår har Fredrik sin motor aldri vært startet. Da er det nok smart å følge noen prosedyrer de første milene . Mye som skal slite seg til i starten.
Sent from my iPhone using Tapatalk